Sign in to follow this  
Followers 0
ART

S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

65 posts in this topic

Millaisia hälyttimiä on porukka asennellut S14:iinsa ja miten alkuperäisen käynnistykseneston irroittelu on onnistunut?

Itseä on vahvasti ihmetyttänyt kuinka typerä systeemi tuo alkuperäinen ajonesto on. Kaukosäätimessä on "lukko auki" ja "lukko kiinni" -nappulat mutta minun nähdäkseni käyttöä ei ole muilla kuin tuolla aukaisunapilla, ja sekin toimii vain siinä tarkoituksessa että sillä saa käynnistykseneston pois päältä sitten kun virrat on kytkettynä päälle.

Onko minulla jäänyt ko. NATSisysteemin toiminnasta jotain huomioimatta vai onko se todellakin noin torso? Miksi ihmeessä sitä ei ole alunperinkin laitettu ohjaamaan keskuslukitusta? Tuttu nissan-mekaanikko meinasi että se on kyllä mahdollista sorvata sitä ohjaamaan, ainakin aikoinaan olivat viritelleet NATSin jostain saman ikäluokan Micrasta ohjaamaan lukkoja. Onko tuossa kuskin ovessa keskuslukon moottoria vai ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

NATSin kaukosaadin??? ???

Ei mulle vaan tommosta tullu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

tarviiko sit auton omaa käynnistyksenestoo ruveta ottaa pois toiminnasta, jättää hälyttimestä käynnistykseneston laittamatta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

tarviiko sit auton omaa käynnistyksenestoo ruveta ottaa pois toiminnasta, jättää hälyttimestä käynnistykseneston laittamatta

Voi ne molemmatkin laittaa...varkaalle vähän enemmän puuhaa. Se hälyn käynnistyksenestohan yleensä vaan kierrättää virtalukolta lähtevän starttipiuhan hälyn kautta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Tässä tapauksessa ilmeisesti ei kylläkään kierrätä starttipiuhaa (?), sillä starttimoottori kyllä pyörii käynnistyksenesto päälläkin, mutta sytytys ei ilmeisestikään toimi, kun ei nääs lähde käyntiin ennen ku käynnistyksenesto on kuitattu poijes. :)

Tuo molempien laitto sinänsä kyllä hyvä idis varkauden estämiseksi mutta ei kyllä vähääkään kiinnosta haalata kahta kauko-ohjainpalikkaa taskussa joten se on poissuljettu vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Ei kai siinä nissanin kaukossa mitään ajoneston ohajusta ole. Eikös se siru ole siinä avaimessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Kun olis edes se kauko. >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Tämähän käy mielenkiintoiseksi. En tiedä mitä laki vaatii, mutta avain kyllä näyttää kovasti siltä että siinä ei mitään älyä ole. Omassa autossani homma pelaa näin:

Avaan kuskin oven avaimella. Tässä vaiheessa tuulilasin alaosan keskivaiheella oleva ledi muuttaa vilkuntaansa (en muista miten). Pistän avaimen virtalukkoon, väännän virrat päälle niin ko.LEDi alkaa palamaan yhtäjaksoisesti. Painan kaukosäädinpalikan nappulasta, LED sammuu ja voin käynnistää auton. Jos en paina nappulasta, niin auto starttaa muttei käynnisty.

Muillako ei S14:ssaan tällaisia systeemeitä ole? Nissan-mekaanikon mukaan kyseessä on alkuperäinen Nissanin NATS-järjestelmä, ja kaukosäädinmokkulat (2kpl) ovat myös alkuperäisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Eiköhän kaikissa Nissaneissa oo tuo NATS samalla tavalla toteutettu. Kun sammutat auton niin naksahtaako joku rele muutaman sekunnin viiveellä? Ainakin primmussa menee joku 3s sammutuksesta kun ajoneston rele naksahtaa. Taitaa sulla olla sähköissä jotain hämärää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Tämähän käy mielenkiintoiseksi. En tiedä mitä laki vaatii, mutta avain kyllä näyttää kovasti siltä että siinä ei mitään älyä ole. Omassa autossani homma pelaa näin:

Avaan kuskin oven avaimella. Tässä vaiheessa tuulilasin alaosan keskivaiheella oleva ledi muuttaa vilkuntaansa (en muista miten). Pistän avaimen virtalukkoon, väännän virrat päälle niin ko.LEDi alkaa palamaan yhtäjaksoisesti. Painan kaukosäädinpalikan nappulasta, LED sammuu ja voin käynnistää auton. Jos en paina nappulasta, niin auto starttaa muttei käynnisty.

