Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Aku313

350Z käynnistyy kuumana huonosti

Recommended Posts

Eli -06 malli lähtee kyllä kuumana käyntiin, mutta joutuu sahaamaan jonkin aikaa. Kylmänä lähtee heti. Vikakoodeja ei ainuttakaan. Nokkien asentotunnistimet vaihdettu varmuuden vuoksi. Maf puhdas ja kaasuläppä puhdas. Vuotoja ei ole. Akku tikissä ja startti pyörii vimmatusti. Ja kaiken tämän lisäksi luettu kaikki jenkkifoorumit läpi. Siellä monella hyvin kuvattuna sama harmi ja ehdotuksia kuntoon saattamiseksi monia. Kuitenkaan lopullista ratkaisua ongelmaan ei ole luettavissa. Coolant temperature sensor menee seuraavaksi tutkintaan.

Kaikki ongelman ratkaisu ehdotukset ovat tervetulleita! Kiitos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polttoainesuodattimen ja sytytystulppien vaihto on kans hyvä ja suhteellisen halpa huolto, joka monesti poistaa käyntiin ja käynnistymiseen liittyviä ongelmia. 

image.png.c5051468a24a504e51583b662e45c207.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polttoaineensuodatinta ei zetassa ole muuten kuin pumpussa. Kampiakselin asentotunnistin voisi olla myös yksi.

Mutta tosiaan rikastus on riippuvainen jäähdytysnesteen lämpötilasta ja mikäli se näyttää väärin saa varmaan kylmänä turhan vähän soppaa.

Mulla on yks Uprev hyllyssä, jos haluaa logata starttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loggaus ois kannattavaa tehdä. Olen nähnyt miten sahaat sitä käyntiin ja se ei vakiokuntoiselle koneelle ole normaalia :D

Uprevilla sais katottuu suoraan mitä just esim. jäähdytysnesteen lämpötila-anturi näyttää ni ei tarvii turhaan vaihtaa. Tulppien iästä ei oo muistikuvaa mutta etkö nekin ollut vaihtanut. Jos ei nyt ihan heti oo vaihdettu niin kärkivälihän toki kannattaisi mitata mutta kaikki toki tietää että ne ei oo ihan esillä joten sitä ei kukaan viitti huvikseen tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulpat Denso iridiumit ja niillä ajettu 20000km. Voishan ne kyllä katsoa, ja vaihdan ehkä samalla varmuuden vuoksi. Eikö noi pitäs kestään vähintään toiset mokomat?

Pexi, mä joudun sahaamaan sitä kuumana, kylmänä lähtee heti, hyvä jos avainta edes ehtii kääntää : )

Mä tarvitsen sit jeesiä ton loggauksen kanssa. Mä olen yhteydessä teihin molempiin, katsotaan sitten. Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä lokituksen tulos Excel muodossa. Kuten näkyy niin saa sahaa n. 4 sec ja sit lähtee semivaivalloisesti käyntiin. Suoranaista syytä lokista en kyllä löytänyt miksi se lämpimänä näin tekee. Coolant temp sensor on varmasti ok, koska se lukemat näkyy oikeina joten siihen liittyvät korjaukset on out.

Target afr näyttää startin alkaessa 13.2 ja kuitenkin molempien bankkien todellinen afr on 14.7. Yleensähän nämä pitäisi täsmätä mutta tässä lienee joku juttu. Kai starttin ja posstarttiin nyt kuitenkin pitäisi syöttää rikkaampaa vaikka lämmin kone onkin. Eli onko target afr vaan joku base afr ilman korjauksia.

Jos joku haluaa tsekata onko jotain mitä en huomannut. Vika autossa on mutta nähdäkseni se ei tästä ilmene. Rasittava sahaus kyllä lämpimänä ja kyseessä on kuitenkin ihan virittämätön vehje.

rpm:stä näkee startin aloitusajan (4954 ms) ja lähtee pikkuhiljaa käyntiin 8896 ms kohdalla.

