Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Station

Takakelkan puslien asennus

Recommended Posts

Kaapataan vanha ketju.

Huomenna olisi tarkoistus nostaa takakelkka takaisin paikalleen ja muutama hämärän peitossa oleva kohta on vielä itsellä. Eli tarvitseeko sitä alkuperäistä kupin muotoista "prikkaa" laittaa vielä sen pu puslan ja sen ison levyprikan (joka tulee powerflex paketissa) päälle, vai riittääkö pelkkä se uusi prikkalevy ja siihen mutteri päälle?? Tarviiko laittaa lukkoprikkaa vielä prikkalevyn ja mutterin väliin, mitään semmoisia ei paketissa tullut.

Sit semmonen vielä että kandeeko nuo kardaanin pultit laittaa uudet vai meneekö vanhoilla. Ite jouduin rautasahalla leikkaamaan pulttia lyhyemmäksi että pääs vääntämään lenkkiavaimen ympyräpuolella mutteria auki.

Joo ja sit huomasin että perämurikasta pyörälle päin menevässä vetarin liitoksessa on öljymehintää, ei hirveästi kylläkään, mietin vaan et mitä tolle vois tehdä, onko siinä joku tiiviste välissä minkä voi vaihtaa?? Räjäytyskuvassa ei omasta mielestä näy mitään.,

Itse itselleni vastaten. Alkuperäistä kuppia ei tarvitse laittaa prikan päälle.

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt melkein viikon uretaanipuslat kelkassa ajelleena voin sanoa että en itse ainakaan huomannut mitään äänien kovenemista. Pikkasen tuo perä jämäköityi mutta ei nyt voi sanoa et ero ois mitenkään dramaattinen vanhaan verrattuna. Itsellä tosin oli vanhat kumipuslat aivan kunnossa eikä rikki niinku monella täällä on ennen vaihtoa. Työnä puslien vaihto ei ole mikään vaikea, mutta kotipihalla tehtynä kyllä hieman työläs ja vaatii kaverin avuksi parissa kohtaa.

Camber kulmat muuttu itsellä puslien vaihdon jälkeen niin että negatiivista kulmaa hävis niin paljon että rengas ottaa isommassa pompussa kaareen kiinni. No ei muuta ku vianorille laittamaan kulmat kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla puslien vaihdon jälkeen tullut semmoista ongelmaa, että renkaat ovat alkaneet hangata kaariin? Voiko kori tippua pelkästään puslien vaihdolla?.

Itsellä original kumipuslilla ei 4 päällä ja tankki täynnä bensaa raapinut kaaret yhtään, mutta puslien vaihdon jälkeen ei pysty edes yksinään kanttaamaan kunnolla kun jo kumi raapii kaareen. Onko kohtalo tovereita?

Edit. Myös camber kulmien säätöön tuli probleemia kun toisella puolella ei saa miinusta yhtään vaikka vakio camper varren säätö tapissa, ja toista puolta ei saa nollaan. Voisi siis jotenkin päätellä että kelkka on jotenkin vinossa, ei pysty kyllä ymmärtämään että miten se on edes mahdollista.

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko alkuperäiset puslat pystysuunnassa symmetrisia? Jos ne oli toispuoleiset ja uudet puslat symmetriset niin kelkan etäisyys koriin muuttuu. Ainakin Stageassa oli orkkispuslissa ihan huomattava "offset" ja symmetrisilla puslilla kelkka tuli reilusti lähemmäs koria (joka on hyvä asia madalletussa autossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oliko alkuperäiset puslat pystysuunnassa symmetrisia? Jos ne oli toispuoleiset ja uudet puslat symmetriset niin kelkan etäisyys koriin muuttuu. Ainakin Stageassa oli orkkispuslissa ihan huomattava "offset" ja symmetrisilla puslilla kelkka tuli reilusti lähemmäs koria (joka on hyvä asia madalletussa autossa).

Ei kyllä osaa valitettavasti sanoa orggis puslista mitään, pitäisi melkein katsoa varaosaluettelosta että onko etummaiset ja takimmaiset erillaiset, jos pitäisi arvata niin veikkaisin että samanlaiset ovat. Itse tuli pilkottua ja poltettua alkuperäiset niin ei jäänyt todistusaineistoa.

