Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
pate11

350Z Wheel Hop ongelma

Recommended Posts

Minulla on Zetassa ongelmana takarenkaiden pomppiminen (Wheel hop) kun renkaat alkavat sutia, tätä tapahtuu kuivalla ja märällä asfaltilla, mutta ei silloin kun auto on sivuluisussa. Pomppiminen on sen verran rajua, että joutuu kyllä saman tien nostamaan kaasua, kun se alkaa. Onko kenelläkään tietoa, voiko tämä johtua kuluneista puslista/iskareista perässä, renkaista? Vai onko takarenkaiden pomppiminen vakioalustalla normaalia? Auto on vuosimallia 2003 ja täysin vakio (paitsi renkaat 255/40), sekä sillä on ajettu hieman alle 200tkm.

Koitin etsiä netistä tietoa, mutta siellä yleensä puhuttiin Wheel Hop:n yhteydessä viritetyistä vehkeistä ja varttimailin ajosta.

Edited by pate11

Share this post


Link to post
Share on other sites

350 kärsii myös samasta geometrian ominaisuudesta kuin moni muukin nissani. Liikaa anti-squat:ia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep tämä on perusongelma autossa. Mulla on coilit ja alupuslat, mikä on aika hyvin poistanut ongelmaa, mutta ei kuitenkaan täysin eliminoinut sitä. Tämä vaatisi geometrian muutoksiam kuten arttu totesikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäkö on tuo anti-squat kiteytettynä? Ja pääseekö pompotuksesta eroon kallistamalla takakelkkaa eteenpäin?

attachment.php?attachmentid=51895&d=1322

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, micco said:

Tässäkö on tuo anti-squat kiteytettynä? Ja pääseekö pompotuksesta eroon kallistamalla takakelkkaa eteenpäin?

 

Kertokaapa se niin kokeillaan z32sessaki. Tavaraa vaan puslan alle 1cm? 2cm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilemiseksi menee. Ensinnäkin ihan hirveästi ei pysty kelkkaa kallistamaan koska puslat ei anna myöden. Orkkispuslilla lienee helpompaa. 

120ZZZ kokeili laittaa lättyjä väliin ja raportoi jonkinasteisesta parannuksesta (S13 kyseessä) S13, R32 ja Z32 kelkka on samanlainen geometrialtaan, jollei jopa identtinen lukuunottamatta eroja hicasin suhteen.

http://www.whiteline.com.au/instruction/203a_KCA349.pdf  Tommoisiakin on, liekö näissä mitään ihmeellistä, mutta periaate selviää.

Itse lähdin tämmöiseen ratkaisuun, tiputin alatukivarren etummaista kiinnikettä aikalailla. Tämä ei sitten päde muihin kuin mun datsuniin, ei kannata suoraan apinoida.

Nämähän on autokohtaisia juttuja, ensin pitäisi mallintaa oman auton geometria koska madalluskin periaatteessa vaikuttaa. Lisäksi pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen, näissä paljon anti-squattia omaavissa laitteissa takajousi saa olla löysähkö. Ja vastaavasti toisinpäin, jos geometriaa parantaa, pitänee jousta jäykistää jottei niiaa ihan tolkuttomasti.

Summa summaarum; se mitä etummaisen puslan alle sovinnolla saa, kannattaa kokeilla.

WP_20141013_001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä wheel hop ongelmaa ja anti-squattia kun tässä olen talven mittaan tutkinut niin aikeissa nyt laittaa 1 tai 2 din 440 M20 korialuslevyjä apurungon alle. Yhden levyn paksuus 5,5mm ja ulkomitta sattuu aika lähelle whitelinen uretaanipuslan ulkomittoja. Madallettu auto ymmärtääkseni jo itsessään lisäsi anti-squattia. Kiinteissä apurungonpuslissa taitaa järestään olla erilaisia aluslevyjä joilla apurunkoa voi korottaa (maasta, aka lähemmäs koria) tai kallistaa siten kuin haluaa säätää. Uretaanipuslien kanssa kun apurungon korkeus ei taida muuttua vakiosta niin en ole ihan varma kehtaako yhtä aluslevyä enempää laittaa puslien alle.

