Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Station

Takakelkan puslien asennus

Recommended Posts

Nyt ois kulmat säädetty Driftworksin caber varsien kanssa ja saatinhan kaikki kulmat sitten viimein kohdalleen. Camberia jätettiin 2.10 astetta, sen verran oli ennen puslien asennusta eikä raapinut yhtään.

Noh toisin on nyt. Vaikka camber ja auraus on molemmilla puolilla sama, niin silti vasen puoli raapii vielä jopa yksinään ajaessa. Oikea ei. Vittu että korpee.

Tossa kun perää katsoo niin huomaa että vasen rengas on enemmän kaaren tasalla ja oikea rengas enemmän kaaren sisällä. Ei siis mikään ylläri että raapii vasen puoli.

Tossa varsien asennuksen jälkeen tein saman havainnon, mutta silloin sisempänä oli vasen rengas ja oikea raapi enemmän. Silloin olin juuri laittanut varret ja silloin laitoin sen piikkiin, että kulmat on viturallaan kun ei ole säädetty. Pääseekö takakelkka nyt ajettaessa liikkumaan x milliä sivuttais suunnassa kun tuo powerflexin puslan sisäholkki on noin millin väljä??

Ei mee kaaliin. Onko kellään ideoita että miten ton kelkan ja rungon suoruuden voisi mitata?.

Ennen puslien asennusta mitään vastaavia ongelmia ei ollut ja tosiaan kaaret ei raapineet vaikka kyydissä oli 4 aikuista ja tankki täynnä bensaa.

Mulla on S14a nissanissa sama juttu. Takakelkka näyttää olevan hieman off-set auton keskilinjasta, mutta aina on kulmat osunu kohdalleen eikä renkaat kulu epätasaisesti sekä takakaarista oon rullannu pokkauksen veks eikä ole ikinä ottanu renkaat kaariin kiinni. Vakiopuslat joissa lukkorenkaat paikallaan.

Tosin mulla ei ole mitenkään överimadallettu tai hulluilla spekseillä olevat vanteet

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä outo homma, kun nämä ongelmat vielä saapui puslien vaihdon jälkeen, uskallan syyllistää powerflexin puslia ja väljiä sisäholkkeja ko. asiasta.

Itselläkään ei ole överimadallettu, hidasteista pystyy ajamaan melkein aina lingurtelematta. Vanteetkin oli muistaakseni 20 tai 28 offsetillä. Noh anyways, ennen ei raapinut ei ollenkaan, nyt raapii se puoli kummalla perä sattuu "istumaa".

Harmittaa kyllä vietävästi kun koitat tehdä hyvää mutta tosiasiassa tämäkin alustan viritys meni niin sanotusti vituiksi, enkä kyllä omien asennustaitojen piikkiinkään tätä voi laittaa. Aftermarket osat on monesti paskaa, se on tullut huomattua tällä loistokkaalla thyning uralla. Enpä tiedä että pitäisikö käydä ostamassa original kumipuslat ja katsoa poistuisiko ongelma niillä.

Pitänee lähteä kanttailemaan ihan urakalla ja katsoa että siirtyykö perän offset puolelta toiselle sen mukaan että kumpaan on viimeeksi kovaa kantannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On kyllä outo homma, kun nämä ongelmat vielä saapui puslien vaihdon jälkeen, uskallan syyllistää powerflexin puslia ja väljiä sisäholkkeja ko. asiasta.

Itselläkään ei ole överimadallettu, hidasteista pystyy ajamaan melkein aina lingurtelematta. Vanteetkin oli muistaakseni 20 tai 28 offsetillä. Noh anyways, ennen ei raapinut ei ollenkaan, nyt raapii se puoli kummalla perä sattuu "istumaa".

Harmittaa kyllä vietävästi kun koitat tehdä hyvää mutta tosiasiassa tämäkin alustan viritys meni niin sanotusti vituiksi, enkä kyllä omien asennustaitojen piikkiinkään tätä voi laittaa. Aftermarket osat on monesti paskaa, se on tullut huomattua tällä loistokkaalla thyning uralla. Enpä tiedä että pitäisikö käydä ostamassa original kumipuslat ja katsoa poistuisiko ongelma niillä.

