Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   24.05.2018

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
jonesky12345

Öljyjäähdyttimet, suodattimen siirtosarjat

Recommended Posts

Perustetaa topsu:

Halpoja tai vähintään kohtuuhintasia settejä öljyjäähyjä, suodattimen siirtosarjoja ja näitä yhdisteleviä kittejä alkaa olla tarjolla ebaysta sekä muista liikkeistä. Pääosin kamat tulee kiinasta ja itse hommasin universaalin 19-rivisen coolerin sekä suodattimen siirron sisältävän sarjan noin 150€ hintaan alveineen ja posteineen.

 

Sarjoja löytyy sekä suodattimen orkkispaikallaan säilyttävillä ryöstölaipoilla sekä suodattimen siirtäviä looppeja. 

 

Termarin tarpeellisuus sarjojen kanssa kiinnostaa itseäni. Joissain noissa jäähyn laipoissa on termari, mutta ne ovat malleja joissa suodatin jää orkkispaikalleen.

Noissa suodattimenkin siirtävissä pitää jonkinlainen inline suodatin laittaa, jotta ölppä voi kiertää jäähyn ohi ennen kuin on riittävän kuumaa.

 

Suosituksia konfiguraatioista saa esittää. Itse ajattelin iskeä ilman termaria alkuun tuon sarjan ja vääntää jäähylle ilmavirran blokkaavan kuoren viileille normiajoa sisältäville keleille, mutta jollain aikataululla tuollainen inline termari täytyy asentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälläsellä

https://conceptzperformance.com/greddy-greddy-grex-12401114-remote-oil-filter-oil-cooler-relocation-thermostatic-block-universal_p_13041.php

:)

Termarin tarve on meidän oloissa must. Tietenkin kaikki voi väittää vastaan, mutta mitä nopeammin öljynlämmöt saadaan normaaliksi sitä vähemmän kulumista moottorissa tapahtuu.

Se liian kylmä öljy kun ei voitele kuten normaali 80-100c tekee. Kaikista paras on vesiöljyjäähdytin. Sellainen kuten monissa on jo vakiona, se pieni suodattimen alle tuleva laippa missä kiertää vesi toimii paremmin kuin yksi kiinalainen kenno. Näitä saa aftermarkettinakin mm. ruotsalaiset taitaa niitä vääntää, en muista vain merkkiä tähän hätään.

Öljyvesityyppinen on muutenkin hyvä, koska jäähdytysneste lämmittää öljyä (öljy lämpeää hitaammin kuin jäähdytysneste). Tietenkin flekti voi pyörähdellä vähän enemmän, mutta veteen se lämpö siirtyy paremmin kuin pelkkään ilmaan (erityisesti paikallaan).

Ihan testattu tuon pienen vakio öljyvesi donitsin puolesta, tietenkään ei riitä kaikille. Mutta alle 400hp toimii ainakin Volvon kivikautisessa moottorissa täydellisesti...

Edited by puliukk0

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, puliukk0 said:

Tollaset on tiedossa mutta tuo mun blokkiin tuleva palikka sisältää vain 2 letkulähtöä, eli pitää saada sinne linjojen väliin. 1linja menee suodattimelle, toka suodattimelta jäähylle, kolmas jäähyltä lohkoon, toi mishimoton palikka on mahdollisra yhdistää 2+3 linjoille niin että kylmänä öljy menee termarista jäähyb ohi, kuumana jäähyn kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhu kertoi jossain että Mocalit ei olis oikein mistään kotoisin, siis ne termarilaipat. Joko se oli niin, että päästi ikäänkuin liikaa läpi termarin ollessa "kiinni" tai että kierto kennolla ei piisannut pienen termarin vuoksi.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta eikös noissa tietty kierto ole kuitenkin kennolla aina?

Itsellä vähän samoja hommia ja päädyin HPI:n termostaatilliseen laippaan. Toistaiseksi jätän suodattimen vakiopaikalle, kun ei se nyt aivan mahdoton ole sieltä vaihtaa sen kerran - kaksi vuodessa, ja säästyypä muutama liitoskin samalla. Kenno on vielä ostamatta tosin. En tiedä käyttäisikö kiinalaista siinä, vai tilaisiko jonkun vähän paremman. Tarve on kuitenkin selkeä, sillä (vaikkakin auton omasta mittarista katsoen) öljyn lämmöt nousevat radalla hyvin nopeasti 120°c tienoolle.