Muillako ei S14:ssaan tällaisia systeemeitä ole? Nissan-mekaanikon mukaan kyseessä on alkuperäinen Nissanin NATS-järjestelmä, ja kaukosäädinmokkulat (2kpl) ovat myös alkuperäisiä.

Siis nyt lienee kysymys ihan pre facelift-S14? Kyl mul riittää että tökkää avaimen virtalukkoon ja kääntää ni johan hörähtää. Kuulostaa vähän vaikeelta toi sun systeemi. En omassa oo koskaan kiinnittäny huomioo mihkään releen naksahdukseen eli ei se ainakaan selvästi naksu. Muistelisin jostain lukeneeni että s14a menee NATS päälle jonku 8 sekan päästä virran sammutuksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Faijalla on Lantikassa kans ajonesto ihan avaimessa. Eikä se avain sen erilaisemmalta näytä kuin tavallinenkaan. Kun avaimesta kääntää niin kestää hetken ennenkuin starttaa. Tämä siis, jos ajonesto on ehtiny mennä päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Mulla ainakin on avaimessa siru. Jonka pystyy "vetämään avaimesta veke".

Alkuperäistä kaukosäädintä mun autossa ei käsittääkseni ole ollut, vaan ainoa on tuo Defan-kauko.

Eli se punainen "muovipalikka" siinä avaimessa on se ajonesto/koodaussiru. Nimim. kiskaissut sen joskus veke ja laittanut takaisin ja ihmetteli miksi Almera ei käynnistynyt. :) No käynnistyhän se sitten kun vähän rämppäs sitä sirua tiukemmalle.

En tiedä miten S14:sta on, itsellä S14a siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Joo ei S14a:ssa mullakaan alkuperästä kauko-ohjainta ollu, cobran kauko-ohjauksen laitoin täs joku viikko sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

On muuten harvinaisen tyhmää ettei s14a oo kauko-ohjattua keskuslukitusta. Ei voi tajuta miksei ku kaikissa muissa malleissa taitaa olla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

On muuten harvinaisen tyhmää ettei s14a oo kauko-ohjattua keskuslukitusta. Ei voi tajuta miksei ku kaikissa muissa malleissa taitaa olla..

Ei näis perusmalleissa oo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

No eihän tota oo edes saanu ku muutamalla optiolla. Eihän toi kake tuu kalleimmankaan (eli nahkojen) kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

No eihän tota oo edes saanu ku muutamalla optiolla. Eihän toi kake tuu kalleimmankaan (eli nahkojen) kanssa?

Ei niin, mähän sanoinkin ettei näissä 200SX:n kaltaisissa perusmalleissa tommosia tule :)

Almera GTI:ssä kyllä tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Ei niin, mähän sanoinkin ettei näissä 200SX:n kaltaisissa perusmalleissa tommosia tule :)

Almera GTI:ssä kyllä tuli.

No almerahan onki kunnon sportti eikä mikään pappamalli niinku s14 ;D;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Juha: En edelleenkään hokaa tuota perusmalli - 200sx -yhteyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Mulla on kans Nissanin oma NATS kauko-ohjain, ilmeisesti saanut lisävarusteena??

Eli se ohjaa keskuslukitusta ja varashälytintä.

Ajonesto on todellakin avaimessa, eli jos laittaa kaukoksäätimestä ovet lukkoon mutta avaa avaimella, auto kyllä käynnistyy mutta hälytin huutaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Juha: En edelleenkään hokaa tuota perusmalli - 200sx -yhteyttä.

Pasi on vähän hitaalla...

Niin. Kyllä tosiaan tuo käynnistyksenesto tapaa olla avaimessa, jolloin ei vaadi mitään toimenpiteitä, mutta esim. kaverin porukoilla olevassa Chrysler Neon -99:ssä se on keskuslukon kauko-ohjaimessa. Siinä se pelittää näin:

Lukot auki kaukolla, jolloin esto menee pois päältä ja tärähtää avaimesta normaalisti käymään. Mutta jos auto on hetken seissyt lukot auki, täytyy lukonaukaisunappia painaa kaukosta joka tapauksessa, että lähtee. Siinä on kaiketi joku aika, joka saa maksimissaan olla kulunut lukonaukaisunapin painamisesta, että starttaa.