Pitänee lähteä kanttailemaan ihan urakalla ja katsoa että siirtyykö perän offset puolelta toiselle sen mukaan että kumpaan on viimeeksi kovaa kantannut.

Tuliko muita varsia vaihdettua? Alatukivarsi mahdollisesti?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuliko muita varsia vaihdettua? Alatukivarsi mahdollisesti?

Camber varren vaihdoin kun ei vakiovarsissa riittänyt enää säätövara puslien asennuksen jälkeen. Silloin kävi jo hieman epäilyttämään että muitakin ongelmia on luvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on autosta irti juuri driftworksin säädettävät aurausvarret. Onkohan noi olleet yhden kesän ajossa ja uniballit väljät... Renkaat liikkui auton ollessa ilmassa _paljon_ sivusuunnassa enkä niitä uskaltanut katsastukseen jättää paikoilleen. Alkuperäiset varret kiinni ja leimalle.

Muilla tullut väljiä uniballeja vastaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla on autosta irti juuri driftworksin säädettävät aurausvarret. Onkohan noi olleet yhden kesän ajossa ja uniballit väljät... Renkaat liikkui auton ollessa ilmassa _paljon_ sivusuunnassa enkä niitä uskaltanut katsastukseen jättää paikoilleen. Alkuperäiset varret kiinni ja leimalle.

Muilla tullut väljiä uniballeja vastaan?

On. Nuo halvimmat kiinavarret on juuri tuommoisia vaikka niissäkin voi olla ns. suojakumet päällä, mutta ei ne auta. Hardrace-varret on paljon paremman oloiset ja niissä se suojakumi paljon parempi mitä kiinamallisissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On. Nuo halvimmat kiinavarret on juuri tuommoisia vaikka niissäkin voi olla ns. suojakumet päällä, mutta ei ne auta. Hardrace-varret on paljon paremman oloiset ja niissä se suojakumi paljon parempi mitä kiinamallisissa.

Eikös Driftworksin varret tehdä Briteissä?? ainakin jonku mainoksen olin näkevinäni jossa nimenomaan kehoitetaan pysymään erossa "kiinavarsista" ja ottamaan aidot brittiläiset driftworksin varret jotka "kestää".

Missäs Hardracet on tehty?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Camber varren vaihdoin kun ei vakiovarsissa riittänyt enää säätövara puslien asennuksen jälkeen. Silloin kävi jo hieman epäilyttämään että muitakin ongelmia on luvassa.

siis onko se holkki horo siihen puslaan vai pulttiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikös Driftworksin varret tehdä Briteissä?? ainakin jonku mainoksen olin näkevinäni jossa nimenomaan kehoitetaan pysymään erossa "kiinavarsista" ja ottamaan aidot brittiläiset driftworksin varret jotka "kestää".

Missäs Hardracet on tehty?

Noissa päissä luki muistaakseni BSA JAPAN NO16... Kiinalaisia tai ei, eivät ainakaan kestäneet hyvin. Driftworksin camber varret on myös, mutta niissä ei väljyyttä tunnu, vanhemmatkin ovat.

Tilalle katselin päitä täältä: http://www.ratakettu.fi/store/laakerit/nivelvarret-motorsport-erikoisluja-xmm-sarja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikös Driftworksin varret tehdä Briteissä?? ainakin jonku mainoksen olin näkevinäni jossa nimenomaan kehoitetaan pysymään erossa "kiinavarsista" ja ottamaan aidot brittiläiset driftworksin varret jotka "kestää".

En varmaksi sano mutta kyllähän ne vahvasti näyttää ihan perusvarsilta kumikortsu"suojilla". Voihan siinä jotain tuotekehitystä olla tehty aivan halvimpiin verrattuna.

Missäs Hardracet on tehty?

Taiwanissa. Mutta on kyllä meidän kokemuksen mukaan laadukkaampia merkittömiin bulkkikiinalaisiin verrattuna. Ja onhan ne jopa noihin Driftworkseihin verrattuna kalliimpiakin. Ei niin paljon kuitenkaan etteikö kannattaisi maksaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
siis onko se holkki horo siihen puslaan vai pulttiin?

