Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   24.05.2018

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Migu

73 240Z "Raato"

Recommended Posts

Hienoa. Onko mitään säätöä mitä kaipaisi lisää? Caster, auraus jne.?

Kun ei tiedä paremmasta, niin ei osaa kaivata mitään. :)

Kävin itseasiassa eilen pyöränsuuntauksessa, niin takapäässä oli aurausta 0 20´ ja 0 9´. Onko se paljon vai vähän, en osaa ottaa kantaa, mutta sillehän ei vakio-osilla tosiaan voi tehdä mitään. Renkaat kyl kuluu ihan tasaisesti, et ei kai toi sit ihan pielessä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa. Onko mitään säätöä mitä kaipaisi lisää? Caster, auraus jne.?

Casteria ois hyvä saada eteen vähän lisää. Bump-steering kans aisoihin.

Taakse myös noi camber-säädölliset yläpään kiinnikkeet. Takaa on hankalampi mennä korjaamaan RC:tä, ois varmaan ihan jees kumminkin saada korjattua madallettuna.

HybridZ:llä oli muistaakseni puhetta noista coileista, oliko ne nyt just BC:n kun moitittiin että on takaiskarissa turhan ohut varsi. Jousituksen tyypin huomioon ottaen sehän saisi olla samaa luokkaa kuin edessä.

Edit: Saattoi olla että puhuttiin S13:n coileista joita on modattu S30:iin. Eniveis, kannattaa tarkistaa että tosiaan takaiskarikin on järeällä varrella ettei tuu mitään yllätyksiä.

Edited by Arttu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noniin. Kyselyikä päälle ja osia tilaukseen! Korissa riittää tekemistä vaikka useammallekin autoharrastajalle, mutta nikkaroidessa on hyvä odotella osia ja suunnitella muitakin osa-alueita.

Alusta menee nyt työn alle ensimmäisenä. Auto olisi toki tarkoitus saada matalaksi, mutta ei täysin ajettavuuden kustannuksella. Mitään täysin tontitettua peliä tästä ei ole siis tulossa eikä myöskään puhdasta rata-autoa. Tarkoituksena tehdä toimiva alusta millä on mukava ajella mutkateitä "urheilullisesti". Vanteiksi olisi tulossa leveät 15" tai 16" ja asialliset katusliksit. ZG-levikkeet olisi tarkoitus saada täyteen ilman kummoista wheelgappia, eli kyllähän tuosta melko matala tulee.

Aloitetaan perusasioista:

- Hiekkapuhallus ja pulverimaalaus tukivarsille ja muille irtoaville kilkkeille

- Energy suspensionin puslasetti

- BC-Racingin coil-overit ja yläpään camber-säädöt

- Ylempään liittyen myös hitsattavat camber-säätöpalikat etuiskaritorneihin

- Etupäähän on ainakin saatavilla RCA-palikoita millä alatukivarret saa asiallisempaan asentoon reilulla madalluksella.

Mitä lisäisit listalle?

Hienoa että tämä auto pääsi osaaviin käsiin! Pikkasen peltihommia :D

Alustasuunnitelma on suht lähellä tuota settiä mikä mullakin oli ekan ajokauden. Etukelkassa kannattaa nostaa sitä tukivarren kiinnityspistettä niin ylös kuin saa. Mulla on ylempänä ja aavistuksen ulompana. Bump steer spacerit on myös ihan paikallaan. Paksuimmat ei mahdu jos vanteet on pienellä halkaisijalla. Casteria sain säädettyä vakiovarsillakin pikku puslakikkailulla.

Jos mietitään mitä parannusta eniten tuohon settiin kaipasin niin takapään camber-säätö ehdottomasti. Säädettävän yläpään sijaan laittaisin ennemmin säädettävän alatukivarren, tai vaikka modaisin jotenkin vakiosta. Mulla on nyt kiinni nuo Arizona Z Car billet-tukivarret niin pitäisi säädöt riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä tilkitsemistähän tässä raadossa riittää. Apukuskin jalkatilan ja kuskin etunurkan tein kokonaan uudestaan ja runkopalkkeja tuli jatkettua. Apukuskin takapyörän ympäristö on aika mätä ja uutta peltiä tulee reippaasti. Yksittäisiä pieniä reikiä on ympäri autoa ja lisää löytyy koko ajan. Katon kiinnittäminen tulee myös kohta ajankohtaiseksi. Alkaisi taas näyttää edes kaukaisesti autolta tuon katon kanssa :D Keula näyttää olevan jotenkin kalleellaan oikealle, eli täytyy käyttää tämä vielä koripenkissä suoristettavana varmuuden vuoksi. Konehuoneesta hitsasin ylimääräiset reiät umpeen ja vahvistehitsasin iskaritornit. Akkukotelon pohjan rakensin myös kokonaan uusiksi.