Ja uprevista on todettava että vaikka aikaa on kulunut siitä kun sitä viimeksi olen käyttänyt ja softa uudistunut (mm cipher on jäänyt pois, vaikka se oli ainoa toimiva logiväline) niin luokattomasti siinä on bugauksia niin asennuksessa kuin itse käytössä. Joka toinen loki katosi erinäköisen kaatumisen jälkeen taivaan tuuliin. :D

 

Aku_start.xls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akun kanssa juteltukin tästä ongelmasta ja mä heitin veikkauksena kampiakselin asentotunnistimen. 

Googlailin myös nyt vähän lisää ja tässä videolla jollain 370 zetan omistajalla sama, että lämpimänä lähtee huonosti. Vika oli ollut vuotavat suuttimet. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös nokka-akselien asentotunnistimet kannattaa tarkistaa.  Mulla oli kerran jäänyt liitin irti, niin sai sahata pitkään käyntiin.  Antoi kyllä vikakoodin tuosta samantien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nokkien asentotunnistimet vaihdettu viime syksynä ja liittimet kiinni. Vikakoodeja ei ainuttakaan.

Kylmänä lähtee heti käyntiin, kuumana joutuu sahaamaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma veikkaus vaikken suoranaisesti zetoihin ole perehtynyt on riittämätön bensansaanti kuumana käynnistäessä etenkin jos maffit + lambdat + cassit combo on kunnossa. Mistä tuo sitten johtuu, sitä en osaa sen enempää arvailla. Omalla skyllellä (toki nistunella ja zuikin siirtokartalla) oli bensansyöttö kuumakäynnistyksellä liian vähäistä ja käyttäytyi juuri noin, että kylmänä lähti laakista tyyliin ekalla kampuran pyöräytyksellä ja kuumana sahasin pahimmillaan 5-10 sekuntia. Säädöissä sitten säädettiin kuumakäynnistyskartat kuntoon ja nyt lähtee niin kylmänä kuin kuumanakin about sillä sekunnilla kun avainta kääntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensapumpun rele saattaa sekoilla, mikä vaikuttaisi sitten pumpun ohjaukseen ja sitä kautta toimintaan. Jos ongelma on aina kuumana, niin helppohan tuo on testata työntämällä pumpulle virtaa suoraan.

Logi näytti mun silmään ihan normaalilta.

Edited by -Pexi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaas tähän tulos kun muutama ilta tuota akun kanssa ropailtiin niin löytyihän ne syyt. Kaikki oli ihan jäljillä tässä, joten kiitos niistä ja pexille kaapelin lainasta. Ei oo kronologisessa järjestyksessä mutta laitetaan nyt kaikki. Vikakoodeja kun ei tullut niin oli alettava testaa.

