Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
jk58601

Euro3 / moottorin muutokset?

Recommended Posts

Terve!

Tarkoitus olisi hieman piristää K11-korisen vm. 2001 Micran 1.4-litraista CGA3DE-moottoria. Kyse on siis Euro3-päästöluokkaan kuuluva auto. Olen koittanut lukea Trafin ohjeita, mutta olen edelleen ymmälläni. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä: 

  • Millaisia muutoksia näiden Euro3-päästöisten autojen moottoreihin on katsastuksissa hyväksytty / läpäisty?
  • Mitä ovat "päästöihin välittömästi vaikuttavat rakenteet ja laitteet" ja mitä tarkoitetaan "ajoneuvon valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymillä laitteilla"?
  • Voiko esimerkiksi imu- ja pakopuolta parantaa jollain tehdasosilla? Voiko esimerkiksi laittaa peltipakosarjan ja virtaavamman pakoputken?

En löytänyt aiempaa tällaista kokoavaa keskustelua aiheesta.

Kiitos vastauksista ja kokemuksista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et saa lain puitteissa tohon tehdä juurikaan muutoksia.

Mutta nistune, ga15de kaasuläppä, nokka-akselit ja avara pakosarja lämpöpellillä sieltä ei paista niin paljoa että haittaisi. Samoin en usko että pakoputkistosta niinkään haittaa olisi. Myöskään Corsan männät (0,5 ylikoossa) ei sieltä paista. 

Mut Been there done that, 100hp/l et micrasta vaparina halvalla saa, ja ennen sitä se ei tunnu miltään. Tietenkin facelifti micran 1,0 askista saa lyhkäset välit ja kevyen vauhtipyörän. 

 

Jos haluat helpot hevoset, bp säädintä 10mm pitkällä hylsyllä milli lyttyyn ja almeran imuboksi ja esikatin tyhjennys, 10hp saavutettu, hintaa jää varmaan sen 15euroa uusilla tiivisteillä ja suodattimella.

Tosta motista sen 160hp saa vielä kohtalaisella hintaa mutta leimalle sitä ei tarvitse enään tarjota. 2-4k€ riippuen millaisia suhteita koneistamoihin omistaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Tavoitteena tässä olisi tosiaan vain sellaiset muutokset, jotka tekisivät Micrasta sellaisen sopivan pirteän, mutta ei mitenkään huomiota herättävän. Vielä muutama kysymys:

- Onko niin, että sylinterikannen siistimiset ja muokkaukset kiinnittävät jotenkin helpommin vääränlaista huomiota?

- Missä malleissa tuo GA15DE on siis ollut käytössä? Onko se siis ihan eri kone kuin N16 Almeran QG15DE? 

- Minkä mallin Almeran imuboksia tarkoitat?

- Onko kenelläkään kokemuksia etanolisoinnin ja pienen piristämisen yhdistämisestä? Aiheutuuko siitä vain lisäongelmia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pakoputkiston muuttamista ei lasketa virittämiseksi eikä sitä tarvitse näinollen muutoskatsastaakkaan. 

Mitä tarkoitat vääränlaisella huomiolla kannen siistimistä? Jos kansi on irti niin tottakai kannattaa suurimmat valuvirheet ja mahdolliset kohdistamiset tehdä, sen osaa varmasti joka jannu. Ja ihan tarkennuksena että kanavien suurennuksella/avarruksella ei ole juuri mitään tekemistä siistimisen kanssa vaikka noita väärinkäsityksiä tulee vähän väliä vastaan.. 

Edited by epeli^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga15de on joku hieman harvinaisempi mitä Brittein ebaysta löytyy, n15 Almera ga16de koneella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

@Epeli: Onko tosiaan niin, että näissä vähäpäästöisissä autoissa voi pakoputkiston (pakosarjoineen) vaihtaa toisenlaiseen ilman, että se aiheuttaa katsastuksessa mitään ongelmia? Katalysaattorien täytyy tietysti olla paikallaan, mutta liittyykö niihin jotain vaatimuksia (esim. EU-hyväksyntöjä tms.)? Tuolla kansimuutosten  huomion herättämisellä viittasin lähinnä Kremilinin listaan muutoksista, jotka nyt eivät niin olemassaoloaan huuda.

@Kremilin: Onko niin, että tuo GA15DE kaasuläppä/läppäkotelo sopii suoraan myös tuohon faceliftin uudempaan CGA3DE-moottoriin, eikä vain siihen alkuperäiseen CG13DE-moottoriin? Ilmeisesti läppäkotelo on erilainen noissa kahdessa Micran moottorissa.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.micra.org.uk/

 

Micran kansi on vähän haasteellinen kun kanavat on niin pienet ettei pirra mahdu ihan yhtä hyvin kuin TC:n kanteen.. ainiin itsellä alkoi kantamaan venttiilit jo 7500rpm kohtaan, laitoin catcamsin goldit, eikä ollut sen jälkeen 9krpm mitään ongelmia. 2mm lisää nostoa ja 280ast oli liian miedot nokat. 

Imu tai pako venttiilit olivat aivan naurettavan pienet, ne kannattaa isontaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen


Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, päästöihin välittömästi vaikuttavia rakenteita ja laittei-
ta saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain ajoneuvon valmistajan tai asianomaisen 
viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevien 
tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

2.4 Pakoputkiston muuttaminen

Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämä-

tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä

pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät on kahdennettava, jos

pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita.

(eli siis kunhan katti ja anturit on paikallaan, saat tehdä mitä vaan) 

Edited by epeli^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Kremilinille ja Epelille!

Olisi kiva kuulla vielä muidenkin kommentteja ja katsastuskokemuksia. Millaisia ongelmia tai kysymyksiä on tullut näiden vähäpäästöisten kanssa vastaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia tavoitteita aloittajalla on viritysten suhteen ja kuinka lihava lompakko?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×