Jump to content
  • Announcements

• Teppo

Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Ale

Jokelan ammuskelu..

Recommended Posts

Vs: Jokelan ammuskelu..

Sää nyt jotenkin sotket mut johonkin puliukko touhuun turpiin ihmiset saa piireistä riippumatta varmaan sunkin kavereissa löytyy nokkiin saaneita ja nokkiin antaneita siis ihan syystä ei mitään tapellaan tappelemisen ilosta veikkosia.

Onko se sitten niin väärin että lapsi tajuaa että vahvin määrää niinhän se yleensä menee.Ei pety sitten vanhempana kun tajuaa kuinka paskaan maailmaan on sattunut syntymään ;D .

No ei todellakaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen suurimmalla osalla ihmisistä turpakäräjät, ei edes pienessä määrin.

Vahvin määrää joo, mutta vahvimman määrittely turpaan vetämisen kyvyllä on jotain tolkuttoman pieleen mennyttä.

Missähän pumpulissa sä olet elänyt jos yksikään kaverisi ei ole joutunu välejä selvittelemään nyrkein.Tosin hyvä vaan jos on näin käynyt. Ja ihan oikeesti missä vaiheessa sitä normaaliksi kanssakäymiseksi olen kuvaillut välillä annetaan turpaan jollekkin joka vaikka on käynyt varkaissa sun autotallilla tai lyönyt sun eukkoa syitä on monia ja laki ei aina rankaise tarpeeksi sitä rikkovaa. Ja painotan vielä itse en ole tapellut/lyönyt ketään vihassa varmaan 15vuoteen koska ei ole mitään syytä ollut mutta tasan ymmärrän ja hyväksyn vaikka em. syistä tapahtuvan omankädenoikeuden.

Ihan vaan uteliaisuuttani mitenhän se vahvuus sitten määritellään mennään nosteleen painoja salille vai haetko kenties jotain karismaa tai älyllistä ylivoimaa vahvuutena ? Varsinkin lapsilla ala-asteelta eteenpäin menee aika usein touhu vääntämiseksi kun keskimmäistä paremmuutta punnitaan.. se vaan on eläimillä luonnostaan tapahtuvaa toimintaa.

ToniH perustelee kasvatuksellisia raipparangaistuksia sillä että lapsi oppii käyttämään nyrkkejä vähän myöhemmässä elämänvaiheessa kavereitten kanssa välejä selvitellessään ::)

Kyllä ainakin kahdeksaan ikävuoteen asti lapselle on helppo keksiä kurinpidollisia rangaistuksia, jotka eivät millään muotoa ole fyysisiä. Sen vanhemmista mulla ei vielä ole omakohtaista näkemystä.

Mites ToniH, onko sulla omia lapsia ja jos on niin miten teillä kuria pidetään ja rangaistuksia jaetaan? Tuskin se nahkavyö kuitenkaan on koko ajan kierrettynä kämmenen ympärillä valmiudessa?

Jotenkin tässä menee nyt pullat ja vellit aikalailla sekasin.

Vielä tosta kurinpidosta, kuri ja rangaistus on kaksi eri asiaa. Kuri tarkoittaa esim sitä että kotiintuloaika on 21:00 ja siitä pidetään kiinni. Rangaistus on sitten se mitä seuraa jos tuo aika ei pidä. Nahkavyön käyttö on rangaistus, ei kuria. Siinä vaiheessa kun kurin pidossa joutuu käyttämään nahkavyötä on peli jo menetetty. Tämähän on yksi nykypäivän vanhempien ääneen kertoma ongelma, "kun lapsi/nuori ei vaan tottele, mikään ei auta".

Tää on taas tätä ennen kaikki oli paremmin jeesustelua mutta ihan oikeesti ne kakarat tarvii myös rangaistuksia kaikki vitun supernannyt sun muut pedagogit halihalipusipusi-penkille istumaan jos hölmöilee on syypäänä näihin idiootteihin mitä tuolla kaduilla liikkuu mitään ei pelätä ja mistään ei välitetä kun ei tiedetä että asioilla on myös seuraamuksia eli sitä nahkavyötä. Ja oikeesti tohon mikään ei auta niin äänestäkää vaan niitä kukkahattuja ja muita piipertäjiä ne teidän kasvatusmetodeja kahlitsee.

