Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skyline kilvitys FAQ
#1
Lyhyt katsaus nykyiseen japanista tuodun auton kilvitykseen, autot jaettuna pääpiirteittäin kahteen ryhmään käyttöönottoajan mukaisesti.

________________________________________________________________________________________________________________

Auto käyttöönotettu ennen 1.1.1993

- VALOMUUTOKSET
- Päästötodistusta ei enää tarvita ennen 31.12.1996 japanissa käyttöönotetuilta autoilta, ake:n uuden ohjeistuksen mukaisesti.
(vtt, tüv, dekra)

Mikäli auto on varustettu lambdaohjatulla kolmitoimikatalysaattorilla, auto merkitään vähäpäästöiseksi. (HUOM, uusi käytäntö)

________________________________________________________________________________________________________________

Auto käyttöönotettu 1.1.1993 tai myöhemmin

- VALOMUUTOKSET
- Todistus päästöistä 1.1.1997 alkaen. (tüv, dekra)
- Todistus melusta ja jarruista 1.1.1993 alkaen. (tüv, dekra)

________________________________________________________________________________________________________________

Lisäksi alla vielä erillisiä vaatimuksia turvalaitteista ja valoista, mutta päivitettään listaa ajan ja avun kanssa.

VALOMUUTOKSET

- Kaikkien valaisimien tulee olla e-hyväksytyt.
- DOT-hyväksyntä riittää 31.12.1997 asti, mikäli e-hyväksyttyjä ei ole saatavilla. DOT-valot kelpaavat sellaisenaan, ei vaadita korkeudensäätöä tai pesulaitetta.
- Ajovaloissa oltava korkeussäätö 14.6.1995 tai sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa.
- Tüv/Dekra todistukset sisältävät usein myös valojen hyväksyntiä, mutta pykälien mukaan myös fyysinen hyväksyntämerkintä tulee valosta löytyä.


TURVALAITTEET

- Turvavöiden kiinnityspisteet tarkastaa katsastaja, todistus uudemmissa.
- Turvavöistä oltava dokumentti. (Usein vyössä itsessään, japanin merkintä monesti riittää, jos ei niin todistus)


MUUTA

- 1.1.1998 alkaen oltava ajonesto. Ajonestolla varustettu hälytin riittää.
- 1.1.1998 alkaen polttoainesäiliöstä vaaditaan dokumentti

Vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen:

- http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-...112010.pdf

Käytäntö katsastusasemilla on erittäin kirjavaa, joka johtuu yleensä tiedon ja osaamisen puutteesta. Ota siis asioista itse selvää ja valitse osaava ja palveleva asema suorittamaan oman japaninrautasi ensirekisteröinti suomeen. Aseman osaaminen ja palvelu kannattaa arvioida ennen ensirekisteröimisen aloittamista ja kalliin rekisteröinti maksun maksamista.


Ylläoleva kirjoitus on mielipide tilanteesta, eikä sido allekirjoittanutta korvauksiin mikäli muutoksia tilanteeseen tulee.
Reply
#2
AKElta on tullut virallinen ohjeistus konttoreille siitä, että Japanin tuontien tapauksessa päästöistä ei tarvita dokumenttia 31.12.1996 tai aikaisemmin ensirekisteröidyissä autoissa. Käytännössähän tämä ei juuri mitään muuta, koska muilta osin dokumentit edelleenkin tarvitaan.

edit:

Ajovaloissa oltava korkeussäätö 14.6.1995 tai sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa. 1.1.1998 alkaen oltava ajonesto. Ajonestolla varustettu hälytin riittää.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#3
Paljonkos muuten saa olla ekalla kerralla puutteita katsastuksessa että se tullin ajolupa pysyy?
Itellä ei ole vielä TUV lappua eikä ole valoissakaan vielä E-merkintöjä ja perjantaina pitäis käydä ekan kerran näyttään viimeistään.
Reply
#4
Peetu Wrote:Paljonkos muuten saa olla ekalla kerralla puutteita katsastuksessa että se tullin ajolupa pysyy?
Itellä ei ole vielä TUV lappua eikä ole valoissakaan vielä E-merkintöjä ja perjantaina pitäis käydä ekan kerran näyttään viimeistään.