Kuvasaastetta:

IMG_6229_zpsub9pqxzv.jpg

IMG_6234_zpsyhi61mtz.jpg

IMG_7689_zpsupsfkcnp.jpg

Runkopalkkien jatketta taakse:

IMG_0400_zpsxuykbmew.jpg

Tekniikkakin rantautui pajalle:

IMG_0427_zpsdrkryvnp.jpg

IMG_0435_zps48wd3gv1.jpg

IMG_0437_zpsjcgsgvik.jpg

Kyseessä on siis BMW:n M50B25 non-vanos moottori. Rautalohkolla ja ilman muuttuvaa nokkien ajoitusta siis. Suunnitelmissa olisi laittaa tuo valmiina pukissa roikkuva moottori järeämmällä kansipahvilla ja reilun kokoisella ahtimella varustettuna paikalleen. Laatikoksi tulee E36 M3:n 6- vaihteinen laatikko. Tuohon ylimääräiseen lohkoon rakennan ajan kanssa 2,8l tai 3,0l takoalakerran minkä laitan sitten tehonälän tai moottorivaurion kohdatessa paikalleen.

Tonin siirryttyä hieman hipompiin alustan osiin, kävin lunastamassa ylimääräiseksi jääneet osat itselleni.

IMG_0233_zpswyddhrhm.jpg

Jos jollain sattuu löytymään orkkiksen näköistä konepeltiä nurkista, niin tarjotkaa ihmeessä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onks sulla tietoa, että onko toi laatikko paljon isompi mitä 5 vaihteinen? Jos mahdollista, niin voisitko mitata miten pitkä se on.

Toi kelpais kyllä itellekin, kun toi vitos vaihde on niin lyhyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lootaa ei ole vielä hommattuna, vaan nyt on Getrakin 5- vaihteinen odottelemassa. Teen kauppoja siitä 6- vaihteisesta hieman myöhemmin. Mittailen kyllä sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä näpertelyä taas tullut tehtyä. Laitettiin eilen illalla katto paikalleen. Katto on eri korista kuin muu auto ja tuossakin on ruostevikaa pilareiden alapäissä, mutta ei mitään mistä ei migillä ja pellillä selviä. Takapäässä käytettiin C-pilareista löytyviä turvavyön kiinnikkeen pultinpaikkoja kohdistuksessa. C-pilareista pala pois siten, että sauma tulee c-pilarin sisään hitsattua mutteria viistäen. Mutteriin ruuvasin turvavyön kiinnikepultin paikalleen ja väliin tuli paksu korinalusprikka. Näin katto oli helppo leikata mittaan ja laittaa lepäämään prikan päälle. Yllättävän helpolla katto istui paikalleen.

IMG_1255_zpslhsfxmbv.jpg

Katto on nyt vain pienillä heppauksilla kiinni toistaiseksi. Turvakaarien asentamisen aikana voi olla, että nappaan lopuksi katon irti, että saumat saa hitsattua helpommin ympäri.

IMG_1266_zpsa5cbxgez.jpg

IMG_1275_zps0hc1pag3.jpg

Tuolla korilla on selkeästi ollut todella rankka menneisyys ja koska joka kohdassa on miten sattuu tehtyjä korjauksia, on mittojen ottaminen aika lailla haastavaa. Mikään ei täsmää kun mittaa kahdelta puolelta autoa. Voisikos joku tarkistaa tuon tuulilasin korkeuden mitat? Artulla taisi ainakin olla kaarien asennusvaiheessa kori ja tuulilasi irrallaan?

