Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Kassiopeida

Öljyn kulutus Almera/Primera

Recommended Posts

Kertokaas arvon Datsun/Nissan jumalat että onko ihan normaalia kun saa jatkuvaan olla lisäämässä öljyä moottoriin? Autojen virkaa toimittavat Nissan Almera -02 1.5bensa jolla ajettu 300tkm ja toisena kulkineena Nissan Primera -99 2.0bensa jolla ajettu 280tkm ja molemmissa ölljynsyönti ongelma. Eli onko noissa joku tyyppivika mikä aiheuttaa tuon suuren öljyn kulutuksen? Vai mistä suunnalta ruveta vikaa kartoittamaan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö noissa uudemmissa ollut jotain tyyppivian kaltaista.. en tarkemmin muista.. vai koskiko 1.8 mottia.

Paljonko öljyä kuluu, mitä öljyä käytät ja mikä on vaihtoväli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öljynsyönti koski vain 1.8 mottia. siinä oli vaihteiston kiinnityspultit kiristetty liian suurella momentilla moottoriin, joten vetävät nelossylinterin soikeaksi. Minulla tuo Almera-02 1.5 uudesta asti 260000km, eikä tartte välttämättä lisätä kertaakaan 15000km öljynvaihtovälillä. Ehkä kuitenkin kerran lisään 0.5 litraa, niin ei mene koskaan alarajalle. Kytkin vaihdettu, eikä myöskään sen jälkeen syö öljyä. Meillä myös Sunny 1.4 -92 eli GA14DS moottori uudesta asti 264000km, eikä sekään ole koskaan syönyt öljyä. En tiedä, miten tuo 2-litrainen, onko samaa sarjaa kuin GA14DS.

Savuttaako kaasua polkaistessa, eli polttaako öljyn? Vai tuleeko se ulos, onko moottori öljyinen alta tai jommastakummasta päästä? Voi tulla ulos hihnapyörän puolisesta päästä kampiakselin tiivisteestä. Tai onko sulla huohotus tukossa, jolloin työntää ehjästäkin kampiakselin stefasta kyllä ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa mittailla puristukset. Ohivuotomittaus on tietysti tarkempi, mutta jos öljyn hävikki on runsasta, niin jo pelkällä puristuspaineiden mittaamisella päästään ongelman alkulähteille. SR20DE:ssä on ainakin vakiona puristuspaine 13kg/cm2. Minimi oli jotain 11,5 kiloa ja maksimi ero sylinterien välillä on 1 kilo. Hyvässä moottorissa ero on kuitenkin alle puoli kiloa. Mikäli jossain sylinterissä on selkeästi alempi paine, niin lisätään tulpainreijästä noin 5ml moottoriöljyä ja suoritetaan mittaus uudestaan. Jos paine nyt kohosi, niin öljy tiivisti hetkellisesti sylinterin, jolloin vuoto tapahtuu männänrenkaiden välistä. Mikäli ulkoisia vuotoja ei ole havaittu, niin se öljy katoaa joko männänrenkaiden ohi palotilaan, venttiilivarsien kumeista tai runsaan ohivuodon takia pcv- venttiilin kautta imusarjaan. Suosittelen tarkistamaan, että onko imusarja miten pahasti öljyssä. Näkee kun ottaa kaasuläppäkotelosta imuletkun irti. PCV- venttiiliin voi olla kerääntynyt huohotusilman mukana mittaviakin määriä kaikenlaista törkyä, joten se kannattaa puhdistella. Kyseessähän on suuntausventtiili, jonka kuuluu päästää huohotusilma venttiilikopasta imusarjaan ja estää takaisinvirtaus. Venttiiliä ravistellessa siitä pitäisi kuulua kilinä. Tulpista näkee myös, että onko öljyä palanut. Runsaat karstakertymät ovat selvä merkki.

Ulkoisia vuotokohtia voivat olla:

-Öljypohjien tiivisteet (tiivistemassa)

-Öljyropun prikka

-Öljynsuodatin

-Suodatinjalan o- renkaat

-Venttiilikopan tiivisteet (ulkopuolen ja tulpanreikien)

-Kampiakselin etu- ja taka stefat

-Jakopään kansi (tiivistemassa)

-Virranjakajan o- rengas ja virranjakajan sisäinen tiiviste

Lähtisin itse liikkeelle tarkistamalla nämä. Ainakin sakemannit ovat raportoineet öljynkulutuksesta joka voi olla 1-4dl tuhannelle kilometrille. Eräälle gt- primeralle tehtiin myös useampi voitelujärjestelmän huuhtelu, joka vapautti jumiutuneet öljyrenkaat pienentäen kulutusta. Asiaa tutkineena olen myös tullut siihen lopputulokseen, että tämä kulutusongelma on nimenomaan rullakeinuilla varustetuissa SR- sarjan moottoreissa, joissa on erilainen mäntä verrattuna vanhempiin malleihin.