Rangaistuksia on kanssa erilaisia. En ymmärrä miksi lapselle pitäisi jaella fyysisiä rangaistuksia jos niitä ei jaella normaalielämässä aikuisillekkaan. Ei ne lapset fyysisellä kurituksella mitään normielämästä opi, jos ei opi pumpulissakaan.

Laitettaisko ne linnaan sitten niinkun aikusetkin laitetaan ja kyllä niitä fyysisiä rangaistuksia jaetaan aikuisille ei vaan valtion toimesta. Oppii ne lapset ainakin sen ettei hölmöilemällä pärjää ja asioilla on seuraamukset.

Kotiaresti vastaa sitä linnarangaistusta. Toki ennen sitä tietysti vähennetään viikkorahaa tms.

Fyysisestä rangaistuksesta ja pelolla kasvattamisesta lapsi oppii lähinnä että vahvin määrää.

Fyysisiä rangaistuksia jaetaan aikuisille jossain piireissä joo, mutta en nyt itse kasvattaisi lasta mitään juoppojen kapakkatappeluita silmällä pitäen, toki niihin on suomessa aika suuri todennäköisyys joutua.

Sää nyt jotenkin sotket mut johonkin puliukko touhuun turpiin ihmiset saa piireistä riippumatta varmaan sunkin kavereissa löytyy nokkiin saaneita ja nokkiin antaneita siis ihan syystä ei mitään tapellaan tappelemisen ilosta veikkosia.

Löytyy, suurin osa noista tappeluista on tapahtunut ja tapahtuu kännissä. Harvemmin kaksi selvinpäin olevaa aikuista päätyy sovittelemaan nyrkkejä toistensa naamavärkkiin.

Onko se sitten niin väärin että lapsi tajuaa että vahvin määrää niinhän se yleensä menee.Ei pety sitten vanhempana kun tajuaa kuinka paskaan maailmaan on sattunut syntymään ;D .

No ei todellakaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen suurimmalla osalla ihmisistä turpakäräjät, ei edes pienessä määrin.

Vahvin määrää joo, mutta vahvimman määrittely turpaan vetämisen kyvyllä on jotain tolkuttoman pieleen mennyttä.

Missähän pumpulissa sä olet elänyt jos yksikään kaverisi ei ole joutunu välejä selvittelemään nyrkein.Tosin hyvä vaan jos on näin käynyt. Ja ihan oikeesti missä vaiheessa sitä normaaliksi kanssakäymiseksi olen kuvaillut välillä annetaan turpaan jollekkin joka vaikka on käynyt varkaissa sun autotallilla tai lyönyt sun eukkoa syitä on monia ja laki ei aina rankaise tarpeeksi sitä rikkovaa. Ja painotan vielä itse en ole tapellut/lyönyt ketään vihassa varmaan 15vuoteen koska ei ole mitään syytä ollut mutta tasan ymmärrän ja hyväksyn vaikka em. syistä tapahtuvan omankädenoikeuden.

Ihan vaan uteliaisuuttani mitenhän se vahvuus sitten määritellään mennään nosteleen painoja salille vai haetko kenties jotain karismaa tai älyllistä ylivoimaa vahvuutena ? Varsinkin lapsilla ala-asteelta eteenpäin menee aika usein touhu vääntämiseksi kun keskimmäistä paremmuutta punnitaan.. se vaan on eläimillä luonnostaan tapahtuvaa toimintaa.

http://www.youtube.com/watch?v=3QQPz0kNi8M

mä meinasin jo aikasemmin kirjoittaa vähän samaa mitä markus, mutta ei näköjään tarvi ihmetellä enää kantaasi.