Eli tuulilasin alalaidan korin saumasta katon nurkkaan mitta. Tuossa omassa korissa on toisella puolella 57cm ja toisella 58cm ja tämä näyttäisi johtuvan tuon tuulilasin alalaidan pellin huonoista korjauksista. Ilmeisesti apukuskin puolelle on joskus tullut sen verran kova niitti, että tulipellin yläosakin on ollut hieman rutussa. Tuossa oli ainakin sentin kerros tinaa millä rutut oli peitetty, mutta itse vauriota ei ole koskaan suoristettu.

Eli mitta tuosta kohdasta tuulilasin alalaitaa:

IMG_1264_zps8iqode62.jpg

Tänne:

IMG_1265_zps8dejxv1c.jpg

Ja jos mahdollista, niin katon korkeus mitattuna katon oven yläpuolella olevasta kiinnitysreiästä kynnykseen.

IMG_1263_zps3uloi5zg.jpg

Jotta homma ei olisi ihan pelkkää kärsimistä korihommien kanssa, niin ostin Petulta ZG- levikkeet ja löysin vanneaihiot työstettäväksi. Vanhat kunnon BBS RS:t 15" koossa. Näistä olisi tarkoitus tehdä 10,5" ja 9,5" leveät levikkeiden täytteeksi. Eteen tuli Z31:n navat ja takanavat poraan 5- pulttiselle jaolle.

IMG_1010_zpsotvhafv1.jpg

Edited by Migu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

570mm sain mitaksi mun kopasta, tuosta pokkauksen pystyreunasta mitattuna. Tiivisteuran pohjalta mitattuna sitten 10mm lisää. Katon ja kynnyksen välissä on noin 860mm, vastaavasti pokkauksen reunasta, eli lyhyin mitta. 

Molemmilla puolilla autoa sama mitta näköjään ja onneksi. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

570mm kuulostais oikealta, sen verran mullakin oli noin suunnilleen.

Oviaukko oli vaan 830mm, mittasin tuon kolon kohdalta suoraan alas. Lyhin mitta eli pistesaumojen kärjistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Arttu ja Markus!

 

Kävin eilen kasaamassa apukuskin ovea ja näyttäisi tosiaan sille, että katto on noin sentin liian alhaalla keskeltä ja tuo tuulilasin mitta on 580mm. Eli takalaidasta kattoa hieman ylös ja etulaitaa sentti alas, niin alkaa istua. Karmia paikalleen sovitellessa ylälaidasta istui nätisti, mutta A-pilarin kohdalla alkoi syntyä rakoa. Täytyy vielä tänään käydä sovittamassa kuskin ovi paikalleen, niin saa vertailtua mittoja lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.1.2017 at 18.25, Arttu said:

570mm kuulostais oikealta, sen verran mullakin oli noin suunnilleen.

Oviaukko oli vaan 830mm, mittasin tuon kolon kohdalta suoraan alas. Lyhin mitta eli pistesaumojen kärjistä.

Kas, tuossa oviaukon mittauksessa mulla oli tullut lapsus. Pistesaumojen kärjistä täällä on 840mm.  Olin mittaillut ihan tyytyväisenä kynnyskotelon pintaan. 

Edited by Markus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on edennyt ihan pirun hitaasti, mutta enpä tästä ole paineita ottanutkaan. Osia on tullut hankittua tasaisen tappavaan tahtiin ja nyt alkaa olla kaikki alustan osat, jarrut ja suurin osa voimansiirrostakin hyllyssä/paikallaan. Takanapoihin pitää prässätä uudet laakerit paikalleen, niin saan auton jo rullaavaksi. Koitan viikonloppuna päivittää tän topikin ajan tasalle kuvien kera. Lauantaina täytyy tosin hakea konepeitto Markukselta, eli voi mennä sunnuntaille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitähän kaikkea sitä olisi tullut tehtyä...
- Etupää on kasassa. Sinne tuli ToniL:n vanhat tukivarret aika lailla iskemättömillä puslilla alustaan ja BC Racingin Extreme Drop- coiloverit 4-pulttisilla yläpäillä.

- Iskaritornien yläpäähän leikkautin noille 4- pulttisille coileille 2mm metallista uudet kiinnikkeet, jotta camber-säädön saa pelaamaan tolppaa irroittamatta. Vakiona tähän ei ole mitään mahdollisuutta. Keula on vielä vähän kallellaan oikealle ja tulipellistä eteenpäin tulevat runkoaisat täytyy vaihtaa suoriin koripenkissä nykimisen jälkeen. Hitsaan vasta sitten nuo yläpäät paikalleen, niin tulevat ainakin suoraan.

