Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Dalsson

Z32 tt mittariongelma

Recommended Posts

Mittariongelmat tuntuvat olevan yleisiä myös z32:ssa.

Oma ongelmani koskee nopeusmittaria, joka välillä toimii ja välillä ei. Käsittääkseni nopeusmittari ongelmat ovat joko lähtöisin itse mittarista tai nopeusanturista.

kyseinen ongelma on vaivannut jo neljä vuotta ja nyt viimeinkin haluaisi siihen ratkaisun😏

Eli nopeusmittari välillä toimii ja välillä ei. Kun toimii niin näyttää oikein. Olen puhdistanut useaan otteeseen mittarin liittimet ja niiden koskettimet. Olen myös koittanut (myyjän mukaan, z1 motorsport) toimivalla mittarilla, eikä ongelma poistunut. Vaikka mittari näyttää nollaa niin conzultin kautta saan nopeuden läppärille, joten anturin luulisi olevan ehjä? Myöskään matka ja trippimittarit eivät aina toimi...

Hicas valo ei pala ja ohjaus on kevyt... nämä ongelmat käsittääkseni tulisi mikäli anturi olisi rikki?

onko nyt vaan todettava että mittarin ja ecun välillä on johdoissa jotain häikkää vai mitä helkuttia?

olen myöskin huomannut että ongelma esiintyy varmemmin kun ilman kosteusprosentti on suuri. Myös liittimien heilutus mittarin takaa voi saada mittarin toimimaan hetkeksi. Nämä siis vihjaisivat kosketushäiriöön mittarin kontakteissa. Olen yrittänyt myös ”levittää” lievästi pistokkeiden liittimiä... tästä ei ollut apua

jos teiltä löytyy kokemusta noista ongelmista niin olisin erittäin kiitollinen avusta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Putooko se mittari vain nollille vai rupeaako näyttämään ihan omiaan?

Ite lähtisin etsimään vikaa mittaristosta, näissähän johdotus mene näin: Anturi-> Mittaristo -> Ecu yms. Eli jos kaikki muu toimii normaalisti ja conzultilla näkyy nopeus vaikka mittari näyttää nollaa niin en kyllä keksi muuta vaihtoehtoa kuin viallinen mittari.

Näissähän on mittaristossa sellainen säätöpotikka mistä pystyy säätämään mittarin näyttämää, niin eihän se tarvii ku sen pätkiä niin putoo mittari pelistä.

Mullahan aikanaan meni mittaristo vaihtoon kun rupes näyttämään ihan mitä sattuu esim. 80km/h vauhdissa saatto yks kaks näyttää 240km/h tai 0km/h mut matkamittari toimi normaalisti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittari puotoaa nollaan tai 20km/h... vaikuttaisi siltä ettei saa tarpeeksi jännitettä vikahetkellä.

eli tuo järjestys todella menee anturi-mittari-ecu. Itse pidin itsestäänselvyytenä että järjestys olisi anturi-ecu-mittari... järkeilin että tieto menisi ensin eculle koska nopeustietoa käytetään muuhunkin kuin mittariin ja mittari on kuitenkin tuossa ketjussa heikoin lenkki🤔

tuosta säätöpotikasta en tiennytkään! Eli vaikka uusi mittari olisi eri asteikolla niin tuosta saadaan mittari näyttämään oikeaa. Tämä oli kullanarvoinen tieto👍 Laajentaa meinaan kummasti varaosa valikoimaa.

on siis mahdollista että mulle on vain sattunut viallinen mittari jo toistamiseen. Taidan ottaa nuo mittarin koneistot pöydälle ja testata toimivatko, reagoivatko kylmään tai näkyykö lämpökameralla jokin selvästi viallinen komponentti...

tuo anturin tieto siis kiertää mittarin kautta mutta mittarin toimimattomuus ei katkaise jännitteen kulkua eculle?

eli tästä voisi päätellä että johdotukset anturilta eculle olisivat kunnossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin minäkin oletin ennenkuin enemmän aiheeseen perehdyin. ;D  Anturista tulee piuhat mittariston pinneille 16 ja 18, eculle sekä muille nopeustietoa kaipaaville laitteille lähtee pinnistä 17. Pinnistä 13 lähtee euromallissa peräöljyn jäähdytykselle tieto.

