Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
MdMx

Autoliikkeen virhevastuu, käytetty auto, kuluttajaneuvoja.

Recommended Posts

Tervehdys,

Ajattelin että täältä voisi löytyä tietoa (tai ainakin mielipiteitä) kyseisestäkin aiheesta. Kaipaan puolueetonta näkökulmaa, tarkoitus ei ole vaahdota tai syyttää ketään.

Ostin nimeltämainitsemattomasta autoliikkeestä japanilaisen vm. 2006 olevan henkilöauton, jolla oli ajettu 117km. Autossa on 2litrainen bensiinimoottori, ja manuaalivaihteet. En paljasta merkkiä enkä mallia, koska se ei mielestäni ole olennaista, enkä halua että keskustelu lähtee ollenkaan sinne raiteille. :) Myyntihinta oli 9750eur pienen tinkaamisen jälkeen.

Hyvin pian (muutama päivä) huomasin, että auto vuotaa öljyä. Pieni nesteläikkä oli hallin lattialla jo ensimmäisenä päivänä, mutta oletin sen olevan kondensiovettä enkä tutkinut asiaa sen enempää.

Auto meni liikkeen kautta vikadiagnoosiin, diagnoosi: vauhtipyörästä on irronnut joku ohjuritappi (mikähän tämä lienee?), se on kulkeutunut kytkimen ohi vaihdelaatikkoon ja pyörinyt siellä rattaiden seassa. Laatikosta kuoret halki. Lopputulos, autoon on vaihdettava uusi kytkin ja laatikko. Korjaamolta löytyy suunnilleen samanverran ajettu laatikko, eli uusia osia tarvitse käyttää. Hinta-arvio n. 2200eur.

Olen lukenut kuluttajaviraston sivuilta ohjetta: http://www2.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

"Kuluttajasuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan

Jos korjauksesta aiheutuvat kustannuksen ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin."

Mielestäni tuo on hyvin selkeästi sanottu. Esitinkin asiani myyjälle, joka sanoi että normaalisti tuon hintaisissa/ikäisissä autoissa korvataan n. 33% korjauskustannuksista, ja lupasi sen verran osallistua. Soitin kuluttajaneuvojalle, joka oli samaa mieltä myyjän kanssa. Kuluttajaneuvoja katsoi, mikä on keskimääräinen korvausosuus tuon hintaisien autojen vaihteistoremonteissa. Ja sanoi, että vaihdelaatikko on kuluva osa. Sanoin, että se oli vauhtipyörä joka hajosi, mutta ei oikein ymmärtänyt asiaa, koska vaihdelaatikko on se mikä on hajalla. Ei siis tajunnut autojen tekniikasta käytännössä mitään.

Ilmeisesti kuluttajaneuvonta/riitalautakunta on täynnä ihmisiä jotka haluavat vaihdattaa kuluvia osia autoliikkeiden piikkiin. Pyöränlaakereita, kytkimiä, jopa jarrupaloja/levyjä. Sen verran kypsäksi kuluttajaneuvoja puhelimessa muuttui kun kuuli että kyse on käytetyn auton kaupasta.

Olenko vain sekaisin vai poikkeaako tämä case mielestänne noista olennaisella tavalla? Alle 120tkm ajetusta autosta on levinnyt vauhtipyörä...? Ja kyseessä siis bensakone, ei mikään kaksoismassavauhtipyörä.

Outoa on sekin, että ajossa ei huomannut yhtään mitään vikaa. Öljyä vain tiputteli. Sitäkin ensin pohjamuovien päälle, josta valui ulos vain kun auto oli kallellaan parkissa (hallissa pieni ylämäki, kaatoa viemäreihin). Öljyä ei tullut ulos mitään älyttömiä määriä.

Sokerina kakun päällä vitutusta lisäämässä, auto oli tullut liikkeeseen samana päivänä kun sen ostin. Oltu ehditti vielä edes pesemään. Eivät siis mitenkään voi sanoa, että oli ehjä kun heille tuli. Ajossa kun ei huomannut mitään. On siis täysin mahdollista, ellei jopa todennäköistä(?), että minulle on myyty auto josta on ollut jo valmiiksi laatikko halki. Nyt pitäisi maksaa omasta pussista 70% kuluista.

