Sign in to follow this  
Followers 0
nissan200sx

Turbon korjaus

15 posts in this topic

Posted (edited)

gt3071r garretti, s13 ca18det:n kyljessä: syö öljyä reippaasti ja tulvii (imupuolella öljyä)ajettu n.20000km eli 2 vuotta vanha. Pystyykö korjaamaan? Turbo ei ääntele,mutta savuttelee kylmänä vähän aikaa ja ahdoilla,mutta kun nätisti ajelee niin pelailee.

Edited by nissan200sx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pystyy korjaamaan, mutta noista turbon ajokilometreistä puuttuu yksi nolla perästä. Vika ei ole välttämättä turbossa. Oletko tutkinut moottorin huohotuspuolta?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, esv66 said:

Pystyy korjaamaan, mutta noista turbon ajokilometreistä puuttuu yksi nolla perästä. Vika ei ole välttämättä turbossa. Oletko tutkinut moottorin huohotuspuolta?

 

Mulla tulee n.10000km/vuosi ajoa.Keväällä tuli 2 vuotta kun turbo vaihdettiin. En oikeastaan ymmärrä tosta huohotuksesta muuta että se puhaltaa ulkoilmaan.Turbon vaihdon teki nissanisti eli en itse.

Öljyä kuluu n.1l/1000km rauhallisessa ajossa ja sitten kun vedättelee,niin menee reilusti,sitä tuli jossakin vaiheessa dumpistakin(pate)ulos kihdytyksessä/vedossa n.1,8bar.

Turbon imupuolella oli vissin puoli kuppia öljyä kun otin putken auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa naarmusilta sylintereiltä ja rikkoituneilta männiltä/renkailta, onko ahtoja nostettu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

17 minuuttia sitten, hän sanoi kaMirte:

Kuulostaa naarmusilta sylintereiltä ja rikkoituneilta männiltä/renkailta, onko ahtoja nostettu. 

Sakkailee isoilla vaihteilla/ahdoilla,ei pienillä.  Puristuspaineet: 1syl 10, 2syl 9, 3syl 9, 4syl 10.  Ahdot samat n.1,8bar. En ole noilla ahdoilla arvannut ajaa ettei hajoa vallan.Oikeastaan en ole päästänyt ahdoille ollenkaan,ajellut vaan hissukseen pakolliset ajot.  Tossa laatikossa odottelee uusi gt2876r Garretti asennusta ton gt3071r:n paikalle (itseltä ei onnistu). Ostin uuden turbon FinTurbolta ja kyselin kuristimesta tulopuolelle ja sanoivat että kulmapala pois lohkosta ja 0,9mm kuristusnippa tulopuolelle ja teräspunosta väliin,meneekö näin?

 

Edited by nissan200sx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Puristukset voi näyttää ok vaikka männärenkaat ja sylinterit on saaneet kipeetä. Tulpat pois ja kamera sylinteriin, naarmut erottuu hyvin, jos ei ole, ni hyvä. Kaksi ca.aata tossa työn alla, kummastakin lohko porattu..

 

 

Edited by AkaMirte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä mallinen on ahtimen öljynpaluu? Silläkin on iso vaikutus ahtimen öljynsyöntiin/savutukseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 24.7.2017 at 17.44, Slider said:

Minkä mallinen on ahtimen öljynpaluu? Silläkin on iso vaikutus ahtimen öljynsyöntiin/savutukseen...

Turbo tulvii (jo kauan),eikä erillistä kuristajaa turbossa (gt3071r) eikä kulmapalaa lohkossa.Onkohan apua jos laittaisi turbon tulopuolelle 0,9mm kuristusnipan,mitä suositeltiin Finturbolla Garreteihin vai onko laakerit turbosta selvät kun kerran tulvii eli remonttiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käytössä 23.7.2017 klo 19.07, esv66 sanoi:

Pystyy korjaamaan, mutta noista turbon ajokilometreistä puuttuu yksi nolla perästä. Vika ei ole välttämättä turbossa. Oletko tutkinut moottorin huohotuspuolta?

 

Kun turbo tulvii ,niin onko se pilalla ? Eikös se tulvi sieltä laakereista ja onko ne nyt sitten sököt  Ei vissiin auta vaikka nyt laittaisi 0,9mm kuristinnipan turbon tulopuolelle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, nissan200sx said:

Kun turbo tulvii ,niin onko se pilalla ? Eikös se tulvi sieltä laakereista ja onko ne nyt sitten sököt  Ei vissiin auta vaikka nyt laittaisi 0,9mm kuristinnipan turbon tulopuolelle?

Ongelma tuskin korjaantuu itsestään, pahenee pikemminkin, joten siinä mielessä pilalla.

Laakerit eivät liity kuulalaakeroidun turbon öljytiiviyteen mitenkään. ÖljyTiiviste on männänrenkaan kaltainen katkoraolla oleva rengas. Periaatteessa kuuliksen laakeri voi olla täysin ehjä vaikka turbo vuotaa öljyä. 

Kuulalaakeripesä lukitaan runkoon öljyn tulopuolelta tapilla jossa on kuristin. Reikä, joka näkyy kun banjon avaa, ei ole  vielä kuristimen reikä.