Tänään käytin kolmannen kerran koko perän ja puslat irti, sekä kasasin uudelleen. Kunhan vesisateet hellittää niin pääsee tekemään tarkempaa analyysiä, että miten auto käyttäytyy.

Tuli mittailtua uretaanipuslan sisään menevää holkkkia ja tehtyä semmoinen huomio, että tappi johon apurunko kiinnittyy on 20mm paksu, kun taas puslan sisään työnnettävän holkkin sisähalkaisia on 21mm, eli millin suurempi. Tämä ainakin omasta mielestä ei voi olla ok, koska kädellä kokeillenkin holkki ja apurungon kiinnitystappi ovat väljiä. Eikös ainut jousto pitäisi tulla itse puslasta, ei väljästä sovitteesta prkl. Voi powerflex sentään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli mullakin alumiinipuslat yksittäin väljiä tapin ympärille, mutta kun kelkan löi paikalleen niin se liikkunut mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kyllä osaa valitettavasti sanoa orggis puslista mitään, pitäisi melkein katsoa varaosaluettelosta että onko etummaiset ja takimmaiset erillaiset, jos pitäisi arvata niin veikkaisin että samanlaiset ovat. Itse tuli pilkottua ja poltettua alkuperäiset niin ei jäänyt todistusaineistoa.

Tänään käytin kolmannen kerran koko perän ja puslat irti, sekä kasasin uudelleen. Kunhan vesisateet hellittää niin pääsee tekemään tarkempaa analyysiä, että miten auto käyttäytyy.

Tuli mittailtua uretaanipuslan sisään menevää holkkkia ja tehtyä semmoinen huomio, että tappi johon apurunko kiinnittyy on 20mm paksu, kun taas puslan sisään työnnettävän holkkin sisähalkaisia on 21mm, eli millin suurempi. Tämä ainakin omasta mielestä ei voi olla ok, koska kädellä kokeillenkin holkki ja apurungon kiinnitystappi ovat väljiä. Eikös ainut jousto pitäisi tulla itse puslasta, ei väljästä sovitteesta prkl. Voi powerflex sentään :D

Tekstistäsi saa käsityksen, että holkin sisähalkaisijan pitäisi olla 20mm tai 20,1mm tjsp. Miten meinasit käytännössä saada kelkan paikalleen noilla toleransseilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kyllä osaa valitettavasti sanoa orggis puslista mitään, pitäisi melkein katsoa varaosaluettelosta että onko etummaiset ja takimmaiset erillaiset, jos pitäisi arvata niin veikkaisin että samanlaiset ovat. Itse tuli pilkottua ja poltettua alkuperäiset niin ei jäänyt todistusaineistoa.

Tänään käytin kolmannen kerran koko perän ja puslat irti, sekä kasasin uudelleen. Kunhan vesisateet hellittää niin pääsee tekemään tarkempaa analyysiä, että miten auto käyttäytyy.

Tuli mittailtua uretaanipuslan sisään menevää holkkkia ja tehtyä semmoinen huomio, että tappi johon apurunko kiinnittyy on 20mm paksu, kun taas puslan sisään työnnettävän holkkin sisähalkaisia on 21mm, eli millin suurempi. Tämä ainakin omasta mielestä ei voi olla ok, koska kädellä kokeillenkin holkki ja apurungon kiinnitystappi ovat väljiä. Eikös ainut jousto pitäisi tulla itse puslasta, ei väljästä sovitteesta prkl. Voi powerflex sentään :D

Mutteri kiristää holkin, tällöin väljällä ei ole merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutteri kiristää holkin, tällöin väljällä ei ole merkitystä.
itsekkin ajattelin että ei tolla väljällä välttämättä ole väliä. No tuli jo koneistaja tutulta tilattua holkit 0.1mm välyksellä, eli 20,1mm sisähalkaisijalla.

Itellä jäi abs valo palamaan nyt viimesen perän irroituksen jälkeen, jäiköhän abs anturi kytkemättä tai voiko mennä rikki?

edit. edellä olikin jo käyty abs anturin hommaa läpi ja nopeesti kun muistelen niin enpä muista laittaneeni johtoa edes kiinni kasaus vaiheessa

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko takakelkan lukiterenkaista jotain kokemusta jollain?