Kuluttajariitalautakunta käsittelee tapaukset ottaen huomioon kaikki tiedossa olevat tekniset yksityiskohdat, kuluttajaneuvoja ei tätä tehnyt, kun alkoi selittämään vaihdelaatikon kulumisista yms asiaan kuulumatonta. Mitä olette mieltä, täälä on käsittääkseni autokauppiaitakin, myös heidän näkemys kiinnostaa. Tarkoitus ei siis ole syyttää tai leimata ketään, ymmärrän täysin ettei autoliike ole tässä syyllinen sanan varsinaisessa merkityksessä. Eivät varmasti tienneet auton viasta, ja käytös on muutenkin ollut täysin asiallista. Jos syyllistä pitäisi etsiä se mahdollisesti on edellinen omistaja, jos tiesi että autossa on jotakin vikaa. Laatikon halkeamisesta on varmasti kuulunut jokin ääni.

Mutta siitä ei olekaan kyse kuka on syyllinen, vaan siitä kuka on suomen lainsäädännön mukaan vastuussa vian korjaamisesta. Autoliikkeillä kun on virhevastuu hinnassa mukana, ja se on ainoa syy miksi ylipäätään käytetyn auton liikkeestä ostin. Sitten se vastuu onkin tätä tasoa. Joko kuluttajaviraston nettisivut ovat äärimmäisen harhaanjohtavat, tai sitten autoliikkeen kuuluu osallistua isommalla osuudella.

Eikö tuollainen ohjurin irtoaminen kuulosta jopa valmistusvirheeltä? Voiko tuon saada ajamalla aikaan, tekemällä jotakin tyhmää?

Edited by MdMx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinähän tän melko varmasti lopulta voitat, tie voi olla vaan kivinen. Oma ehdotukseni on kaupan purku.

Ainakin tuota purkua kannattaa ehdottaa, voi olla että mieli muuttuu myyjällä kun alat sitä vaatimaan.

Liikkeen moka ettei ollut tarkistanut auton kuntoa ennen sinulle myymistä.

Tuolta muutama esimerkki asiaan.

http://www2.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=b9db27fd-594f-4b0b-b3f0-37bd9465a165

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostajan moka tässä kun ei ottanu yhteyttä myyjään ja antanu heidän korjata autoa kuntoon ennenkun meni laatikkoa purkamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös tuo diagnoosi että vauhtipyörästä irronnur joku osa joka kulkeutunut laatikkoon on vaan mielestäni mahdottomuus.

Sama kun sanois että kansi hajoa kun moottori imas öljykorkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja on hyvä muistaa, että Kuluttajariitalautakunnan päätökset ei ole toimeenpanevia. Ne on vain suosituksia. Minimissään noudattamatta jättämisestä sanktiot autoliikkeelle on vain ohimenevän hetken verran palstatilaa jossain "kuluttajalehden" mustalla listalla.

Tekstistä ei selviä kauanko tätä on jo vatvottu, mutta kaupan purkua varmaan lähtisin itse kyllä ehdottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostajan moka tässä kun ei ottanu yhteyttä myyjään ja antanu heidän korjata autoa kuntoon ennenkun meni laatikkoa purkamaan.

Siis otin yhteyttä myyjään, myyjä toimitti auton korjaamolle, ja sieltä tuli diagnoosi. :)

Asiaan tuli tarkennusta, kyseessä on hajonnut kytkinasetelma. Se on irronnut vauhtipyörästä, ja sieltä on joku osanen kulkeutunut vaihteistoon. Ihmetyttää suuresti miten en ajossa huomannut mitään. Kuin että kytkin irrotti kovin ylhäällä, mutta ajattelin että se on lähinnä ominaisuus, ja säädettävissä.