tarttuisin kohtaan "jos yksikään kaverisi ei ole joutunu välejä selvittelemään nyrkein" toi kertoo tilanteesta mielestäni tarpeeksi. Mielestäni em tilanteet voi välttää jo sillä että ei liiku porukoissa joissa joutuu noihin tilanteisiin... Ja kuka mun eukkoo löis, tahallaan ainakaan?

varkaissa jos joku on mun tallissa niin soittoa poliisille ja toivotaan vaan et kyrvät kerkee paikalle, että saavat rysän päältä kiinni... odotellessa vois vaikka kuvata tapahtumia.. mun mielestä aika huono mennä sinne möykkään, parhaassa tapauksessa ajat varkaat karkuun ja saat ite pahasti kuonoon. ;D

ei sillä että itse en olisi koskaan väkivaltaan turvautunut... eikai sitä hävetä tarvitse? nykyään koitan vaan ajatella ennenkö toimin. ;D

Tuo on ihan normaalia esimerkiksi nisäkkäille, että jollain määritellään vahvin "uros"/johtaja. Ainoa kuka yrittää tuon kitkeä pois "normaalista" kasvusta on ihminen. Primitiivisillä puolilla on ollut tarkoitus eikä niitä kitketä ihan kieltämällä pois, koska ovat osa perusluonnetta

Otetaan vaikka esimerkiksi kukkulan kuningas leikki.

Kun taas puhutaan kasvatuksessa ja sanasta kuri. Ei se tarkoita suoraan väkivaltaa. Terveeseen kasvatukseen ei tänä päivänä kuulu vakivalta (Toki sen uhka saattaa kuulua). Sehän on myös kriminalisoitu vuonna 1984. Terve kuri ja säännöt tekevät lapsen elämästä turvallista, kun hän tietää mitä saa ja mitä ei saa tehdä. SE taas on varmaa, että lapsi kokeilee rajoja.

Omasta mielestä vikaan on menty siinä, ettei pelisäännöt ole enään selvät. Jos naapurin Peran poika on kiusannut naapurin Pentin poikaa ja Pentti meni ennen sanomaan Peralle asiasta sai Peran poika koivuniemen herrasta. Homma oli selvä.

Pari skeenaariota tästä päivästä:

Tänä päivänä jos Pentti menee sanomaan, niin Pera saattaa sanoa ettei hänen kullannuppunsa ole ikinä kiusannut. Mitä vaihtoehtoja Pentillä on. A:Kurittaa itse Peran poikaa=Häkkiä B:Opettaa oma poikansa kouluttamaan Peran poikaa C:Antaa asian olla kun taas parin vuoden päästä poikansa ampuu Peran pojan ja pari muuta. Ei ole enään paljon vanhemmilla eväitä puuttua.

Tässäkin ketjussa todettu, että koulun pitäisi opettaa. Ei saatana, että tuo ajatusmaailma pistää vihaksi. Ensin itse ei "kouluteta" lasta ollenkaan ja anneta eväitä/pelisääntöjä. Sen jälkeen tyrkätään kouluun ja todetaan, että kyllä koulun pitää opettaa. Onko pikkuisen lapsi hukassa, jos 0-7 vuoteen ei ole annettu eväitä miten toimia ja sen jälkeen 30-37 lapsen luokkakoolla opettajan pitäisi pystyä kirimään 0-7 vuoden normaalit käytösmallit kiinni. Parhaassa tapauksessa näiden lasten vanhemmat ovat aina puuttumassa vielä opetukseen ;D.

Tulee mieleen viikonloppuinen keskustelu erään isän kanssa, jonka lapsella on ongelmia sopeutua esikouluun. Äiti on auktoriteetti ja isä antaa periksi. Lapsi on hieman vilkkaampi. Isä totesi minulle illlalla, että nuo lapset on sellaisia, että ei niiden perässä pysy joten antaa niiden mennä. Kyllä järjestelmä loppujen lopuksi hoitaa ne. Taas pisti pikkaisen vihaksi, mutta nielaisin enkä sanonut pahasti. Eihän se lapsen vika ole, jos kotona kasvatusmalli on päin persettä. Tämä ei tarkoita, että kaikista vapaankasvatuksen lapsista tulee hirviöitä, mutta kyllä koulussa opettajat on helisemässä.