Jos ei ajokieltoon laiteta niin sittenhän siinä on se normaali kuukauden verran korjausaikaa, eikö näin?
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#5
Peetu Wrote:Paljonkos muuten saa olla ekalla kerralla puutteita katsastuksessa että se tullin ajolupa pysyy?
Itellä ei ole vielä TUV lappua eikä ole valoissakaan vielä E-merkintöjä ja perjantaina pitäis käydä ekan kerran näyttään viimeistään.

Ei ole vielä vastaan tullut niin suurta vikalistaa että olisi ajokieltoon joutunut. Aika hyvin on ollut joustoa sen kuukauden korjausajankin suhteen, varsinkin paperihommissa kun tajuavat itsekin ettei niitä ihan Suomen maahantuojalta saa.

Eri asia jos pakoputkesta tulee niin rajut päästöt ettei toivoakaan läpipääsystä. ihan kuten normikatsastuksessakin.
Reply
#6
AKE:n ohjeistuksen mukaan alle 1996 vm autoista ei tarvita päästötodistusta vaan todistus päästötason täyttymisestä nissanin maahantuojalta.
Reply
#7
Taiquri Wrote:AKE:n ohjeistuksen mukaan alle 1996 vm autoista ei tarvita päästötodistusta vaan todistus päästötason täyttymisestä nissanin maahantuojalta.

AKEn ohjeistuksen mukaan mitään paperia maahantuojalta ei tarvita.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#8
Taiquri Wrote:AKE:n ohjeistuksen mukaan alle 1996 vm autoista ei tarvita päästötodistusta vaan todistus päästötason täyttymisestä nissanin maahantuojalta.

Ei nyt ihan noinkaan, tuon japanin päästötason voi näyttää myös muulla tapaa toteen. Kaikki mahdolliset tavat löytää tämän topikin ensimmäisestä viestistä. (Ensimmäinen AKE:n linkki)
Reply
#9
Zoui Wrote:
Taiquri Wrote:AKE:n ohjeistuksen mukaan alle 1996 vm autoista ei tarvita päästötodistusta vaan todistus päästötason täyttymisestä nissanin maahantuojalta.

Ei nyt ihan noinkaan, tuon japanin päästötason voi näyttää myös muulla tapaa toteen. Kaikki mahdolliset tavat löytää tämän topikin ensimmäisestä viestistä. (Ensimmäinen AKE:n linkki)

Tässä vähän tuoreempaa ohjeistusta:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A2488D0B-...tiohje.pdf

edit: sivu 4 Smile
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#10
Miten, vielä R33 kilvitys onnistuu? TUV lappujahan sai TUV Hanselta ja TUV Sudilta, hanse on ollut Aken mustalla listalla pitkään ja nyt näytti olevan Sudikin, löytyykö faktaa ja saako lappuja vielä muualta?
Reply
#11
Mitäs Südille on käynyt? Luulisi AKEn olevan hieman huono laittaa sitä mustalle listalle kun se on kuitenkin tuolla hyväksyttyjen listalla. Mistä tieto on peräisin?
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#12
nokonzok Wrote:Mitäs Südille on käynyt? Luulisi AKEn olevan hieman huono laittaa sitä mustalle listalle kun se on kuitenkin tuolla hyväksyttyjen listalla. Mistä tieto on peräisin?

Esson paarista? Wink
Reply
#13
Zoui Wrote:
nokonzok Wrote:Mitäs Südille on käynyt? Luulisi AKEn olevan hieman huono laittaa sitä mustalle listalle kun se on kuitenkin tuolla hyväksyttyjen listalla. Mistä tieto on peräisin?

Esson paarista? Wink

Eli keksitty ihan AKE:n tiedotteesta, katselin tuollaista muutama viikko takaperin katsastuskonttorilla.

Tai hieman väärä sanavalinta, en muista mitä siinä ihan tarkalleen luki, olikohan niin että ei hylätä automaattisesti noiden lappuja mutta voidaan hylätä tjsp, tai sitten oli että pääsääntöisesti kehotetaan hylkäämään. Oli ollut jotain epäselvyyttä noiden todistusten todenperäisyydessä ja seurausta siitä. Voisin vaikka tarkistaa tuon seuraavan kerran kun siellä norkoilen...

Mutta kyselinkin faktaa, onko mennyt vielä Sudin todistukset läpi?