Kaupanpurkua on ehdotettu jo, eivät suostu (yllätys). Kuluttajaneuvoja sanoo myös ettei se mene läpi. Ongelma on nyt kai lähinnä se, että kuluttajaneuvoja sanoo että 33% on sopiva korvaus. Aika paha tässä on neuvotella sen enempää, myyjä kun on myös ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja saanut saman ohjeistuksen. No, saapahan sentään uuden kytkimen, ja uudet vaihteistoöljyt. :)

Paskan möivät. Viimeinen (käytetty) auto jonka ostan liikkeestä. Yksityisten välinen kauppa on sentäs paljon "suorempaa", perävalotakuu, sitä saa mitä ostaa. Ei ole mitään harhaanjohtavia virhevastuita sekoittamassa soppaa, joista saa kuitenkin maksaa auton hinnassa. Eipä ole noita liikkeiden myymiä autoja tullut syynättyä koskaan sen tarkemmin, mitä nyt perus jutut koeajolla. Kun virheellinen oletus on ollut että korvaavat jos jotakin odottamatonta ilmenee.

Tätä on vatvottu pari viikkoa. Viikon on auto ollut huollossa. Kaupat tehtiin 3vko sitten.

Ja on hyvä muistaa, että Kuluttajariitalautakunnan päätökset ei ole toimeenpanevia. Ne on vain suosituksia. Minimissään noudattamatta jättämisestä sanktiot autoliikkeelle on vain ohimenevän hetken verran palstatilaa jossain "kuluttajalehden" mustalla listalla.

Kyseessä senverran suuri ketju, että en usko että jättävät noudattamatta kuluttajariitakunnan päätöstä. Soittelivat kyllä kuluttajaneuvojallekin ja noudattavat sieltä saatua ohjeistustaan.

Jotenkin se kuluttajaneuvojan ohjeistus nyt vaan ei istu mun oikeustajuuni.

Edited by MdMx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tässä ihmetyttää miten kytkinosastolta kulkeutuu yhtään mitään vaihteistoon sisälle!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se tässä ihmetyttää miten kytkinosastolta kulkeutuu yhtään mitään vaihteistoon sisälle!?

Joo, eihän se ole kyllä mahdollista että olisi jotenkin mennyt (ehjän) vaihteiston sisään.

Ilmeisesti se laatikko on sitten hajonnut kytkimenpuoleisesta päästä, kytkinlevyn ja laatikon kuoren väliin kiilautunut jotakin, joka on murtanut laatikon kuoren? en tiedä, onko se mahdollista. Hankalaa kun välissä on myyjä, pitänee ottaa yhteys suoraan korjaamoon, ja käydä katsomassa. Ja myöskin pyytää se vanha loota sieltä itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuluttajaneuvonnan kanta ei estä viemästä asiaa kuluttajariitalautakuntaan. Jos autoon vaihdetaan käytetty saman verran ajettu laatikko niin eihän se parane siinä mielessä, että siitä pitäisi jotain itse maksaa. Kun KRL:ään vieminen ei maksa mitään niin veisin sen sinne ihan periaatteesta, kyllä tuossa ihan keissiä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anna mennä vaan, sä sen voitat, viimeistään siinä kohtaa kun käräjille päin mennään.

Aikaa tosin menee, paljon. Itse laitoin omaa asiaani hoitamaan Virhevastuuvakuutuksen piikkiin asiansatuntevan lakimiehen. 1,5vuotta hommassa meni aikaa, mutta kaikki rahat tuli takas korkojen kera, remontin jouduin aikanaan maksamaan itse, maksoi 4700e.

Autoliike antoi periksi siinä kohtaa kun kuluttajariitalautakunta antoi minua puoltavan lausunnon ja seuraava askel olisi ollut käräjille lähtö.

Liikkeenkin nimen voin paljastaa, sen verran paljon vitutti koko asia. Premium Car Center (aputoiminimi) Tuusulasta. Aivan haista vitun touhua harrasti kyseinen pulju.