Pahoittelen sekalaista avautumistani, mutta kyllä 0-7v hommat lähtee kotoa/tarhasta, 7-15v kotoa, koulusta ja kaveripiiristä ja sen jälkeen 15-20 kaveripiiristä, kotoa ja koulusta.

EDIT: Haluan vielä lisätä yhden hyvän kommentin eräältä vanhemmalta: "Miksi käyttää lapsiin fyysistä väkivaltaa, kun henkisellä väkivallalla saa paljon enemmän aikaan". Tuossa heitossa aika kiteytty aika hyvin tämänkin tapahtumasarjan ydin.

Minne on hävinnyt terve viha, Ruben Stiller kysyy.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052915639265_uu.shtml

http://yle.fi/uutiset/ruben_stiller_aika_kutsua_pahaa_pahaksi/6137625

- Nykynuoret saavat kaiken haluamansa, mitään heiltä ei kielletä, vastuuta ei vaadita. Vanhemmat pelkäävät lapsiaan, opettajat sekä lapsia että näiden vanhempia, kirjoittaja analysoi.

Isku lastenkoteihin paljasti: Lapsilla laittomia kieltoja

http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052915639681_pr.shtml

"Laitoksen säännöissä lapsilta oli kielletty näkyvissä olevat lävistykset, suukorut ja hiusten "räikeä" värjäys. Lisäksi tyttöjen pukeutumiselle oli omat sääntönsä."

"Lastensuojelulain mukaan lasten elämää ei voi rajoittaa kaavamaisesti jonain kasvatuskeinona. Rajoituksia ei myöskään saa käyttää rangaistuksena.

Silloinkin kun rajoitustoimia käytetään, on valittava lapsen itsemääräämisoikeutta vähiten rajoittava keino. Jos lievemmätkin keinot riittävät, rajoituksia ei saa käyttää ollenkaan. "

Onko luunappi sallittu?

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/puhutuimmat/1958/onko_luunappi_sallittu_

Jos omaa lapsuutta muistelee niin sellaiset tyypit käyttäytyivät väkivaltaisesti joilla oli himassa väkivaltainen kuri.

Tuossa on syytä vetää selkeä raja fyysisen kurinpidon ja väkivallan välille.

Samaa mieltä. Joskin esimerkiksi tukistamisesta tai luunapista puhutaan nykyään nimenomaan sanalla väkivalta, tarkemmin sanottuna lapseen kohdistuva väkivalta.

Mä henkilökohtaisesti haluaisin antaa vanhemmille edelleen sen vapauden, ja samalla vastuun, käyttäytyä niin kuin parhaaksi katsovat. Se ei vaan ole nyky-yhteiskunnassa mahdollista. Lapset tietävät oikeutensa heti kun osaavat aapisen, loput ne oppivat opettajilta, kavereilta ja googlesta. Karu totuus osui kohdalle kun todistin tilannetta jossa täysin pitelemätön noin 10 vuotias paskiainen sanoo isälleen, että "Et sä voi mulle mitään tehdä, tai joudut linnaan" ja remuaminen jatkui entistä sekopäisempänä.

Karu totuus osui kohdalle kun todistin tilannetta jossa täysin pitelemätön noin 10 vuotias paskiainen sanoo isälleen, että "Et sä voi mulle mitään tehdä, tai joudut linnaan" ja remuaminen jatkui entistä sekopäisempänä.

