Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Doni

Öljyt pihalle huohottimesta

Recommended Posts

Eilen taas sattui ja tapahtui, lohkon alapäästä (koneen takaa) imusarjaan nouseva huohotusletku oli pettänyt ja ruiskuttanut 2,5L öljyä pihalle. Aloin ihmettelemään jo kun viikon ajelun jälkeen öljynkäry ei lakannut ja auton käydessä samu_pk huomasi letkun suihkuavan öljyä. Uutta letkua tilalle ja homma korjaantui mutta hälytyskellot rupesi soimaan kun öljynpainemittari kävi nollassa.

Laitoin litran koneeseen ja kävin ajamassa pienen vedon jonka jälkeen ilmeni mukava rääkäisevä naputtava ääni vapaalla n. 2500-3000 rpm kohdilla nopeasti kaasua polkaistessa. Aamulla lisäsin vielä 1,5 - 2 L öljyä jolloin se oli vasta oikeassa tasossaan...

Eli ilmeisesti joku otti osumaa koneessa. Tyhjäkäynnillä ei mitään ääniä kuulu eikä ihan helposti ajossakaan. :-\

Oli aika yllätys miten paljon tuosta huohotinputkesta voi karata öljyä jos se huohottaa ulkoilmaan. Öljyn katoaminen lakkasi heti kun sain tuon vuodon korjattua.

Nyt tässä arvuutellaan mitä pääsee vaihtamaan ennenkuin pahempaa tapahtuu...

Ja kertova paineensäädin & vakiolastu veti todella rikkaalle kiihdytyksessä, rikkaimmillaan seokset oli 8,5:1 noilla 0,4 bar ahdoilla :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Eihän tuolle huonolle tuurille näy loppua... :o

Toivotaan ettei mitään ole särkyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimestakuulostais siltä että olis mäntä hajonnut... tuskin tuolta huohotus letkusta tulisi ruiskuamalla öljyä jos ei olis suurta ohivirtausta. Kaverin uunosta hajosi 2* mäntä, ei siis sulanut vaan ei yksinkertaisesti kestänyt (nakutusta) seurauksena oli että puhalsi öljyt ulos koneesta.

IMGA0059.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

joo mäntä on antautunut tai nnän rengas kohta alkaa huohottaa enttiilikopan huohotus reijästä korkeilla kierroksila kun ahtaa. sitten savuttaa putkesta

ja öljytikku lentää pois kohta kun se ohivuoto pahenee

ennen 1000 kilometriä kone käy enää kolmella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Voi olla myös että huohotin on jäätynyt ja sen seurauksena pettänyt kampikammiossa olevan paineen takia. Naputtava ääni voi taas kuulua männän helmasta jos on päässyt vähän leikkaamaan öljyn vähyydestä. Tämmösiä ominaisuuksia ainakin noissa klonksvaageneissa on ollu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Kyllä Tonilla vastustaa luupään suhteen ja pahasti. Sun pitäisi tehdä kylmästi niin kuin minä, että laitat koko koneen kerralla ;D.

BTW: Saa hyväksyä icq:ssa ja vastata viesteihin sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Miksi ihmeessä mäntä olis antautunut? Vähän outoa tietty että öljyt tulee tuolta pihalle, mutta venttiilikopasta taas ei huohota yhtään. Enkä nyt tiedä onko tuolla nyt mitään älytöntä huohotusta, ulostulo on öljypohjassa lohkon takaseinässä, ei se ihmeitä vaadi että öljyt _roiskuaa_ sieltä pihalle jos ei ole mitään vastapainetta siellä putkessakaan.

Kuuntelemalla meinattiin että kiertokangen laakerit olisivat saaneet öljypulasta siipeensä (tai runko-) , nakutus kuului paremmin öljypohjan puolelta.

Nyt ei ole enää öljyä hävinnyt kun sai tuon putken kuntoon.

