Sign in to follow this  
Followers 0
äsäx

Takapään pomputus

17 posts in this topic

Ongelmana on siis, että auton perä pomputtaa. Tämä ilmenee, kun esimerkiksi alkaa polttamaan kumia. Vaihdoin takakelkan 4 isoa puslaa powerflexeihin, koska luulin vian johtuneen niistä. Kuitenkin vika vain paheni ja nyt asfaltilla pomputus on ihan älytöntä verrattuna viime kesään vakio puslilla. Lumella pomputus puslan vaihdon jälkeen jollain tapaa pehmeni. Tästä on kyllä ollut keskustelua, mutta tahtoisin kuulla onko muilla ollut näin, että isojen puslien vaihdon jälkeen pomputus paheni. Alustasarjana minulla on tein basic sarja. Ajaessa yläpäät nitisee ja olen kuullut, että voi tämä ilmiö johtua myös yläpäistä. Eniten silti ihmetyttää, että miten pompotus voi pahentua parantamalla puslat. Apuja siis kaivataan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelman ydin on takajousituksdn geometria. Tarkemmin liian suuri anti-squat. Alustan geometria jäykentää jousitusta ja pyrkii nostamaan takapäätä jolloin jousitus ei pääse seuraamaan tien pintaa. Jäykät jouset yms. vaan pahentavat asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksiköhän puhutaan, että pompotus johtuu paikkojen väljyydestä? Ja mitä muutoksia suomennettuna minun täytyisi alkaa tehdä, jotta tämän saisi kuriin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se perä tekee ihmeellisiä asioita jos jossakin on vaikka just puslat loppu. Mut toi edellämainittu on S13:sen perisynti. Kuten huomasit pompottaa se vaikka ei ole väljää missään. Sitä vaan aika harva ymmärtää alustageometrian päälle. Sama geometria on muuten R32:ssa ja Z32:ssa. S14 esim. lähtee ihan eri tavalla liikkeelle. Yks vaihtoehto on löysät jouset ja tukeva vakaaja. Sit on tietenkin radikaalimpiakin tapoja, mä siirsin datsunin kelkassa alatukivarren etukiinnikettä alaspäin jolloin geometria paranee. Sit on nää puslat ja prikat niitten alle. Jos laittaa etumaisiin kelkan pusliin prikkaa korin ja puslan väliin sekin auttaa asiassa. Kuvassa mun ratkaisu.

WP_20141013_001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä melko ärsyttävä ongelma. Mä vaihdoin kelkan puslat polyuretaaniin ja lukkoperän puslat alumiiniin. Tilanne parani, mutta ei täysin korjaantunut. Ei kuitenkaan enää häiritse muuten kuin lisääntyneen metelin myötä. Paras ratkaisu ois tosiaan toi geometrian muuttaminen, mutta mulla ei moiseen oo vehkeitä tai osaamista. 370z:ssa tilanne on korjattu, mutta kylläpä siinä meni pitkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin tosiaan puhuvat että 350Z kärsii samasta asiasta. Jännä sinänsä koska S14/R33 kelkat on jo erillaiset mutta 350:sen osalta menty tavallaan takapakkia.

Yks vaihtoehto olis muuten vaihtaa S13:sta S14:sen kelkka. Epäkeskopuslia on kaupan ja tukivarretkin menee osin ristiin. Perän takakansi menee vaihtoon ja muistaakseni etukiinnitystä joutuu hiukan muuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anti-squat on hyvästä mutta siinä on reunaehtoja. Kuten Arttu sanoi, sen hyödyt pilataan jäykillä jousilla. Ratahirmut puhuvat että S13:een toiminnallisuuden (vetopidon) kannalta parhaaksi jousivakioksi on koettu niinkin matala kuin 3kg/mm (siinä missä yleensä coilisarjojen myötä laitetaan 8-10kg jousta)...