Tuli vaan noista TUV todistuksista juttua siellä kun venäjän poijaat oli käyny koittaas rekisteröintikatsastaa uutta UAZia itse tehdyillä TUV lapuilla ;D ;D ;D
Reply
#14
Mikko Wrote:Eli keksitty ihan AKE:n tiedotteesta, katselin tuollaista muutama viikko takaperin katsastuskonttorilla.

Nämä tiedotteet löytyvät netistä, joten ei kun Google laulamaan, kuka kerkiää ensimmäiseksi.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#15
viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!
Reply
#16
Taiquri Wrote:viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!

Sama homma, toissa päivänä akesta sanottiin mulle että päästöjen täyttymisestä vaaditaan todistus omaan -90 skylineen.
Reply
#17
AKEn tiedotteet löytyvät täältä: http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastu...otteet.htm

En löytänyt mitään mainintaa mustista listoista. Ylipäätään nämä ovat lähötkohtaisesti ihan julkista tietoa, eli jos konttorilla tulee ongelmia niin ei muuta kuin pyytämään perusteluja. Juridisesti on nimittäin niin, että katsastus on valituskelpoinen hallintopäätös. Hallintolain mukaan päätökset on aina perusteltava.

Taiquri Wrote:viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!

Luin uudelleen tuon postaamani ohjeen. Onhan se niin, että jos sitä haluaa lukea kuin piru raamattua niin voihan ne tietysti vaatia todistuksen alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä. Järkeä käyttäen Japanissa uutena myyty auto täyttää sikäläiset päästönormit. Tällä todistuksella kun ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että viritetty auto täyttäisi normit. Jos siis sitä todellakin vaaditaan, niin menee kyllä aika simputuksen puolelle. AKEsta jos kysyy, niin vastaus on aina ei. Tässä katsastusmiehellä on ihan oikeasti valta päättää riittävästä selvityksestä päästötason suhteen.

Näitä kilvitysvääntöjä oli oikeasti jo ikävä Smile
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#18
nokonzok Wrote:Luin uudelleen tuon postaamani ohjeen. Onhan se niin, että jos sitä haluaa lukea kuin piru raamattua niin voihan ne tietysti vaatia todistuksen alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä.

Tämä on tiedossa ja jokaiselta meiltä tämä "todistus" löytyy. Eli alkuperämaan otteessa olevat merkinnät vaatimuksenmukaisuudesta, kuten antamasi linkin sivulla 2 ohjeistetaan.
Reply
#19
Taiquri Wrote:viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!

Kyllä vain, lue nuo aikaisemmat postaukset... vaaditaan nykyään todistus alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä vai käykö nyt niin että et saisi tuota R32 malliakaan kilpiin Wink
Reply
#20
Zoui Wrote:
Taiquri Wrote:viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!

Kyllä vain, lue nuo aikaisemmat postaukset... vaaditaan nykyään todistus alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä vai käykö nyt niin että et saisi tuota R32 malliakaan kilpiin Wink

Haiskahti vittuilulta, mitä autoa en sitten ole saanut kilpiin? Esimerkiksi R33:n sain kilvitettyä?
Reply
#21
Zoui Wrote:
nokonzok Wrote:Luin uudelleen tuon postaamani ohjeen. Onhan se niin, että jos sitä haluaa lukea kuin piru raamattua niin voihan ne tietysti vaatia todistuksen alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä.

Tämä on tiedossa ja jokaiselta meiltä tämä "todistus" löytyy. Eli alkuperämaan otteessa olevat merkinnät vaatimuksenmukaisuudesta, kuten antamasi linkin sivulla 2 ohjeistetaan.

Oivallinen havainto! Tuosta koodikielestä ei hullukaan tosin ota selvää, joten periaatteessa kai voisivat vaatia käännöstä. Jos ei katsastusmies muuten meinaa uskoa.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#22
Taiquri Wrote:
Zoui Wrote:
Taiquri Wrote:viimeviikolla kun soitettiin peuraselle akeen niin kyllä vaadittiin todistus päästötasojen täyttymisestä!

Kyllä vain, lue nuo aikaisemmat postaukset... vaaditaan nykyään todistus alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä vai käykö nyt niin että et saisi tuota R32 malliakaan kilpiin Wink

Haiskahti vittuilulta, mitä autoa en sitten ole saanut kilpiin? Esimerkiksi R33:n sain kilvitettyä?