Tuohon mulla olisi samantien hyvä vastaus "Aivan isi ei voi mitään, mutta asutko mielummin kotona vai lähettääkö isi sinut lastenkotiin, jossa sinulle voidaan tehdä. Sinulla on kaksi vaihtoehto, joko olet kiltisti kotona tai sitten lähdet sellaiseen paikkaan missä on sinua ilkeämpi poikia". Voin sanoa, että toimi minulle nuoruudessa, kun olin olevinani vanhempiani "viisaampi" ;D. Positiivisena puolena oli, että 15-kesäiselle joka poti kesälomalla tekemisen puutetta löytyi yllättäen töitä kaupungin puolesta. Itse tosin piti hankkia työpaikka ja palkan maksoi kaupunki. En muuten ikinä saanut kaupungilta muuten työpaikkaa vaikka joka kesä hain. Myöhemmin tuo kesätyöpaikka poiki huomattavasti pidemmän työpaikan.

Laitetaan nyt sillain että sinäkin tajuat.

ToniH perustelee kasvatuksellisia raipparangaistuksia sillä että lapsi oppii käyttämään nyrkkejä vähän myöhemmässä elämänvaiheessa kavereitten kanssa välejä selvitellessään ::)

En missään nimessä kannata lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa vaan kasvatuksellista kuria/kuritusta esim. luunapit tukistus tai nahkavyö itselle yleensä pelkkä vyön näkeminen auttoi ei tarvinnut edes lyödä. Ja tuo oppii että vahvin yleensä määrää niin uhmaisässä ei tarvi ruveta isottelemaan kaiken maailman liivisedille tai vaikka saatana kotona omalla isälleen tätäkin on nähty.

Kyllä ainakin kahdeksaan ikävuoteen asti lapselle on helppo keksiä kurinpidollisia rangaistuksia, jotka eivät millään muotoa ole fyysisiä. Sen vanhemmista mulla ei vielä ole omakohtaista näkemystä.

Sehän on vaan hyvä jos pärjäät ilman mutta ei se ole mikään perustelu sille että kaikkien muiden kakarat on yhtä fiksuja.

Mites ToniH, onko sulla omia lapsia ja jos on niin miten teillä kuria pidetään ja rangaistuksia jaetaan? Tuskin se nahkavyö kuitenkaan on koko ajan kierrettynä kämmenen ympärillä valmiudessa?

Ei ole lapsia eikä tule ~15 minuutin huumasta ei viitsi maksaa 18+vuotta.

Jotenkin tässä menee nyt pullat ja vellit aikalailla sekasin.

Ei tässä mene sekaisin kun kahden ihmisen kasvatusnäkökulmat.

modet hei, siirtäkäähän kiitos tapakasvatusasiat omaksi topicikseen. mun mielestä ne ei koske enää jokelan ammuskeluita saatika hyvinkään.

Foorumilaiset keskustelee tässä nimenomaan siitä, että liittyykö tapakasvatus ampumiseen vai ei. Jakaminen todennäköisesti lopettaisi keskustelun kokonaan ja sehän ei ole tarkoituksenmukaista. Varsinkaan kun kyse on tälläisestä aiheesta.

Sehän on vaan hyvä jos pärjäät ilman mutta ei se ole mikään perustelu sille että kaikkien muiden kakarat on yhtä fiksuja.

Siis, keskusteluhan lähti siitä että kasvatuksella voidaan vaikuttaa siihen miten lapset käyttäytyy, ts. kuinka fiksuja ne on. Olisiko siis niin että AjH:n muksut on fiksuja koska niitä ei ole kasvatettu raipalla?

Siis, keskusteluhan lähti siitä että kasvatuksella voidaan vaikuttaa siihen miten lapset käyttäytyy, ts. kuinka fiksuja ne on. Olisiko siis niin että AjH:n muksut on fiksuja koska niitä ei ole kasvatettu raipalla?

vai niin fiksuja ettei tarvitse käyttää raippaa tai vanhemmat niin lepsuja ettei käytä raippaa vaikka tarvisi mistä minä tiedän kuinka hyvin AJH:n lapset käyttäytyy(tää ei sitten ole mikään h.koht. loukkaus ajh:ta kohtaan.). Kysehän on ihan geneerisesti kenen tahansa lapsesta/lapsista ja auttaako maltillinen/järjetön kuritus kasvattamaan niistä kouluampujia/pomminväsääjiä vai ihan normaaleita suomalaisia.

