Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
ElDiablo

Soittimen vaihto

Recommended Posts

Päivä pulkassa. Modasin niitä kajariritilöitä niin, etteivät enää ota kaiuttimen reunaan kiinni.

Aloitin akulta piuhojen vedon kohti hanskalokeroa ja sainkin piuhat jo sinne. Piuhat tulee sen läpiviennin jälkeen esiin pelkääjän paikan kick panelin kohdalta. Sieltä otetaan yksi pieni muovinen paneeli irti ja ovilista oven vierestä, niin pääsee reitittämään johdot lattiaa pitkin. Japanilainen insinööri on laittanut 2 muovista johtokourua valmiiksi sinne. Niissä kouruissa ei ollut asennettuna mitään, täysin tyhjiä. Veikkaan johtuvat siitä, kun kuskin puolella on samanlaiset ja ne ovat täynnä johtoja, niin varmaan kaikkiin 350Z:hin asennetaan noi kourut molemmille puolille ja sit riippuen onko ratti kummalla puolella niin jompi kumpi johtokouru käytössä.

Toinen johtokouru, joka on turvavyön lähellä jäi käyttämättä koska se oli liian kiemurteleva mun 20mm^2 virtapihoille. Koitin avatakin sitä johtokourua sivusta päin mutta ei se auennut tarpeeksi vaikka otin kaikki klipsit auki ja päädyin vetämään poweripiuhat sen kourun alta.

Sain myös metsästettyä ovien kaiutinjohdot takakontin Bose liittimestä. Jos jotain kiinnostaa, niin ainakin mun pirssissä ne on näin ja mun auto on 2004 Suomi-auto:

Bosen liitin on 24-pinninen ja se on numeroitau A1-12 ja B1-12. Numerot on merkattu suoraan liittimeen pienen pienellä tekstillä.

Front left positive = pin A9 (neljäs pinni reunasta, väri on musta ja siinä on ehkä jotain muutakin väriä, näkyi huonosti muiden johtojen välistä)

Front left negative = pin A10 (kolmas pinni reunasta, väri valkoinen)

Front right positive = pin A11 (toinen reunasta, väri ruskea)

Front right negative = pin A12 (reunimmainen, väri musta punaisella raidalla)

Huomiseksi ohjelmaksi jää nyt vahvistinmen kytkentä, eli heitetään vahvistimeen virta kiinni, johdotetaan head unitilta remote, front left, front right ja subwoofer signaali odottamaan myöhemmin tulevaa subia. Takakajareita en tällä erää asenna. Lisäksi johdotetaan vahvistimen kaiutinlähdöistä johdot, jotka juotetaan kiinni noihin Bosen liittimessä oleviin ovikajaripiuhoihin.

Huomenna on siis ihan mahdollista saada jo ääntä pihalle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tehtiin virransyöttö akulta vahvistimelle, johdotettiin vahvistimelta kaiutinjohdot kiinni auton valmiisiin kaiutinjohtoihin ja napattiin head unitin takaa signaaleja. Tämän jälkeen vahvistin koeponnistettiin. Hieman jännitti kun odotin Pioneerin boottaavan, että kuuluuko ääntä vai ei mutta kyllä sieltä jumalauta kuului! Ja snadisti paremmin soi kuin Bose :D:D:D

Nyt edessä vielä sen verran hommaa, että vahvistin ja johdotukset pitäisi laittaa nätisti kun kytkentä on testattu ja toimivaksi todettu. Eli huominen menee vahvistimen asennuksen viimeistelyssä, johdotuksien viimeistelyssä ja paneelien uudelleen kiinnityksessä.