Oma tilannehan oli se että auto oli vaihteensiirtorobotilla varustetulla vaihteistolla ja robotti vuosi öljynsä vaihdelaatikon sisään niinsanotusti "kepinreiästä". Oli täytetty robotin säiliö piripintaan juuri ennen auton ostoa, kesti 2 viikkoa, jolloin öljy loppui ja vaihteisto lopetti toimintansa.

Edited by jonatani

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä Nokon kans. Eihän se sun auto parane siinä mitenkään jos sinne vanha loota laitetaa. Sanoppa kauppiaalle, et laitetaan uus laatikko alle ja siitä maksat sen 33 pinnaa tai se kaupanpurku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaako toi vikadiagnoosi edes uskottavalta? Paineasetelma hajoaa niin, että koko loota menee vaihtoon? Muita osia oli uusi kytkin ja jotakin ihme tukitankoja 29eur/kpl, 3kpl, mitähän nämä ovat? Sitten toki kytkinnesteet ja vaihteistoöljyt. Työn osuus 950eur, yhteensä 2300eur.

Kyllä toi samoja ajatuksia itselläkin herättää. Maalaisjärki sanoo, ettei tämä voi jäädä minun maksettavaksi. Autoon ei laiteta uutta laatikkoa, eli auto ei parane siitä mitä sen piti myyntihetkellä olla. Vika myöskin ilmeni heti kaupanteon jälkeen, eikä ole mitään viitteitä siitä että olisin sen itse rikkonut. Tässäkin kuluttajasuojalaki sanoo yksiselitteisesti että jos vika ilmenee 6kk sisällä kaupoista on todistustaakka myyjällä, jos siis väittää että olisin itse hajottanut.

Noiden kahden lisäksi kolmas tekijä joka voi kääntää vastuuta minulle, on ns. luonnollinen kuluma. Eli pitäisikö mun voida olettaa että 116tkm ajetusta autosta saattaa hajota kytkinasetelma niin, että se hajottaa koko vaihdelaatikon? Ikinä kuullut vastaavasta, onko muut? Tai voiko olettaa, että 10keur 116tkm ajettu auto vuotaa öljyjä? Huumorin puolelle menee, jos noihin lähtee vetoamaan. Ei silti paljon naurata, kun kuluttajaneuvoja on myyjän kanssa samaa mieltä. "Käytetyissä autoissa saa varautua kaikenlaisiin remontteihin."

Myyjä myöntää, että kyseessä ei ole kuluva osa. Myöntää myös, ettei auton arvo nouse. Myyjä ei vetoa mihinkään. Kuluttaja-asiamies on tietoinen näistä kaikista, ja suosittelee myyjäliikkeelle tuota 33% osuutta. Sanoi jopa että tuo on hyvä korvaus, keskimääräinen olisi 25%.

Myyjälle mun on ihan turha sanoa enää yhtään mitään, hänkun on myös ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja vetoaa nyt siihen. Sanoi henkseleitä paukutellen että riitauta jos haluat.

Ihmetyttää suuresti kuluttajaneuvojan kanta. Se ei ole ollenkaan linjassa kuluttajaviraston ohjeistuksen kanssa. Se aiheutti kyllä hieman epäuskoa.

Autoon tulee uusi kytkin, josta olen kyllä valmis maksamaan jotakin. Jopa koko osan hinnan ja osan töistä. Vaikkei se nyt ihan ajankohtainen huolto tuonverran ajetussa olekaan.

Uutta laatikkoa en kyllä edes halua, 2/3 uudesta laatikosta on paljon enemmän kun 2/3 käytetystä. Lootat on kyllä yleensä mulla kestäny sen mitä autotkin, tämä on ihan käyttöauto. Leikkikaluissa asia erikseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuulostaako toi vikadiagnoosi edes uskottavalta? Paineasetelma hajoaa niin, että koko loota menee vaihtoon?

Muihin yksityiskohtiin menemättä, niin miksei.