Aikoinaan tuli silloin siitä potikasta säädettyä nopeusmittarin näyttämä kohdilleen, siitäkin alkaa jo kohta olee 10 vuotta niin ei enää muista mistä silloin kaivoin sen anturi rpm <-> mittari km/h suhteen. Oisko se lukenut ihan siinä mittarissa vai oiskohan se löytynyt service manualista. ???

Riippuu ihan siitä missä kohtaa mittaria vika on että häiritseekö muiden laitteiden nopeustiedon saantia, ihan niinkuin mullakin oli että mittari veti ihan omaa rallia mutta muuten kaikki pelas ok.

wiring diagram.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Purin tuon Z1:seltä tulleen mittariston ja näyttäisi että siellä on yksi komponentti rikki, joten ei varmaankaan toimi sen vuoksi.

kaiken järkeilyn mukaan vian on kyllä oltava tuossa itse nopusmittarissa.

miten tuon mittarin calibrointi suoritetaan? Netistä kun etsin niin sain käsityksen että sitä varten täytyisi olla jokin singnaalilähetin?

tuossa mittaripohjassa on suhde 60km/h=637rpm

tämä sama tieto on mittarissa joka ulottuu 180km/h ja 280km/h saakka, joten ei kai tuo voi olla ohjeistus mittarin calibrointiin🤔

Edited by Dalsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin niin että otettiin anturi irti lootasta ja pyöritettiin sitä, sit rpm mittarilla katottiin että nopeus on tuon 637rpm ja että mittari näyttää 60km/h :)

Twin turboissahan on kaikissa sama anturi oli mittaristo 180km/h, 280km/h tai 180mph joten tuo 60km/h=637rpm on kyllä kaikissa sama (anturi pyörii aina samassa nopeudessa samaa vauhtia oli mittari minkälainen tahansa) mutta mittarille menevää signaalia jotenkin muutetaan että saada toimimaan oikein eri skaalalla olevissa mittareissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin yhteydessä z1:seen ja he väittävät että ovat testanneet mittarin ennen purkamista. Kyseessähän on purkumittari, mutta myyjä siis vakuuttaa sen olevan ehjä.

en kyllä keksi mitään muuta paikkaa missä vika voisi olla. Kun tiedon kulku on anturi-mittari-ecu ja eculle tulee nopeustieto niin anturin ja johtojen täytyy olla ehjät🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

missä päin asut? Mulla ollu mielessä polttimoiden vaihto omaan mittaristoon niin periaatteessa sitä voisi lainata kokeiluun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinais-Suomessa, Mynämäellä😊

pystyykö tuota mittaamaan mitenkään? En ainakaan service manuaalista löytänyt ohjetta🤔

molempia mittareita on kolvattu joskus joten jotain häikkää niissä on ollut aikaisemminkin🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä toimi mittarit, mutta nyt en saanut enää ecultakaan nopeustietoa🤔

olisiko kellään myydä mulle nopeusanturia? Jos se vika kuitenkin löytyisi sieltä🤔 edelleen ohjaus on kevyt ja Hicas toimii...

auto siis tt ja automaatti vaihteistolla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohjaushan on kevyt aina kun auto käy, vasta vauhdissa jäykistyy, ja hicaskin toimii hitailla nopeuksilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Dalsson said:

Eipä toimi mittarit, mutta nyt en saanut enää ecultakaan nopeustietoa

Tuliko tämä nyt aivan yks kaks vai onko siellä jotain ropailtu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mittariston kylmäjuotoksia juotettiin uudelleen, joten voi hyvin olla syyllinen tuohon🙄 laitoin nyt vielä uuden nopeusanturin tilaukseen, mut en kyllä jaksa uskoa että siinä vikaa on🙄 jollei sekään auta niin sitten täytyy varmaan ostaa taas kolmas mittari ja toivoa että se olis ehjä...