Mulla on S14a säxässä driftworksin setti ollu kohta neljä vuotta ja toimii hyvin.

Kun ostin auton huomasin heti perän "nuljuamisen" kovemmassa ajossa ja meinasin vaihtaa puslat, mutta luin kuinka iso homma se on niin päädyin renkaisiin ja jämäköittivät perän just hyväksi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on S14a säxässä driftworksin setti ollu kohta neljä vuotta ja toimii hyvin.

Kun ostin auton huomasin heti perän "nuljuamisen" kovemmassa ajossa ja meinasin vaihtaa puslat, mutta luin kuinka iso homma se on niin päädyin renkaisiin ja jämäköittivät perän just hyväksi

Jes! Juuri tälläista vastausta kaipasinkin. Kai ne rinkulat on tilattava ja samaan menee perämurikan puslat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kyllä osaa valitettavasti sanoa orggis puslista mitään, pitäisi melkein katsoa varaosaluettelosta että onko etummaiset ja takimmaiset erillaiset, jos pitäisi arvata niin veikkaisin että samanlaiset ovat. Itse tuli pilkottua ja poltettua alkuperäiset niin ei jäänyt todistusaineistoa.

Tänään käytin kolmannen kerran koko perän ja puslat irti, sekä kasasin uudelleen. Kunhan vesisateet hellittää niin pääsee tekemään tarkempaa analyysiä, että miten auto käyttäytyy.

Tuli mittailtua uretaanipuslan sisään menevää holkkkia ja tehtyä semmoinen huomio, että tappi johon apurunko kiinnittyy on 20mm paksu, kun taas puslan sisään työnnettävän holkkin sisähalkaisia on 21mm, eli millin suurempi. Tämä ainakin omasta mielestä ei voi olla ok, koska kädellä kokeillenkin holkki ja apurungon kiinnitystappi ovat väljiä. Eikös ainut jousto pitäisi tulla itse puslasta, ei väljästä sovitteesta prkl. Voi powerflex sentään :D

Ainakin euromallin S13:ssa etu- ja takapuslat ovat erilaiset keskenään. Varaosanumeroista tuota kuitenkaan ei taida voida selvittää, kun niille ei muistaakseni numeroita ollut? No, samapa tuo, eivät liene mitoiltaan kuintenkaan keskenään erilaiset. Etummaiset vaan on silikonitäytteiset.

Itselläni nousi kelkka selvästi lähemmäs koria, joka tosiaan on vaan hyvä juttu. Itse auton korkeus ei oikeastaan muutu, joustintuet kun ovat toisesta päästä kiinni korissa, ja toisesta olkavarressa. Pyöräkulmiin tietty on vaikutusta. Camber vähän vähenee kun kelkka nousee ylöspäin. Sisäänjoustossahan (negatiivinen)camber kasvaa madalletussa voimakkaastikin. Kun kelkka on ylempänä, tätä tapahtuu hieman vähemmän. Ehkä siinä ainakin osasyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainakin euromallin S13:ssa etu- ja takapuslat ovat erilaiset keskenään. Varaosanumeroista tuota kuitenkaan ei taida voida selvittää, kun niille ei muistaakseni numeroita ollut? No, samapa tuo, eivät liene mitoiltaan kuintenkaan keskenään erilaiset. Etummaiset vaan on silikonitäytteiset.

Itselläni nousi kelkka selvästi lähemmäs koria, joka tosiaan on vaan hyvä juttu. Itse auton korkeus ei oikeastaan muutu, joustintuet kun ovat toisesta päästä kiinni korissa, ja toisesta olkavarressa. Pyöräkulmiin tietty on vaikutusta. Camber vähän vähenee kun kelkka nousee ylöspäin. Sisäänjoustossahan (negatiivinen)camber kasvaa madalletussa voimakkaastikin. Kun kelkka on ylempänä, tätä tapahtuu hieman vähemmän. Ehkä siinä ainakin osasyy?