Äänestä huomasin sen verran, että diskanttia saisi olla enemmän. Varmaan yksi vaikuttava tekijä on nuo orkkisdiskanttien surkeat asennuspaikat, eli se diskantti osoittaa vähän minne sattuu ja sitten mulla on diskantilla 2 ritilää kun on diskantin oma ritilä ja sit vielä toi zetan ritilä. Diskantin omat ritilät näytti olevan kiinteät, joten en saanut niitä pois, muuten olisin toki heivannut mäkeen. Huomasin myös vasta jälkeenpäin, että crossover-purkissa olisi ollut jumperilla valittava vaimennus diskantille, 3 eri asetusta (soft, medium ja loud). Pitää ehkä joskus repiä ovipahvit auki (x-overit ovissa 2-puol teipillä) ja kurkata noiden purkkien sisälle ja testata eri asetuksilla. Veikkaan, että tehtaalta ne on laitettu medium-asentoon, joten tuota loudia voisi testata.

Semmoisen vinkin antaisin kaikille, ketkä tähän urakkaan meinaa ryhtyä, että olisi hyvä jos ei tekisi täysin yksin. Mulla on ollut välillä apuna isä ja vanhempieni luona kylässä oleva setäni, joka on kaiken lisäksi aikoinaan tehnyt automekaanikon hommia. Välillä kun itseltä loppuu ideat niin on hyvä kun on kaveri tai kaksi, joilla on ideoita ongelmakohtien ratkaisuun. Lisäksi joissain kohdissa on kivasti apua kun on useampi käsipari tekemässä sen sijaan, että joutuisi yksin taiteilemaan.

Enää en ihmettele Suomen palkkataso huomioiden ollenkaan sitä noin parin tonnin hintalappua asennukselle. Olen tehnyt nyt 3 päivää hommia, varmaan noin 12h päivässä plus ne työtunnit mitä isäni ja setäni ovat auttaneet, eikä homma ole vielä edes valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääh puuh, saa nyt vähäksi aikaa riittää. Asennus nimittäin tältä erää tehty.

Valitettavasti aikataulu ei sallinut vaimennusmattojen asennusta ja subbarikin jää myöhemmäksi. Kuitenkin perusjutut saatiin asennettua eli vahvistin ja etukajarit. Subbaria varten vedettiin jo signaali soittimelta vahvistimelle eli kunhan saan kyhättyä vaan sen subin, niin se on hyvin helppo asentaa paikoilleen. Ei pitäisi tarvita edes repiä paneeleita irti, kun siihen subbaritilaan pääsee käsiksi yksinkertaisesti repimällä orkkissubin muovinen ritilä edestä pois.

Noi Rainbown DL-C6.2 kajarit ei ihan täysin vakuuttaneet mua, joten saatan ehkä joskus vielä päivittää parempiin. Ongelma on se, että modaamatta ovipahvia, siihen ei yksinkertaisesti mahdu syvyydeltään yhtään pidempi kaiutin. Noiden Rainbowien mounting depth on muistaakseni 63mm ja kaikki high-end autokajarit ovat järestään yli tuon, pitkälle yli 70mm. Vinkkejä otetaan vastaan hyvistä mutta ohuista kaiuttimista. Focalilla on joku 6.5" malli, joka on myös slim, joten se voisi olla yksi potentiaalinen. Nuo Rainbow-kajarit voisi sitten tulevaisuudessa olla vaikka takana.

Siis älyttömän paljon paremmathan noi on kuin ne Bosen rimpulat, mutta omaan makuun turhan tumma sointi. Pitää laittaa toki vielä säädöt mittaamalla kohdilleen, että saa noista kaiken irti mutta ilmavampaa soundia jäin hieman kaipaamaan.

Kuitenkin päällimmäisenä fiiliksenä koko projektista mieletön onnistumisen tunne. Tulipahan opitttua taas todella paljon uutta. Mulla on puhelimessa aika paljon kuvia, mutta jostain syystä iPhonella otetut kuvat tulee foorumille ihan miten päin sattuu, joten postaan niitä sitten kun pääsen kotiin ja saan editoitua ne oikein päin. Toivottavasti niistä on jotain hyötyä jollekin, joka aikoo tehdä saman urakan. Toki netistä löytyy jo ihan helkkaristi tutoriaalia aiheesta.