Leikkimielistä kuittaamista kyllä, mistä tuskin otat hernettä Wink Eikös se vuosien varrella ole kaikille tullut selväksi, siis se kenellä niitä ongelmia kilvittämisessä on.
Reply
#23
nokonzok Wrote:
Zoui Wrote:
nokonzok Wrote:Luin uudelleen tuon postaamani ohjeen. Onhan se niin, että jos sitä haluaa lukea kuin piru raamattua niin voihan ne tietysti vaatia todistuksen alkuperämaan päästötasojen täyttymisestä.

Tämä on tiedossa ja jokaiselta meiltä tämä "todistus" löytyy. Eli alkuperämaan otteessa olevat merkinnät vaatimuksenmukaisuudesta, kuten antamasi linkin sivulla 2 ohjeistetaan.

Oivallinen havainto! Tuosta koodikielestä ei hullukaan tosin ota selvää, joten periaatteessa kai voisivat vaatia käännöstä. Jos ei katsastusmies muuten meinaa uskoa.

Tässä palataan taas siihen että katsastusmiehen pitäisi ne omat työt osata tehdä, itsellä on nuo selvitykset ja "käännökset" valmiina, tai on ollut jo edellis vuonna.
Reply
#24
Dokumenttilistaa muiden autojen osalta voi päivittää ainakin Evo nelosen ja vitosen osalta. Galant / Legnum VR-4:kin taitaa olla melko varma.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#25
nokonzok Wrote:Dokumenttilistaa muiden autojen osalta voi päivittää ainakin Evo nelosen ja vitosen osalta. Galant / Legnum VR-4:kin taitaa olla melko varma.

Päivitetty, kiitoksia.

Oma lähtökohtainen asenne on melkein sellainen että jokaiseen apinalaatikkoon paperit kyllä saa, mutta laitetaan listaan vain sellaiset joista paperit ovat jo jonkun "kädessä".
Reply
#26
Lisätään vielä listaan Evo 2. Tästähän on tulossa huomattavasti laadukkaampi FAQ-topikki kuin se vanha, joka oli kieltämättä paikoitellen aavistuksen epäselvä. Hyvää työtä Zoui!
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#27
Kuinkahan mahdotonta olisi Gto 3000 VR4Confuseden suomeen tuonti..?

Jos se ennen vuotta 1993 otettu käyttöön, silloin ei tarvitse käyttää autoa päästötesteissä, ajovalot ilmeisesti joutuu vaihtamaan?
Saako mitsulta dokumenttaja ko. autoon jos niitä jossain kysellään?
Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
- 200sx S13 (Talviteloilla)<br /><br />- Honda Civic 2009 (Huoltoauto/kauppakassi)
Reply
#28
VilleS13 Wrote:Kuinkahan mahdotonta olisi Gto 3000 VR4Confuseden suomeen tuonti..?

Jos se ennen vuotta 1993 otettu käyttöön, silloin ei tarvitse käyttää autoa päästötesteissä, ajovalot ilmeisesti joutuu vaihtamaan?
Saako mitsulta dokumenttaja ko. autoon jos niitä jossain kysellään?
Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?

Mitsulta ei dokumentteja saa, muuten menee (tietysti) aivan samalla tavalla kuin tämän topicin ensimmäisessä viestissä kerrotaan.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply
#29
Minkälaisilla nimikkeillä nämä japsihyväksynnät kulkee? Esim ku jenkeillä on vaikkapa tämä fmvss, niin eikö jaappanin pojillakin ole tämmöinen, millä nimillä mahtaapi kulkea?
Reply
#30
jonatani Wrote:Minkälaisilla nimikkeillä nämä japsihyväksynnät kulkee? Esim ku jenkeillä on vaikkapa tämä fmvss, niin eikö jaappanin pojillakin ole tämmöinen, millä nimillä mahtaapi kulkea?

Laseissa on ainakin AS-hyväksynnät.
Mamasan -verkkokauppa, tukevat eväät autoharrastukseen!

http://shop.mamasan.fi

BC Racing, Wavetrac®, Quaife, PLX, AEM, Redline, Stack, NGK, Brisk, Walbro, EBC, yms. yms.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)