Mä oon yhen kytkinlevyn hajottanu niin, että meni vaiheloota vaihtokuntoon. Jos sieltä palasia irtoilee ja lentelee vääriin paikkoihin, ni äkkiähän sieltä on "kaikki" hajalla, ku sopivasti sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onhan se nyt selvää, että jos korjauksen myötä vaihteisto ei muutu paremmaksi, niin kuluttajan ei tarvitse osallistua kustannuksiin (kytkimestä joutuu varmaan jotain maksamaan). Itse antaisin myyjän tehdä korjauksen ja veisin riitaiselta osalta krillin ratkaistavaksi. Ratkaisuissa kestää kuitenkin niin kauan, ettei niitä kannata jäädä odottamaan. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että kyseessä on joku isompi autoliike eikä mikään jobbari.

Kuluttajaneuvojathan (ei mitään tekemistä kuluttaja-asiamiehen kanssa) ovat nykyään maistraattien alaisuudessa eivätkä kilpailu- ja kuluttajaviraston.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinänsä merkityksetön yksityiskohta, mutta miten kytkinnestekin on saatu listaan mukaan? Jo laatikon väitetty vaurio kuulostaa potentiaaliselta koijaukselta (ellei ole kyse siitä että asiakas on ymmärtänyt kuulemansa diagnoosin väärin), tuo ei ainakaan mun korvaani lisää homman uskottavuutta... Mahdollista näiden kanssa on toki kaikki mutta kyllä vähän haiskahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manuaalilaatikon kuorista tulee yksi osa lävitse kytkinkopan puolelle, joka on pääakseli. Muuten on täysin suljettu kokonaisuus miten tänne voi mennä kytkinkopasta yhtään mitään sisään !? Jotenkin saatu pääakseli juntturaan jonka jälkeen osia irti rattaistosta, kiilautuu kuoren ja rattaiston väliin halkaisten sen tai sitten laatikko totaalisesti kojahtanut aiheuttaen saman tulee mieleen. Kuvat kytkinkopan puolelta ja itse laatikosta, saatko ?

Onnea taistoon; mullakin ongelmia yhden pakettiauton ja yhen moottoripyörän kanssa. Eipä näytä vakuuttavalta.

Edited by vihis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Manuaalilaatikon kuorista tulee yksi osa lävitse kytkinkopan puolelle, joka on pääakseli. Muuten on täysin suljettu kokonaisuus miten tänne voi mennä kytkinkopasta yhtään mitään sisään !? Jotenkin saatu pääakseli juntturaan jonka jälkeen osia irti rattaistosta, kiilautuu kuoren ja rattaiston väliin halkaisten sen tai sitten laatikko totaalisesti kojahtanut aiheuttaen saman tulee mieleen. Kuvat kytkinkopan puolelta ja itse laatikosta, saatko ?

Onnea taistoon; mullakin ongelmia yhden pakettiauton ja yhen moottoripyörän kanssa. Eipä näytä vakuuttavalta.

Auto oli täysin ajokuntoinen, eikä vikaa huomannut ajossa. Ehkä huomaa jos vertaa ehjään vastaavaan, mutta ainakin +300tkm lykätyn primmun jälkeen laatikko tuntui suorastaan uudelta.

Tarkka vikadiagnoosi kuuluu näin: "Kytkimen paineasetelman ohjuritappi on irronnut vauhtipyörästä, ja pyörinyt kytkinkopassa hajottaen vaihdelaatikon ja kytkimen"

Laatikko on siis hajonnut ulkopuolelta käsin, ohjuritappi on jotenkin kiilautunut ja hajottanut kuoret. Uudet ohjuritapit sorvataan, uusi kytkin asennetaan, sekä vaihdelaatikko vaihdetaan.