P.S. Kukahan on keksinyt nimetä järjestelmän NATSiksi, ja laittaa tuohon ikkunatarraan vielä kotkan kuvan? ;D Varokaa, autossani on natsi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Kaivelin tätä asiaa hieman tuolta sxoc.com :ista, ja näköjään S14:n ja S14a:n ajonestot ovat erilaiset. S14:ssa NATS-1, ja S14a:ssa NATS-2. Sitä en sitten tiedä onko nuo brittimarkkinoille menneet erilaisella perusvarustuksella kun tuntuu useimmilla tuolla olevan ultraäänitunnistinta, sireeniä sun muuta tehdasasenteisena noissa peleissään.

Yksi asia kuitenkin on varma, ja se on että S14:ssa avaimessa ei ole sirua (ellei satu olemaan siirtymävaiheen malli, kun tehtaalla siirryttiin S14-S14a ja joitain osia käytettiin sekaisin). Ajoneston ohjaus tapahtuu kaukosäätimellä. Kaikesta päätellen tässä oleva systeemi on tosiaankin pelkkä ajonesto eikä mikään muu häly, eikä tuota NATSia (tai siis sen kaukosäätöä) saa ohjaamaan keskuslukitusta hyvällä tahdollakaan, vaikka eräs nissan-asentaja ensiksi näin meinasi. Brittipojilla vaan tuntuu olevan vakiona S14:ssakin NATSin yhteydessä keskuslukon kauko-ohjaus, eli mielenkiintoisia on nämä varuste-erot näissä, liekkö se sitten LHD/RHD -eroja vai mitä...

Noh, täytynee alkaa katella sitä hälytintä tuohon ja koittaa jostain kaivaa lisää tietoa siitä miten se NATSin ajonesto saadaan ohitettua ettei tarvi kahta palikkaa kannella sitten taskussa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Sitä en sitten tiedä onko nuo brittimarkkinoille menneet erilaisella perusvarustuksella kun tuntuu useimmilla tuolla olevan ultraäänitunnistinta, sireeniä sun muuta tehdasasenteisena noissa peleissään.

Ihan vaan yleisenä infona, että britit puhuu yleensä kaikesta autossa ostohetkellä olevasta tehdasasenteisena...oli sen sitten laittanut autoon maahantuoja tai myyjäliike. Eli kantsii ottaa varauksella niitten tehdasasenteiset tavarat...

(ainakin sikäläinen Tojon maahantuoja ruuvaa autoihin kiinni kunnon hälyt, Nismosta ei oo hajua)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

Jep, mutta tehtaan tavaraa mahtavat ainakin olla kun kuitenkin poijjat kertoo että ajonesto on alkuperäinen NATS ja siinä on kiinni sireeniä ja ultraäänitunnistinta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re:S14 alkup.ajonesto -> hälytin?

NATS-käynnistyksenestojärjestelmä. Mulla oli -97 GTi Almera ja nyt -98 200sx kummassakaan ei ollut kauko-ohjainta, vaan tuo nats aktivoituu kun sytytysvirta katkeaa eli oliko 8 sekuntia ja menee pois päältä kun ks.laite tunnistaa avaimen. Eli toisin sanoen autoa ei voi käynnistää ilman tuota avainta missä on tuo punainen siru, ellei nyt ole joku ammattilainen. Sama juttu pätee kaikissa muissakin nissaneissa -97 eteenpäin, missä on kake se ohjaa ainoastaa keskuslukitusta, nats tunnistaa avaimen ja ajonesto poistuu.

Almerassa oli cobran häläri,mistä ostin sen, siellä sanottiin että ajonestoa ei tarvi kytkeä koska nissanin ajoestoa ei kuulemma pysty ohittaa. Niin ne kerto mutta aina on joku joka senkin pystyy ohittaa, mutta varmaan aika harva kuitenkin suomessa. Onhan tuo todettu testeissäkin ulkomailla, että nissaneita ei saatu käyntiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0