Juurihan lehdelle painettiin tästä uusimmasta kelopäästä että on mielialalääkityksen alla tai ainakin on ollut. M-Alääkkeitähän löytyy joka lähtöön että onko ollut vaan jotain peruslääkitystä vai jotain kunnon kamaa sitä ei juttu taas kerro (olipa ihme). http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053015640871_uu.shtml

Vaikkakin alttius ailahteluille lisääntyy henkisissä ongelmissa ja masennuslääkkeiden käytössä niin ei noista suoraan voida mitään isompia johtopäätöksiä vetää.

Nopea googlaus: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/67391/Masennuslaakkeita+kayttaa+jo+liki+puoli+miljoona

Uutinen vuodelta 2009 ja jo silloin masennuslääkkeitä käytti puoli miljoonaa suomalaista. Ihan knoppina vaan.

Kasvatuksellisiin juttuihin en ota kantaa kun en tiedä lapsista muuta kun että ne kiljuu ja ärsyttää enimmäkseen. ::)

Vaikkakin alttius ailahteluille lisääntyy henkisissä ongelmissa ja masennuslääkkeiden käytössä niin ei noista suoraan voida mitään isompia johtopäätöksiä vetää.

Nopea googlaus: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/67391/Masennuslaakkeita+kayttaa+jo+liki+puoli+miljoona

Uutinen vuodelta 2009 ja jo silloin masennuslääkkeitä käytti puoli miljoonaa suomalaista. Ihan knoppina vaan.

Kasvatuksellisiin juttuihin en ota kantaa kun en tiedä lapsista muuta kun että ne kiljuu ja ärsyttää enimmäkseen. ::)

Masennuslääkkeiden käyttö itsestään helpottaa oireita, mutta niitä pitää syödä asianmukaisesti, eikä saisi jättää ottamatta. Alkoholiakaan ei suositella nautittavaksi masennuslääkkeiden kanssa. Jos lääkkeen lopettaa yhtäkkiä ilman lääkärin lupaa, voi (vieroitus)oireet tulla pahempana.

Joskus myös lääkärit määräävät masennus/mielialalääkkeitä perehtymättä ihmisen ongelmiin suuremmin. Vääränlainen lääkitys voi pahentaa oireita tai vaikuttaa ei-toivotulla tavalla.

Omasta mielestä vikaan on menty siinä, ettei pelisäännöt ole enään selvät. Jos naapurin Peran poika on kiusannut naapurin Pentin poikaa ja Pentti meni ennen sanomaan Peralle asiasta sai Peran poika koivuniemen herrasta. Homma oli selvä.

Pari skeenaariota tästä päivästä:

Tänä päivänä jos Pentti menee sanomaan, niin Pera saattaa sanoa ettei hänen kullannuppunsa ole ikinä kiusannut. Mitä vaihtoehtoja Pentillä on. A:Kurittaa itse Peran poikaa=Häkkiä B:Opettaa oma poikansa kouluttamaan Peran poikaa C:Antaa asian olla kun taas parin vuoden päästä poikansa ampuu Peran pojan ja pari muuta. Ei ole enään paljon vanhemmilla eväitä puuttua.

D. Pentti kertoo pojalleen miten huonoa on Peran pojan käytös ja kehottaa olemaan välittämästä moisesta vintiöstä. Löytyy niitä fiksumpiakin kavereita maailmasta.

Vaikea sanon miten paljon kakaroiden käytös on ns. kasvatuksesta kiinni ja miten paljon perinnöllistä. Sen olen ainakin huomannut että kaheleiden vanhempien lapset eivät yleensä ole niitä rauhallisimpia. Eli kotoa opittu käytös omaksutaan ihan huomaamatta, väittäisin....

Nämä vaikeimmat lienee niitä jotka ovat saneet kotoa huonoa esimerkkiä ja sitä on yritty suitsia raipalla.

