Sign in to follow this  
Followers 0
Epeli

Primera P10 ajoneston ohittaminen (NATS 1)

19 posts in this topic

Laitetaan nyt tänneki ohjeet, ku monella tuntus olevan sama ongelma kaukosäätimien kantaman heiketessä.

Löysin sattumalta jostaki englantilaiselta nissanfoorumilta ohjeet järjestelmän ohitukseen, kohtuu huonot mutta onnistu hyvin ku vähän kokeili. Tämä ohje on siis sovellettavissa nimenomaan nats 1 järjestelmiin, eli niihin, joissa itse avaimessa ei ole sirua vaan käynnistyksenestoa hallitaan kaukosäätimellä.

Eli jos ei oo kovin kiintyny siihen ajonestolaitteeseen, niin seuraavassa ohjeet sen ohittamiseen:

Käynnistksenesto boksi löytyy apparin jalkatilasta, heti moottorinohjauksen yläpuolelta. Se on "piilossa" sellasen peltiläpyskän takana joka on kiinni yhellä ruuvilla. Helpoiten pääsee käsiksi purkamalla tieltä hanskalokeron, sen hanskalokeron viereisen suojamuovin ja puhaltimen moottorin boksin (alhaalta kolmella ruuvilla kiinni, vasemmalta ylhäältä yhellä ja siitä moottorin yläpuolelta ihan "katosta" vähän huonosti näkyvällä ruuvilla yhellä).

Ajonestoboksissa on kiinni 8 napainen liitin, nykäsee sen irti ja kytkee toisiinsa johdot:

1&2, eli oranssi mustalla raidalla ja oranssi

3&4, eli valkoinen ja harmaa

7&8, eli musta punasella raidalla ja musta keltasella raidalla

Johdot 5&6 (musta ja punanen mustalla raidalla) jätetään irtonaisiksi.

Sitte ei muuta ku kovaa ajoa, ajonesto on ohitettu. Operaatioon meni aikaa mulla n. 1,5h ku ensin kokeilin vähän ennen ku rupesin johtoja katkomaan, mutta puolesta tunnista tuntiin varmaan menee kunnon ohjeilla, ja hinnaks tulee vähän tinalankaa ja kutistesukkaa.

Kojelaudan merkkivalo jatkaa vilkkumista operaation jälkeenkin, mutta siitä ei tarvitse välittää.

Vs: Primera P10 ajoneston ohittaminen (NATS 1)

Eikö se ole sitten sama jättää ovet auki ja avaimet virtalukkoon? ::)

Eikö se ole sitten sama jättää ovet auki ja avaimet virtalukkoon? ::)

Olen semmoisesta nats2-autostakin kuullut missä on siruavain pysyvästi teipattu kojelaudan sisään, kaikenlaisia sitä onkin! Nats2 nyt vielä olisi kohtuu järkevä olla toiminnassa kun sitä ei ihan helpolla ohita ja toimii ilman nappulan painalluksia..

Toi Nats1 on maailman ärsyttävin, mitä järkeä siinä on alunperinkään olla kaukosäädöllä kun sama kake ei kuitenkaan avaa ovia? Jos autoon asentaa oikean hälyn niin pakkohan tuo on ohittaa ettei tarvi kahta eri kapulaa..

Juu toki, mietin vaan vainoharhaisessa mielessäni kuinka joku voro printtaa tuosta ohjeet mukaansa autonhakukeikalle.

Juu toki, mietin vaan vainoharhaisessa mielessäni kuinka joku voro printtaa tuosta ohjeet mukaansa autonhakukeikalle.

Niin, kyllähän 15v vanha Primera on varmasti himoittu kohde. :) Tuon ikäisissä autoissa ei yleensä mitään ajonestoja ole ollenkaan, ehkä varkaalle kuitenkin helpompi ottaa vaikka se Corolla tai Sunny siitä naapurista kuin alkaa purkamaan hansikaslokeroita ja puhaltimen moottoreita irti vai mitä tuossa nyt oli. :)

Mutta joo, ymmärrän kyllä pointin.. Toki vähän harmaalla alueella liikutaan. Voisihan tämän vaikka klubipuolelle siirtää, tms.