Se on horo siihen pulttiin. Holkin sisähalkaisija 21mm ja pultin ulkohalkaisia 20mm.

En usko että millin eroa silmällä edes huomaisi ja silmämääräisesti perä on kyllä vasemmalla ennemminkin sentin kuin millin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis kelkka vai perä vai pyörät näyttää olevan sentin sivussa? Kuitenkin jos sentistä puhutaan niin ei tuommoista heittoa oikein voi puslien syyksi laittaa. Eikös service manuaalissa oo korin mitat, pystytkö jossain vähän mittailemaan mistä kiikastaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis kelkka vai perä vai pyörät näyttää olevan sentin sivussa? Kuitenkin jos sentistä puhutaan niin ei tuommoista heittoa oikein voi puslien syyksi laittaa. Eikös service manuaalissa oo korin mitat, pystytkö jossain vähän mittailemaan mistä kiikastaa.

Renkaat ovat sivussa ja näyttää kyllä että oikeassa on enemmän camberia vaikka juuri katsottu että molemmissa on 2.1 astetta. Silmä huijjaa vissiin.

Meinaan viimestään viikonloppuna ottaa perän ilmaan ja ottaa vähän mittoja kelkasta ja renkaista koriin nähden. Ei silmiin voi luottaa kyllä yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On kyllä outo homma, kun nämä ongelmat vielä saapui puslien vaihdon jälkeen, uskallan syyllistää powerflexin puslia ja väljiä sisäholkkeja ko. asiasta.

Edelleen, se kelkka tulee eri korkeudelle, joten sisäänjoustossa camber ei muutu niin voimakkaasti kuin alkuperäisillä puslilla. Alustageometrian ja toiminnallisuuden kannalta tämän voi nähdä ainoastaan hyvänä asiana, kun tukivarret ovat järkevämmässä kulmassa, mutta jos kumi on sisäänjoustossa ollut vakiopuslilla todella lähellä kaarta, ottaa se nyt kiinni. Tässä ei nyt oikein ole minun mielestä mitään korjattavaa, muuta kuin rengastus, tai pieni kaarien muokkaus. Ei tässä mitään sen kummempaa syyllistä ole kuin renkaiden/vanteiden sopivuus. Mikään ei ole mielestäni nyt mennyt vituiksi, enää tarvitsee vain saada pyörät mahtumaan kaariin. Kai se nyt tavalla tai toisella onnistuu...

Kelkka ei pääse liikkumaan ajossa, vaikka holkeissa olisi kuinka väljää, tai sitten on mutterit liian löysällä.

Jos akseli näyttää olevan koriin jotensakin enemmänkin vinossa, niin se on sitten asia erikseen. Voihan siitä ottaa tosiaan vähän mittoja, että onko paikat suorassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostan syystä monessa s13 joutuu säätämään coileja eri korkeuksille että saa auton suoraan, ettei tässä olisi nyt siitä sitten kysymys? Silloinhan pyörännapa muuttuu alatukivarteen verrattuna ja sisäänjouston camberikin sitä myötä, että ollaanko tukivarsi suorassa, negatiivisella vai positiivisella puolella?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jostan syystä monessa s13 joutuu säätämään coileja eri korkeuksille että saa auton suoraan, ettei tässä olisi nyt siitä sitten kysymys? Silloinhan pyörännapa muuttuu alatukivarteen verrattuna ja sisäänjouston camberikin sitä myötä, että ollaanko tukivarsi suorassa, negatiivisella vai positiivisella puolella?

Hyvä pointti, pitää tarkistaa myös alustan korkeus säädöt kun viikonloppu koittaa.

Btw..heikkona hetkenä soitin marmoritiskille ja kysyin oem puslia noiden flexien tilalle. Vastaus oli eioo ja pistäs ostaa koko takakelkka hintaan 779€.

Heehehheheehhe, vähän upeeta.