Tämä kuristin on suurempi kuin 0,9mm, joten jos ongelmasi johtuu turbon liian korkeasta sisäisestä öljynpaineesta, niin lisäkuristimesta voi olla apua, mutta en olisi tässä kohdin kuitenkaan kovin toiveikas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, esv66 said:

Ongelma tuskin korjaantuu itsestään, pahenee pikemminkin, joten siinä mielessä pilalla.

Laakerit eivät liity kuulalaakeroidun turbon öljytiiviyteen mitenkään. ÖljyTiiviste on männänrenkaan kaltainen katkoraolla oleva rengas. Periaatteessa kuuliksen laakeri voi olla täysin ehjä vaikka turbo vuotaa öljyä. 

Kuulalaakeripesä lukitaan runkoon öljyn tulopuolelta tapilla jossa on kuristin. Reikä, joka näkyy kun banjon avaa, ei ole  vielä kuristimen reikä.

Tämä kuristin on suurempi kuin 0,9mm, joten jos ongelmasi johtuu turbon liian korkeasta sisäisestä öljynpaineesta, niin lisäkuristimesta voi olla apua, mutta en olisi tässä kohdin kuitenkaan kovin toiveikas.

Tarkoitinkin sitä,että piakkoin kun vaihdetaan uusi gt2876r ahdin gt3071r:n tilalle,niin tehtäisiin öljyputket oikein eikä arvailemalla. Elikkä tietoa haetaan: Jos ei kulmapalaa lohkossa niin laitetaanko 0,9mm kuristusnippa turbon tulopuolelle (teräspunosta väliin) ja jos kulmapala on lohkossa,niin mitä sitten? Missä vaiheessaon yleensä on käytetty banjopulttia (millä reiällä) turbon menopuolelle?

Näyttää löytyvän paljon mutu juttuja,mutta olisi kiva saada selvyys miten uskaltaa tehdä ettei tule vahinkoa uudelle turbolle,kallista kokeilua.  Apu olisi tarpeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, nissan200sx said:

Tarkoitinkin sitä,että piakkoin kun vaihdetaan uusi gt2876r ahdin gt3071r:n tilalle,niin tehtäisiin öljyputket oikein eikä arvailemalla. Elikkä tietoa haetaan: Jos ei kulmapalaa lohkossa niin laitetaanko 0,9mm kuristusnippa turbon tulopuolelle (teräspunosta väliin) ja jos kulmapala on lohkossa,niin mitä sitten? Missä vaiheessaon yleensä on käytetty banjopulttia (millä reiällä) turbon menopuolelle?

Näyttää löytyvän paljon mutu juttuja,mutta olisi kiva saada selvyys miten uskaltaa tehdä ettei tule vahinkoa uudelle turbolle,kallista kokeilua.  Apu olisi tarpeen!

Mittaa se öljynpaine siitä ahtimen linjasta, sitten näkee tarviiko kuristinta laittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Turbodatsuni said:

Mittaa se öljynpaine siitä ahtimen linjasta, sitten näkee tarviiko kuristinta laittaa?

Juu. Ei ole nyt öljynpainemittaria,mutta ilmeisesti aika kovat paineet koska nyt syö öljyä,savuttelee ja tulvii.  Onko se raja n.3bar täysvedossa,näin olen käsittänyt vai näkeekö sen paikallaan käytettäessä ja kaasutellessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On Saturday, July 29, 2017 at 12.52, nissan200sx said:

Tarkoitinkin sitä,että piakkoin kun vaihdetaan uusi gt2876r ahdin gt3071r:n tilalle,niin tehtäisiin öljyputket oikein eikä arvailemalla. Elikkä tietoa haetaan: Jos ei kulmapalaa lohkossa niin laitetaanko 0,9mm kuristusnippa turbon tulopuolelle (teräspunosta väliin) ja jos kulmapala on lohkossa,niin mitä sitten? Missä vaiheessaon yleensä on käytetty banjopulttia (millä reiällä) turbon menopuolelle?

Näyttää löytyvän paljon mutu juttuja,mutta olisi kiva saada selvyys miten uskaltaa tehdä ettei tule vahinkoa uudelle turbolle,kallista kokeilua.  Apu olisi tarpeen!

Garrettin sivujen mutu on 1,0mm kuristin kuulikseen. Ebayssä myydään banjoliittimiä joissa on millin reikä. Liittimessä on AN kierre johon voi kiertää sopivan punosletkun.

 

Tuosta linkistä yksi kulma lisää tähän keskusteluun.

https://youtu.be/ESBc0bruGZo

Tästä on ollut jo taannoin kirjoittelua tämän aiheen tiimoilta. Öljyn paluupuolen pitää olla riittävän iso.

Roadkillin Ratsun 240Zetassa  on tällä hetkellä ahdettu V8 ja siihen on asennettu öljypumppu imemään öljyä ahtimesta ulospäin pelkästään vähentämään savutusta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Tarkasta se huohotus ettei ole tukossa ja millainen se ylipäätään on. Suodatin voi olla ihan möhnässä, eikä hengitä kunnolla. Etenkin noilla pikkusuodattimilla on se vaara ja nekin pitää putsata aika ajoin....

Edited by Weist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0