Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Suiza

Omavalmiste tukivarret - mitä huomioitavaa - putkikoot - katsastus - yms

Recommended Posts

Mitään huomioitava jos tekee esim. etu-alatukivarret itse, putkilla ja uniballeilla? Itse tekeminen ja suunnittelu tuskin mikään ongelma on, mutta kaikki muu.

Materiaalivahvuus, materiaali, nivelpään kierteen vahvuus? Yksi mahdollisuus toki on apinoida valmiista/ muitten tekemistä seteistä, mutta jonkinlaista keskustelua haluisin herättää aiheesta että miksi näin ja miksi ei näin. Huonosti minun googletaidoillani ainakin löyty tietoa netistä kyseisestä aiheesta.

Offroadipojat noita tukivarsia vääntelee pilvin pimein ja ihan mustasta putkesta, ilman sen kummempia perusteluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ekaksi, lieneekö tää nyt oikean otsikon alla? Jos on tarkoitus oikein keskustella, mitä kyllä valitettavasti hiukan epäilen saatavan aikaan, niin voisi asialle omistaa ihan oman topikin.

Mä sen paremmin mistään mitään tiedä mutta mä tein varret saumattomasta teräsputkesta. Ns. Hydrauliikkaputkesta.

Alapallon virkaa hoitaa 16mm uniball, koska se on samaa kokoluokkaa varteltaan kuin orkkis pallonivel. Koska korin puolelle tulee kaksi tukipistettä, rohkenin tiputtaa korin puoleisten nivelten kooksi 12mm. Lisäksi alunperinhän puslakin on kiinnitetty 12mm pultilla.

http://www.nissanroadracing.com/showthread.php?t=1407

Toßa on iltalukemista vielä pikkuisen. Pakko sanoa että noiden jenkkipoikien kötöstykset välillä lähinnä huvittaa mut on siellä ihan asiallisiakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitosta nopeasta vastauksesta, tuossahan näytti olevan iltalukemista joksikin aikaa. Varmaankin löytyy vastaukset kysymyksiini tuolta niin turha kai tätä hommaa floodailla tänne sen enempää.

Jos vähän saan udella vielä niin minkäpaksuista putkea käytit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi huomioitava asia lienee myös se, että niitä kaiketi ei saisi tehdä itse, jos meinaa autoa katsastella.

Tai ainakin ne pitää pystyä naamioimaan tehdastekoisiksi, ettei katsuri kiinnitä niihin huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistäs tuntomerkeistä erottaa tehdastekoisen ja mikä luokitellaan tehtaaksi. Nää on taas näitä tulkinnanvaraisia juttuja, kaikenlaista nuo kiinalaisetkin myyvät ja niiden pitäisi sitten olla valideja osia.

Suiza: Putki on kokoa 25x2,5mm.

Edit: toi putkikoko siksi että nivelien insertit oli 20mm eli just sopivia ton putken sisään.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu joo katsurista paljon. Itse kanssa arvioisin, et pystyn ihan yhtä hyvät tukivarret hitsaamaan kuin 6 vuotias kiinassakin.

Jos en ihan väärin muista, niin taisin vilauttaa ebay ostokuittia etualatukivarsista samalla kun muutoskatsastelin 510 Datsuniin "omavalmistemoottoria".

E: splittasin tän omaksi topikiksi

Edited by TeroLuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unibal nivelet ei ole sallittuja tieliikenteessä olevassa autossa. Se että saa niillä katsastettua on taas toinen asia..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Unibal nivelet ei ole sallittuja tieliikenteessä olevassa autossa. Se että saa niillä katsastettua on taas toinen asia..

Lähde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiminnan ero, pallonivel vs. uniball? Tai spherical bearing? Vai viitataanko tässä siihen etteivät yleenä ole suojattuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaveri kuka toimii katsastusmiehenä sanoi näin viimeksi, muttamutta.. Trafi sanoo

3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon; b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa; c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tuossahan taas ei puhuta asiasta mitään. Tämä väitteesi on taas jonkun katsurin/katsurien päähänpisto asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 § Akseliston muutokset Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.

Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön tai ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.

Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys).

Ns. ladder bar - tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä. Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).

Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus. Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13 §:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot.

Edited by epeli^^

Share this post


Link to post
Share on other sites
No tuossahan taas ei puhuta asiasta mitään. Tämä väitteesi on taas jonkun katsurin/katsurien päähänpisto asiasta.

soitin katsastusmiehelle ja hän sanoi että voi tietysti olla väärässäkin ja lupasi etsia asiasta mustaa valkosella. laitan tänne sitten mitä löytyy asiasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa että saatiin edes jonkinlaista vääntyä aiheutettua aiheesta. Omana projektin kohteena on 100% rata-auto niin katsastuksesta ei tarvitse ressailla.

Kävin tänään hakemassa 6 metriä putkea tähän projektiin, seuraavaksi vaan harjoittelemaan ja osia etsimään. Voin vaikka omaksi iloksi päivitellä tänne noita tukivarsien tekemistä kuvien kera.

Insertit sekä uniballit ovatkin jo tilauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikään ylläoleva teksti ei kiellä mielestäni uniball nivelien käyttöä. Samanlaisia nivelöintejähän on vaikka c-vectran bumerangeissa.

itse suunnittelin panhardin tekoa micraan. Mutta kyllä siitäkin tyyris tulee jos ei itseltä löydy kuin hitsi ja rälläkkä. Inserttejä kaksi, kaksi niveltä, niille holkit sekä jotain kestävää putkea. Näihin jos laskee pari rälläkän laikkaa, pohja ja pintamaalin, hiukka kaasua ja lankaa niin tulee melkein edullisemmaksi ostaa valmis..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mikään ylläoleva teksti ei kiellä mielestäni uniball nivelien käyttöä. Samanlaisia nivelöintejähän on vaikka c-vectran bumerangeissa.

itse suunnittelin panhardin tekoa micraan. Mutta kyllä siitäkin tyyris tulee jos ei itseltä löydy kuin hitsi ja rälläkkä. Inserttejä kaksi, kaksi niveltä, niille holkit sekä jotain kestävää putkea. Näihin jos laskee pari rälläkän laikkaa, pohja ja pintamaalin, hiukka kaasua ja lankaa niin tulee melkein edullisemmaksi ostaa valmis..

Ei kiellä joo laisinkaan, vaan nimenomaan teksti antaa ymmärtää, että tehdastekoiset rakenteet on ok, oli siinä kumia tai unipallia tai mitä nyt hyväksi onkaan katsottu.

Itsekin olen kyllä törmännyt katsastuksessa siihen näkemykseen, että aftermarket-uniball ei käy päinsä, katsuri tyrmäsi K-sportin raidepään osat. Takana olevat moninaiset uniboltsit ei haitanneet taas sitten mitään. En jäänyt logiikasta kiistelemään, kun raidepäistä selvisin huomautuksella. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen kyllä törmännyt katsastuksessa siihen näkemykseen, että aftermarket-uniball ei käy päinsä, katsuri tyrmäsi K-sportin raidepään osat. Takana olevat moninaiset uniboltsit ei haitanneet taas sitten mitään. En jäänyt logiikasta kiistelemään, kun raidepäistä selvisin huomautuksella. :)

Tästä esimerkistä voidaan taas huomata miten mielivaltaista käytäntö on. Tuntuu siltä että enää ei kannata "kysyä konttorilta" kun vastaus voi olla herran omien päätelmien aikaansaannos. Mitään tekemistä asetusten kanssa sillä välttämättä ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kuulemma hyväksy oma tekemiä tukivarsia etuakselilla. mutta takana puslan voi korvata unibal nivelellä, palloniveltä ilmeisesti ei. Jotenkin näin se meni. Mallikohtaiset tukivarret kelpaa kyllä edessä sekä takana missä unibal nivelet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään omavalmisteisia tukivarsia ei hyväksytä missään. Tukivarsia ei myöskään saa muokata mm. Hitsaamalla. Tehdasvalmisteiset hyväksytään ainakin ennen ehyväksyntöjä vaativilta autoilta. Kuhan ne ovat kyseiseen autoon tarkoitetut.se että onko siellä metalli vai kumi tai jotain siltä väliltä joustona., ei merkitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×