Mikäli moottori ei pääse lämpenemään kunnolla ajettaessa, niin voi olla vaarana, että palamatonta polttoainetta tiivistyy öljyn sekaan aiheuttaen öljyn haihtumista sitten kun kone ajetaan kuumaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitosta vaan neuvoista. Molemmissa autoissa on käytetty mobil 3000 5w40 oljyä. Almera vie öljynvaihto välin(10tkm) aikana semmoisen 2-2.5litr öljyä ja primera n.3-4litr.. Kumpikaan ei tuprauttele savuja eikä käryä öljykään. Almeralle rupesi öljy maistumaan siinä 280tkm jälkeen. Primeralle on maistunu sen aikaa minkä minulla ollu eli 5kk. Moottorit molemmissa päällisin puolin siistejä eikä öljyvuotoja näkyvissä. Eikä oo merkkailleet allensakkaan.Pitää varmaan ruveta se huohotin kattomaan ettei ole tukossa ja sen jälkeen kattoo se pcv-venttiili ja sitten tarvittaessa suunnittelemaan sitä puristusten mittauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tuo Almeran kulutus ole vielä paha.. oletko koittanut öljynvaihdon yhteydessä sisäpesua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo Primeran kulutus kuullostaa jo siltä, että pitäisi kyllä näkyä jo jonkinlaisia merkkejä. Ovatko tulpat minkä näköiset? Haiseeko pakokaasu miltä? Huohotus tapahtuu tosiaan pcv- venttiilin kautta imusarjaan, sekä moottorin takapäässä olevan letkun kautta imuputkeen. Ensimmäinen toimii alipaineen vaikutuksesta ja jälkimmäinen kun kaasuläppä on auki. Itse lähtisin liikkeelle ensisijaisesti puristuspaineiden mittauksella ja molempien huohotusteiden tarkastamisella. Millaista ajoa Primeralla pääsääntöisesti ajetaan? Yksi konsti olisi myös hankkia kaveri ajamaan perässä, kun autolle annetaan pari kertaa kunnolla kenkää ja tehdään moottorijarrutus. Jos edellämainituissa pöläyttää savua, vuoto tapahtuu todennäköisesti venttiilivarsien kumien kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän noista kumpikaan ole enään normaalia millään sortilla. Molemmissa norm. öljyvaihtoväli 15tkm ja erittäin harvoin tulee vastaan että olis mennyt edes minimin alle öljymäärä ja kokonais öljytilavuus kuitenkin 1.5l n16 sessa 2.9l. ja primerassakin vaan reilun 3litraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri asia kannattaako kulutukselle erityisesti tehdä mitään. Tietysti sitten jos itse pystyy tekemään, korjaamolle vienti voi kustantaa sievoisen summan. Molemmilla kuitenkin ajettu ~300tkm. Pienellä lisäilyillä voi päästä esim. sen 400tkm, sitten osiksi/paaliin.

Volkkarit saa kuluttaa sen 1L/1000km, ennen kun aiheuttaa toimenpiteitä ja kyse on sentään uusista autoista. :D