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli mitä oli mut niitten puslien vika ei toi raapiminen ole. Tai vaikka niin että anna niitten puslien nyt olla rauhassa ja koitat keksiä jonkin muun syyn/ratkaisun tähän hommaan.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

S13 taka-alatukivarsien puslat(4kpl), kuuluuko niihin ne neljä vähän "isompaa" puslaa ja muihin varsiin ja olka-akseleihin(taakse) sitte ne loput 12 pienempää? :) puhutaan siis uretaanipuslista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
S13 taka-alatukivarsien puslat(4kpl), kuuluuko niihin ne neljä vähän "isompaa" puslaa ja muihin varsiin ja olka-akseleihin(taakse) sitte ne loput 12 pienempää? :) puhutaan siis uretaanipuslista.

joo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran tuli eilen katsasteltua pyöränkulmia että huomasin vasemman renkaan olevan melkein 0 camberkulmassa, vatupassi vahvisti epäilyt. Epäilys on että vianorilla pakosti peileissä sanomista kun on minulla kuitenkin mustaa valkoisella että camberia pitäisi olla +2 astetta per puoli heidän laitteiden mukaan ,vaikka ei varmasti sitä ole.

Vasemman puoleinen cabervarsi on yli sentin pidempi kuin oikeanpuoleinen, sekin vahvistaa epäilyni todeksi. Ei tuo takakelkka kuitenkaan voi olla yli senttiä lintassa oikealle, eihän :D???

Alatukivarret ja kaikki puslat ja nivelet näyttää ihan ehjiltä eikä muutenkaan mitään muuta erikoista takakelkasta löytynyt, prkl vianor.

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kävin jälleen nelipiste suuntauksessa ja jostain syystä vasemmalla puolella oli camber +2 astetta ja oikealla +2.3. Nyt säädettiin molemmille puolille 2.3 arvoksi ja selkeästi parani tuo vasenkin puoli. Edelleen kyllä kun kanttasin jyrkän kurvin niin sain rapinaa kuulumaan, mutta ei enää sentään pelkästään polkaistaessa raavi kaaret. Edellinen säätö oli noin kk sitten ja silloin molemmat puolet oli samassa arvossa eli jotain päässyt liikkumaan. Kaikki pultit olivat kuitenkin tiukalla.

Nyt pitäs etsiä joku pätevä kulmien säätäjä e-karjalan alueeta joka ymmärtäisi takakelkan asennon ja pyöränkulmien välisen yhteyden ja osaisi vielä sitten entrata kulmat ja kelkan kohdilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tänään kävin jälleen nelipiste suuntauksessa ja jostain syystä vasemmalla puolella oli camber +2 astetta ja oikealla +2.3. Nyt säädettiin molemmille puolille 2.3 arvoksi ja selkeästi parani tuo vasenkin puoli. Edelleen kyllä kun kanttasin jyrkän kurvin niin sain rapinaa kuulumaan, mutta ei enää sentään pelkästään polkaistaessa raavi kaaret. Edellinen säätö oli noin kk sitten ja silloin molemmat puolet oli samassa arvossa eli jotain päässyt liikkumaan. Kaikki pultit olivat kuitenkin tiukalla.

Nyt pitäs etsiä joku pätevä kulmien säätäjä e-karjalan alueeta joka ymmärtäisi takakelkan asennon ja pyöränkulmien välisen yhteyden ja osaisi vielä sitten entrata kulmat ja kelkan kohdilleen.

Harmikun asut niin kaukana, täällä olis ollu Oulun seudulla pätevä kulmien säätäjä :) Kelkkaa näistä harvemmin tarvii liikutella.

Jos sulla on säädettävät tangot siellä takana joka suuntaan casteritangot ja cambervarret niin itse tekisin niin että säätäisin ensin sen pituus suuntaisen arvon silmämääräisesti halutuksi kummaltakin puolen eli kaarien keskelle kutakuinkin rengas (jos haluat vakautta enemmän ja suoraan kiihdyttäessä pomppimista vähemmäksi niin renkaat mahdollisimman taakse kaariin, ei liikaa kuitenkaan) ja sitten pystykallistuma halutuksi niin ettei esim rappaa kiinni mutta on stance kohdallaan ja sitten käydä vain auraus säädättämässä nelipyörälaitteilla.

