Welcome to DNSF.org

HUOM HUOM HUOM 17.12.2016 uudistuksen jälkeen vaikuttaisi siltä, että kaikkien pitää tilata uusi salasana itselleen.

Tilaa uusi sähköpostiisi kirjautumisikkunan nappeja käyttämällä ja toimi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Salasanan toimittamisessa saattaa mennä jopa 15min. Tarkista myös roskapostikansio sähköposteistasi siltä varuin, että viesti on siellä. 

Sign in to follow this  
Followers 0
120ZZZ

Paluumuuttaja!

72 posts in this topic

Paluumuutaja on tietysti Nissan 200SX S13 -89 ja CA18DET+manuaali.Otsikko on siksi kun omistin kaverin kanssa puoliksi tämän laitteen 2010 ja samana vuonna tuli myytyä se pois tallikaverille.

Hän ajeli sillä,kun hänen S14 oli remontissä ja tuon S14sen tullessa kuntoon jäi tämä S13nen makamaan talliin.

Tuosta 2010 kun olin osaomistaja tulee myöhemmin pieni yhteenveto.

Nyt loppukesästä tuli tarvetta löytää joku laite millä pääsee käymään töissä ja kun sain luvan ottaa käyttöön tuo tallissa makava kulkine.Leima oli mennyt pitkäksi,mutta uuden leiman haku oli ihan läpihuutojuttu ja otin laitteen käyttöön haltijan ominaisuudessa.Käyttöönoton jälkeen kilsoja on tullut jo liki 1500km ja lisää tulee.

JZE-n kanssa oli jo aikasemmin ollut puhetta siitä jos ostetaan tämä laite kimppaomistukseen ja sivuharrasteprojektiksi.Viime viikolla päästiin omistajan kanssa sopimukseen asiasta ja käsiraha on maksettu. [ATTACH=CONFIG]n1387417[/ATTACH]

Share this post


Link to post
Share on other sites

037.jpg

Yks tärkeimmstä syistä miksi tähän päädyttiin on se,että tämä on Q-koodilla eli ei-vähäpäästöinen ja myös alkujaan ABSiton versio.Tekniikka oli nyt käyttöönotettaessa lähes täysin vakio,poislukien pientä kiinakuuleria ja viskolukkoa,jotka tuli laitettua kesällä 2010.Katsastuksen jälkeen autossa oli hieman käyntihäiriötä ja sitä korjatakseni kokeilin VAG-puolasarjaa,mutta siitä ei pahemmin apua ja syylliseksi osottautui pakonokan+cassin huonoksi menneet spooritukset.Toinen cas toi avun käyntihäiriöön.

032.jpg

033.jpg

034.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäiset aluvanteet oli hyvin hapettuneet ja saanut monta kerrosta hopeista maalia päälle.Maalinpoistoaineen ja pyörivän teräsharjan yhteistyöllä alkoi noi vanteet näyttää kohtuu siistiltä ja uus siistimpi kerros vannehopeeta pintaan.Kelpaa ajella.

251.jpg

263.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäinen vaihdekeppisysteemi sai lähteä ja tilalle tuli käytetty joku nimetön v v-lyhennin.Kepin varresta aluklunssi veks ja kepin nupiksi löytömutterista+pätkästä rautaputkea+pyöränmutterin kupolipäästä hitsaamalla kasattu kädenpidin.Kohtuu kevyt ja homma toimii.

023.jpg

024.jpg

025.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepjep,kirjoitellaan kun jotain tapahtuu.Tuossa paluumuuttajassa ollut ABS-kuorinen viskomurikka vaihtui tiheämmällä välityksellä olevaan S14sen viskomurikkaan.Ma illalla lähti Paimion suuntaan uusiokäyttäjälle toi absikuorinen.Viva la 2 ralliraitaa.

006.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin pesemässä pannuhuoneesta "oravanpesät" pois ja tuli testattua VAG-puolien kosteudenhäiriötä.Tulpanreiät ja reilusti niiden yläpuolelle asti oli vettä,mutta niin laite vaan lähti käyntiin.

007.jpg

006.jpg

Pistin reikäraudasta korokepalat hukkiksen rungon ja kompurakotelon väliin,eipä tuo reikärauta kovin paksu ole mutta nyt ahdot n.0.8-0.85baria.Meno parani reippaammaksi.