S14:ssä takapään geometria on tosiaan konservatiivisempi (anti-squatin näkökulmasta huonommin toimiva) ja jousi ei ole niissä niin olennaisessa roolissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu siis on ihan hyvästä että anti-squattia on, S13:tä tapauksessa vaan sitä on ihan liikaa. Lisäksi monesti vielä sotketaan asiaa eri jousitustyyppien kesken. Kuin esim. sontakärryn akselilla asia on siinä mielessä eri kun sillä pystyy hyödyntämään ilmiötä tehokkaammin. Erillisjousitetussa tulee sivuvaikutuksia kuten on mainittu, jousitus ei liiku enää liiku "vapaasti" vaan tavallaan lukittuu. Tästä sitten johtuu tuo pompotuskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä me keskusteltiin jossain Xenonin topicissa aikasemminkin. Mä oon saanut sellasen käsityksen, että antisquat on huono kilpa-autossa, mutta kadulla hyvä.

Tämä siis johtuu siitä, että kilpurissa voi laittaa huomattavasti jäykemmät jouset, mikä vähentää anti-squatin tarvetta. Liiallinen anti-squat heikentää takapään pitoa, mutkasta ulos tultaessa, mikä on vähän ainakin 350Z:ssa ongelma hieman jäykemmillä jousilla.

Jos on löysät jouset eikä anti-squattia niin keula alkaa nousta mutakasta ulos kiihdyttäessä ja ohjattavuus heikkenee. Näin ollen siis katuautossa löysillä jousilla täytyy tietysti olla hieman enempi anti-squattia. Sama pätee kallistuksenvakaajiin. Katuautossa on hyvä, että on melko jäykät vakaajat, koska jouset ovat löysät. Kilpurissa taas kallistuksenvakaajat voivat olla löysemmät, koska jäykät jouset vähentävät painonsiirtoa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Vähän alkaa mennä kyllä aiheesta sivuun jo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, kyllä tulee sellaista tietoa mistä en kuuna päivänä ole kuullutkaan! Meinasi kyllä ymmärrys loppua näiden anti-squatien kanssa, mutta nyt alkaa jo pikkuhiljaa hahmottua. Nyt vaan täytyisi alkaa miettimään, että mikä olisi yksinkertaisin ja edullisin tapa vähentää anti-squatia. Tai siis näin ymmärsin, että sitä vähentämällä saadaan tätä pompotusta karsittua pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä pohdiskelin ja mietin, että jos sorvaisi esimerkiksi alumiinista näihin etummaisiin kelkan puslien ja korin väliin jonkinlaiset prikat niinkuin arttu sanoi, niin kuinka paksut niistä pitäisi sitten tehdä, että niistä on hyötyä. Ja kun ei niistä varmaan ihan äly paksujakaan voi tehdä.

Älkää hermostuko. Saattaa jonkun korvaan kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, kun en vielä ihan hirveästi ole vielä ollut tälläisten kanssa tekemisissä;)

Edited by äsäx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla niin että ssen mitä pystyy väliin laittamaan on tyytyminen. Paljoahan keikkaa ei pysty tuolla tavalla kallistamaan kun haraa puslat vastaan. Helpointa lienee kokeilla ns. Mellalevyn näköisillä lapuilla. Sit jos tuntuu paremmalta, niin tekee niitten pohjalta varsinaiset prikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän se on. Mutta täytyy alkaa kehitellä ennen kesää systeemejä, että sais pois tuon ongelman pois. Kiitos oikein paljon vastauksista. Kyllä tuli mielenkiintoista ja tärkeää tietoa! Ja tietty jos vaan ideoita löytyy niin jatketaan keskustelua :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakoilin tuossa 120ZZZ nimimerkin kiihdytystopikkia. Hän kokeili 5mm lätkiä kelkan ja korin välissä ja oli ilmeisesti jo vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä vaan,mulla on alumiinilevystä tehdyt 5mm välilevyt etummaisten puslien ja korin välissä.Mulla ei oikeastaan ole ongelmaa tuo perän pompottaminen vaan homman tarkoituksena on hakea parempaa vetopitoa kiihdytyksessä.Tosin tuota perän pompottamistakin esiintyy joskus.

simmit.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pehmeillä slikseillä jos kiihdyttää niin ei se paljoa pompota muutenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla kanssa S13 pompotti burniksessa ja lähdöissä sutiessa aivan perkeleesti.

Ongelma ratkesi polyuretaanisilla moottorin tuilla ja kiinteällä vaihteiston tuella. Lisäksi tietty mulla on takapäässä kaikki polyuretaania ja ne kelkan neljä isoa puslaa on alumiinia ^^,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0