Sanomattakin selvää että omat lapset osaa käyttäytyä..... ;D

Oma kokemus lapsista on että ne heijastelevat käyttäytymisessään ainakin kouluikään asti hyvin pitkälle vanhempiaan. Jos vanhempia on on vain yksi niin sitten kaikki mallit tulee ikävä kyllä sieltä. Henkisesti tasapainoisten ja vakaiden (myös taloudellisesti) vanhempien lapset ovat havaintoni mukaan myös rauhallisia ja fiksuja. Kouluiässä varmaan mukaan tulevat kaveripiirien yms. vaikutukset.

Noh ei ole omia lapsia niin en tähän osaa sen paremmin kommentoida. Tuo oli vain oma havainto noin kymmenestä lapsesta.

Oma kokemus lapsista on että ne heijastelevat käyttäytymisessään ainakin kouluikään asti hyvin pitkälle vanhempiaan. Jos vanhempia on on vain yksi niin sitten kaikki mallit tulee ikävä kyllä sieltä. Henkisesti tasapainoisten ja vakaiden (myös taloudellisesti) vanhempien lapset ovat havaintoni mukaan myös rauhallisia ja fiksuja. Kouluiässä varmaan mukaan tulevat kaveripiirien yms. vaikutukset.

Noh ei ole omia lapsia niin en tähän osaa sen paremmin kommentoida. Tuo oli vain oma havainto noin kymmenestä lapsesta.

Lähtökohtaisesti olen ihan samaa mieltä, mutta tuolla taloudella ei minun mielestäni ole mitään merkitystä sen enempää perheiden kuin lastenkaan tasapainoisuuteen. Korkeintaan siinä tapauksessa, että akuutti rahan puute kirjaimellisesti estää hankkimista perus elämisen kannalta tarpeellista (ruokaa yms.). Omat havainnot siitä toisesta reunasta kertoo pikemmin siitä tasapainoin puutteesta.

Lähtökohtaisesti olen ihan samaa mieltä, mutta tuolla taloudella ei minun mielestäni ole mitään merkitystä sen enempää perheiden kuin lastenkaan tasapainoisuuteen. Korkeintaan siinä tapauksessa, että akuutti rahan puute kirjaimellisesti estää hankkimista perus elämisen kannalta tarpeellista (ruokaa yms.). Omat havainnot siitä toisesta reunasta kertoo pikemmin siitä tasapainoin puutteesta.

Noista perustarpeista juuri puhuinkin. Kuuluu siihen toki muutakin kuin ruoka. Jos eläminen on suoraan KELA-korvauksista kauppaan eikä lapselle ole muuta annettavaa kuin vanhemmuus ja makaronivelli niin ei se oikein hyvä lähtökohta näytä olevan.

Ja mitään tekemistä tuolla ei ole ihmisten tasapainoisuuden kanssa..

Kyllä munkin mielestä perheen taloudellinen tilanne merkitsee, varsinkin kun se on päin peetä. Syrjäytymisvaara kasvaa, kun porukat ei pysty kustantamaan ku tarjoustalon kuteet ylle, puusukset liikuntatunneille ja mobira citymanin puhelimeksi, kun muut ikätoverit kulkee merkkikledjuissa iPuhelimet taskuissa. Teinit on sen verran laumahenkisiä, et vähänkin massasta erottuvat tiputetaan armotta ringin ulkopuolelle.

Muistelkaapa omaa nuoruuttanne, mites urpoksi sitä ois parjattu, jos mutsi ja faija ei olis pystyny rahottaa niitä 501-leviksiä ja muita "must-to-have"-juttuja?

Kyllä munkin mielestä perheen taloudellinen tilanne merkitsee, varsinkin kun se on päin peetä. Syrjäytymisvaara kasvaa, kun porukat ei pysty kustantamaan ku tarjoustalon kuteet ylle, puusukset liikuntatunneille ja mobira citymanin puhelimeksi, kun muut ikätoverit kulkee merkkikledjuissa iPuhelimet taskuissa. Teinit on sen verran laumahenkisiä, et vähänkin massasta erottuvat tiputetaan armotta ringin ulkopuolelle.