Kiitti vaan vinkistä, pitääpi tästä kohta lähteä testailemaan... ;D

Joo siihen myös luotin tätä kirjottaessa että ehkei se 94 vuoden primera ihan ykkösluokan kohde noille laitapuolen kulkijoille ;D Saa kyllä hetken jos toisenki vierähtämään tota nysväillessä.. Ja tosiaan, näissä kun ajan mittaan tahtoo nuo kaukosäätimet lakata toimimasta, ja uus maksaa puolet auton arvosta nii ehkä helpompaa vaan poistaa käytöstä ja halutessa vaikka ostaa se sadan euron hälytin ajonestolla siihen tilalle jos piripääseudulla liikkuu :)

Ja onhan se jo oman mielenterveydenki kannalta suotavaa ettei aina tarvi arpoo että montako minuuttia saa istua painelemassa sitä kaukosäätimen nappia ennen ku pääsee lähtemään liikkeelle ;D

Miten ajoneston pitäis toimia? Mulla on P10 vuodelta -95 ja ovissa on NATS tarrat ja kojelaudassa punanen ledi. Estääkö tuo vain käynnistämisen muttei ajamista? Starttasin aamulla koslan ja huomasin että luuri jäi kotiin. Aloin nysväämään kotiavainta auton avaimesta että sais jättää auton lämpeneen. Auton avain luiskahti ulos virtalukosta ja auto jäi käyntiin. Hyvin se kävi vaikka kävin kotona mutkan. Työpaikan pihalla huomasin että avain ei ollut koko matkalla lukossa. Onko mulla esto rikki/ohitettu vai toimiiko tuo noin?

Siis tuo nats1 on semmoinen kaukosäätösysteemi, avaimenperä missä pari nappulaa. Ennen starttausta pitää painaa kaukosäädön nappia, mutta ei se sitä sen jälkeen enää tarkastele..

Tuossa ei siis mitään "sirua" ole, avain on pelkkä avain..

Miten ajoneston pitäis toimia? Mulla on P10 vuodelta -95 ja ovissa on NATS tarrat ja kojelaudassa punanen ledi. Estääkö tuo vain käynnistämisen muttei ajamista? Starttasin aamulla koslan ja huomasin että luuri jäi kotiin. Aloin nysväämään kotiavainta auton avaimesta että sais jättää auton lämpeneen. Auton avain luiskahti ulos virtalukosta ja auto jäi käyntiin. Hyvin se kävi vaikka kävin kotona mutkan. Työpaikan pihalla huomasin että avain ei ollut koko matkalla lukossa. Onko mulla esto rikki/ohitettu vai toimiiko tuo noin?

Enemmän mä olisin huolissani siitä että onko sulla rattilukko rikottu joskus. Avaimen ei todellakaan kuulu luiskahtaa pois lukosta kun virrat ovat päällä. Leimaakaan ei varmasti heru jos katsastussetä tuon huomaa.

Ja kuten zuikkis sanoi, NATS on vain käynnistyksen esto, eli se ei tee siellä mitään ennen kuin seuraavan kerran kun virrat taas sammutetaan.

Siis tuo nats1 on semmoinen kaukosäätösysteemi, avaimenperä missä pari nappulaa. Ennen starttausta pitää painaa kaukosäädön nappia, mutta ei se sitä sen jälkeen enää tarkastele..

Nyt meneekin jo miettimiseks. Mulla ei siis olekaan NATS1, koska mulla ei oo avaimessa nappia. Siinä on juuressa punainen joku, oisko siru? Avainta teettäessä sanoivat että siinä ois siru.

Nyt meneekin jo miettimiseks. Mulla ei siis olekaan NATS1, koska mulla ei oo avaimessa nappia. Siinä on juuressa punainen joku, oisko siru? Avainta teettäessä sanoivat että siinä ois siru.

Se on varmaan joo NATS2 jo sitten. Sekin taitaa kyllä tarkistaa avaimen vain siinä käynnistyksen yhteydessä.. Uskoisin että auton sammuttaminen lennossa esimerkiksi avaimen patterin loppumisen vuoksi olisi vähän turhan hazardia, jos vaikka ohitustilanteessa hyytyy. ;D

Kiitoksia! Ton pohjalta voinkin sitte viilata uuden avaimen ja pitää vanhaa mukana vain siruna.

