DNSF.org
Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Printable Version

+- DNSF.org (https://www.dnsf.org)
+-- Forum: Autot ja tekniikka (https://www.dnsf.org/forum-6.html)
+--- Forum: Nissan GT/GTI-mallit (https://www.dnsf.org/forum-28.html)
+---- Forum: Nissan Sunny GTI (B12/N13/N14) (https://www.dnsf.org/forum-83.html)
+---- Thread: Nissan 1.8 gti projekti vm89 (/thread-13489.html)

Pages: 1 2 3 4 5


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Elikkä tuommoinen hatchback sunny tuli ostettua kesällä 06.
Talvella 06-07 kori saatiin nykyiseen kuosiin.
Kesällä 07 koneesta meni alakerran laakerit, vaparia ei ollut tarkoitus enään korjata, joten Viialasta haettiin täydellinen 200sx ca18det.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Jani M - 22.01.09

CA18DET on turbolla. Jätitkö sen pois :o


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Auto seisoi noin vuoden ajan tallissa, eikä sille tullut mitään tehtyä.
Kunnes taas syksyllä 08 otin itseäni niskasta kiinni ja nostin kaverin avustuksella koneen pois.
Sitten konehuone riisuttiin ja se maalattiin mustaksi.
Sen jälkeen kone nostettiin paikalleen.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Jani M Wrote:CA18DET on turbolla. Jätitkö sen pois :o

Noi on vanhoja kuvia, vielä kun vapari oli paikallaan Smile


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Jani M - 22.01.09

Sanisti Wrote:
Jani M Wrote:CA18DET on turbolla. Jätitkö sen pois :o

Noi on vanhoja kuvia, viekä kun vapari oli paikallaan Smile

Olin vähä turhan nopea. Smile


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Nykykuosi:
Eli kone paikoillaan, ahtoputket teon alla. Putket on 2.5 tuuman rosteria ja ne kiillotetaan.
Pakoputkikin tulee rosterista, mutta vaan 3 tuumasta.

Virit tällä hetkellä hankittu
-Walbro pumppu
-rb20det ilmamäärämittari
-kiinakuuleri
-Clutchmasters fx500
-16 rivinen mocal öljynjäähdytin
-apex dual funnel
-nistune kortti ja ohjelma



Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Kuutiohurmuri - 22.01.09

mites laturi mahtuu oleen paikallaan ja jääkö pakapesän ja jäähdyttäjän valiin paljonki tilaa?


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Tiukkaahan se tekee, juuri ja juuri mahtuu tuo 2.5tuuman putki. Huomenna olisi tarkoitus tehdä loppuun just tuo laturin puoli, niin sitten voi laittaa kunnon kuvat siitä




Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Kuutiohurmuri Wrote:mites laturi mahtuu oleen paikallaan ja jääkö pakapesän ja jäähdyttäjän valiin paljonki tilaa?

Meinasit vissiin pakapesällä pakopesää, niin siihen jää reilusti tilaa vetää tolla 3 tuuman putkella


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - PulsaR - 22.01.09


Tuo ahtoputken lähtö noin pienellä toleranssilla jäähdyttimeen saattaa aiheuttaa ongelmia moottorijarrutuksessa, ainankin alkuperäisillä moottorin tuennoilla.
Itse hyödynsin tuon alkuperäisen 90° lähdön, toiseen suuntaan tosin. Tuskin pullonkaulaksi näissä rotteloissa muodostuu vaikka suppari 50mm -> 63.5mm onkin vasta tuon alkuperäisen elbown jälkeen. Tuota alkuperäistä lähtöä käyttäen jäähdyttimeen jää luokkaa 3-4cm.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Flame - 22.01.09

Joo itte olin kans tulossa siihen, että sulla on mutkan kokonen monttu syylarissa ekassa moottorijarrussa. Itte vaihtaisin ton koko pakosarjan johonkin toiseen, jotta vois vähän paremmin asetella sen turbon paikoilleen. Muussa tapauksessa sun tarttee tehdä poikkituki ja koneen kiinnitys siihen poikkitukeen lähes kiinteesti.