Juu pitää vianorille varata aika kunhan lumen tulo loppuu ja käydä tsekkaamassa kulmat uudelleen. Tosiaan viimeeksi kun kävin kulmat katsomass noiden uretaanipuslien asennuksen jälkeen, niin ei vakiovarsissa riittänyt varat camber säädössä, ja itseasiassa aurauksissakin oli jotain sanomista. Aivan kuin kelkka olisi jäänyt auton pituus suunnassa hieman vinoon. Aika outoa mutta kait se mahdollista on.

No anyways, uskon että ongelma on nyt viimeisellä kasauskerralla poistunut kun ei tarvinnut kyleltään asfaltilla nujuta vaan pääsi tekemään työn nosturilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko takakelkan lukiterenkaista jotain kokemusta jollain?

Helppo asentaa ja toimii hyvin.

Muoks. Alumiiniset rinkulat oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helppo asentaa ja toimii hyvin.

Muoks. Alumiiniset rinkulat oli.

Onko niin että alumiinirinkuloista välittyy äänet/värinät paremmin vrt. pineapple ringsseihin? Eli vaihtoehdot on vaihtaa kaikki kelkan puslat tai sit alurinkulat / lukiterenkaat.. ei tosin kiinostas mitkään äänet mitkä tulee alupuslia myöten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lukiterenkaat on mielestäni hätäratkaisu millä siirretään ongelma tulevaisuuteen. Ainoa oikea korjaus on vaihtaa vanhat ja väsyneet puslat uusiin. Itse suosin p-uretaania.

Sitten noihin kulmiin, harvoin vähänkään madalletuissa s13 pääsee tehtaan ohjearvoihin, tällöin tinkiä pitää camberista tai aurauksesta. Suosittelen säädettäviä camber sekä aurausvarsia näissä kohtaa. Kelkka voi olla vinossa mutta siihen löytyy korikäsikirjasta kaikki mitta-arvot.

Ja se millin ero tapeissa ja holkeissa, etkö sä ne kiinni kumminkin vedä, ei ne sieltä sen jälkeen mihkään liiku..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lukiterenkaat on mielestäni hätäratkaisu millä siirretään ongelma tulevaisuuteen. Ainoa oikea korjaus on vaihtaa vanhat ja väsyneet puslat uusiin. Itse suosin p-uretaania.

Sitten noihin kulmiin, harvoin vähänkään madalletuissa s13 pääsee tehtaan ohjearvoihin, tällöin tinkiä pitää camberista tai aurauksesta. Suosittelen säädettäviä camber sekä aurausvarsia näissä kohtaa. Kelkka voi olla vinossa mutta siihen löytyy korikäsikirjasta kaikki mitta-arvot.

Ja se millin ero tapeissa ja holkeissa, etkö sä ne kiinni kumminkin vedä, ei ne sieltä sen jälkeen mihkään liiku..

Ei ne renkulatkaan siellä mihinkään liiku. Hyvin ne toimii ja kestää paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lukiterenkaat on mielestäni hätäratkaisu millä siirretään ongelma tulevaisuuteen. Ainoa oikea korjaus on vaihtaa vanhat ja väsyneet puslat uusiin. Itse suosin p-uretaania.

Sitten noihin kulmiin, harvoin vähänkään madalletuissa s13 pääsee tehtaan ohjearvoihin, tällöin tinkiä pitää camberista tai aurauksesta. Suosittelen säädettäviä camber sekä aurausvarsia näissä kohtaa. Kelkka voi olla vinossa mutta siihen löytyy korikäsikirjasta kaikki mitta-arvot.

Ja se millin ero tapeissa ja holkeissa, etkö sä ne kiinni kumminkin vedä, ei ne sieltä sen jälkeen mihkään liiku..

Itselläkään ei ole tehtaan arvoilla mitään väliä, pääasia että kulmat olisivat vain semmoiset että autolla voisi ajaa ja renkaat ei kuluisi aivan päin honkia.