- Eteen navoiksi tuli Z31 turbon 5- pulttiset navat takapuolelle tulevalla levyllä. Nämä vaativat 35mm paksut spacerit kaverikseen, jotta Z31:n levyn saa keskitettyä noiden Toyota Hiluxin S12W- satuloiden keskelle. Painoa toki tulee jonkin verran ylimääräistä, mutta ei tästä kilpa-autoa olla tekemässä. Uudet laakerit ja stefat laitoin toki napoihin.

- Hammastangon purin ja putsasin ja ulommat raidetangonpäät ovat uutta. Uudet puslat toki pitämään hammastankoa paikallaan. Iskareiden alle tuli roll center adjusterit korjaamaan tukivarsien asentoa. Meinasin vielä nostaa alatukivarsien kiinnityspistettä ylöspäin etupalkissa. Vähän houkuttelisi tässä vaiheessa sovittaa BMW Z3:n tehostettu hammastanko paikalleen. Netistä lueskelin yhtä projektia missä moinen temppu oli tehty ja ei vaikuttanut mahdottomalta. Varsinkin, kun hyllyssä on tuo bemarin kone ohjaustehostimineen. Ei vaatisi kuin uudet linjat enää välille.

- Takakontin pohja ja varapyöräkotelo sai kyytiä ja tilalle tuli kehto Jazin 65l turvatankille. Samalla kyljestä hitsasin tankin luukun umpeen kokonaan. Vielä on vähän auki, että laitanko täyttöaukon rekisterikilven alle, suoraan konttiin vai kilpurihenkisesti kontin luukkuun takaspoilerin (BRE- henkinen) ja takalasin välille.

- Taka-akselistoon tuli S13:n takasatulat adaptereilla, Z31 vaparin levyt ja navat porasin 5- pulttijaolle. Uudet laakerit sinnekin. Vetareiksi Z31 turbon vetarit ja Tonilta kävin hakemassa R200- perämurikan 3,54 välityksellä. Laskennalliset huiput tuolla M3:n 5- vaihteisella lootalla ja 7000rpm rajoittimella pitäisi olla noin 242km/h. Vetareiden väliin täytyy vielä teettää adapterit, jotta nuo saa naitettua vetarin tumppeihin. Jos tulee romua, niin keksitään sitten jotain vahvempaa.

- Vanteiden kanssa olen painiskellut pitkään. Toisaalta 15" vanne näyttäisi hyvältä, mutta renkaiden saatavuus 15X10,5" vanteelle on aika minimaalinen ja tästä olisi tarkoitus tehdä laite hauskanpitoon ja räppäilyyn, niin ei viitsisi pelkästään300€/kpl R888:ja savutella. Hyvä kompromissi ulkonäön ja renkaiden saatavuuden välillä on siis kasvattaa noi 15" BBS:t uusilla lipoilla ja barreleilla 16". Tuo 15" keskiö syvällä lipalla olisi erittäin optimaalinen. Eteen 16X9,5 ET-25 ja taakse 16X10,5 ET-30 olisi hakusessa ja 225/245 rengastuksella. Noi ToniL:n vanhat käännetyt peltivanteet on aika lähelle noilla spekseillä edessä ja näyttäisi istuvan aika nätisti. Nämä jää rata/kuminpolttovanteiksi ja BBS:t sitten arkikäyttöön. Aloin laskeskelemaan hintaa noille BBS:lle ja viivan alle jäävä summa ei oikein houkuta hieromaan niitä kanttareihin :D

- Artulta tuli puskurit mitkä ehostin vanhalla kunnon kokis + alumiinifoliokikalla. Englannista reilun vuoden jälkeen ilmaantui myös tuo konepelti ja yhtenä iltana tylsyyspäissäni heitin noi keulan osat paikalleen nippusiteillä ja rautalangalla kiinnittäen. Härskiltähän se näyttää. Vielä vaatii MSA:n Type 1- spoilerin alle ja jonkinlaisen maskin keulaan, niin alkaisi näyttää autolta.