EDIT: taas yks syy lisää olla rakentamatta omasta sitä ca18dettiläistä kun niitä on kohta joka nurkalla Tongue


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Hyvä pointti tuo moottorin liikkuminen ;D Vissiin liian kauan ollut tuo auto liikumattomana, kun ei tuommoista hoksannut
No pitää huomenna hitsarin kanssa miettiä järkevin ratkaisu tuohon mutkaan
Sitten tämän päivän aikaansaannokset: Kiillotusta


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 22.01.09

Montako dettiläistä sunnya muuten foorumilla liikkuu? Ja moniko niistä on liikenteessä


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Flame - 22.01.09

ei niitä taida olla virallisesti täl hetkel kun pari ja ainut parempi yksilö liikenteessä on tuo tuokin omistama. Saekin ex-autosta ei tietoo missä menee. Lähinnä noita on rakenteilla muutama yksilö tällä hetkellä. Ulkomailla vielä yleisempi ilmiö nämä sunnyt detti-tekniikalla kun esimerkiks australiassa yleisin perustekniikka on opelin ykskutonen kasitappi, niin ihmiset haluu ruutia pellin alle ja opel-lohkot veke (täytyy saada jap-spec). Osa tosin ruuvaa opelin mosia sitten turbotettuna, koska osia löytyy reilusti helpommin (ei tosin turbotukseen tarpeellisia esim. mäntiä) ja ne on halvempia. Ulkomailla näkyy myös muutamia yksilöitä ovat myös sr16ve ja sr20de/-ve tekniikalla varustettuja. Kreikassa tais esimerkiks olla sr20ve:llä yks yksilö. Ei näistä sen enempää. Menee niin ot..


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - PulsaR - 22.01.09


Jatketaas aiheesta: miten ajattelit jäähdytyksen toteuttaa? konehuoneen puolelle ei ainankaan mitään suurta flektiä mahdu ja kuuleri näyttää sulla olevan kiinni jäähdyttimessä.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Flame - 23.01.09

Hmm.. tohon syylärin eteen sais varmaan mahdutettua kun ottais vähän ulos cooleria ja laikkais suosiolla tota puskurirunkoa vähän veke tieltä. Siihen luulis ainakin saavan tarpeeks tilaa jos sitä ei konehuoneen puolelta löydy Smile


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - PulsaR - 23.01.09


Juuri noin oli ainoa järjellinen ratkaisu mitä itse keksin. Välijäähdytin on tuollaisessa puskurin alaosan mukaisessa loivassa etukenossa, jotta puhaltimet mahtuu sen ja jäähdyttimen väliin. Ainoa mitä vielä aprikoin että askarteleeko tuohon syylärin kennon päälle muualta kuin puhallinten kohdilta peittävän alumiinilevyn (tämä lähinnä puhallinten kiinnitystä helpottaakseni) vai huonontaako se loppupeleissä liikaa jäähdytystehoa


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Flame - 23.01.09

Saat sä siihen mun kautta vaikka 3mm rosterista vesileikatun asennuskehikon niille flekteille jos on tarvetta. Toimitusaika on hidas ja kuva/mitat pitäs itte sitte tehdä ja toimittaa mulle. Tai voihan semmosen duunata ohuista putkistakin taittelemalla. Itse en kuitenkaan rupeis tukkimaan tota kun muutenkin on vähän kehnonlaisesti sitä latua raittiille ilmalle. Yks vaihtoehto ois tuolta puskurin sivuilta ohjata lisää ilmaa. Näistä kun nyt on kuitenkin tulossa kesäautoja, niin lämpötila on keskinmäärin plussan puolella, jolloin ylimääränen jäähdytys ei oo haitaks.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - PulsaR - 23.01.09


Tosta Laserkeskukselta sais kans mitä vaan virveleitä leikattuna, mut hintapolitiikka omilla kuvillakin ylittää mielestäni saadun hyödyn.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Flame - 23.01.09

Joo no täs ei varmaan hintapolitiikka mee ylitte, mutta rakenne saa olla tosi yksinkertanen, ettei paina paljon, koska toi 3mm on melko minimi mitä saa työstettyä broidin duunissa, ellei sitten matskujakin tuo itte mukanaan. Firman yleisin metallipaksuus kun on kymmeniä millejä eikä yksnumeroisia millejä.


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 23.01.09

PulsaR Wrote:Jatketaas aiheesta: miten ajattelit jäähdytyksen toteuttaa? konehuoneen puolelle ei ainankaan mitään suurta flektiä mahdu ja kuuleri näyttää sulla olevan kiinni jäähdyttimessä.