Edited by Alppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tässä mieleeni kirjoitella vähän tännekin kun selailin tuossa sakemannien merkkifoorumia. Löytyi 34- sivua asiaa SR20DEH:n öljynkulutuksesta. Eli hommahan menee kutakuinkin niin, että tässä rullakeinullisessa koneessa on männät suunniteltu uusiksi edelliseen (P10) malliin nähden. Samoiten myös huohotusjärjestelmä on uusittu. Lukemani perusteella homma menee putkeen kunnes alkaa mittarissa olla yli 100tkm. Sen jälkeen männänrenkaat alkavat kulahtaa ja ohivuotoa rupeaa ilmenemään. Kasvaneen ohivuodon seurauksena kampikammion paine kasvaa ja sen seurauksena sitten huohotusilma kulkeutuu normaalia reittiään myöten pcv- venttiilin tai toisen huohotusputken kautta imusarjaan. Mukana tulee myös öljysumua. Öljy jää sitten joko imusarjaan jähimään tai kulkeutuu imuilman mukana palotilaan. Eli mielestäni voidaan puhua jo tyyppiviasta. Öljynkulutusta on saatu joissakin tapauksissa pienennettyä tekemällä moottorin huuhtelu, siinä toivossa jos esim. männänrenkaat olisivat karstoittuneet kiinni. Tämän kasvaneen kampikammion paineen myötä sitten saattaa myös PCV- venttiilin virtauskyky käydä liian pieneksi, jolloin tyhjäkäynnillä kaasuläpän ollessa kiinni paine ei pääsekään enää purkautumaan muutoin kuin esim. venttiilikopan tiivisteen välistä. Selittää sen, miksi tahtoo useamman rullakeinullisen SR:n kyljet olla öljyssä.

Tästä ongelmasta ei pahemmin meinannut ensin löytyä tietoa, eikä sitä pidetä merkkiliikkeessäkään mitenkään yleisenä. Käsittääkseni nimenomaan SR20DEH:n (P11 GT, P11 SE) ongelma, mutta voi esiintyä myös 96kW moottoreissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämän kasvaneen kampikammion paineen myötä sitten saattaa myös PCV- venttiilin virtauskyky käydä liian pieneksi, jolloin tyhjäkäynnillä kaasuläpän ollessa kiinni paine ei pääsekään enää purkautumaan muutoin kuin esim. venttiilikopan tiivisteen välistä.

Miksi se juuri tyhjäkäynnillä rakosista ulos puskisi? Silloinhan kampikammioon varmasti vähiten ohipuhallusta syntyy, ja toisaalta imusarjan alipaine on suurimmillaan, joten sievästi pitäisi kaasujen imeytyä takaisin koneeseen. Vai menikö multa vaan jotain ohi/onko moisen huohotusjärjestelmässä jotain erikoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huohotusjärjestelmä toimii siten, että alipaineen ollessa suurimmillaan virtaus menee imusarjaan PCV- venttiilin kautta. Tämän venttiilin läpi pääsee virtaamaan vain tietty määrä kaasuja, joten liialliset kaasut pyrkivät sitten muuta reittiä pois. Heti kun kaasuläppää avataan, aukeaa kaasuille helpompi reitti kaasuläpän kautta imusarjaan.

Tässä yleiskuva koko systeemistä.

1594c50ce1da33e7.png

Alipaineen ollessa suurimmillaan ohipuhallus kaasut kulkevat kuvan mukaista reittiä pcv- venttiilin kautta.

1594c50d04b06ae2.png

Ja sitten kun kaasuläppä aukeaa, muuttuukin reitti seuraavanlaiseksi.

1594c50d1e8104fe.png

Toivottavasti selventää asiaa. Eli tosiaan kun ohivuotoa alkaa olla enempi, niin PCV- venttiilin virtaus ei enää riitä ja paine purkautuu sitten jotain muuta reittiä pihalle. Omasta mielestäni tuon sisäänrakennetun öljynerottimen teho on riittämätön. Eli öljysumu karkaa ohivuodon mukana imusarjaan. Ja mikäli ohivuotoa on runsaasti, on myös luonnollisesti alipainettakin vähemmän.

Tässä huohotusjärjestelmässä on tärkeää muistaa se, että kaikki ilma mitä koneeseen menee, menee ilmamassamittarin läpi.

Kuvat SR20- foorumilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei kaksi Primeraa (-90 luvun alkupuolelta) vieneet kuin korkeintaan n. 1l 10tkm välein öljyä. Eikä tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä öljyä muistaakseni ollenkaan. Toinen oli SR20Di ja toinen SR20De, kummallakin oli ajettu vain kohtuulliset 300tkm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla ei kaksi Primeraa (-90 luvun alkupuolelta) vieneet kuin korkeintaan n. 1l 10tkm välein öljyä. Eikä tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä öljyä muistaakseni ollenkaan. Toinen oli SR20Di ja toinen SR20De' date=' kummallakin oli ajettu vain kohtuulliset 300tkm.[/quote']

Ongelma koskeekin uudempia rullakeinuilla varustettuja SR- sarjan moottoreita. Vanhemmissa on huohotus ja öljynerotus toteutettu eri tavalla ja männänrenkaatkin ovat jämäkämmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×