Jump to content
Sign in to follow this  
corima

S30 ilmankierto

Recommended Posts

Posted (edited)

Tuli tänään 600km siivu ajettua vuoden -72 vanhuksella ja lämpimästä kelistä johtuen huomasin että ilmankierto on heikonlainen.

Tuuletusventtiileistä jotka on jalkatilaan molemmin puolin tulee torven täydeltä ilmaa vasta kun avaa sivuikkunan ja sivuikkunaa ei saa kiinni 100km/h vauhdista.

Eli kova ylipaine kabiinissa , ilma ei poistu.

 

Onko autossa ainoat poistoilma paikat noi z-merkit takaikkunan luona?

Pitääkö tässä alkaa tekemään poistoilma läppiä auton takaosaan?

Edited by corima

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mun käsittääkseni asia on juurikin näin. 

Poistot on tosiaan pienet ja mahtoiko sisäpaneeleissa olla reikää senkään vertaa. 

Mut eikös tuuletukset tuu kojetaulun päissä oleviin venttiileihin. Jalkatilaan ja tuulilasille tulee lämppärin kautta.

Tosin ei esimerkiksi S13 paneeleissa ole juurikaan poistoa, korissa sit taas on isompi räppänä takapaksissa. 

Toisaalta saattaahan olla että S13 kärsii samasta ongelmasta, pitäisköhän tehdä peräti paine-eromittaus:D

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Homman huomasi vain helposti kun shortsit jalassa ajoi ja kun ne vapaat kanavat jotka on vivun takana, jalat alkoi viilenemään reilusti kun sivuikkunan avasi.

Niistä tulee ajonopeuksissa aika vauhdilla tavaraa kabiiniin. Kyllähän sitä lämppäriäkin voi täysillä huudattaa ja nostaa painetta kabiinissa.

Eikös jossaki vanhassa autossa ollut takalasi tai sivulasit lentäny kovassa vauhdissa irti juuri tämän paineen vuoksi?

 

Mutta minulla on akku varapyöräkotelossa, pitää harkita sinne jotain läpäntyyppistä

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

KQeHxSU.jpg

tuli vähän tutkittua paikkoja tarkemmin, ei itse otettu kuva, tossa setupissa kyllä ilma vaihtuisi.

Punaisella merkatut putken päät nousee takavaloja suojaavan paneelin taakse, noi vois olla tarkoitettu jonkin sortin poistoputkiksi.Olivat minulla tukitut jonkin sortin massalla, avasin röörit

Sinisellä olevat parin sentin aukot avautuu kotelon sisään. jäävät toki lattiamaton alle että hyöty +/- nolla, nekin on nyt auki

Takaluukun alareunassa on kans parin kolmen sentin reiät suojatulpattu, paneelin kun modaa niin saisi sieltäkin ilman kulkemaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Yleinen murhe taitaapi olla pakokaasujen tunku kabiiniin, ja siksi kaikki mahdolliset reikäleet tukitaan takaosassa. Vissiin useinkin juuri niin, että sivuikkunaa avatessa alkaa haisemaan, eli paine-ero ei enää riitä pitämään kaasuja kokonaan auton takana ja ulkona. Olis varmaan siis hyvä, jos tuuletusaukot olis yksisuuntaisia, kuten vähänkin modernimmissa rakkineissa onkin.

 

Edit. Ämöriikan heppulit joskus kirjoitteli, että hiukan pidemmällä pakoputken päälläkin asia korjaantuu jossain määrin, eli aika pienestä se usein lie kiinni, saako ilmavirran kummalliset liikehdinnät kiinni pakokaasuista vai ei. 

Edited by Markus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×