Muistelkaapa omaa nuoruuttanne, mites urpoksi sitä ois parjattu, jos mutsi ja faija ei olis pystyny rahottaa niitä 501-leviksiä ja muita "must-to-have"-juttuja?

Tohonki on olemassa päinvastasia nuoria. Eli rahaa on ostaa kaikkia merkkivaatteita, on hieno auto alla sun muuta tilpehööriä, mutta vanhemmat sit liike/työkiireiltään eivät ehdi pitämään kontakteja tai mitään lastansa kohdin, joka sit alkaa hakeutumaan hankaluuksiin saadakseen huomiota.

Itse tein edellisessä duunissa sellaisen havainnon, että enemmistö oli huonoista väkivaltaisista/alkoholisti perheistä, sitten oli normaaleista perheistä ja sitten näiden rikkaiden tulokset joilla ei ole aikaa omille lapsille, mutta rahalla yrittävät korvata sitä. Viimeisimmissä oli eniten sosiopaatin merkkejä.

Ei voi kääntää näitä juttuja vanhemmuuteenkaan, se jos jollain tulee mieleen yks kaks niittaa mahdollisimman monta niin kyllä siinä kaverissa on se vika.

Ja yleensä se ongelmaperheestä tullut rajatapaus vetää tavarat ränniin ja elelee teksikoukuis himas. Ei ole nyt hirveemmin joutunut lukemaan nististä josta tullu massamurhaaja.

Se että jotain kiusataan tai syrjitään on paska keissi.

Mut eipä siitä puhumisestakaan omassa nuoruudessani ollu apua. Itse ainakin huomasin että siinä yläasteaikana ne syrjityt vaan ajautu omiin porukkoihinsa, saivat kai tukea sieltä. Itse elelin nuoruuteni pikkupitäjässä missä hirveintä mitä lapselle voi tehdä oli se että muutti kesken yläasteen kyseiseen pitäjään. Yleensä kaikki väliinputoajat oli niitä syrjittyjiä. Vaikee on toisen päästä mukaan kuvioihin jos toiset avioituvat serkkujensa kanssa mitkä tuntenu jo synnytyssairaalasta lähdin ja toinen on aivan uusi naama kuka ei tunne ketään.

Ja tämä hieno nyky-yhteiskunnan höösääminen että puolusta kiusattuja blablaa. Koitas nyt sitten olla siinä paremmassa ympyrässä ja kaveerata jonkun hieman potkitun kaverin kanssa, tiput ensiksimainitusta pois ja joudut siihen ei-toivottuun sisälle.

Armeija aikana oli jokseenkin pelottavaa kun samaan joukkueeseen tuli kaveri jota potkittu vissiin koko elämänsä, no kemiat ei ehkä ollu parhaat tämän kanssa ja lupas se joskus mut tappaakin, ei kyl sit ollu munaa kovapanos ammunnoissa kun mainitsin kaverille et piippu osottaa aivan vika suuntaan jos musta eroon haluaa. Sanoin samaan hengenvetoon et kannattaa sit muutamalla panoksella varmistaa hengen lähtö ettei mun tarttis sit suuttua kyseiselle kaverille.

Armeija aikana oli jokseenkin pelottavaa kun samaan joukkueeseen tuli kaveri jota potkittu vissiin koko elämänsä, no kemiat ei ehkä ollu parhaat tämän kanssa ja lupas se joskus mut tappaakin, ei kyl sit ollu munaa kovapanos ammunnoissa kun mainitsin kaverille et piippu osottaa aivan vika suuntaan jos musta eroon haluaa. Sanoin samaan hengenvetoon et kannattaa sit muutamalla panoksella varmistaa hengen lähtö ettei mun tarttis sit suuttua kyseiselle kaverille.

Sähän varsin terve olet..