Kaivelen jostain lisää kuvia ja lisään tähän joutessani. Etsin parhaillani uusia ovia, mutta tuntuvat olevan aika kiven alla. Portugalissa olisi yhdet hyväkuntoiset, mutta rahti Suomeen oli ihan tolkuton. Täytyy metsästää lähempää.

 

IMG_0142.JPG

IMG_0170.JPG

IMG_2745.JPG

IMG_2759.JPG

IMG_2757.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaa näyttää autolta 8)

Millainen oli kone"pellin" laatu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Toni L said:

Alkaa näyttää autolta 8)

Millainen oli kone"pellin" laatu?

Konelasikuidun laatu on ihan asiallinen. Saman verran tuo vaatii pohjatöitä kuin mikä tahansa lasikuituosa. Kulmissa ja nurkissa pientä työstöjälkeä jne. Myös saranoiden reiät täytyy porailla ja sovittaa paikalleen. 8/10 ehkä 🤔

Alla vielä muutama kuva osista. Perämurikan kiinnikkeeksi tilasin tuollaisen Technoversionsin kannakkeen mikä tulee ainoastaan perän yläpuolelle ja korvaa sen lenkin kokonaan. Saas nähdä minkä verran tulee möykkää ohjaamon puolelle.

Rakensin viime vuonna sivuprojektina tuollaisen Suzukin caferacerin Datsunin osia ja motivaatiota odotellessa. On vielä vähän tunnustelussa onko toi moottoripyöräily miun juttu, vai myynkö pois ja ostan rahoilla vaikka loput voimansiirron kilkkeet.

 

Jos jollain sattuu olemaan vakioita takavaloja joutavana, niin olisin kiinnostunut. Samoin kuskin sivuikkunan tarvitsisi.

 

C65A21EB-355D-41FB-8DA6-BCD36DEB7500.jpeg

E8224126-2301-4A53-AFAD-CD173D4AAA0C.jpeg

A408E608-328B-4C36-89D2-0CC328318253.jpeg

6168265A-1E97-4CD1-9B32-EE535C01DDE9.jpeg

2462E660-6767-42B2-AFFD-23D2C239F581.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätäkään ei ole haudattu. Nyt jo rullaavana ja viikonloppuna olisi tarkoitus sovitella tekniikkaa paikalleen. 😉

 

3FDD2FF7-8262-45E1-8D47-CB592154C347.jpeg

B297F676-AC4F-4587-AB59-5F0EA63F2117.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takasatulat paikallaan. Noi Modern Motorsportsin adapterit on oikein laadukkaan oloiset kikkareet.

117D0E19-2782-4D84-AA7E-B29DDD557E9E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinnehän se upposi aika pienellä vaivalla. Kiitos taas Dimskylle avusta. Ahtimen sovittaminen vaatii kyllä aika lailla luovia ratkaisuja, mutta nyt R200- perän ja vahvemman laatikon hommaamisen jälkeen vapari ei ole enää vaihtoehto.

BC8AFFC4-8C1A-47DF-BE3D-9ED002F35A60.jpeg

C0784C24-672A-4E9D-8751-DAA8312E7B45.jpeg

0E12F899-28B7-404F-B041-A4C3A92EE83F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_0649.thumb.jpg.6045fc67f5a489f3f2548c4f39195d92.jpgIMG_0652.thumb.jpg.bf0f3969f472d580b606fd27564db699.jpgIMG_0653.thumb.jpg.858a2026c7514739033658fcbefbf57f.jpg

Aika lailla ahtaaksi menee turbon kanssa. Paras mahdollinen tilanne olisi, jos ton saisi mahtumaan runkoaisan ja moottorin väliin jolloin downpipe menisi suoraan kardaanitunneliin. Imuputken ja välijäähylle lähtevän kuuman putken ja moottorin kannakkeen kanssa onkin sitten enemmän pähkäiltävää. Tohon ylös on toinen vaihtoehto ja kuvissa mallailin, että minkä verran lokariin jää tilaa renkaan taakse silloin kun tolppa on lyhyimmillään, joustot tunkattu pois ja rengas linkussa. Yllättävän paljon jää ja tota koria ei säälitä silputa rälläkällä. Nyt on sovitusahdin hakusessa ja pähkäily käynnissä minne toi ahdin laitetaan. Yksi ja viimeinen vaihtoehto on myös kääntää konetta pystympään, mutta se on kyllä pirun työläs homma. Kytkinkoppa, öljypohja imusihteineen, imusarja ja paljon muuta pikkusälää menisi uusiksi siinä tapauksessa. Sovitin myös pajalta löytyneitä 20" vanteita alle ja totesin, että ei natsaa. :D