EDIT: Nythän siis puhutaan tuosta mun viime talvena täysin rempatusta koneesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Tiedäks doni mitä noi on->  noi  ;D

oos nyt...

täytyy varmaa samalla tarkistaa pari runkolaakeripukkia auki ja tarkistaa onko ne ottanu osumaa. Toivottavast ei. Puristuspaineet vois kans mitata ihan vaan huvin vuoksi ku mä jo niin rakastan tota koneen purkamista/kasaamista :-X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Ei saa pelotella tommosilla jutuilla. Omasta luppanasta rupesi kesällä kuulumaan semmonen rääkäisevä ääni kun paino nopeesti kaasun lattiaan... Mut, mut... Vain kylmänä... ja vasta korkeilla kierroksilla.. Rupeaa tässä vähän itteänikin huolettamaan jos sieltä on hajonnu jotain enemmänkin...  :-X motti on rempattu 20000km sitten ja oli kallis laittaa koko kone uusiks... Rääkäisy kuuluu aina jakopään puolelta. Hihnakin on 20tkm ajettu joten ei se varmaan se ole. Voisiko olla laturin hihna?? En tiiä milloin on viimeks vaihdettu..

Mutta se tässä on kumma että enää ei kuulu mitään ja hyvin kulkee.... ???

Osanottoni, Doni. :( Huonolla tuurilla kun ei tuppaa olemaan mitään rajaa. Toivottavasti saat kiesis kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Tällaisessa kevyessä vaihtelevassa 39-40´c kuumeessa mietittynä, tarkoitat ilmeisesti tuota öljynsuodattimenjalalta imusarjaan nousevaa huohotusletkua? Niin kauan kun mistään ei pääse syntymään ylimääräistä painetta kampikammiion/öljynkiertoon, ei noista huohottimista pitäisi sen erikoisemmin tulla mitään uloskaan? Vähän viittaisi, että kone puhtaltaa "pahasti" ohi tai sitten jokin huohotin olisi päässyt jäätymään.

No toivottavasti ei olisi paljoa mennyt.

Minkälaisia letkuviritelmiä ootte muuten tehneet tuohon öljynsuodattimenjalalta imusarjaan nousevaksi letkuksi? Kun tuo öljynsuodattimenjalan aukko on suht reilusti kookkaampi, mitä imusarjan. Ei ole hajuakaan minkälainen orkkis on, tuossa oli kiinni jonkun edellisen tekemä viritelmä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Moottori voi työntää hetkessä öljyt ulos huohottimen jäätyessä. Erityisesti euroautot ovat hyviä tässä (edes jossain ;D ). Esim. 16v citikastakin lentää täyttökorkki irti ja muutamassa minuutissa tyhjäksi maantienopeuksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

No ehkäpä on väärin puhua huohottamisesta. Ennemminkin ne öljyt on tässä tapauksessa tullut pihalle mäntien liikkeen aiheuttaman sykkeen takia.-> ilmaa sisään ilmaa/öljysumua ulos.

Esim monessa pannussa (etenkin ilman pcv:tä olevissa) kun ottaa öljykorkin irti, niin tuntuu huomattava ilmavirtaus.

Ja kohta joku taas väittää, "ettei mun koneessa ainakaa tollee puhalla" ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

niin no kyllä mun rivi4 moottoreissa on kuitenkin koneen sisäinen tilavuus vakio, eli kun 1 ja 4 hilpasee ylös niin 2 ja 3 tulee alas. joten ei siellä mitään suuria ulos sisään virtauksia ole ilman ohivirtausta. Toki jos huohotin letku on lyhyt tai irti kuten tässä tapauksessa, esiintyy molempiin suuntiin kulkevaa virtausta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimestaNiin, siis syyllinen tuohon rääkäisyyn löytyi. Eli öljynpuute oli saanut laakereihin vauriot.Koneistukseen olisi pitänyt viedä mutta taidan alkaa kasailemaan toista konetta kohta varalle... :-\Toistaiseksi kone on ollut hiljaa, öljynpaineet ovat pysyneet eikä öljyä ole enää hävinnyt.Ehkä tämä tästä nyt...

laakeriosuma.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Jänniä kuoppia noissa liuskoissa, ihan kuin olisi nauttinut vettä öljyn lisäksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Jänniä kuoppia noissa liuskoissa, ihan kuin olisi nauttinut vettä öljyn lisäksi?