Tuon öljynlämmittimen/lämmöntasaimen jätin kokonaan pois omasta. Se onnistuu RB-koneissa ainakin tilaamalla sellaisen kierremuhvin Nissanilta, sillä öljynlämmitin on laippaliitoksella lohkossa ja suodattimelle tuleva jalka on sellainen painokiinnittieinen, eikä kierrettävä. Eli jos siihen ryhtyy, on hyvä tietää että tarvitaan tuo muhvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, matsuda said:

Huhu kertoi jossain että Mocalit ei olis oikein mistään kotoisin, siis ne termarilaipat. Joko se oli niin, että päästi ikäänkuin liikaa läpi termarin ollessa "kiinni" tai että kierto kennolla ei piisannut pienen termarin vuoksi.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta eikös noissa tietty kierto ole kuitenkin kennolla aina?

Itsellä vähän samoja hommia ja päädyin HPI:n termostaatilliseen laippaan. Toistaiseksi jätän suodattimen vakiopaikalle, kun ei se nyt aivan mahdoton ole sieltä vaihtaa sen kerran - kaksi vuodessa, ja säästyypä muutama liitoskin samalla. Kenno on vielä ostamatta tosin. En tiedä käyttäisikö kiinalaista siinä, vai tilaisiko jonkun vähän paremman. Tarve on kuitenkin selkeä, sillä (vaikkakin auton omasta mittarista katsoen) öljyn lämmöt nousevat radalla hyvin nopeasti 120°c tienoolle.

Tuon öljynlämmittimen/lämmöntasaimen jätin kokonaan pois omasta. Se onnistuu RB-koneissa ainakin tilaamalla sellaisen kierremuhvin Nissanilta, sillä öljynlämmitin on laippaliitoksella lohkossa ja suodattimelle tuleva jalka on sellainen painokiinnittieinen, eikä kierrettävä. Eli jos siihen ryhtyy, on hyvä tietää että tarvitaan tuo muhvi.

Mocalin termarilaipat kierrättää aina jonkunverran öljyä coolerissa rakenteesta johtuen. Itsekkin ostaisin jonkun muun kuin Mocalin ryöstölaipan. Riippuen merkistä, ei ole kiertoa (mikä talviautossa normi ajolla kerää kosteuden ja öljy huononee siellä) yleensä.

Mulla oli Nissanissa kait 27 rivinen kiinalainen (greddyn termarilaipalla), koneena oli ihan BPU SR20DET ja extra sialla välillä sain sen niin kuumaks ettei tohtinut koskea kädellä... :D
Tosin jos oikein muistan niin S13 SR:ssä ei ole vesilaippaa vakiona... S14 Euro SR:ssä se on. Muuten tuskin olis koko jäähyyn sijoittanutkaan kyseisessä setupissa.

Täältä löytää muuten noita vesiöljy jäähyjä http://www.laminova.se/

Share this post


Link to post
Share on other sites

@puliukk0 @matsuda

Mä tilasin mishimoton inline termarin. Siinäkin on tuo maininta, että vähän öljyä kiertää coolerissa vaikka termari olisikin kiinni. Voin raportoida tänne ens kesänä ihan yleisesti, että kuinka hyvin wörkkii.

Osaatko matsuda paremmin selittää tai kenties linkata minkälaista palikkaa meinaat, koska itsekin voisin tuon lämmönvaihtimen tuolta ottaa pois nyt kun tulee kunnon öljyjäähy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne 100% tiiviitä ole, mutta Mocalissa se toiminta vähän erilainen. Siinä termostaatti sulkeutuu kun on kuuma ja kiertää pelkästään jäähdyttimessä. Kylmänä jäähdyttimessä sekä kanavasta ohi jäähdyttimen. Vähän huono/hölmö rakenne. Järkevämpi sulkea coolerin linja, kuin sulkea ohitusta.


Miksi se orkkis pitää poistaa? Tietenkin onhan se siistimpi, voi vuotaa ja tuo hieman painoa. Muutenhan siinä on vain pelkkää järkeä jättää se autoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocalissa toisaalta on se etu että öljy tosiaan kiertää osin myös coolerissa vaikka on viileää. Veikkaan että on  hyväksi että öljy lämpenee tasaisesti vaihtoehtona että lämpenee ja kun venttiili aukeaa, ryöpsähtää coolerillinen kylmää öljyä kiertoon. Tulee myöskin cooleri tyhjäksi vaihdettaessa, edellyttäen että on järkevästi letkutettu.