009.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palataanpa reilu 5 vuotta taaksepäin:Mulla on ystävänä yks Helminen ja tunnettu toisemme n.25 vuotta ja Saksan reissujakin tehty toista kymmentä kertaa.Keväällä -10 tuli taas Helmiselle tarve käydä Saksasta hakemassa uus autotraileri.Joten matkaan lähettiin.Laivamatka Ruotsiin ja sieltä Tanskan kautta Saksaan.Traileri löytyi Pohjois-Saksasta trailerikauppiaalta ja kun autotraileri oli kyseessä,niin joku autokin piti siihen päälle löytää.Parikin vaihtoehtoa oli noi 100kilometrin säteellä,yks pikkuvikanen Silvia ja -89 säksä.Silvia unohdettiin ja säksä ostettiin Herfordista.Säksän tutkimisessa/kaupanteossa/trailerille ajossa ja kiinnityksessä meni noin 20minuuttia eli homma oli äkkiä selvä.Letka baanalle ja Travemundeen ja illalla laivaan.Kotiin ja säksä tallin taakse.Harkintana oli pistetäänkö osiksi vai kannattaako korjata ruosteet ja katsastaa.Mutta suunnitelmat selviytyivät itsestään.Drag race kausi 2010 oli aluillaa ja kisakaveri Kankareen kiihdyttimen kone oli viellä osina ja ei ollut mitään vara-autoa.Älynväläys tuli jostain,että tallin takanahan oli toi just Saksasta tullut viininpunainen säksä,tehdään vara-auto siitä.Siispä Helatorstaina 2010 porukka säksän kimppuun.Ecu vaihtus lastutettuu malliin,ettei fuelcutti iskis ja pakoputki pois,vain dounpaippi ja outletti jäi paikoilleen.Joku ruttuinen rosteriämyri vaimentimeksi.Orggiskuuleri sai lähteä ja suora putki turbolta imusarjaan,sekä joku kiinandumppi suorassa putkessa olevaan ylimääräiseen reikään.Sliksit oli jo valmiina vanteilla ja ne ruuvattiin taakse alle.Varapyörä ja ylimääräiset penkit&muut hilppeet pois ja radio tuli lainattu JZE-ltä,jotta pääsee kuuntelemaan raceradiota.5:ltä äijältä kestää 5 tuntia rakentaa säksä kilpuriksi.Niin ja sponssitarrat tietenkin.Perjantai-iltana sitten kohti Virtasalmea.Säksä kulki trailereilla,Kankareen teami kuskas trailerissa tuon viininpunainen säksän.Kankare ei ollut ikinä ajanut stripillä manuaalilla tai turboautolla tai alle 2.5 litraisella.Lauantain lajitteluissa hänen paras aika oli 14.2/158 ja rapiat,huonolla 60ft ajalla 2.12s eli potentiaalia oli viellä.Sunnuntain pudotusajossa Kankare mokas vaidossa(kolmosen sijaan vitonen päälle) ja putos pelistä pois.Kuva lähdöstähttp://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+2010/FHRA/SonaxSpringNationals/Saturday/MOP_5593.jpgja muita kuvia kisastahttp://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+2010/FHRA/SonaxSpringNationals/ lauantaina ja sunnuntaina ajetuista kuvista löytyy.

image_12524.jpg

image_12519.jpg

image_12534.jpg

image_12535.jpg

image_12536.jpg

jatkuu...

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

image_28295.jpg

Vanhankertausta viellä.Itselle oli aikas yllätys toi viininpunaisen säksän suorituskyky ja sitä oli pakko kanssa testata.Suorituskykyä piti parantaa suorituskykyä ja lukkoperä tuli pistettyä paikoilleen,siis se sama joka tuossa aikasemmassa viestissä siirtyi uudelle kytkimen sauhuttelijalle.Smile.Toisesta säksästä lainakilvet ja V8/GTI-päiville testaamaan.Yhden lähdön ehti ennen vesisadetta ja aika oli jo aikas parempi,eli 13.81/159 ja rapiat.60ft oli jotain 1.8s ja nyt oli vakio-ECU nyt paikoillaa vakiolastulla.Eli ei tätä säksää sitten laitettu osiksi,vaan katsastuskonttorille ja tulliin.Pari viikkoa hitsauskone sauhus ja muutama pikkuvika tuli korjattua.Auto takas konttorille ja jälkitarkastus ok,joten leima tuli ja säksässä kilvet.

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

[ATTACH=CONFIG]n1388898[/ATTACH] Paluu nykyhetkeen.Tehostajanletku oli hapertunut jo aika huonoon kuntoon ja se oli parempi vaihtaa terveempään.Samalla kun oli tehostimen öljyt tyhjennetty,poistin sen tehostimen paluuöljylenkin.

006.jpg

Alkuperäinen hihnapyörämöykky vaihtui kiina hipo-osaan.

011.jpg

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taka-apurungos puslat on viellä alkuperäiset ja ne on kyllä jo aika pehmeetä kamaa.Taaemmat puslat tiukensin uretaanisilla inserteillä kun sellaiset on jostain setistä jäänyt ylimääräiseksi.

013.jpg

Ja alumiinilevystä tein puslalle kokopeittävän aluslaatan,joka puristaa puslaa myös ulkoreunoilta koriin kiinni.