Katsoo nyt kunhan ajokausi alkaa, pomppiiko rengas edelleen ja miten pahasti. Nyt on vaihdettu apurungon ja lukon kuluneet vakiopuslat uretaanisiin, cambereita tulen säätämään hieman vähemmän miinukselle (ajatus johonkin -2,25° tai -2° tienoolle) ja sitten vielä tuo apurungon kallistus.

Edited by Garveldeth
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on muutaman viikon tullut testailtua ja kuivemmilla keleillä oli ainakin selkeää vähenemistä wheel hopin kanssa. Ei lähde heti ekalla hyppäyksellä hampaat suusta mutta kyllä se yltyy yhtä kovaksi kuin ennenkin. Aiemmin lisäsin siis uretaanipuslat apurunkoon ja lukolle ja kallistin takakelkkaa lisäämällä etummaisten puslien ja rungon väliin 5,5mm. Toimenpiteiden jälkeen kävin myös pyöränkulmat säädättämässä. Taakse jäi camberia -2,1°, takarenkaiden leveys 265 jotka vaihdoin viime syksynä.

Tänään lisäsin väliin toiset prikat, eli nyt on 11mm korin ja puslien välissä. Testilenkillä koitin muutamia kertoja rivakaa lähtöä ja edelleen wheel hoppia havaittavissa. Tosin Itäisessä Suomessa onkin tänään melko worst case kelit: +2°C koko päivän ja vettä/räntää satanut. Ei tullut ihan näin liukkailla ja koleilla keleillä testailtua yksillä prikoilla.

Sanoisin kuitenkin että on vähentynyt viime syksystä, jolloin oli OEM kumipuslat ja lukon iso takapusla oli revennyt.

Todennäköisesti seuraavana toimenpiteenä tulee kevyempää vannetta alle, mutta tuskin vielä tänä vuonna. Nykyinen takavanne painaa melkein 14kg. Mahdollisesti voisi myös joskus koittaa uretaania taakse tukivarsiin. Myöskään iskarien toimintakyvystä ei ole täyttä varmuutta, kun ovat +8v vanhat KW variant 1. Iskarinsäädöt ei myöskään olisi pahitteeksi...

Edited by Garveldeth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaan aiheeseen liittyvää, mutta täysin eri auto kyseessä.

Swäppäsin RWD R34:seen tuossa vuos sitten keväällä manuaaliaskin ja sehän on äitynyt oikein kunnolliseksi wheelhoppaajaksi. Aiemmin automaatilla ei tehnyt ikinä ja nyt on joka kerta kun vähänkin semimmin lähettää ja sutaisee, aivan kammo rytkytys päällä. Tomaatilla toki ei ihan samalailla lähdetty "viivalta", mutta vaikka hieman kiihkeämmin lähettikin, niin aina vaan smoothisti suttasi.

Varmasti on takakelkan puslatkin ehtoolla, kun on tuossa sivuttaispidon rajamaita koeteltu enemmän vähemmän, mutta ihan kyllä selkeästi kova aski toi mukanaan tuon ärsyttävyyden.

Asiaa olen filosofoinut ja ajatellut että varmaan osasyynä on myös aiempana voimalinjaa olevat moottorin tukikumitkin. Tuntuu vähän että ehkä koko voimalinja alkaa oskilloimaan siinä pidon rajalla ja siitä siten tulee rytkytys. Eli toisinsanoen; joustavia paikkoja vaan pakko saada vähemmäksi. Ajattelin itse Urasin ananasrenkailla lähteä takapäätä kiristämään ja nismon moottorikumit sitten pitelemään RB:tä aloillaan. Vaihteiston kumiksi Nismon toki laitoinkin swäpätessä..kun ei olisi ollut niin TYHMÄ että meni sen muutaman lantin säästämään eikä ottanut samalla moottorillekin jäsympiä pidikkeitä. :confused:

Tai sitten vaan korkeempaa kierrosta tms.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on näköjään nissanroadracing.com-saitti loppunut. Siellä oli analysoitu asia ja sieltä oon ennenkin linkannut ja viitannut hommaan.

