Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Tatikkan

MAF -anturin vaihto -> auto ei starttaa?

Recommended Posts

Eli kyseessä on -99 P11 korimallin primera GA16DE -moottorilla. Ajettu noin 150tkm. Pari viikkoa sitten rupesi auto tekemään satunnaisesti nykimistä ja välillä hävisi tehot. Käytin Nissan -liikkeessä niin sanoivat että MAF -anturi antaa vikakoodia ja pätkii tehoja yli 2500 kierroksilla. Kyselin läheiseltä autopurkaamolta kyseistä Hitachi AFH45M-46 MAF:ia, mutta ei löytynyt. Eikä myöskään mistään varaosaliikkeistä, kaikki olivat Boscheja.

Tilasin siis alkuperäisen osan perusteella tällaisen -> http://www.ebay.com/itm/321616832732...%3AMEBIDX%3AIT

VASEMMALLA UUSI, OIKEALLA VANHA

Tänään pääsin vaihtamaan anturia, ja ihan samalta tuo uusi näyttää kuin vanhakin, ja asentui paikalleen ilman mitään ongelmia. Liittimet takaisin kiinni ja akunjohto kiinni ja autoa starttaamaan. Mutta eipä vaan auto startannut, startti pyörii mutta ei anna mitään lupausta käynnistymisestä. Starttauksen jälkeen syttyy "check engine" valo mittaristoon.

Kokeilin vielä vaihtaa vanhan alkuperäisen (toimivan) MAF:n takaisin paikoilleen, mutta nyt tekee myös sillä tuon saman, eli ei käynnisty ja check engine syttyy!

Missä mahtaa piillä vika? En irroittanut vaihdoin ajaksi kuin jarrutehostimen alipaineputken moottorin kyljestä, ja laitoin sen toki takaisin kiinni vaihdon jälkeen. Liittimet tarkistin että ovat tiukasti paikoillaan ja MAF:n kaikki kolme ruuvia sopivalla kireydellä. MAF:ssa oli myös tiiviste valmiina paikoillaan. Akku oli irti aina kun koskin MAF:iin.

Onko ECU mennyt nyt johonkin vikasietotilaan tms ja vaatii vikakoodien poistoa/lukua? Vai onko se vaan tuo uusi MAF paskana jo heti uutena?

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitäs maffilla olla mitään tekemistä käynnistyvyyden kanssa. Suriseeko b-pumppu kun kääntää Virrat päälle? Tarkista kaikki sulakkeet ainaki aluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitä samaa vähän ihmettelin.. Täytyypä kuunnella tuo bensapumppu ja tsekkailla sulakkeet. Kuitenkin ihan ajamalla tuonne parkkiin se on ajettu, eikä aiemmin ole ollut ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kojelaudan sulakkeet katsottu, kaikki ehjät. Polttoainepumppu rupeaa hurisemaan heti kun virrat kytkee, mutta eikö sen pitäisi jonkun 5s päästä lopettaa hurina? Näin ainakin muistelen aiemmin olleen, mutta nythän tuo hurisee kokoajan. Mitään releen naksumista en kyllä kuullut?

Mittaristossa väläyttää kaksi kertaa check engine -valoa, jonka jälkeen se jää palamaan kokoajan. Startatessa vilkuttaa myös. Tuli jopa mieleen että voisiko olla jollain tavalla ajoneston aiheuttama vika?

Onhan tämä nyt varsin erikoinen vika, kun käytännössä ei ole kun käytetty maffin johdot irti. Luulisi olevan joku yksinkertainen selitys miksi ei starttaa.

Otin akunnavan irti yön ajaksi, jos sillä jotain merkitystä ylipäätään on, pitää huomenna katsoa.

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäs anturi se muuten tämä MAF:n alapuolella oleva on? Otin tuonkin anturin liittimen irti vaihdon ajaksi, oisko se siitä seonnut?

2ilcvwl.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näyttää ihan kaasuläpän asento tunnistimelta... Mutta tuo paikka ei oikein täsmää, en toki tiiä missä se nuissa koneissa on mutta saman näkönen anturi on rb koneissa. Onko konehuoneessa sulakkeita? Tarkistitko ne myös? Tuleeko kipinä? Saako bensaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikesta päätellen tuo alempi on juurikin kaasuläpän asentotunnistin. Tuskin noita antureita kuitenkaan rikottua saa jos ihan normaalisti on liittimet irroitettu ja laitettu takaisin.. Konehuoneessa on akun vieressä sulakelaatikko, josta tarkastin kaikkien sulakkeiden olevan ehjiä. Pitää tuota kipinän ja bensan saantia tutkailla, vähän hankala ilman apumiestä.

Eniten ihmettelen vain sitä että voiko oikeasti osua toinenkin vika samaan aikaan tuon MAF -anturin hajoamisen kanssa. Kuitenkin auto starttasi ihan normaalisti ennen tuota vaihto-operaatiota. Loogisin vaihtoehto olisi että itse vaihdossa joku liitin tms. olisi jäänyt laittamatta kiinni, mutta ei tuossa paljon vaihtoehtoja oikein ole.