014.jpg

015.jpg

Takimmaisista puslissa olleet kuppimaiset kiinnityslevyt jäi pois noiden alumiinisten aluslevyjen tilalta ja ne sopis hyvin etupuslien kiristykseen.Keskireiän kun kairas 20mm kokoiseksi,niin silloin se meni hyvin apurungon ja korin väliin.Samalla korin ja apurungon välinen kulma muuttui parempaan suuntaan ajatellen vetopitoa.Muokkaus ei paljon maksanut ja helppo tehdä.Eron huomasi selvästi parempana takapään tuntona ja reippaasti kiihdytettäessä huomaa selvästi kun korin takaosa laskee hieman,sekä mutkasta lähdettäessä voi antaa kaasua reippaammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin vinkki ympärsmenneestä säksättimestä ja tuli käytyä se katsomassa.Kyseisessä ryjäkasassa oli paljon sellaista osaa,millä saadaan projektia vietyä eteenpäin.Ekana osana vaihdoin takavalojen välipaneelin ehjempään.

362.jpg

Takatolpat oli hassun näköiset mutamöykyt,mutta kun niistä vähän koputteli isommat mutapaakut ja päivän vedessä liotti,niin katinkultaahan sieltä löytyskin.BC säädettävät coilit ja iskaritkin olivat ehjät.Kunnon puhdistus viellä ja pistetään alle.

363.jpg

Kaikki pohjalla näkyvä kura on noista tolpista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taka coilit tuli putsattu ja vähän ruosteeseen päässeet jouset spraymassattu.Yllättävän laadukasta työtä ja pinnoitukset noissa BCn iskareissa,mutta jousien pinnoitukset vähän yök.Mittasin peruskorkeuden ja ja n.2senttiä oli vasen puoli alempana.

006.jpg

005.jpg

Coilit paikalle ja säädin perän korkeudeksi 68senttiä maasta tuohon kylkiuran alareunaan eli n.3 senttiä perä tippus.

008.jpg

Jouset on nyt säädetty siten ettei ole yhtään esijännitystä ja aluksi iskarit oli löysimmällä säädöllä.Testisudittelulähdössä perä pompotti.Laitoin iskareita 4 napsua tiukemmalle ja uus testilähtö ja pompottelu oli poissa.Lähes täyskaasu kiihdytys ja kaks mustaa viivaa ja samaa myös kakkosvaihteella jonkin matkaa.Ajomukavuuskin oli tuolla setupilla aikas mukava.

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etuiskarit tuli vaihdettua hieman käyttettyihin KYBin kaasuiskareihin ja samalla poistin eturoiskeläpät.Kun roiskeläpät oli irti ja sisälokasuojat myös osittain irti,niin oli hyvä putsata lokarien sisäpuolelta sinne vuosien mittaan kerääntyneet moskat pois.

haapsalu Eesti finals 2014 245.jpg

haapsalu Eesti finals 2014 246.jpg

Samalla kun auto oli ylhäällä poistin kuulerin ja hyödyttömän cherryn flektin.Jäähdyttäjä on nyt vakiopaikalla.Ahtoputki on tuollainen kootut teokset,mutta toimii.

haapsalu Eesti finals 2014 248.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siivottiin tallia ja löytys rojujen joukosta ahtopaine mittari. 0.05barin tarkkuudella ja kokokin sopiva.Pienet paineet vaatii ison mittarin että ne paineet huomaa.Täysvedossa tämä mittari näyttää 0.8baria ja eipä niitä kannata pahemmin lisätä,kun vakiokytkin on ihan pitorajalla,haisee jo mutta ei luista viellä.

159.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä ajellaan vaan ja keräillään osia seuraavaan rypistykseen.Autolla kun on tarkoitus ajaa koko talvi,niin pitää osapäivitykset olla nopeasti toteuttetavissa.Vakiopakosarja ja ahdin on seuraava iso päivitys.Pakosarjaksi löytyi paikalliselta SX-harrastajalta,vakiosta muokattu orggis pakosarja.Tein tuon hänelle pari vuotta sitten ja se ei sopinutkaan hänen ahtimen kanssa paikoilleen,joten Paluumuuttaja sai paluumuuttopakosarjan.

411.jpg

407.jpg

Ahtimeksi tulee Switcher S1BG,toi on kiva ajaa ja sopivan pulttaakiinniturbo.Kuvassa se on sr:n pakosarjassa kiinni.

switsu.jpg

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schwitzer. Se on saksankielinen nimi, ei englannin. :)

Sorry, mutta häiritsi vaan jotenkin ihan liikaa. Ei mulla muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän muistaa tästä eteenpäin miten se kirjoitetaan oikein.

Siis joo Schwitzer.