Yksi juttu tutoriaaleissa kyllä alkoi ärsyttää. Monesti jostain todella veemäisestä jutusta on heitetty vaan nopeasti "unplug this connector" mutta ei ole kerrottu / näytetty miten se pitäisi irrottaa. Jos on esim. todella ahtaassa paikassa joku liitin, niin ei välttämättä näe missä se lukitusklipsi on ja sitten tappelet sen yhden liittimen kanssa 10min :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, lupasin tehdä postauksen, jossa olis vähän kuvia. Homma aloitettiin repimällä sisustan paneelit irti ja siitä en laita kuvia, koska siihen löytyy netistä jo niin monta tutoriaalia.Alla pari kuvaa ovista ja kaiuttimien kiinnityksestä.

IMG_3459(2).JPG

Olin ostanut etukäteen Connects2 kaiutinspacerin Almeraan, joka tutkimuksieni mukaan sopii myös Zetaan, sillä kiinnitysreiät ovat samoilla kohdilla. Kaiuttimieni kanssa kävi kuitenkin niin, ettei tuo spacer ollut tarpeeksi korkea, vaan kajarin magneetti otti ikkunaan kiinni sen ollessa ala-asennossa. Askarreltiin isäni autotallista löytyneestä vaahtomuovista lisäpalat molemmille puolille. Raiskaamalla Bosen vakiokajarin olisi myös todennäköisesti mahtunut, sillä vertailtuamme spaceriani ja vakiokajaria kävi ilmi, että vakiokajarin sisäänrakennettu "spacer" oli hieman korkeampi.

IMG_3445(2).JPG

Diskantin paiskasin vakiopaikalle tuollaisella kiinnitysraudalla ja kuvan ottamisen jälkeen heitin vielä liimaa tuohon diskantin ja raudan väliin / päälle.

IMG_3465(2).JPG

Vakiodiskantti oli kiinni tuossa vasemmanpuoleisessa ruskeassa liittimessa ja yleismittarilla testaus vahvisti sen, että se on auton päässä kiinni samassa kaiutinkaapelissa kuin keskiääni. Heitin sähköteippiä liittimen päälle, jottei sinne menisi ryönää sisälle ja aiheuttaisi joskus mahdollisesti häikkää. Jätin nimittäin liittimen edelleen paikalleen, joten se on kiinni kaiuttimieni signaaliketjussa edelleen :)

IMG_3479.JPG

Crossoverin kiinnitin oveen kaksipuoleisella teipillä ja tuntui olevan todella jämäkästi kiinni.

IMG_3481.JPG

Ovipaneelin kiinnitys sujui muuten ongelmitta, mutta huomasin, että kajareiden ritilä repsotti hieman yhdestä kulmasta. Otin ritilän auki ja kävi ilmi, että kajarin metallireunus otti kiinni yhteen ritilän kiinnityshampaaseen.

IMG_3484(2).JPG

Kiinni ottavasta hampaasta sivuleikkureilla pala pois ja ongelma ratkaistu.

IMG_3563(2).JPG

Bosen vahvistin oli takakontissa ennen tuossa kohdassa missä nyt on 2 irtonaista liitintä. Tuosta sinimustasta liittimestä löytyi yleismittarilla molempien etuovien kaiutinkaapelit pinneistä A9-A12.

IMG_3557(2).JPG

Tässä vielä kuva lähempää. Leikkasin mainitsemani 4 piuhaa poikki liittimen läheltä ja juotin omat vahvistimelle menevät kaiutinpiuhat niihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_3486(2).JPG

Seuraavaksi virransyötön työstöä vahvistimelle. Tällainen sulakepesä tuli konetilaan akun lähelle. Valitettavasti kuvia en ottanut enempää mutta tämä sulakepesä tuli siis plus-navan lähettyvillä ennen sisätilaan vievää läpivientiä. Sulakepesä kiinnitettiin nippusiteillä toiseen johtoputkeen.

IMG_3487(2).JPG

Konetilan läpivienti näyttää tältä. Minulla tuohon kumiin oli jo tehty reikä moottorin lämmitintä varten, joten oli helppoa vain laajentaa olemassaolevaa reikää.

