Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Arttu

Nihilistin ilmastointihuolto

Recommended Posts

Posted (edited)

Homma sai alkunsa kun huomasin ison datsunin ilmastoinnin heikkouden. Arvelin kylmäaineen vähyyttä, soitin huoltoon. Sanoivat heti suureen ääneen että jos systeemi on tyhjä, sitä ei täytetä. Ihmettelin tätä ja heppu kertoi että jos se on tyhjä, siellä on vuoto ja se pitää korjata. Siinä vaiheessa ajattelin jo että pitäkää tunkkinne, ainakin alustavasti. Kävin autolla ja kokeilin venttiilistä, ei pihaustakaan. Totaalisen tyhjä, prkl.

Mietin että helpointa olisi etsiä vuoto paineilman avulla, mmutta miten saisi painetta systeemiin? Katselin kaikentietävää youtubea ja bongasin sieltä kotiasentajalle sopivat letku/mittarisysteemin.           https://www.ebay.co.uk/itm/Manifold-Gauges-A-C-Tester-Service-Diagnostic-Tools-Kit-Fit-For-R12-R134a-R22/123611669638?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Nuo liittimet sopii kartioltaan jic-4 kokoisiin liittimiin. Onneksi sattui löytymään jemmoista adapteri jic-4/R1/2 johon paineilmaliitin lisäksi ja näillä eväillä saatiin paineilma systeemiin. Vuodon syypää löytyi äkkiä suhinan perusteella, letku lämmennyt letkulämppärin kyljessä ja puhkihan se oli. Letkun hommaaminen olikin sitten oma hommansa mutta Rockauto.com :sta saatiin kohtuuhinnalla letku. Se tosin tietenkin jämähti tulliin ja tunsin itseni hölmöksi maksaessani kympin alv:a kaiken säädön jälkeen. Ei sitten fedexin automaatit toimineet ja ilmoitus jäi saamatta jne....

Nyt oli letku ehjä ja systeemi taas tiivis, ei kun täyttöä vaan. Nythän mulla oli jo mittarit ja youtubesta olin vakoillut että täyttöhän on ihan simppeli homma, useampi bensalenkkari oli homman tehnyt pihassaan. 

Varsinkin tämä pätkä jäi mieleen, osaltaan tuon "kylmäaineen" osalta.

Tutkin spraypurkkeja sekä käyttöturvatiedotteita ja totesin crc:n dust offin sisältävän 93% R134a:ta loput oli jotain palavaa kaasua, ei merkitystä.

Enää tarvittiin tuollainen purkin lävistävä pihti, sellainen löytyi ja tuli helposti aliexpressiltä.

Ei muuta kuin hommiin: Lisäsin tilkan öljyä letkuliitoksesta, n. puoli desiä kun sitä oli hiukan häipynyt vuodossa.  Järjestelmä imettiin suht tyhjäksi tommoisella pilipalikompuralla:20190723_180416.thumb.jpg.f79237299fba77f56bc192f75897a332.jpg

Sitten vaan pihdit spraypullosta läpi ja letkut kiinni. Suhautin aluksi pullosta hiukan pohjia systeemiin ja laiitoin auton käyntiin ja kompura lähtikin jo päälle pienelläkin ainemäärällä. 20190723_181100.thumb.jpg.41596286aabb1ce80cfc01cdb5711e5e.jpg20190723_181049.thumb.jpg.143a63229578982aee7f5ea7c11c9fa0.jpg

Täyttelin pikkuhiljaa imupuolelta systeemiä kunnes päästiin sopivaan paineeseen: +25 lämpötilassa 1,8-2,3 imupuolella ja 8,5-10,5 painepuolella.

20190723_182845.thumb.jpg.a6d8efe8603448bccc3f1b3533a788a9.jpgLetkut irti ja kapiiniin mittaamaan että tein itse ja säästin.

 

 

20190723_183928.thumb.jpg.b99c461e3036401000f488153d6ab844.jpg

Liekö tuo nyt ihan parasta mitä tuolta voisi tulla mutta viilentää ainakin....