z1:lle laitoin viestiä ja kysyin että ovatko varmoja että heidän myymä mittari on ehjä... vastasivat että mittarin toiminta on testattu ennen purkua🙄

joten pakko seuraavaksi poissulkea tuo anturi. Mulla on vähän sellainen olo että molemmat tekee kiusaa ristiin... välillä mittari sekoile ja välillä anturilta jää nopeustieto kokonaan 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 20.2.2018 at 15.11, Dalsson said:

z1:lle laitoin viestiä ja kysyin että ovatko varmoja että heidän myymä mittari on ehjä... vastasivat että mittarin toiminta on testattu ennen purkua🙄

Se että pikaisella testauksella näyttää toimivalta ei suoraan tarkoita että mittaristo on ehjä. Onhan se todennäköisesti testaus hetkellä toiminutkin kun kerta sullakin on välillä tominut.

Ootko muuten lukenut hicasin vikakoodeja? kun sillä pitäis olla oma vikakoodi nopeusanturille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saanut nopeusanturille mitään koodeja laatikon tai Hicas kautta... vaihdoin kuitenkin tuon nopeusanturin. Mut ei sillä ollut merkitystä.

täytyy seuraavaks mitata tuleeko nopeustieto mittarille asti. Jos tulee niin ei voi olla muuta mahdollisuutta kuin että molemmat mittarit on rikki🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nopeusanturin tieto tulee mittarille. Mittarin maapiiri näyttäis olevan kunnossa. Ongelma ettei ecu saanut nopeustietoa oli löysäksi jääneessä ruuvissa nyt siis ecu saa tiedon, Hicas, ohjaustehostin ja matkamittari toimii.

koitin mitata mittarin signaalin ja ulostulon välin ohmit... molemmat mittarit näyttää samaa 14,8ohm 20k alueella mitattaessa. Viisarin liike ei vaikuttanut mittaukseen...

en keksi enää muuta kuin että molemmat mittarit ovat rikki samallatavalla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netistä koittanut uutta mittaria etsiä mutta ainoa mitä löydän on vaparimallin mittari... olisiko jollain vinkata mistä löytäisin uuden nopeusmittarin twinturboon km asteikolla? Tai mitä eroa on NA ja TT mittareilla muutakuin pohja?

En millään haluaisi ostaa taas yhtä käytettyä ja heittää rahaa hukkaan...

Edited by Dalsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni vastaten... NA ja TT mittarin ainoa ero mittaripohja ja calibrointi. Tilasin englannista tuollaisen NA mittarin kun twinturboon en uutta löytänyt.

Nyt seuraava kysymys. Tuo 637rpm on ilmeisesti anturin pyörintänopeus? Pyöritetäänkö sitä esim porakoneella ja mitataan kierroslukumittarilla porakoneen kierrokset vai miten?

itsellä oli ajatuksena että nostaisi takarenkaat ilmaan... katsoisi läppäriltä nopeuden ja säätää mittarin sen mukaan... onko jotain syytä miksi säätöä ei voisi näin tehdä?

sitten toinen kysymys... mittarissa on kaksi säätöpotikkaa. Kummasta säädetään?

CFCFF96A-8B96-4CEE-8671-98AB3D16BFD9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rauhassa kun viettää pääsiäisen niin tännehän ilmestyy sillä aikaa kaikennäköistä. :D

16 hours ago, Dalsson said:

Tuo 637rpm on ilmeisesti anturin pyörintänopeus? Pyöritetäänkö sitä esim porakoneella ja mitataan kierroslukumittarilla porakoneen kierrokset vai miten?

Juu se on anturin pyörintänopeus ja juurikin tuolla porakone + rpm-mittari yhdistelmällä mulla tehtiin.

16 hours ago, Dalsson said:

itsellä oli ajatuksena että nostaisi takarenkaat ilmaan... katsoisi läppäriltä nopeuden ja säätää mittarin sen mukaan... onko jotain syytä miksi säätöä ei voisi näin tehdä?

Kyllähän sen varmaan voi noinkin tehdä, sikäli mikäli mittarin säätö ei vaikuta eculle menevään tietoon.???