Itsellä ainakin näkee omalla laitteella akselien välisen siirtymän mutta tuo 0 astetta toisella puolen ja 2 astetta toisella kuulostaa siltä kuin mitattaessa olisi tullut jokin virhe tai eturenkaiden camberien välinen ero on liikaa koska mittauslaite ei näe auton koria vaan se suhteuttaa jokaisen renkaan toisiinsa ja jos joku rengas on todella kaukana oikeasta arvosta niin mittavirheitä tulee, eli ensin pitää mitata ja katsoa numerot ja sitten verrata niitä silmämääräisesti todellisuuteen ja sen mukaan lähtä säätämään ja tämän kaiken jälkeen mitata uudelleen niin kappas arvot alkavat näyttämään todellisuutta ja sitten hienosäätö.

Auraus kuitenkin näyttää aina oikein koska siihen ei vaikuta esim. nostimen kierous jne. MUTTA jos auraus on todella pielessä mitattaessa niin sekin antaa mittavirheen esim. 15mm kokonais auraus pielessä jos on mitattaessa niin vaatii säädön ohjearvoon ja uudelleen mittauksen ja hienosäädön. Huom uudelleen mittaus vain jos joku arvo on todella kaukana ohjearvosta eli aina ei tarvitse uudelleen mittailla.

Tuntihan näihin varataan niin ehtii kevyesti mittaan parikin kertaa säätöineen jos hyvä nosturi.

Niin ja kattelin noita sun aikasempia viestejä niin silmä ei valehtele ja näissä ei tuo kelkka pääse liikkumaan varsinkaan uretaanipuslilla niin paljoa että se aiheuttaisi jotain eroa ja varsinkaan jäämään siihen ääriasentoon ja yhtäkkiä liikkumaan toiseen :D

Olis mukava nähdä niitä sun pyöränsuuntausraportteja niin voisin niiden perusteella nähdä missä on vika ja miksi ei ole saatu tasaiseksi niitä arvoja vaikka ne lapulla ovat tasaiset.

Itsellä on omassa S14 kaikki tukivarret säädettäviä edessä ja takana ja myös D2 täysin säädettävä alusta, takana on casterit pituus suuntaiset silmällä säädetty kaarien takaosaan koska ajan driftinkiä radalla ja teen paljon paikoltaan sutilähtöjä niin en tykkää että perä pomppii hullunlailla (nyt ei pompi siis yhtään), camberit ovat takana vajaa -2,5 astetta (stancen takia, eli kaksi ja puoli astetta tarkoittaa 2.30 lukua, esim 2.59 on juurikin 3 astetta), auraus on +1,5mm kokonaisaurausta eli +0,75mm per rengas,

edessä camberit vasemmalla n. -4astetta, oikealla n. -4.25 astetta ja casterit mahdollisimman tasaiset mutta puoltamista on estetty castereilla (ei cambereilla) eli oikean puolen casteria enemmän kuin vasemmalla niin silloin se estää puoltamista oikealle ja toisinpäin vastakkainen.

Edessä taas kokonaisaurausta n. 2mm eli 1mm per rengas.

Semmosta, pistä mailia tai yv. jos haluat tietää jotain enemmän kulmien säädöstä tai muusta ni voin auttaa niin saadaan mieluisaksi se sun auto vaikkakin näin etänä :D

Tästä kuvasta vielä näät demostraationa että mitä tarkotan sillä takarenkaiden pituus suuntaisella säädöllä takaosaan joka tuo vakautta alustageometriaan, eli renkaan etupuolella on silmämääräisesti enemmän tilaa kuin takana, eihän tuo säätö nyt pakollinen aina ole että tietenkin niin miten asiakas haluaa.