Edited by 120ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varaosaromusta vaihdoin tuningtingel H4-kynttilät etu-umpioihin kokeilumielessä.Lupaa +80% valoa,enpä tiedä,mutta pimeässä ainakin valon väri on valkoisempi ja valon sävyssä sinistä.Ei mennyt ainakaan viellä romulaariin.Ilmanputsari oli jo matkansa päässä ja kun vararomusta löytys siistin näköinen v v-tuuning filtteri,niin pitihän sekin pelastaa hyötykäyttöön.

155.jpg

Jarrutäyshuolto odottaa viellä tän vuoden puolella,romusäksässä oli kaikki levyt+palat uusittu just ennen kaatoa,joten ne odottaa siirtoa.JZe-llä on uudet etuteräspunosletkut odottamassa ja mulla oli jossain varastojen kätkössä japaniasta tulleesta taka-akselista ylijääneet teräspunosletkut.Aikansa kun niitä etsis,niin löytyhän ne.Letkut oli mustat lian peittäminä,mutta kun vähän käsienpesuainetta hieroskeli niin ja brakecleaneria,niin löytyhän sieltä outoa väriä ja tekstiä.Joku projekt mu antoi kuukeli valmistajaksi,mutta käyttökelponen pari kuitenkin.

010.jpg

009.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamu näytti niin synkältä ja sateiselta eli oli hyvä syy ahkeralle tallipäivälle.Paikalliselta Nissan harrastajalta "Juhnilta" löytys etu reaktiotankoihin käyttämättömät uretaanipuslat.KIITOS Juhni.Noi oli jo hyvä syy vaihtaa,sillä orggiksista toinen pusla oli jo alkanut vuotaa tuota "jotain nestettä" ja toi suuntavakaus jarrutuksissa oli hieman hukassa.

037.jpg

Toi puslien vaihto on kohtuu helppo tehdä itse.Jotkut poraa ulkokehän poikki ja jotkut poltaa kumin pois,itse tein näin.Ekana ruustukissa pienoisella väkivallalla keski rautapusla irti.

040.jpg

Sen jälkeen rautsikalla ulkokehä poikki.

041.jpg

035.jpg

Sitten vaan uudet osat paikalle reaktiotankoon.Samalla paikalleasennuksessa kaikki kierreosat vaseliinilla ruostesuojattu.

036.jpg

Samalla kun etupää oli ylhäällä,tuli lievä öljyvuoto korjattua eli öljynpaineanturi uusittua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eihän noihin puslien vaihtoon koko päivä mennyt.Seuraava homma oli saada takapäästä kuuluva jyrinä pois.Ääni oli ihan sellainen,että jompi kumpi pyöränlaakeri olis ollut jo vaihtokunnossa.

Purin jarrut ja pyörän navat pois,mutta laakerit oli kunnossa.Äänilähteeksi paljastui noissa olka-akseleiden läpivienneissä ollut paksu ruostekerros joka hankas vetoakseleihin.Ruoste pois ja ääni oli poissa.

Samalla tuli jarrut herkisteltyä ja laikat putsattu ruosteesta.

Jarrutuntuma parantus selvästi ja jarrutustehokin petraantus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radio tuli päivitetty tälle vuostuhannelle ja nyt on jo CD-soitin.Pioneeri löyty yhestä romuautosta ja eipä maksanut mitään.

381.jpg

Penkit päivittyy faceliftin penkkeihin.Kumpikin etupenkki on rungolta hieman kärsinyt,joten penkit purkuun ja korjaushitsauksia ja nippuun.

385.jpg

386.jpg

388.jpg

Viellä penkki tarttee kunnon pesun.Hieman fressimpi kone tuli purettua ja se kävi koneistajalla lohkon+kansitason plaanauksessa.

379.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kansi muuttuikin euro-versiosta JDM-versioisen 8-kanavaiseen kanteen.Imusarjan välikannesta poistettu perhosläpät.Akseli jää paikoilleen muokattuna.Välikansi muokattu alustavasti.Pientä pintakiiltoa viellä ja kohdistusta kun kansi on kunnossa.

Datsun 394.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kansi muuttuikin euro-versiosta JDM-versioisen 8-kanavaiseen kanteen.

Imusarjan välikannesta poistettu perhosläpät.Akseli jää paikoilleen muokattuna.Välikansi muokattu alustavasti.

Pientä pintakiiltoa viellä ja kohdistusta kun kansi on kunnossa. [ATTACH=CONFIG]n1392223[/ATTACH]

minkätakia matalatehoisempi kansi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noit JDM-kansia oli varastossa pari hyvää ylimääräisenä,joten valinta osui sellaiseen.Ne ei myöskään ole mitään hyvää myyntikamaa ja myös halu kokeilla miten se toimii.

Jos menee mettään,niin ei siinä häviä rahaa kuin satkun verran ja jonkin verran työtä.

Mutta hyvä kysymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0