No tuohan kuuleri ei oo vielä kiinni tuossa mitenkään ja tuossa ahtoputkessa on sen verran liikkumavaraa, että flektit/flektin saa mahdutettua etupuolellekkin, niin kuin sinä olit suunnitellut. Mutta pitää ensin tehdä nuo ahtoputket ja pakoputki valmiiksi, niin sitten pitää enemmän miettiä tuota flektien sijoittelua. Ja itsellä tulee öljynjäähdytin vielä toiseen sumuvalon aukkon kohdalle ja vapari toisen aukon kohdalle. Mutta noistakin myöhemmin


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - tuokki - 23.01.09

mulla samanlainen flekti!

ihan asentelua helpottaakseni kerron että yksi tuollainen puhallin riittää aivan loistavasti jäähdyttämään tarpeeksi vaikka miten rallittaa Wink kertaakaan ei ole ollut sellainen fiilis että tarvisi lisäjäähdytystehoa..

ei mitään alumiinikehikoita syylärin eteen, flekti vaan kiinni syyläriin niillä flektin mukana tulleilla muovikiinnikkeillä!

mulla oli muuten ekassa ca18det setupissa gti:n vakioflekti paikallaan :o voin sanoo et oli ahasta saada se sinne.. no se eka setti olikin mitä oli..kokeilua ja harjoittelua ;D olisko ollu 2002-2003 kun oli detti keulilla ekan kerran, kuvia vaan siltä ajalta ei ole..donilta saattis löytyä ???

mut eikun onnea projektiin ja kysy ihmeessa jos jokin asia ihmetyttää!

olisit kyl mieluummin voinu ostaa multa valmiin auton ;D


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Lake - 23.01.09

Sanisti Wrote:Tiukkaahan se tekee, juuri ja juuri mahtuu tuo 2.5tuuman putki. Huomenna olisi tarkoitus tehdä loppuun just tuo laturin puoli, niin sitten voi laittaa kunnon kuvat siitä

jos mä saan nusuttaa pilkkua niin noi kurvit ei oo 2.5" vaan 60,3mm... ;D


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 23.01.09

No niinpä niin ;D


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 25.01.09

No niin, laturin puolen ahtoputket saatiin valmiiksi. Tästä suuret kiitokset ocf:än Harri Keräselle. Tilaa syylärin ja ahtoputken väliin jäi noin 3cm, joten eiköhän tuo riitä. Syylärin virkaa muuten toimittaa opel vectran versio ja alakiinnikkeet passas vielä bolt on :o
Syylärin putkien lähdöt olivat vähän korkeammat kuin sunnyn omassa, joten yläpäästä lähti parin sentin soirot pois



Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 29.01.09

Nyt alkaa putket olla täysin valmiit, pakoputki tuotti päänvaivaa mutta Harri sai outletin valmiiksi ja siitä tuli todella hieno



Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Kuutiohurmuri - 29.01.09

Sanisti Wrote:
Kuutiohurmuri Wrote:mites laturi mahtuu oleen paikallaan ja jääkö pakapesän ja jäähdyttäjän valiin paljonki tilaa?

Meinasit vissiin pakapesällä pakopesää, niin siihen jää reilusti tilaa vetää tolla 3 tuuman putkella
juu sitä meinasinBig Grin itel oi josku tollein tehty


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Sanisti - 29.01.09

Nii sulla on käännetty tuo ahdin. Onko sulla kyseinen auto vielä tallella? Onko muita kuvia konehuoneesta?


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - Kuutiohurmuri - 29.01.09

Sanisti Wrote:Nii sulla on käännetty tuo ahdin. Onko sulla kyseinen auto vielä tallella? Onko muita kuvia konehuoneesta?
joo niin oli, sai silleen omasta mielestä paljon paremmin ton pakoputken vedettyy ilman mitään turhia mutkia. auton oon jo jonkun aikaa sit myyny pois, mutta on mulla tosta projektista jonku verran kuvii koneel


Nissan 1.8 gti projekti vm89 - tuokki - 29.01.09

meinasin mainita tuosta ahtimen kääntämisestä aiemmin mutta olit jo putkia tehnyt sn verran etten viitsinyt. kyllähän ne fiksummin menee kun ahtimen kääntää, varsinkin pakoputki joka jää sinulla nyt todella alas kun joutuu kulkemaan tukipalkin alta poikittain. mulla oli aiemmin samalla tavalla putket tehtynä ja putki otti kyllä hittiä elämänsä aikana, ja ahtimen pultteja sai olla vähänväliä kiristämässä