Taitaa olla vain roskia/metalliromua tuossa pinnassa, ei niissä muistaakseni pahempia kuoppia ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

No hyvä ettei ollut mitään vakavampaa  :)

Jeps, nyt vaan sormet ristissä toivon että laakerit pysyy ehjinä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

No hyvä ettei ollut mitään vakavampaa  :)

Jeps, nyt vaan sormet ristissä toivon että laakerit pysyy ehjinä...

vaihda laakerit samalla kun öljytkin... eiköhän sen ajan kestä ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Oli aika yllätys miten paljon tuosta huohotinputkesta voi karata öljyä jos se huohottaa ulkoilmaan. Öljyn katoaminen lakkasi heti kun sain tuon vuodon korjattua.

Nyt tässä arvuutellaan mitä pääsee vaihtamaan ennenkuin pahempaa tapahtuu...

Ja kertova paineensäädin & vakiolastu veti todella rikkaalle kiihdytyksessä, rikkaimmillaan seokset oli 8,5:1 noilla 0,4 bar ahdoilla  :o

Nyt olen ajanut noin 1000km verran siten, että tuo huohotusletku on muutettu kulkemaan pois imusarjasta ja tällä hetkellä huohotusletku puhaltaa suoraan ulkoilmaan kun en ole ehtinyt vielä tehdä/ostaa keruusäiliöta. Pisaraakaan ei tuolta ole kyllä vielä ainakaan huohottanut, sellaista kevyttä "öljysumua" vain. Venttiilikopan päällä olevassa huohotinsuodattimessakaan en ole varsinaista huohotusta huomannut.

No toivottavasti ei olisi mitään muuta mennyt sinulla kuin nuo laakerit ja toimisi nyt  :-\

Tosi rikkaalla käy kyllä noilla 0.4bar ahdoilla, ei tarvitse kuin muutama päivä ajaa niin auton peräpää on putken lähettyviltä aivan mustana pakokaasuista  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Juu, on mullakin varmaan jo 2000 ajettu eikä ole enää ollut ongelmia. Meillä on erona varmaan se, että sulta lähteekin letku sieltä kampikammion huohottimesta. Mulla ei lähtenyt ja öljyt roiskui pois koneesta, ei huohottanut.

Tuo järjestelmä vaikuttaa todella paljon seoksiin, nyt olen kytkenyt ne kuten ne alunperin onkin ja seokset on pysynyt paremmin kohdillaan.

Siinä vois olla yksi syy miksi koneesi saa soppaa liikaa..

Toiseksi jos sulla on kertova paineensäädin, niin se rikastaa seosta sinne 10:1 tuntumaan jos ei lastulle tee mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

Ok, ymmärsin sinun tarkoittavan juuri tuota samaa letkua.

Se, että kone kävi hieman rikkaalla johtui vain liian kovista bensanpaineista. Nyt kun on hieman laskettu paineita siten, että eikäy ihan matalilla kierroksilla vielä niin sikarikkaalla niin nyt pääsee jo näillä keleillä pelkstään kaupunkiajossa n.150km ajamaan jos tankkaa 20e verran 98e:tä. Kovemmassa kiihdytyksessä vetää kyllä hieman rikkaalle, mutta hyvä vain niin.

Sitä en ymmärrä miten tuo huohotusletku voisi mitenkään vaikuttaa seoksiin? Sehän on vain täysin normaali huohotusletku mikä on vedetty imusarjaan jossa on välissä vielä venttiilikin, seoksiinhan tuollaisen ei pitäisi vaikuttaa kuin korkeintaan ehkä ihan marginaalisesti. Tuo imusarjalle tuleva letkunpaikka jossa on venttiili on joka tapauksessa tukittu/tulpattu joten ei tuolla mun ajatusten mukaan pitäisi olla mitään käytännön merkitystä enään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Öljyt pihalle huohottimesta

No mietippäs mihin se huohotus kaasu menee niitä letkuja pitkin... Ja minkä tilalle ja minkä ohi ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×