IMG_3495(2).JPG

Kun piuhoja työntää tuon reiän läpi, ne ilmestyvät sisätiloihin pelkääjän paikan läheltä etupaneelin alta. Niin kuin kuvasta näkyy, päädyin vetämään maadoituksenkin akulle saakka, sen sijaan että olisin maadoittanut runkoon. Lueskelin aiheesta ja parissa paikassa suositeltiin näin. Kuulemma vähentää häiriöden mahdollisuutta. Ei ole tosiaan iso vaiva vetää samalla maajohtoa ja tuleepahan kunnollinen maa.

IMG_3497(2).JPG

Piuhalle on yllin kyllin tilaa. Pelkääjän puolella jopa kaksi käyttämätöntä johtokourua tehtaan puolesta. Käytin niistä toista, toinen oli liian mutkikas että olisin saanut piuhat vedettyä sen läpi.

IMG_3569(2).JPG

Piuhat päätyvät auton sivua seuraamalla lopulta turvavyön vierestä tilaan, jossa hanskalokero on kiinni. Päädyin tuomaan piuhat hanskalokeriin sivukautta.

IMG_3571(2).JPG

Kaiutinpiuhat tulevat sisään yläkautta.

IMG_3567.JPG

Kaiutinpiuhat teipattuna hanskalokeron katossa (2-puolinen teippi + sähköteippi). Kuvassa ei näy, mutta hanskalokerossa on tehtaan puolesta irroitettava luukku, jota kautta päädyin tuomaan RCA-piuhat soittimelta vahvistimelle. Valitettavasti ei ole kuvia RCA-johtojen reitityksestä mutta ne on siis ilmiselvästi vedetty soittimeltä keskipaneelin (sitä jossa on käsijarru, penkinlämmittimien kytkimet jne) alta hanskalokeroon. Soittimelta täytyy minimissään vetää etukajarit ja remote-signaali. Vedin myös subbarin RCA:t valmiiksi odottamaan myöhempää asennusta.

IMG_3585(2).JPG

Jostain syystä loppua kohti otin koko ajan vähemmän kuvia, ilmeisesti väsymys alkoi painaa. Tässä "lopullinen" asennus. Vahvistin on ruuvattu kiinni vanerinpalaan, jonka vuorasin mustalla huovalla. Vaneri oli helppo mitoittaa hanskalokerossa olevan mustan pahvinpalan mukaan. Nuo piuhat voisivat olla siistimminkin ja tätä varmasti työstän jatkossa, mahdollisesti subbarin asennuksen yhteydessä.

Edited by Dreadnaught

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tän vikan postauksen kuvat ei jostain syystä näy ainakaan mulle. :/

Saatan tietää mistä johtuu. Muokkasin postausta...näkyykö nyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääh puuh rakensin subbarin ja heitin paikalleen sekä pikaisesti testasin. Hyvin soi, kotelon pienuudesta johtuen selvästi vaimenee jo 20-30 Hz mutta tosi tyytyväinen täytyy olla. En halunnut uhrata takakonttia subbarille, joten pääsyin tuohon kuskin takana olevaan tilaan.

On muuten veemäinen kolo, koska siinä on perhanasti kuoppaa ja kaltevaa pintaa sun muuta. Lueskelin viikkokausia jenkkifoorumeita, konvertoin tuumia ja jalkoja senttimetreiksi ja mittailin mittailemisen perään. Lopulta kotelosta tuli kutakuinkin 46cm leveä, 32 cm syvä ja noin 18,5cm korkea. Vinkkinä jos joku haluaa rakentaa samaan koloon subbasen niin tehkää suosiolla vielä tuosta vähän pienempi niin ei tartte ängetä sitä sinne millimetrin tarkkuudella. Toi mahtuu just ja just niin että se bosen muovinen subipaneeli menee eteen.

Eka subikotelo mitä olen ikinä rakentanut ja ei siitä ihan täydellinen tullut. Pahin moka tais olla kun tein elementin reiän pistosahalla niin siitä tuli vähän liian iso. Ei mitenkään massiivisesti mutta ohjeissa mitä lueskelin neuvottiin tekemään niin pieni reikä että elementti mahtuu just ja just pyörimään mutta ei liiku sivusuunnassa. Noh, mulla mahtuu vähän liikkumaan mutta elementissä oli onneksi tiivisterengas tehtaan puolelta ja laitoin pulteilla ja iskumuttereilla sen tosi tulevasti kiinni ja epäideaalisuuksista huolimatta se potkii nätisti.