Toisaalta jos vaan avataan coolerille venttiili, mikä estää öljyä silti menemästä vaan suodattimen läpi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Arttu said:

Mocalissa toisaalta on se etu että öljy tosiaan kiertää osin myös coolerissa vaikka on viileää. Veikkaan että on  hyväksi että öljy lämpenee tasaisesti vaihtoehtona että lämpenee ja kun venttiili aukeaa, ryöpsähtää coolerillinen kylmää öljyä kiertoon. Tulee myöskin cooleri tyhjäksi vaihdettaessa, edellyttäen että on järkevästi letkutettu.

Toisaalta jos vaan avataan coolerille venttiili, mikä estää öljyä silti menemästä vaan suodattimen läpi. 

Joka tapauksessa ei ne varmaan absoluuttisen pitäviä ole, jotenka öljy taitaa hieman kiertää jolloin ei ole ongelmaa. Ja vaikka ei kiertäisi ei sillä 0.5 litralla "kylmää" ole mitään merkitystä. Mocalissa vain kestää kauemmin lämmetä, jos joku jättikenno niin voi olla, ettei öljynlämmöt ole kohdallaan kylmillä keleillä.

Voihan sen coolerin asentaa ylösalaisin jos sieltä väkisin haluaa öljyt vaihtaa löysäämällä liitosta.

Harva moottoristakaan sitä viimeisiä desejä ottaa pois. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sivuhuomiona kun nyt Mocalista enemmän puhutaan, itse aikanaan hankin juuri Mocalin siirtosarjan ja yllätyin miten huono viimeistelytaso palikoissa oli. Molemmista laipoista sai nyppiä koneistuspurseita pois ennenkuin uskalsi paikalleen laittaa.

Tämän nostan ihan yleisenäkin huomiona, kaikki (etenkin) öljyyn liittyvä kannattaa katsoa todella tarkkaan läpi ennenkuin asentaa kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kesää ollu mocalin termostaatillinen laippa ajossa eikä ongelmia. Viimeistelyssä ei myöskään ollu huomautettavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli ilmeisesti olet mitannut ennen ja jälkeen öljynlämpöjen nousua ja se oli järkevä Mocalillakin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Radalla en ole ajanut, mutta maantiellä ja kaupungissa öljynlämpö pyörii 75-80 (muistaakseni 75 termari mocalissa). Ennen huiteli 110+ jatkuvasti.

Siinä, kuinka nopeaa  kone lämpiää (vedet ja öljyt), en ole huomannut eroa ennen/jälkeen asennusta. Jäähdyttimenä 25 rivinen Kiinan jäähdytin asennettuna välijäähyn taakse keulaan.

En ole ajanut talvella eikä alkuperäinen vesi/öljykierto ole ollut käytössä missään vaiheessa.

Toivottavasti vastasin kysymykseesi :D

Edited by thebe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 8.7.2018 at 19.50, thebe said:

Radalla en ole ajanut, mutta maantiellä ja kaupungissa öljynlämpö pyörii 75-80 (muistaakseni 75 termari mocalissa). Ennen huiteli 110+ jatkuvasti.

Siinä, kuinka nopeaa  kone lämpiää (vedet ja öljyt), en ole huomannut eroa ennen/jälkeen asennusta. Jäähdyttimenä 25 rivinen Kiinan jäähdytin asennettuna välijäähyn taakse keulaan.

En ole ajanut talvella eikä alkuperäinen vesi/öljykierto ole ollut käytössä missään vaiheessa.

Toivottavasti vastasin kysymykseesi :D

Kyllä, foorumin kannalta kivempi tuo pidempi vastaus. Saattaa joku muukin kaivata tuota tietoa. :) 

110c kadulla on kyllä oudon korkeat ja (75c vähän alakanttiin), tosin vesikierto ollut pois käytöstä, se tasaa, lämmittää ja jäähdyttää tosi paljon.

Mutta pääasia, että Mocal on ilmeisen toimiva!

Edited by puliukk0
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×