17 hours ago, Dalsson said:

sitten toinen kysymys... mittarissa on kaksi säätöpotikkaa. Kummasta säädetään?

Onko tuo mistä vuosimallista peräisin? Muistaakseni omassani ei ollut kuin yksi ainut potikka ja siitä säädettiin. Voin vielä katsoa ja varmistaa kun töistä ennätän kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosimallista 93 on tietääkseni tuo mullakaan ei ole tuossa alkuperäisessä muuta säätöä kuin tuo yksi... täytyy koittaa ensi tuosta samasta ja seurata samalla tuon ecu:n näyttämää että vaikuttaako siihen. Ajattelin että tuon cruisen kanssa saisi hyvin lukittua nopeuden ja voisi rauhassa säätää. Tuosta porakoneesta on haastavaa saada juuri tuon verran kierroksia ja pitää se vakiona... toki se onnistuu😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin nyt on uusi mittari asennettu ja se toimii.... jotenkin🙄 mittari oli selvästi saanut kolhua kuljetuksessa ja sen muovikehys oli taipunut. Sain kuitenkin uuden kehyksen toisesta mittarista.

nyt mittari toimii mutta takkuisesti... tuntuu niinkuin viisari jumittaisi.

miten tuon viisarin kuuluisi liikkua tuossa kun mittaria ei ole kytketty? Kuuluuko sen olla ihan löysä vai pikkaisen nahkea? Se oli löysä ennen irroitusta, eli liikkui ihan mittaria kallistelemalla. En saanut viisaria takaisin niin syvälle kun se oli ennen irroitusta.

viisaria vetäessä tuntee n.1mm liikkeen... ulompana liikkuu löysästi mutta kun mittari on vähän kallistettu taaksepäin niin on nahkea🙄 viisarin liike on myös mielestäni kuin hidastetusta filmistä ja jää ajoittain paikalleen.

tuo mittari on selvästi seissyt hyllyssä kauan, joten mietin että johtuuko takkuisuus vain käytön puutteesta🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin s13 puolelta keskustelun tuosta aiheesta. Ongelma oli tullut kun viisari oli irroitettu. Viisari liikkuu siis ulos ja sisään muutaman millin, jos viisaria hennosti nostaa niin liikkuu vapaasti mutta jos makaa omalla painollaan niin on tahmea.

mittari lukema tulee läppärille ja se on näyttää oikein. Kokeilin myös että jos viisarin asettaa virtojen ollessa pois päältä ylös niin virtojen kytkettyä mittari ajaa viisarin nolliin eli mittari kyllä toimii tuo viisari taas kettuilee...

onko tosiaan niin että homma menee vituiksi jos viisarin irroittaa?🙄

itselläni tämä oli välttämätöntä koska mittarin pohja piti vaihtaa😞

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Dalsson said:

onko tosiaan niin että homma menee vituiksi jos viisarin irroittaa?

Kyllä mä ainakin onnistuin nykyisestä mittarista pohjan vaihtamaan ja sain vielä mittarin pelittämään. Ovat kyllä herkkiä kapistuksia että saattavat ottaa itteensä jos esim. vinoon vääntää tai saavat iskun akseliin mihin viisari tulee. Mulla on kans tuo viallinen mittari aika jäykkä liikkumaan kun tuli sen kanssa kokeiltua eri tapoja viisarin irroitukseen. Käytitkö kahta haarukkaa vai miten toteutit viisarin irroituksen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sormenpäillä molemmilta puolilta kampeamalla. Viisari lähti ilman ongelmia. Vinoon ei ole väännetty eikä voimaa käytetty irroiteksessa eikä asennuksessa... tuntuu kuin koneiston sisällä olisi jokin osa joka pääsee siellä liikkumaan. Ihan kuin siellä olisi jokin jousi joka pääsee irtoamaan kun viisarin alkseli nousee pois...

tämä alkaa olemaan todella turhauttavaa... oon laittanut korjaukseen rahaa 500€ ja purkanut/asentanut mittarin n.20 kertaa, eikä vieläkään toimi🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×