Rakennusmateriaalina oli 19mm MDF. Alunperin oli tarkoitus tehä 18mm vanerista mutta Bauhausissa oli jälkellä vaan tota 19mm MDF-levyä.

Seuraavaksi tekisi mieli askarrella etukaiuttimille paremmat paikat lasikuidusta...saisi kaiutinta ulos ovipahvista ja paremmat kajarit asennettua kun syvyys ei ahdistaisi. Vähän miettinyt focal ps 165 fx kajareita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein itse juuri noin tänä kesänä. Perkele kun meni kaikki projekti kuvat windowssin uudelleen asennuksen mukana. Jos aijot tehdä niin, kaksi sopivaa mdf rinkulaa teet ja niiden väliin leikkaat kolmesta betoni ropusta oikean kulmaan mihin haluat sen kajarin suuntaavan ja ruuveilla niistä kiinni. Sen jälkeen ohkaista verkkoa kiinni. Lasikuitukittiä verkon päälle tulee todella jämäkkä. Voin ottaa kuvia jos olet kiinnostunut minkä näköinen tuli. Hieman pitäs vielä täyttää että ei jää näkymään ovipahvin sisälle. Subbarille rakensin kotelon alkuperäiseen paikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidan lisätä tämän tänne, kun alkaa jo niin specifiksi menemään tälle osastolle:

Alkuviikosta sain 1½ viikkoa kestäneen hifilaitteiston päivityksen siihen pisteeseen, jotta sain auton taas ajoon. Vielä jäi subin paneelointi viimeistelemättä, mutta tällä hetkellä käytössä onkin väliaikainen subi (kun halvalla sain). Samalla pääsi vähän kokeilemaan miten tuohon vakiopaikalle mahtuu normaali elementti. Varmaan koitan kotelointia rakentaa samalla kun joskus tulevaisuudessa vaihdan elementin parempaan. Tällä hetkellä nykyinen "kotelointi" on vakiopaikalla dynamatilla vuorattuna ja vanerilevyllä hanskaloksu ja subinpuoli tukittu.

Kokoonpano nyt siis:
Soitin: Alpine CDE-178BT
Laajakaistat: Ground Zero Uranium GZUF 60SQX
Midit: DLS RC6
Subi: Focal Access 25A4
Vahvari: Audison AV5.1K
Täysaktiivisena soi.

Laajakaistojen kotelot on itse suunnittelemani ja kaverini 3D tulostamat. Materiaalina on PLA mikä oli kyllä virhe, sillä heti ensimmäisen aurinkoisen päivän jälkeen kotelon kehä pullistui hieman elementin kiinnityslevyn aiheuttamasta voimasta ja lämmön vaikutuksesta. Tilasin ABS lankaa ja lähiviikkoina tulostetaan siitä, sen pitäisi jo kestää lämpöä paremmin.


IMG_20190610_164917__01.thumb.jpg.cb1d4c505a34658218fa931907da36e4.jpgIMG_20190610_164909.thumb.jpg.e3c39dfe799dbac577f1806720a44df2.jpg

Midejä nostin 87mm alkuperäiseltä paikalta vanereilla. Pyöräytin CADilla 2 pyöreää elementin muovirenkaan kokoista, 1 vakioreikiin käypäisen ja yhden puolivalmiin asennusadapterin, jonka kiinnitin näiden pyöreiden ja peltiin kiinnitetyn vanereiden välille. Hankala oli käsivälineillä mitata, miten vanerit toisiinsa asettuisivat. Vanerit tilasin paikalliselta vanerialan erikoisliikkeeltä valmiiksi koneistettuina.
Ovipahvin reikä sattui olemaan projisoitunamuotona aikalailla pyöreä. Dremelillä joutui ainoastaan hieman suurentamaan, ehkä jotain 2-4mm kehältä pois, jotta vaneri keinonahan kanssa mahtui paikalleen. Istuvuudesta tuli hyvä, ei jäänyt niin isoa rakoa että näkisi ovipahvin sisälle.
IMG_20190610_214931.thumb.jpg.d6d83116b8666b7aa69aac5a43dcc37e.jpg

