Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Migu

Tehostettu ohjaus 240Z:aan.

Recommended Posts

Alkupään zetoihin ei ole tainnut saada tehostettua ohjausta mitenkään, mutta ainakin leveämpien vanteiden kanssa katukäytössä moista voisi joskus kaivata. Minkäslaisia ratkaisuja porukka on tehnyt?

Miulla on työn alla E36 BMW:n hammastangon asennus, kun moottorikin on saman mallisarjan värkistä. Kannakkeet menee toki uusiksi, mutta muuten natsaa leveydeltään mainiosti. Nivelpisteet zetassa on 64,3cm päässä toisistaan ja bemarissa 63,3cm päässä. Miulle on vain etua jos renkaat kääntyy asteen tai pari vähemmän, mutta tarvittaessa hammastangon pituuden saisi passattua 0,5mm holkeilla sisempien tankojen takana. Ulommat raidetangot sopii zetasta suoraan, kunhan käyttää kahta vasenta, kun oikeassa taitaa olla vääränkätinen kierre. Toki bemarin sisemmistä tangoista täytyy ottaa ylimääräiset pois ja jatkaa kierrettä syvemmälle.

Lyhin välitys löytyisi 1,9l Z3:sta jos oikein haluaa hifistellä.

99FD2AE6-5E8C-48C8-8334-8E3F91B66D55.jpeg

84080CFF-3CB4-49F3-BE70-A2123577C833.jpeg

5F86221E-32D6-4253-ABF6-A6FAA5E1FC6B.jpeg

74E759E6-FF2F-4F78-861D-986D8F2ED20E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helpointa olisi Corsan sähköistä rattiakselia käyttää. Sitä on tarjottu jo iät ja ajat jos jonkin moisiin aparaatteihin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jep. Tuo Corsan tehostin on tiedossa, mutta jostain syystä hydraulinen tehostus ja tuntuma houkuttelee enemmän. 😊Samoin tuo Corsan tehostin ei poista vanhan ja mahdollisesti väljän hammastangon aiheuttamaa ohjaustuntuman heikkenemistä yleensä keskialueella ohjausta, joten päädyin tutkimaan koko hammastangon vaihtamista uuteen/erilaiseen.

Edited by Migu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä haastetta aiheuttaa tuon sisemmän raidetangonpään paksuus. Tartuntapinta avaimelle on koneistettu tuohon siten, että kunnolliselle kierteelle ei ole välttämättä riittävästi paksuutta, joten täytyy tutkia myös olisiko esim. vanhemmissa Toyotoissa huomattavasti Zetan ulompia raidetangonpäitä lyhyempiä raidetangonpäitä sopivalla kartiolla tai kierteellä. Zetan ulompi raidetangonpäähän on melko pitkä kapistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Homma etenee hiljalleen. ST184- koppaisen Celican ulompia päitä sovittelin, mutta ne jäävät vähän liian lyhyiksi ja kartio on ihan vähän väärän mallinen, vaikka kierre natsaakin.

5c44d10a77858_IMG_2252(2).thumb.jpg.20ab8771061042bea37f66c6d2f5f2d2.jpg

Seuraavana vuorossa Z30- korisen Soarerin päät mitkä näyttäisi tähän mennessä potentiaalisimmilta. Samat taitaa olla myös 4- koppaisessa Suprassa.

IMG_2367.thumb.jpg.bdededc4b9d3c05a6f04db06e397ddfe.jpg

Kartio on kertalaakista sopiva, tai sitten kääntövarsi voi vaatia ihan pienen hoonauksen. En päässyt vielä tänään vertaamaan alkuperäiseen kartioon, kun osat olivat eri paikoissa. Pituudeltaan tuo Soarerin pää on helposti sovitettavissa. Sisemmästä raidetangonpäästä täytyy pätkäistä pari senttiä pois ja jatkaa kierrettä saman verran sisään päin. Suurin piirtein tuohon avaimen kiinnityskohtaan asti, niin pitäisi onnistua. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pikkuhiljalleen etenee. Kauhukseni huomasin, että kuvia on tullut otettua tavattoman vähän. Täytyy käydä pajalla räpsimässä ja päivitellä sitten tarkemmin, niin selkenee muillekin.

 

Tällä hetkellä hammastanko on sovitettuna zetan etupalkkiin kiinteästi. Ohjausgeometria on millilleen sama kuin alunperinkin. Olisin nostanut hammastankoa ja alatukivarsien sisempiä kiinnityksiä hieman ylemmäs, mutta tuon BMW:n koneen kanssa hammastangon nostaminen ei ollut mahdollista. Pysyin siis alkuperäisessä. Ohjausakselin sovittaminen on käynnissä. Zetan ohjausakselin ja BMW:n ohjausakselin alempi ristikko ovat millilleen samankokoiset. Zetan ohjausakselia täytyy siis lyhentää hieman ja sovitan siis bemarin hammastankoon tulevan liitoksen booripalikan uuden ristikkonivelen kanssa lyhennettyyn Zetan ohjausakseliin, niin asennuksesta tulee mahdollisimman siisti. Palikat ovat tällä hetkellä koneistamolla, mutta teen parempaa päivitystä kun saan ne takaisin.