Vaikuttaisko virranjakajan häiriö noin paljon käynnistymiseen? Aiemmassa primerassa kulunut jakaja aiheutti pätkimistä ja 3. sylinterillä käymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kojelaudan sulakkeet katsottu, kaikki ehjät. Polttoainepumppu rupeaa hurisemaan heti kun virrat kytkee, mutta eikö sen pitäisi jonkun 5s päästä lopettaa hurina?

Näin ainakin muistelen aiemmin olleen, mutta nythän tuo hurisee kokoajan. Mitään releen naksumista en kyllä kuullut?

Ei kai sen pumpun pitäisi pyöriä virrat päällä kun alle 5 sek. kunnes bensanpaine nousee?

Tulpista voisi katsoa että kastuvatko starttauksen jälkeen, tuleeko kipinää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin just muistelisin aiemmin olleen.. Nyt se pumppu hurruuttelee siellä jatkuvasti. Oisko voinut bensapumpun rele mennä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Näin just muistelisin aiemmin olleen.. Nyt se pumppu hurruuttelee siellä jatkuvasti. Oisko voinut bensapumpun rele mennä?

Ettei moottorinohjain ois flipannu, käyttää virrat kokonaan pois pidemmän aikaa. Eihän ole virrat ollu päällä ja antureita irroteltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollu akku kytkettynä kun antureiden johdot irroitettu. Meinaatko että pitää ottaa akunjohto irti pidemmäks aikaa ja sillä tokenee?

Otin eilen illalla plussajohdon irti ja ajattelin että huomenna käyn vasta kokeilemassa käynnistää. Luulisi että tässä ajassa nollautuu kaikki mahdolliset säädöt moottorinohjauksesta.

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jakasta pimenee asentotunnistin ni bensapumppu ei osaa pysähtyä ku ei tiedä pyöriikö kone vai ei. Tuskin se jakaja tosin ittekseen hajois...

Edit: Ja jakaja voi tosiaan hajoo niin ettei lähde käyntiin. Ei olis ensimmäinen.

Edited by clarkkent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää huomenna koittaa starttailla. Jos ei tunnu ratkaisua löytyvän niin voishan tuota hakea Motonetistä uuden virranjakajan kannen & pyörijän, kun ei maksa kuin muutaman kympin. Eipä noista ainakaan haittaa ole vaihtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista tarvike kansista & pyörijöistä ei aina ole niin hyviä kokemuksia kuulunut. Liekä originaalit osat mitenkä paljon kalliimpia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin akunnavan takaisin kiinni ja koitin startata. Check engine valoa ei syttynyt, mutta ei autokaan käynnistynyt. Startti jauhaa mutta ei lupaustakaan. Parin starttauksen jälkeen syttyi myös check engine valo ja nyt vilkuttaa samoin kuin aiemmin kun koittaa startata.

Kuuntelin bensapumppua, ja se hurrittaa niin kauan kun virta-avain on "on" -asennossa, eli ei siis sammu sen normaalin parin sekunnin päästä. Sammuu vasta sen jälkeen kun starttikin lopettaa pyörimisen. Katsoin tulpat starttauksen jälkeen niin ovat aivan rutikuivat? Bensansyötössä ongelma siis?

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin bensaletkun irti bensansuodattimelta koneelle menevästä päästä, ja sieltä tulee kyllä ihan reilusti bensaa heti kun pistää virrat päälle.

Tuota vikakoodien lukua en saanut onnistumaan, vaikka kytkin hyppylangan ohjeen mukaisesti. Mittaristossa palaa vain check engine koko ajan käyttää hyppylankaa paikoillaan 2sec tahi ei. Katsoin yleismittarilla samoista pinneistä, ja virrat päälle käännettäessä näyttää tasan 2,5V (muulloin 0v). Onko tuo sitten oikein vai ei? Jotain elämää kuitenkin on kun jännitettä tulee.

w166o1.jpg

Tässä hiipii jo ajatus mieleen siitä että tuo uusi MAF-anturi on ollut jotenkin viallinen ja on käräyttänyt koko moottorinohjausyksikön.. Liekö mahdollista tai ainakaan kovin todennäköistä. Enpä ole tähän ikään mennessä saanut käräytettyä autoista mitään muuta kuin sulakkeita, mutta kerta kai se on ensimmäinenkin? :D

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on kokeiltu jos jonkinlaisella johdonpätkällä ja klemmarilla tuota vikakoodien lukua, eikä anna mitään reaktiota. Ei sytytä valoa/vilkuta/yhtään mitään. Oliko näissä ECU:n kyljessä lediä josta näkisi samat koodit?

Edited by Tatikkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sai testailtua sen, että ei tule kipinää tulpille. Nissan -liikkeessä kävin niin epäili ajonestoa koska moottorin vikavalo vilkuttaa eikä annan kipinää. Ei auta kuin hinata liikkeeseen tutkittavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitikö sen vilkkuledin sammua kun laittaa avaimen virtalukkoon, vai mitenkä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä sen pitäisi sammua kun kääntää virrat päälle. kaverilla on primera p11 vm2000 niin siinä sammuu kun virrat laittaa päälle. kokeileppa toisella avaimella jos siinä avaimessa on häikkää ettei se kuittaa sitä ajonestoa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×