  • Bensapumpun rele testattiin toisella releellä -> oli kunnossa
  • Puristukset mitattiin koska bensan, ilman ja kipinän lisäksi startti tarvii riittävät puristukset -> arvot olivat Service manuaalin ylärajalla ja kaikissa pytyissä käytännössä identtinen
  • Suuttimet käytettiin testissä -> sai priima arvosanan.
  • Tulpat vaihdettiin toisiksi -> ei vaikutusta.
  • Bensapumppu otettiin auki (tai vissiin 3 kertaa tais tuo tulla purettua)
    • No sinne oli joskus laitettu walbro 255 mikä oli tiedossakin. Mutta se oli laitettu mallia väkivalta ja tietämättömyys. Liitteenä kuva tuosta bensan lähdön tiivistekumitutista. Se oli kahdessa osassa ja poikittain. Oli sinne jotain nippusiteitä ja muita virityksiäkin toki laitettu. Tämä todennäköisesti oli se suurin syy eli paineita ei ilmeisesti saanut pidettyä. Ois tässä kohtaa kaivannu railipainetta mutta sellaistahan zetasta ei näe ja siksi uprevin lokeistakaan ei tuota nähnyt. 
    • Pumpuksi testattiin välissä käytettyä vakiota mutta lopulta sinne vaihdettiin dw200. Ja on sanottava että oikeastaan ihmettelen miksi kaikki laittavat walbron 255:sta eikä tätä (tuotto sama). Tämä istuu 100% vakiorunkoon ilman mitään modauksia. Lisäksi mallikohtainen kitti joka tulee mukana on oikeasti tähän eikä niin kuin walbrossa ni johonkin nissaniin eikä se esim. walbron suodatin ees käy vakiorunkoon. Tämä käy. Ja dw200:ssa korvataan toi hajalla ollut kumitutti dw:n nissanin runkoon sopivilla 3 tiivisterenkaalla. 
    • Ja mikä tärkeintä. Akun kaltaisessa semihiljaisessa autossa walbron surina on ärsyttävä. dw on hiljainen kuten vakiokin.
  • Tämän jälkeen starttasi kuten kuuluukin, eli se oli ratkaistu. Koejot osoitti kuitenkin että jotain muutakin oli pielessä. Jo ensimmäisessä vakiopumpun testissä huomattiin että kierroslukumittari hypähti 6000 rpm jälkeen oudosti ja välillä tuli myös nykäsy. Tämä eskaloitui seuraavissa testeissä siihen että auto alkoi ihan rykimään 5500 rpm kohdalla sekä kierroslukumittari hyppi isoilla kierroksilla. Vihdoin sitten pamahti paljon kaivattu check engine valokin tauluun, mikä tässä kohtaa oli positiivinen juttu ja nähtiin mitä mieltä zeta itse on asiasta. Samalla saatiin vikavalo myös abs yksiköstä ja ajonvakautus ja luistonesto meni vikatilaan.
    • Uprevilla katottiin ja siellähän oli kampiakselin asentotunnistimesta vikakoodi. abs yksikön vikakoodi oli connection lost to ecu.
    • Tästä kun keskusteltiin niin paljastui että talvella vaihdettu asentotunnistin oli ollut eri mallinen. Se tuli 180 astetta eripäin kuin vakio. Ja se oli metallikuorella kun vakio 2006 on muovikuorella. Onneksi Akulla oli vakio jäljellä. Vaihto, vikakoodien nollaus, koeajo -> veti täydellisesti. Tämä anturi oli ihan marmorilta tilattu ja ilmeisesti uudempi kehitysversio mutta jäi nyt vähän epäselväksi vielä että oliko se qashqaihin vaiko HR:ään :D Jos Aku palautat sen niin pyydäppä niitä varmistamaan oliko osa nyt varmasti ihan oikea. Tosin hehän tilaavat osan vin koodilla joten on outoa että sieltä olisi tullut väärä.
      • abs yksikön vikakoodi liittyi tuohon kampiakselin asentotunnistimeen. Nopea googletus kertoi että sekä tästä että nokka-akselien asentotunnistimien viat saattavat aiheuttaa juuri tämän vikatilan.tiivistekumi.thumb.jpg.b3ed47d9ac57827724ad4eebfae80366.jpg

Ja tämän kokemuksen perusteella laitoin itselleni tilaukseen dw300:sen pumpun jossa tuotto on reilusti enemmän kuin walbro 255 (joka mulla täysin limitillä tällä hetkellä) ja on HILJAINEN ja sopii samoin kuin dw200 suoraan vakiorunkoon. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset kaikille myötä eläjille. Super, super kiitokset sulle JV-Z, sä olet nero. Eikä sulla mene hermo, niinkuin mulla :). Ja Pexi, sun piuha mahdollisti ainakin mulle lauantain ja sunnuntain väliseksi yöksi kunnon unet. 

Fyrkkaa paloi vähän turhaakin, mutta eihän se ole mikään harrastus, mikä ei kaikkia rahoja veis? Jos mä olisin tiennyt, että on olemassa noinkin simppelisti sopiva ja käytännössä äänetön pumppu, niin olisin sen vaihtanut heti kun auton hommasin. Tämä mun vakio yksilö on jostain syystä aika hiljainen kabiinista, ei nitise natise. Nyt kun tuo pumpun äänikin on poissa, niin avot.

Mukavaa kesää kaikille, ei muuta kuin isompaa sisään! 8)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×