Tosiaan, ennen kuin laitoin uretaanipuslat kelkkaan, niin auto sai olla täysi väkeä ja tankki täynnä bensaa eikä kaaret raapineet pätkääkään 255/35/18 rengastuksella vaikka miten kanttaili. Heti kun pu-puslat olivat paikallaan niin yksinäänkään ei pysty ajamaan ettei jo kaaret raavi, eikä camber kulmaa pysty laittamaan vakio varsilla enempää kuin mitä nyt on laitettu.

edit. Eli alustan viritys on onnistunut ihan sääntöjen mukaisesti kun virityksen jälkeen autolla ei enää pysty ajamaan edes alkuperäisellä tasolla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites paljon tätä nyt oli madallettu? Oliko ennen puslien vaihtoa paljoakaan rakoa renkaan ja kaaren välissä. Kyllä siinä on voinut käydä niin kuin pupetti uumoili.

Eli jos kelkka on noussut ylemmäs niin tukivarret ovat lähempänä alkuperäistä asemaansa. S13:sta takajousitus antaa n. 0,3 astetta camberia per sentti sisäänjoustoa. Tämä pätee tietenkin toisinpäin jos kelkkaa nostaa. Eli jos sulla on ollut renkaat ihan hilkulla ja kelkka on noussut sentin, niin camperi on vähentynyt tuon 0,3 astetta. Jos oikein laskin niin se siirtää renkaan reunaa 3mm ulommas.

Paras ratkaisu olisi että hommaat säädettävät tukivarret. Ne kun tarvii käytännössä olla että saa kulmat kohdilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites paljon tätä nyt oli madallettu? Oliko ennen puslien vaihtoa paljoakaan rakoa renkaan ja kaaren välissä. Kyllä siinä on voinut käydä niin kuin pupetti uumoili.

Eli jos kelkka on noussut ylemmäs niin tukivarret ovat lähempänä alkuperäistä asemaansa. S13:sta takajousitus antaa n. 0,3 astetta camberia per sentti sisäänjoustoa. Tämä pätee tietenkin toisinpäin jos kelkkaa nostaa. Eli jos sulla on ollut renkaat ihan hilkulla ja kelkka on noussut sentin, niin camperi on vähentynyt tuon 0,3 astetta. Jos oikein laskin niin se siirtää renkaan reunaa 3mm ulommas.

Paras ratkaisu olisi että hommaat säädettävät tukivarret. Ne kun tarvii käytännössä olla että saa kulmat kohdilleen.

En osaa madallusmääriä sanoa kun autoon oli alustasarja laitettu kiinni jo kun sen ostin. Pakoputki viilettää alimpana, se on 8cm korkeudella. Ihan mukavasti tolla pääsee hidasteista ajamaan ilman ylimääräistä lingurtelua.

Juuri tänään toi postipate Driftworksin säädettävät cambervarret sekä toe varret. EI vaan tullut mitään pultteja mukana, ilmeisesti orkkis pultit käyvät?? Nuo kun laittaa viikonloppuna kiinni ja ens viikolla sitten kulmat kohdillee. Vielä jos prkl on jotain sanomista alustassa niin manaan nuo powerflexit alimpaan helvettiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä näkisin että ne Powerflexit madalletussa autossa parantaa alustageometriaa. Jos sulla on sellainen rengastus, että raapii kaariin, niin ei siitä käy puslia haukkuminen. :)

Jos laitat camberit tehtaan arvoihin vielä kaiken päälle, niin varmaan raapii sitäkin pahemmin. Voipi olla, että tarvii rengastusta muuttaa, tai tehdä kaariin lisää tilaa... Toisaalta (negatiivista)camberia voi lisätä, niin sujahtaa kummit paremmin pyöräkotelon sisään. Siihen suuntaan riittää vakiosäädöissäkin varmaan varaa. Tempun järkevyys toki onkin jo eri juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä mä näkisin että ne Powerflexit madalletussa autossa parantaa alustageometriaa. Jos sulla on sellainen rengastus, että raapii kaariin, niin ei siitä käy puslia haukkuminen. :)

Jos laitat camberit tehtaan arvoihin vielä kaiken päälle, niin varmaan raapii sitäkin pahemmin. Voipi olla, että tarvii rengastusta muuttaa, tai tehdä kaariin lisää tilaa... Toisaalta (negatiivista)camberia voi lisätä, niin sujahtaa kummit paremmin pyöräkotelon sisään. Siihen suuntaan riittää vakiosäädöissäkin varmaan varaa. Tempun järkevyys toki onkin jo eri juttu.