Ilman%20tarraa%20ndash%20Kopio_zps05qwlmyh.jpg

Edited by Thuuning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa että löytyy ajatuksia. Tosiaan nyt säädetty uudestaan ja liitteenä on molempien vianor käyntien laput josta näkyy arvotarvot.Yksi asia mikä ihmetytti uusintasäädössä oli se, että esim toiselta puolelta oli camberia hävinnyt ja toiselle puolelle tullut lisää. Samoin auraukset olivat eläneet.Alkuun vielä kokeiltiin että kaikki pultit on kireällä. Lapuista näkee itsekkin. Huomatkaa 2 eri päiväystä, nämä molemmat laput on säädettävän cambervarren kanssa.Ilman näitä driftworksin varsia, ei camberia saatu kohdalleen ollenkaan. Harmi kun ensimmäisestä säätökerrasta puslien asennuksen jälkeen en nopsaan lappua löytänyt.

Pyöränkulmat 2x Vianor.pdf

Kulmat 4.5.jpg

Kulmat 9.6.jpg

Pyöränkulmat 2x Vianor.pdf

Pyöränkulmat 2x Vianor.pdf

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hienoa että löytyy ajatuksia. Tosiaan nyt säädetty uudestaan ja liitteenä on molempien vianor käyntien laput josta näkyy arvotarvot.

Yksi asia mikä ihmetytti uusintasäädössä oli se, että esim toiselta puolelta oli camberia hävinnyt ja toiselle puolelle tullut lisää. Samoin auraukset olivat eläneet.

Alkuun vielä kokeiltiin että kaikki pultit on kireällä. Lapuista näkee itsekkin. Huomatkaa 2 eri päiväystä, nämä molemmat laput on säädettävän cambervarren kanssa.

Ilman näitä driftworksin varsia, ei camberia saatu kohdalleen ollenkaan. Harmi kun ensimmäisestä säätökerrasta puslien asennuksen jälkeen en nopsaan lappua löytänyt.

Tuostahan näkee suoraan että sulla on säädetty takana vasenta takarengasta pystympään ja oikeaa rengasta kallelleen enemmän, eli se olisi pitänyt mittausvaiheen jälkeen tarkastaa silmämääräsesti ne pystykallistukset.

Sitten uudelleen säädössä sulla on jätetty oikeapuoli pystykallistus siihen missä oli ja vasentapuolta hieman kallistettu takaisinpäin mutta juurikin vain puolet siitä mitä eka kerralla säädettiin pystyyn.

Huomaa tuo vasen taka auraus ollut 16minuuttia (milleinä usiampi) aurauksella eli onko se todella ollut noin paljon ja se on säädetty kohdalleen eli haritukseen päin ja sitten seuraavassa säädössä se on ollut harituksella eli kaikki arvot vastaavat mittavirheeseen .

Myöskin osaan tuon lapun perusteella sanoa että sulla puoltaa tuo auto oikealle jos päästät ratista irti suoralla tiellä, jos nuo arvot pitävät paikkansa.

Tuossa nyt pitäisi ensimmäisenä korjata tuo etupään pystykallistus kohotettuna ja sen jälkeen uudelleen mitata tarkasti ja säätää haluttuihin arvoihin.

Kannattaa hommata säädettävät reaktiotangot eteen ellei sulla jo ole, (eli ne pitkittäiset tangot) niin saat säädettyä sen puoltamisen pois sieltä mutta se helpottuu kyllä kun nuo pystykallistukset saa kuriin tuolta ilman niitä tankojakin.

Tämäkin epäilyttää kun tuossa kokonaisuudessa tuo vasenpuoli on aina säätöjen ulkopuolella, sun kannattaa ekana katsoa itse silmällä että on tuo vasen etucamberi todellakin enemmän kallellaan kuin oikea puoli eli jos tämä on näin, niin se voi antaa mittavirheen koko suuntauslaitteeseen koska se suuntauslaite vertaa näitä takarenkaita eturenkaisiin ja toisinpäin, se ei nää auton koria eli nyt se näkee että eturengas vasemmalla on tosi kallellaan suhteessa muihin renkaisiin niin se haluaa pitää vasemman takarenkaan kallellaan ulospäin (eli positiivista camberia) suhteessa muihin renkaisiin, tää on oikeasti hankala selittää mutta hoksaat kyllä varmaan mitä koitan sanoa.

Vois jatkaa yv:nä, mutta kyllä tuosta vielä hyvä tulee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×