Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
JUPE

Bensaseoksen esilämmityksen tarpeellisuus kaasutinkoneessa?

Recommended Posts

Tässä pähkäillyt nissanin GA14DS koneen kaasarin kanssa paripäivää, bensaseoksen esilämmitin oli tullut ilmeisesti tiensä päähän. Vastuselementti kirjaimellisesti mureni käsiin, ja pian ne palaset olisivat menneet moottoriin. Poistin siis koko keraamisen vastusverkon ja ajattelin laittaa paketin kasaan ilman esilämmitystä.

Onko mahdollisesti kyseisestä operaatiosta haittaa muutakuin ihan kovemmilla pakkaskeleillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En olekaan ennen nähnyt kaasuttimessa bensanlämmitintä joten tuskin se kovin tarpeellinen on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai oikeastaan tuo seoslämmitin ei ole itse kaasuttimessa, vaan kaasuttimen ja imusarjan välissä olevassa eristelevyssä kiinni. Tuntuu nuo GA14DS kaasuttimetkin olevan kiven alla nykyään tai sitten ne on kaikki myyty mustille miehille afrikkaan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin vanhassa Jetassa on imusarjassa vesikierrossa oleva kenno mikä lämmittää imuilmaa. Tarkoitus silläkin lienee että polttoaine höyrystyy helpommin ja pienentää kulutusta (=laskee tehoa) mutta ei liene Jetta muutenkaan mikään performanssiauto. Eli voi joutua suutinta isontaan jos poistaa tuon lämmittimen. En kyllä tiedä miten tuo toimii, onko päällä vaan kylmällä koneella, kokoajan vai mitä. Yleensä itse kaasutin pyritään eristämään kannesta esim paksulla tiivisteellä ette polttoaine ala kiehua kohokammiossa... Sanoisin että ilman lämmitys on tuon tarkoitus josta seuraa parempi hyötysuhde, varsinkin talvella.

Edited by MIL-Tec

Share this post


Link to post
Share on other sites

N14/B13 service manuaalissa mainitaan tämän verran:

Mixture heater control (models with E.G.R.)

The mixture heater is located between the carburetor and the intake manifold. It is designed to atomize fuel during cold engine starts. It is controlled by the E.C.U.

Water temperature after starting engine: 75°C (167°F) or more -> Mixture heater operation: ON

Except above -> Mixture heater operation: OFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kaasutin on tapana pitää lämpimänä tavalla tai toisella.

Kaasarin kurkku saattaa jäätyä, jos imuilma on kylmää ja kosteaa.

Venturin ympärille muodostuu pieni lumipallo ja auto hyytyy tai moottori sammuu kokonaan.

Tästä on hiukan omakohtaista kokemustakin kaasariturbo ajoilta.

Ongelmat alkavat jo matalilla plusasteilla ja ovat muistaakseni pahimmillan nollakeleillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ongelmat alkavat jo matalilla plusasteilla ja ovat muistaakseni pahimmillan nollakeleillä.

Siinä 0 ... +5C välillä kaasarit (ja myös ruuttakoneiden kaasuläpät) tuppaa jäätyä, kun ilmassa on kosteutta. Pakkasilla ilma on niin kuivaa, ettei siellä oikeen oo mitään jäätyvää, kun bensahan ei suomipakkasilla vielä jäädy. :)

Toi vastusverkko taitaa kyllä hoitaa jotain ihan muuta asiaa. Varmaan just tota Jylpyn tekstin asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää nyt menee jo vähän ohi aiheen, mut kyllä mulla opelixissa jäätyi kaasuläppä. 20XE kone. Nimenomaan kovalla -15->pakkasella.

Tosi hupaisaa ajella kun lähtiessä läppä ei auennut ja kottero kulki just 80. Muutaman kilsan jälkeen suli sen verran että aukesi. Sit se jäätyi aukiasentoon. Vekkulia tulla risteykseen kun kierroksia oli 5k koskematta kaasuun.

Laitoin pakosarjalta lämmityksen niin homma ratkesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GA koneissä menee jäähdytysnestekanava imusarjan läpi muistaakseni, se kyllä lämmittää aivan tarpeeksi. Ja siinä on näköjään sama kuin kaikissa muissakin kaasari GA-koneissa, eli imuilman esilämmitys pakosarjalta automaagisella winter/summer läpällä. Jos GA16S toimii jo tehtaalta ilman tuota lämmitysvastusta niin toimii myös tuokin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole tiennytkään, että siellä olis tuollaista. Meidän GA14DS N14 koneessa imuilman esilämmitys on siten, että pakosarjan luota tulee kurkkuletku alakautta ilmanpuhdistimen imuputkeen ja siellä läppä auki kylmällä. Läppä kiinni lämpimällä, ottaa toisesta putkesta lämmittämätöntä imuilmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×