Se on varmaan joo NATS2 jo sitten. Sekin taitaa kyllä tarkistaa avaimen vain siinä käynnistyksen yhteydessä.. Uskoisin että auton sammuttaminen lennossa esimerkiksi avaimen patterin loppumisen vuoksi olisi vähän turhan hazardia, jos vaikka ohitustilanteessa hyytyy. ;D

Ei kayta NATS2 patteria, siru saa virtansa induktiivisesti lukijalta.

Kiitoksia! Ton pohjalta voinkin sitte viilata uuden avaimen ja pitää vanhaa mukana vain siruna.

Mulla pitais olla tuolla varaston pohjalla viela tommonen punaisella sirukotelolla varustettu avainaihio, jos kiinnostaa..

Ei kayta NATS2 patteria, siru saa virtansa induktiivisesti lukijalta.

Mulla pitais olla tuolla varaston pohjalla viela tommonen punaisella sirukotelolla varustettu avainaihio, jos kiinnostaa..

Selvisi sitten tämä NATS versiokin. Juuri tommonen patteriton mulla on. Oma P10 on tosiaan vuodelta -95, joten siihen on ehtinyt ajon esto vaihtua.

Aihiota en tarvitse, tilasin pari vastaavaa. Sirukotelo on irroitettava, ja sirua ei ole sisällä. Olen miettinyt sitäkin, että aukaisisin vanhan avaimen ja siirtäisin sirun sieltä. En vain saa avainta särkemättä auki.

Noihin tekee kyllä avaimen ihan joku markettisuutari, ei vaan ole ihan ilmainen. Alkuperäisestä sirusta kopioi koodin..

Koodin kopio täälläpäin 70 euroa avaimen teon päälle. Avaimen viilaan ite ihan mielenkiinnosta, mut ton 70e joudun säästämään, kun on aikas paljon muita menoja joihin pitäs säästää.

Tyhmy kyselee ja varmistaa

Eli mulla on nyt näkösällä tuo ajonestonboksi, otan siis liittimen irti ja laitan näihin hyppylankaa VAI johdot poikki ja toisiinsa? (sama-asia tietty.. ;D

1&2, eli oranssi mustalla raidalla ja oranssi - hyppylanka

3&4, eli valkoinen ja harmaa - hyppylanka

7&8, eli musta punasella raidalla ja musta keltasella raidalla - hyppylanka

Johdot 5&6 (musta ja punanen mustalla raidalla) jätetään irtonaisiksi. poikki vai voiko jättää liittimeen semmosenaan ja liitin jätetään lopuksi roikkumaan vapaastiköko?

Pikaista vastausta kaivaten, Tyhmy

Tyhmy kyselee ja varmistaa

Eli mulla on nyt näkösällä tuo ajonestonboksi, otan siis liittimen irti ja laitan näihin hyppylankaa VAI johdot poikki ja toisiinsa? (sama-asia tietty.. ;D

1&2, eli oranssi mustalla raidalla ja oranssi - hyppylanka

3&4, eli valkoinen ja harmaa - hyppylanka

7&8, eli musta punasella raidalla ja musta keltasella raidalla - hyppylanka

Johdot 5&6 (musta ja punanen mustalla raidalla) jätetään irtonaisiksi. poikki vai voiko jättää liittimeen semmosenaan ja liitin jätetään lopuksi roikkumaan vapaastiköko?

Pikaista vastausta kaivaten, Tyhmy

varmaanki yks ja sama kummin tekee, pistä vaikka poikki ja yhdistä suoraan.

Toimiiko tuo nats:in ohitus ohje myös N14 malliin, vai onko siinä jotain eroa??? Itsellä on vain yksi temppuileva kaukosäädin, joten jokin ratkaisu pitäisi keksiä. Mikä niistä johdoista kannattaisi esim. vetää "piilokatkaisimeen", jotta pysyisi edes jonkinmoinen käynnistyksen esto.