Kuulostaa kyllä siltä että hitsaamalla ton lootan olisi saanut kuntoon. Mutta ei noi isommat huoltofirmat moista tee, ja kalliimmaksi se saattaisi tullakin. Toisekseen laatikossa on ollut öljyvajausta, eli voihan sieltä olla laakerit ottanu vähän itseensä. Isoilla vaihteilla kuului vaimeaa ulinaa lootasta. Mutta ei tosiaan läheskään sellaisia ääniä mitä edellisessä autossa tottunut. :)

Edited by MdMx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaisesta aiheesta jos jatketaan, niin mitä mieltä porukka seuraavasta:

~3 viikkoa sitten ostin 250tkm ajetun '07 Ford Rangerin liikkeestä. Pintapuolisesti autossa on sanomista kun työkäytössä selvästi ollut, kaikki kuitenkin toimi kuten pitääkin. Kuitenkin nyt moottoriöljyjä vaihtaessani huomasin että etuperästä on toisen puolen stefa hajonnut / roiskinut öljyä ympäriinsä (kerännyt kunnon kerroksen öljy+pölymoskaa, vuotanut selvästi pidempäänkin). Noh, autoliikkeessä katsoin tietenkin auton alle useamman kerran, mutta pohjapanssaria löytyy sen verran ettei tuonne pysty näkemään. Pohjassa ei myöskään näy öljyjäämiä, ilmeisesti pöly + pohjapanssarin päälipuoli on sitonut öljyä sen verran tehokkaasti.

Sinänsä tuo stefa ei varmastikaan ole kallis ja pystyisin sen itsekin vaihtamaan (joskin hankalaa, kun edes Fordin/mazdan varaosamyyjätkään eivät tiedä osista mitään), mutta pitäisikö moisen mennä autoliikkeen piikkiin? Kuitenkin kyseessä ~10t € laite. Mielessä myös se, että jos tuo on valunut öljyä pidempään ja etuperä/lukko on vahingoittunut öljyn vähyydestä, niin nyt tästä "valittaessa" autoliikkeellä olisi tieto asiasta ja voisin mahdollisesti tuohon vedota JOS etuperä sattuu hajoamaan tässä lähiaikoina -jonka voisi jollain lailla olettaa kuuluvan käytetyn takuuseen.

Soitin tuosta juuri autoliikkeelle, myyjä sanoi että vie tuonne huoltopuolelle, joka on tässä tapauksessa eri liike - niin tarkistavat asian. Kyselin että kuka maksaa tarkistuksen -ja mahdollisesti huollon, myyjän vastaus oli hyvinkin kiertelevästi "suosittelen että viet auton sinne tarkistettavaksi". Muutaman kerran maksajasta kysyttyäni myyjä sanoi että katsotaan sitten jälkeenpäin miten kulut jaetaan - tuon enempää ei ko. herrasta saanut irti.

- Nyt siis tässä arvon että kehtaanko autoa huoltoon viedä jos lasku rapsahtaa itselle. Aikaisemmin ei ole autoliikkeestä ostetuista autoista vikoja löytynyt niin ei ole vastaavista kokemuksia.

Pieni vika sinänsä ainakin vielä, mutta tuon hintaisessa autossa odottaisin kyllä että edes perushuoltoa olisi sen verran tehty että tuollainen asia hoidettu :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ no tämähän selvisi nyt sittenkin helposti kun huollosta soittivat autoliikkeelle ja neuvottelivat että autoliike maksaa stefan vaihdon. Kumma vain ettei tuo autoliikkeen myyjä voinut minulle luvata että maksavat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai se automyyjä ei uskaltanut mitään luvata jos ei tiennyt minkähintainen remontti tulossa. Huollosta sitten soittivat sinne että tää oli halpa homma, kannattaa maksaa niin saat hyvän jätkän maineen? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kai se automyyjä ei uskaltanut mitään luvata jos ei tiennyt minkähintainen remontti tulossa. Huollosta sitten soittivat sinne että tää oli halpa homma, kannattaa maksaa niin saat hyvän jätkän maineen? :D

Varmaan näin.

Vuotava perän stefa olisi varmaan kuitenkin katsottu auton ikään ja kilometreihin (niitäkin varmaan on, edes jonkin verran jos työkäytössä ollut) nähden normaaliksi, jos siitä oikein vääntämään olisi alettu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×