Hintahan huollossa tehtynä olisi satasen luokkaa ja pelkät kylmäaineet 10€/100g joten kyllä noi letkut hintansa arvoiset on.

 

Edited by Arttu
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Voinko tuoda autoni ilmastointihuoltoon? xD Ai niin, eihän tässä tuollaisia kotkotuksia ole.. eka omistaja ei ole aikoinaan listalta ruksinut. :|

 

Edited by Alppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

No muille helpotukseksi, euromasterin tarjous taisi olla 69€.. typpiponnistus taitaa maksaa 20€ lähikorjaamoilla..

Kaasu maksaa muistaakseni 350€ alv0 / 12kg 

Pari vuotta sitten taisi olla 150€ pullo..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Niin siis korjauksena että huolto yksistään olisi motonetis 59€ ja kaasu siihen päälle kympin per 100g. Yhteensä siis reilun satasen.

Nythän ilmastovouhottajat ovat lobanneet uuden kaasun kylmäkoneisiin. R1234a vai mikä se oli. Taitaa ollut jo pari vuotta uusissa autoissa käytössä. Vanhoissakin varmaan joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan.   Mut eipä hätää, tätäkin löytyy uusista kylmäspray-pulloista.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.euromaster.fi/kuluttajat/autohuolto/ilmastointihuolto

 

79€ sis aineet. 

Näissä nipponin henkilömalleissa tuntunut olevan järjestäen 450+-100g

 

Joo, se r1234y tuli markkinoille pari vuotta sitten, itse kurssitin itseni uudelleen juuri kun ensimmäisiä tuolla uudella aineella tuli markkinoille. Onhan ne jossain koittanut co2 saada toimimaan. Mutta Suomen autokanta on niin vanhaa ettei kannata pienten korjaamoiden vielä hankkia noita uusia vehkeitä.

Jenkeissähän noi taitaa järjestäen hakee kylmäaineen spraypullosta ja täyttää ittekseen, mutta täällä byrokratian peräreiässähän tarviit noihinkin luvat ostamiseen. Paineilmallahan näitä ei kannata ponnistaa, menee aina vettä ja epäpuhtauksia.

Useimmiten ne missä on aivan nollissa paineet (ei mittari edes hievahda) eivät talveen asti kestä. Vuotavat joko huoltoliittimen venttiilinneuloista, lauhduttimesta tai kompuran stefoista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co2:ssa on ongelmana järjestelmän vaatima kova paine. Hiilidioksidiahan on käytetty kylmäaineena yleisesti 1920-luvulta saakka.

Juu siis vaatii varmaan luvan ostaa kylmäainetta, pölynpoistospraytä ostettaessa lupaa ei kysytä. Sama aine, eri purkki.Tietysti spraypurkista ei oikein saa ainetta hallitusti ulos kuin tuollaisen ylimääräisen natsan kautta. Se hiukan aiheuttaa kikkailua mut noilla pihdeillä homma hoituu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe.

Mun piti talvella purkaa keula, ja auto oli sen verran osissa, ettei ilmastoinnin tyhjäykseen ollut oikein muita vaihtoehtoja kuin DIY. Ostin siis tuollaisen vastaavan letkuvirityksen ja alipainepumpun ebaysta. Yllätyksekseni systeemi oli kuitenkin jo tyhjä, vaikka se oli syksyllä täytetty ja tiiveys testattu korjaamon toimesta.

No nyt se pitäisi täyttää ja tämä on ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, kun välineet löytyy jo. Toi kylmäaine oli ainoa puuttuva tekijä. Enpä itse tajunnut yhtä innovatiivista ratkaisua 😊

Vuoto täytyy paikallistaa tietysti ennen täyttöä. O-renkaat vaihdoin, mikä saattoi ratkaista ongelman. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@-Pexi- tota kylmäainetta luulis saavan ihan esim ebaysta, en osaa sanoa jääkö helposti jonnekin tulliin tms, mutta saa varmaan pullossa joka sopii suoraan noille letkuliittimille. Kylmäaineen määrän tosiaan näkee tuosta paineestakin, mutta löytyy määrät myös aineille ihan varmaan netistäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×