IMG_0657.thumb.jpg.0d38ced000a34f9c143fa1afea859074.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi on kyllä haitarista kun noi bemmin koneet on kallistettu noin paljon pakopuolelle päin. Ei auttais saksalaisten suunnitella autoja, kun ahtaminen menee vaikeaksi:D

Leikkaisko raakasti vaan tolpan kohdalle kolon lokariin ja siihen hitsuuttelis paiseen. Tuossahan on tilaa kyllä.

Semmoinen kutina että mahtaako uudemmat/modernit ahtimet olla pienempiä ulkomitoiltaan kun noi raktorin ahtimet?

Mites sitten öljynpaluu, itsekkin joutunen laittamaan pumpun kun asioita ei vaan voi tehdä yksinkertaisesti:P

Niin ja samaa mieltä noista pyöristä, johan joku entinen datsuninrakentaja naureskeli mun 17" valsseja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin ihan tarkoituksella sovitella tolla traktorin ahtimella. Jos se mahtuu, niin mahtuu jatkossa joku nykyaikainen riittävän kokoinen ahdinkin.

1. vaihtoehto on tosiaan saada se ahdin mahdollisimman alas. Runkoaisathan siinä tulee eteen ensimmäisenä sivusuunnassa. Jos ei fyysisesti mahdu mitenkään sinne lohkon ja aisan väliin, niin sitten se idea on haudattava. Siellä alhaalla koneen pystyyn nostaminenkaan ei tuo niin merkittävästi tilaa, joten asialle ei ole paljoa tehtävissä. Pientä boksausta runkoaisaan voi tietysti tehdä jos millistä tai parista olisi kiinni, mutta en ole aiheesta niin innoissani. Tuollaisen 500hv ahtimen kanssa myös imuputken halkaisija on siellä 100mm paikkeilla ja sekin on tuottaa ongelmia. Apukuskin puoleinen moottorin kannake täytyy tehdä jotenkin luovasti, että saa putket tulemaan eteen. Öljynpaluu on tosiaan hyvin todennäköisesti tehtävä pumpun kanssa tuossa asennossa.

2. vaihtoehto olisi tosiaan nostaa ahdin ylös ja siellä tilaa olisi hieman enemmän, mutta edelleen isoksi ongelmaksi tulee imuputken tuonti iskaritolpan ohi eteen. Paiseen tekeminen tolpan takapuolelle onnistuu helposti, mutta siinä vaiheessa kun yläpään negatiiviset camberit on tapissaan, vähenee myös iskarin taakse jäävä tila aika radikaalisti. Täytyy miettiä ainakin imuputken malli aika lailla boksin ulkopuolelta.

 

3. Vaihtoehtohan on tietysti laittaa ahdin poikittain koneen eteen ja tuoda putki suoraan eturenkaan edestä lokarista pihalle! :D

Mie oon pitkän aikaan tapellut itseni kanssa, että pitäisikö niiden vanteiden olla 15" vai 16" ja päädyin kompromissiin missä käytän 15" keskiöitä ja niissä 16" steplippejä. Näin saa tolkulliset rengasvaihtoehdot käyttöön ja visuaalisesti toimii oikein mainiosti. Nyt vaan on pientä ongelmaa löytää riittävän leveitä lippoja noihin vanteisiin...

Capture.thumb.JPG.b0c332f7b36a050f478c4753291055ee.JPG

Edited by Migu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei riitä tila siinä mitenkään. Ahtimen takaosa olisi jakopään kopassa kiinni ja etupää jäähdyttimen kehyksissä. Ei mahtunut myöskään low mountina optimaaliselle paikalle lohkon ja runkoaisan väliin. Otti pahasti reaktiotangon kiinnikkeeseen kiinni ja myös runkoaisaan. Pakosarjalle ei olisi myöskään siellä jäänyt tilaa ollenkaan. Eli rälläkällä lähti aika iso pala iskaritornin takaa ja mallailu alkakoon. Epäilen, että rälläkälle tulee käyttöä myöhemminkin tossa sovittelussa... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×