Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
jmp1984

Mikä rikkoo turboja?

Recommended Posts

Noniin onkelmia on tarpeeksi taas: autossa on nyt hajonnut 5tkm sisään 2kpl (ainakin) turboa. En ehtinyt enää purkaa mutta vaikutti että (taas) apukuskin puolella. Mikä noita rikkoo? Toki laitoin käytetyn sinne mutta kun tuntuu timmiltä eikä välyksiä ollut niin ei kai väliä? Ahtoja ollut sen n. 1bar, ehkä allekin. Joskin tuo AEM tuntuu herkästi pientä piikkiä antavan kun ahdot nousee mutta ehkä max 10%.

Kertokaapa nyt vaihtoehtoja, itse olen arponut seuraavia:

a) öljynkierto (vakio) - tukossa tms? Öljynpaineet koneessa "OK", oman mittarin mukaan se 2-4bar. Voiko olla tukossa turbon osalta?

b) vesikierto (modattu, imusarja ohitettu) - pitäisi olla parempi kun suoremmat vedot? Miten testaan?

c) seokset (zuikin lastu, 555 nismot) - voiko edes käytännössä rikkoa, eikös mene ensin mäntää jos esim. suutin rikki? Kaasulla AFR ollut 10~11 eli rikas aikalailla (ainakin kuskin puolella kun ei ole kuin yksi anturi).

d) vuoto imu/paine puolella (ahdot on kyllä nousseet ok) mutta tyhjäkäyntiseokset olleet oudon laihat tämän kesän.

Mikä muu? Jenkkifoorumit tuntui olevan täynnä "blue smoke"-tarinoita kun laitettu ahtoja + avarampi putki -> vastapaineet laskee ja vanhan turbon tiiviste antaa periksi.

Tuo vaihtoehto a toki on eniten mielessä mutta mites testaat? Läpinäkyvää letkua turbon palautuslinjan loppuun ja katsoa alkaako valua molemmin puolin?

Kone käy nätisti, joten en ainakaan uskoisi että esim öljypumppu olisi rikki (voiko edes hajota näissä) ja kun painettakin on.

Testeriä löytyy ja sillä on tullut silloin tällöin tehtyä esim balance testiä ja lambdat katottu jne ja "kaikki pelaa" - ei vaan toimi :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tarkistaisin ensimmäiseksi ahtimen öljynkierron/saannin. Vakioahdinhan kestää kaiketi 1,3 bar... ei enempää. hellracingilla tästä muistaakseni käytännön kokemusta enemmänkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo vaihtoehto a toki on eniten mielessä mutta mites testaat? Läpinäkyvää letkua turbon palautuslinjan loppuun ja katsoa alkaako valua molemmin puolin?

Öljyn paluuletku irti ja startilla pyörittää konetta, kunnes öljyä alkaa tulemaan, jos on tullakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli joskus CA-moottori joka söi pari ahdinta. Syynä oli tukkoon karstoittunut turbon öljyn tuloputki.

Saksan poijjaathan käyttää aina halvinta mineraalipaskaa mitä kaupasta löytyy ja sitäkään ei vaihdeta ellei ole pakko.

Itselläni putki oli niin tukossa että kuumensin irrallaan olevan putken kuumaksi ja porakoneella kairasin rosterisen hitsauslangan läpi. Oli kovan työn takana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli kans hajotettua pari ahdinta ca18det:n perästä kun en tajunnut että turbon keskiosa pitää laittaa pieneen kulmaan jolloin vesikanava pääsee kokonaan täyttymään. Laakerit meni kummastakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerran eräs turbohuoltaja sanoi että ikinä never ever ei saa laittaa takaisin sitä orkkis-metallista tuloputkea. Kerää karstaa lämmön vuoksi itseensä ja kun irroittaa ahdinta, sitä joutuu taivuttelemaan aina vähän jolloin karsta irtoaa ja kulkeutuu ekoissa starteissa turboon. Enkä tietenkään uskonut vaan laitoin vaihtoahtimen orkkisputkella kiinni. Startin jälkeen muutama kymmenen kilsaa ja alkoi laakeri sirisemään..

En tiedä kerääkö teräspunokset samalailla tuota töhkää. Ja tosiaan yritin ihan putsatakin sen orkkisputken sillon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuli kans hajotettua pari ahdinta ca18det:n perästä kun en tajunnut että turbon keskiosa pitää laittaa pieneen kulmaan jolloin vesikanava pääsee kokonaan täyttymään. Laakerit meni kummastakin.

Pieneen kulmaan? Mitä meinaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kerran eräs turbohuoltaja sanoi että ikinä never ever ei saa laittaa takaisin sitä orkkis-metallista tuloputkea. Kerää karstaa lämmön vuoksi itseensä ja kun irroittaa ahdinta, sitä joutuu taivuttelemaan aina vähän jolloin karsta irtoaa ja kulkeutuu ekoissa starteissa turboon. Enkä tietenkään uskonut vaan laitoin vaihtoahtimen orkkisputkella kiinni. Startin jälkeen muutama kymmenen kilsaa ja alkoi laakeri sirisemään..

En tiedä kerääkö teräspunokset samalailla tuota töhkää. Ja tosiaan yritin ihan putsatakin sen orkkisputken sillon.

Hyvä tietää.

Jälkiviisastelu ei auta ketään, mutta vaikka dieselissä liottaminen varmaan irottaisi töhnät? Ehkä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuli kans hajotettua pari ahdinta ca18det:n perästä kun en tajunnut että turbon keskiosa pitää laittaa pieneen kulmaan jolloin vesikanava pääsee kokonaan täyttymään. Laakerit meni kummastakin.

Mulla on sekä mopossa että autossa vesijäähdytetyt ahtimet mutta en ole tehnyt vesikiertoa niille ollenkaan. Ehjänä ovat pysyneet kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitenkä ne turbot hajoaa? Millanen vika niihin tulee? Oireet jne..

Kiihdytykssä alkoi raskaasti savuttaa sinistä. Samalla alkoi kuulua rahinaa -> siivet osuu jo koteloon (?) kun ahtaa yhtään oikeastaan. Tasakaasulla / tyhjäkäynnillä ei ylim. ääniä mutta savuttaa ja haisee toki. Kylmänä ei savuta mutta kun lämpenee niin sinistä tulee.

Tuosta asennosta: nämähän on siis orkkispaikoilla orkkit turbot eli ei varmaan tätä keissiä koske. Tuo öljyn tuloputki on se joka itsellä kuulostaisi järkevältä. Ei ole ehtinyt vieläkän tutkia autoa.

Edited by jmp1984

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×