Noh..vakiovarsilla säätövara ei riittänyt enää uretaanipuslien asennuksen jälkeen. Ostin Driftworksin varret jotka meinasin viikonlopun aikana asentaa jos kelit sallii.

Rengastusta ei muuteta kun vanteet on kalliit ja kumit on uudet ja kalliit :D

Itse en toistaiseksi ole ajossa huomannut mitään mikä olisi selkeästi paremmin uretaanipuslilla kuin kunnossaolevilla kumipuslilla, ainut on että kaarista sai maalit pois ja ruostetta tilalle kun uretaaniset vaihdoin :D. Noh kuhan radalle.comit alkaa niin ehkä sen eron sitten radalla huomaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ois kulmat säädetty Driftworksin caber varsien kanssa ja saatinhan kaikki kulmat sitten viimein kohdalleen. Camberia jätettiin 2.10 astetta, sen verran oli ennen puslien asennusta eikä raapinut yhtään.

Noh toisin on nyt. Vaikka camber ja auraus on molemmilla puolilla sama, niin silti vasen puoli raapii vielä jopa yksinään ajaessa. Oikea ei. Vittu että korpee.

Tossa kun perää katsoo niin huomaa että vasen rengas on enemmän kaaren tasalla ja oikea rengas enemmän kaaren sisällä. Ei siis mikään ylläri että raapii vasen puoli.

Tossa varsien asennuksen jälkeen tein saman havainnon, mutta silloin sisempänä oli vasen rengas ja oikea raapi enemmän. Silloin olin juuri laittanut varret ja silloin laitoin sen piikkiin, että kulmat on viturallaan kun ei ole säädetty. Pääseekö takakelkka nyt ajettaessa liikkumaan x milliä sivuttais suunnassa kun tuo powerflexin puslan sisäholkki on noin millin väljä??

Ei mee kaaliin. Onko kellään ideoita että miten ton kelkan ja rungon suoruuden voisi mitata?.

Ennen puslien asennusta mitään vastaavia ongelmia ei ollut ja tosiaan kaaret ei raapineet vaikka kyydissä oli 4 aikuista ja tankki täynnä bensaa.

Edited by kuski

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt ois kulmat säädetty Driftworksin caber varsien kanssa ja saatinhan kaikki kulmat sitten viimein kohdalleen. Camberia jätettiin 2.10 astetta, sen verran oli ennen puslien asennusta eikä raapinut yhtään.

Noh toisin on nyt. Vaikka camber ja auraus on molemmilla puolilla sama, niin silti vasen puoli raapii vielä jopa yksinään ajaessa. Oikea ei. Vittu että korpee.

Tossa kun perää katsoo niin huomaa että vasen rengas on enemmän kaaren tasalla ja oikea rengas enemmän kaaren sisällä. Ei siis mikään ylläri että raapii vasen puoli.

Tossa varsien asennuksen jälkeen tein saman havainnon, mutta silloin sisempänä oli vasen rengas ja oikea raapi enemmän. Silloin olin juuri laittanut varret ja silloin laitoin sen piikkiin, että kulmat on viturallaan kun ei ole säädetty. Pääseekö takakelkka nyt ajettaessa liikkumaan x milliä sivuttais suunnassa kun tuo powerflexin puslan sisäholkki on noin millin väljä??

Ei mee kaaliin. Onko kellään ideoita että miten ton kelkan ja rungon suoruuden voisi mitata?.

Ennen puslien asennusta mitään vastaavia ongelmia ei ollut ja tosiaan kaaret ei raapineet vaikka kyydissä oli 4 aikuista ja tankki täynnä bensaa.

mulla ollut bemareissa ihan samaa että vain toisen puolen rengas raapii kiinni, jos ei ole kun ihan parista millistä kiinni niin kerran riitti kun sorvasi jarrulevystä 2mm pois niin rengas tuli sopivasti sisemmäs eikä enää raapinut, mutta jos tuo pari milliä ei riitä niin ei auta kuin käydä mankelointihommiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×