Virrat vedin konttiin apukuskin puolelta kourua pitkin, hanskalokeron takaa löytyi valmiita reikiä konttiin tuomiseksi. 4m riitti helposti, 3m olisi varmaan jäänyt vajaaksi. RCA kaapeleiksi riitti 2,5m ja vedin nämä keskeltä. 3m olisi kyllä parempi, sillä nyt jäi hieman konttiin tielle, jos kontin tunkee aivan täyteen tavaraa.
Virta- ja maakaapelille puuttuu vielä läpivientikumit vanerista, niitäkään kun ei käypäisiä ostamastani sarjasta ilman modaamista löytynyt. Vahvarin alle tein aukon, jotta kontin saa vedettyä siitä poikkituen alta löytyvästä lätkästä auki, jos joskus on tarvetta.
IMG_20190613_163607.thumb.jpg.a2016e35a7d86b97c27e440c96422aea.jpg

Dynamattia meni tukkupaketillinen, 1,5 levyä/ovi (laitoin myös STPn pehmeää mattoa levyt oviin) ja loput hanskalokeron ja subikotelon tilaan sekä hieman kontin etuosaan. Konttiin laitan varmaan vielä jossain välissä hieman vaimennusta, jos rengasmelut häirihtevät. Tuli kyllä nyt jo huomattavasti hiljaisempi ja nyt voi laittaa volyymia isommalle jos rengasmelu häiritsee!

 

Edited by Garveldeth
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sain noin viikko sitten nissanin hifistelyt valmiiksi. Vaihdoin elementin 10" Hertz Mille Legendiin ja tein vanerista kotelon vakiopaikalle.

Tuonne saa mahtumaan sellaisen 25 litraisen kotelon ja 10" elementin nipin napin. Joutuu askartelemaan melkoisesti riippuen elementin koosta. Itse jouduin tekemään 45mm verran korokerenkaita, jotka lopulta leikkasin viistoon kulmaan jotta elementti mahtuu penkin taakse. Jouduin myös rälläköimään kotelon pohjasta magneetille tilaa ja jyrsimään reunoja yms. Samoin peltiosia joutui autosta muutamia millejä rälläköimään pois edestä.
Peltiloossista löytyvät pari korvaketta taitoin myös niin paljon kuin sain taaksepäin, etteivät ota koteloon kiinni. Kotelo pysyy aika tukevasti kahdella pultilla kiinni, pultit tulevat samoihin paikkoihin kuin OEM peltilevy.

Penkin verhoilu antaa myös ehkä jotain 20-40mm myöten, riippuen hieman kohdasta. Suojaritilän avulla ei verhoilu pääse osumaan elementin kalvoon. Kuvassa penkki aivan taka-asennossa ja kallistus melkein ääriasennossa.

IMG_20200126_114825.thumb.jpg.770a5d81337da776211195dc302b1aa7.jpghertz3.thumb.jpg.8019184ea3593ec06136b29058416129.jpg

 

hertz1.thumb.jpg.9745bae84846fa5f4dc95216cf3372f4.jpghertz2.thumb.jpg.50f4adc67d88b2bf182cb7ad1bfbb70d.jpg

 

Tässä vielä lupailemani PDF tiedosto kotelon mitoista. Pienensin hieman koteloa jotta tuon pitäisi saada paikalleen ilman peltiosien rälläköintiä. Reikä tehty 8" elementille ja sijainti on about muovipaneelin keskikohdassa. Etupaneeli on 15mm koska jouduin tuotakin hieman muotoilemaan alaosasta jotta leveämpi muovipaneeli mahtuu kiinni. Ylempiä pultinreikiä ei saa kyllä paikalleen joten niitä ei tarvitse. Etuseinän pitäisi olla about tuon muovipaneelin suuntainen.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×