Perusasia hommassa on se että antisquat on geometrinen ilmiö joka jäykistää takajousituksen (eli painaa renkaita tiehen) kun siihen kohdistuu voimaa alaspäin ja taka-akseliin jolloin pyörivien renkaiden vastavoima akselistoon pyrkii kiertämään akselia/akselistoa. Ts. drag-hommissa käytössä ja huomaa siitä että perä jopa nousee kun jousitus painaa renkaat asfalttiin. Erona vaan että heillä on joustavat renkaat, toisin kuin meidän vehkeissä. 

Vaikkei esim. R34:ssa pitäisi olla ylettömästi anti-squattia, asia muuttuu madalluksen ansiosta kuten miccon kuvasta voi päätellä. Asia on siis riippuvainen painopisteen korkeudesta.

Senkin takia ei ole mitään yksiselitteistä ohjetta olemassa tyyliin: lisää pari prikkaa etukiinnikkeiden alle. Kaikki vaikuttaa, renkaat, jouset ja se geometria, tietenkin myös asfaltti ja sen pito. 

Edelleen parasta jousitusta ei edes ole missään, on vaan vähemmän kompromisseja riippuen käyttötarkoituksesta. Voisikin siis sanoa että jos auto on hyvä mutka-ajossa se ei välttämättä ole hyvä suttailuissa saatikka drag-hommissa.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis toi on perhanan jännä juttu. Itsellä ei alkuun tehnyt, pysty suttailemaan jarrua vasten kovastikin zeta.  Mitä enemmän paranteli/jäykenteli, sen selvemmäksi se hypytys tuli. Viimeisenä kun vaihdoin iskarin alapuslat, väheni selkeästi. Viivalta lähtö oli aivan mahdotonta aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 12 kg jouset, alupuslat lukkoperässä, polyuretaania kelkassa, kevyet takovanteet ja jäykät moottorintukikumit (laatikon tukikumiakin kokeilin kovemmasta polyseoksesta, mutta se jopa mulle liian extreme äänien vuoksi).Auto on sanalla sanoen kivireki, mutta aika harvoin enää pomputtaa. Epätasaisella asfaltilla saattaa rytkyttää joskus, mutta harvemmin. Kelkkaa voisin itsekin kokeilla kallistaa, kun tulee uutta alustan osaa ja auto täytyy käyttää suuntauksessa joka tapauksessa. Lohdutuksena voin todeta, että veljen uuden karhea GT3 RS rynkytti sekin kerran, kun kiihdytettiin launch controllilla. Mutta se on tosiaan monen tekijän tekijän summa, mutta edellä mainitut muutokset ovat auttaneet paljon. Mulla ei oo auto mitenkään tontissa, mutta matalampi kyllä kuin alunperin.

Edited by -Pexi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep. Tuskin sitä pois millään pienellä kikkaskonstilla saa. Mutta etiäpäin se on pienikin parannus. Viime syksynä oli kyllä kuluneilla kumeilla vesisateen jäljiltä ihan jatkuvaa se pompottelu, piti oikeasti lähteä valoistakin varovaisesti ettei ala pomppimaan. Tai sit pitää luistonestoa päällä mutta eihän sitä sellaista... :D

Semmoinenkin idea kävi että jos takapäähän laittaisi ihan aavistuksen haritusta, jos kiihyttäessä välykset aiheuttavat lisää aurausta. Mutta en tätä lähtenyt kuitenkaan kokeilemaan kun ei ole niin paljoa tullut pyöränkulmien kanssa kikkailtua ja hieman hintavaa rengasliikkeessä käydä säädättämässä testiksi erilaisia kulmia. Eikä ole kokemusta tai tietoa paljonko kulmat muuttuvat kiihytellessä. Nikkaroin kyllä talven aikana rengaskulmien säätötyökalun että sain puslien vaihdon jälkeen kulmat edes sinnepäin. Vaikka kohtuu tarkkaan sillä saakin niin ei se kuitenkaan ammattivehkeiden veroinen ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×