Edited by Migu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristikko Datsunissa ja BMW:ssä on leveydeltään 40mm ja halkaisijaltaan 15mm. Ristikon keskikohdasta ohjausakselin päähän mitattuna tasan 375mm on sopiva mitta kun hammastanko on sovitettu samalle kohdalle kuin zetan alkuperäinen. Ohjausakseli lyhennetty sorvissa ja hitsattu asianmukaisesti takaisin nippuun. Tuplavarmistuksena vielä putkisokka liitoksen läpi. Ohjaus olisi nyt kunnossa.

 

IMG_6538.thumb.jpg.3e1544996ecd6427ea761d440ec92d64.jpgIMG_6537.thumb.jpg.51f424061b5c0491c4194184ac5749be.jpgIMG_6541.thumb.jpg.03f89f320b40bf329d40bc3f7c612fc2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse päädyin helppoon ratkaisuun ja hommasin valmiiksi mietityn setin zpowersteering.comista...

19946843-062B-4E8F-8A37-2F6AC662515C.thumb.jpeg.d3a608b70f85c3a34cebc5d9f3ef0d5b.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toihan näyttää tosi fiksulle myös! Saako tuon säädettyä vielä mukautumaan vauhdin mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida saada, tosin en täysin tiedä mitä softaa purkkiin on laitettu. Mukana on kuitenkin potikka jolla voi säätää tehostuksen voimaa portaattomasti 0-100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaikki ihan kesken, mutta tuosta ohjaustehostimen säätelystä: Hankin Opelin sähköisen paketin, ja sille kaveriksi purkki, jonka pitäisi tunnistaa vääntömomenttia, eli tehostus kasvaa kun efortti kasvaa. Aika näyttää kuinka se pelaa. Valmistaja toki mainosti että hienosti, vaan sitten sen joskus näkee. Tuollainen "manuaalisesti" säädettävä potikka kylläkin löytyy onneksi samalta valmistajalta, jos ilmenee, ettei ohjaustuntumasta ole enää mitään tolkullista jäljellä.

 

Muutes Migu, osaatko sanoa, minkä moisesti kiloja kaikkinensa bemun ohjaus-tsydeemi tuo tullessaan? Mulla on semmonen semisti vakava keveyden tavoittelu meneillään omaan Zetaan, ja siinä mielessä kiinnostaa, olisko sähköiselle tehostimelle painon puolesta kilpailijaa perinteisemmän hydysysteemin muodossa. Corsan tehostinhan painaa koko pakettina n. 10kg, ja se tuntuis äkkiseltään kyllä aika kevyeltä, jos ajattelee, mitä yleensä painaa tehostimen bracketti ja tehostin säiliöineen letkuineen. Itse ohjausvaihde ei lie kauheesti painavampi, kilon pari?

 

Ihan niin vakavaa ei keveyden tavoittelu nyt kuitenkaan ole, että jättäisin tehostimen kokonaan pois. Mulla oli koppuraset 225 leveet renkulat ennen, ja niilläkin oli paikotellen aika tympeää ohjastella. Nyt olis snadisti leveämmät katuslicksit, ja mulla ikää kymmenisen vuotta enemmän.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.super7thheaven.co.uk/

Tuolla olis juttua säätimistä(kin)

Ai niin, mä aattelin kokeilla ilman tehostinta. Se on kevein vaihtoehto;D

Mulla on kumminkin S13 etupään ansiosta lähes nolla scrub, niin pitäis olla suht kevyt ohjaus.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/13/2019 at 12.12, Markus. said:

Muutes Migu, osaatko sanoa, minkä moisesti kiloja kaikkinensa bemun ohjaus-tsydeemi tuo tullessaan? Mulla on semmonen semisti vakava keveyden tavoittelu meneillään omaan Zetaan, ja siinä mielessä kiinnostaa, olisko sähköiselle tehostimelle painon puolesta kilpailijaa perinteisemmän hydysysteemin muodossa. Corsan tehostinhan painaa koko pakettina n. 10kg, ja se tuntuis äkkiseltään kyllä aika kevyeltä, jos ajattelee, mitä yleensä painaa tehostimen bracketti ja tehostin säiliöineen letkuineen. Itse ohjausvaihde ei lie kauheesti painavampi, kilon pari?

Yllättävän köykäisiä noi Bemarin osat tässä tehostimessa on. Säiliö on sellaista muovimaista kamaa, jäähdyttimenä on vain se silmukka hammastangon edessä ja pumppukin on aika siro ja kevyt. Täytyy vielä punnita nuo, mutta tuskin noi yhteensä 5kg enempää painaa. Jos oikein hifistelee, niin HardRacelta löytyy alumiiniset aika fiksun näköiset ulommat raidetangonpäät millä saa vielä jousittamatontakin massaa vähän pois ja ohjausgeometriaa kohdalleen.

https://www.hardrace-europe.com/rc-tie-rod-end-8727.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×