Jump to content
  • Announcements

• Teppo

Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Pasi

s14a ajokäytöksessä vikaa.

Recommended Posts

Autossa Tein Flex coilit (6/5) sähkösäätöisellä jäykkyydellä, whitelinen etu -ja takavakaaja, poikkituet edessä ja takana, camber yms varsia vaihdettu säädettäviin, täysin uudet Misukan PS3 kumit (2.6/2.5bar) joka nurkassa, takakelkan puslat vaihdettu ja peränä cuscon 1.5-way. Kilometrejä 150k, mutta alustaan ei muuten olla kajottu kuin näiden vaihdettujen viriosien myötä. Kulkee suoraan ja mukavasti, ei kampea mihinkään joten kulmat lienee kunnossa.

Ongelmana kuminen tai pumpulinen ajokäytös. Auto ei seuraa halukkaasti ratin liikkeitä kuten pitäisi vaan alkaa ikäänkuin ohjauksesta pienellä viiveellä kampeamaan toivottuun suuntaan. Perä tulee loivalla viiveellä perässä, ikäänkuin kelkkaa hinaisi ja jää loivasti heijaamaan nopeita sivuliikkeitä tehdessä. Ikäänkuin haluton taipumaan mutkiin ja muutenkin kesken mutkan tehty lisäohjausliike aiheuttaa ylimääräistä hermostuneisuutta peräpäässä. Tällä ei tee mieli vetää mutkaan kovaa. Tuntuu ettei sitä vaan huvita, kaikki valppaus on kateissa. Silmämääräisesti auton alla kaikki on kuitenkin kunnossa. Mistä kannattaisi lähteä käytöstä korjaamaan?

Edited by Pasi

Mä kyllä vaihtaisin reaktiotangot eteen. Oma 34 oli erittäin kuvaukseen sopiva. Tympeän epämääräinen ja epätarkka..hermostunut ja haluton lähtemään osoitettuun suuntaan. Toki jotenkin hullunkurinen tässä kyseisessä autossa tuo peräpääkin on. Vähän sellainen pehmeän leijuva tunnelma.

Ennen kuitenkin käyttäytynyt kunnolla? Mitä tapahtunut sen jälkeen? Kulmat voi olla "huonot" vaikka suoraan meniskin. Takana miinuscamperia sais olla ja auraus nollissa. Muuten ei oikein tunnu hyvältä.

Ennen kuitenkin käyttäytynyt kunnolla? Mitä tapahtunut sen jälkeen? Kulmat voi olla "huonot" vaikka suoraan meniskin. Takana miinuscamperia sais olla ja auraus nollissa. Muuten ei oikein tunnu hyvältä.

Se on ollu tuollainen jo vuosia, mutta nyt alkoi häiritsemään kun on tullut ajettua enemmän. Olen lähes varma, ettei ongelma johdu kulmista vaan siellä on jossain jotain rikki. Tietäisi vaan mitä, koska alustageometriasta en niin tiedä.

Mä kyllä vaihtaisin reaktiotangot eteen.

Samaa mieltä, koska jos ne on alkuperäiset, niin niistä on puslat melko varmasti entiset. Taka päätä tuo ei toki paranna.

Kyllä mä kavisin ne kulmat kuitenkin tarkistuttamassa.

Onko perä muuten cuscon mz vai rs. Itse 1.5w mz:lla ajaneena huomasin että sen kanssa saa olla tosi liukkaat öljyt. Se teki muutenkin ihme muljahduksia mutkaa tasakaasulla ajaessa. Kunnolla veto päällä meni paremmin. Lisäksi Se söi öljyt nopeasti huonoksi, eli usein sai olla vaihtamassa.

Edessä haritus on huono juttu,tuntuu kuin lähtisi kääntymään viiveellä kun paino on ulkorenkaalla ja Se kääntyy tavallaan viiveellä. Ensin suoraan ja sitten vasta alkaa ohjaamaan.

Takacamberi on Kyl tärkeä, Se saa perän tuntumaan tosi huonolta jos ei ole miinuksella. S14.sta muutenkin ei ole takana camber-gainia kuten vaikka S13.sta.

Helppo tarkistaa ihan vatupassilla suoralla alustalla. Passi vaan pystyyn rengasta vasten tarkistaa että on negatiiviisella puolella.

On siellä se ~2° ainakin camberia takana.

Ohuesti offtopik; Millaisia öljyjä olet Arttu käyttänyt? Olen itse ajanut Kaazin 2wayllä nyt Motulin PA-90, mutta kiinnostaisiko saisiko levyjä vahingoittamatta joillain öljyillä pehmeämmän käytöksen lukolle.

Kulmien tarkistus ensitöiksi.

Meillä päin sai ainakin neuvoteltua halvemman uusintakäynin, jos säädössä jotain vaihdettavaa löytyi.

Jotenkin ei kuitenkaan kulmavikaiselle tunnu tuo. Menee vetelemättä kuin juna eikä vaihda suuntaa töyssyissäkään. Eikä ne renkaatkaan tainneet olla kuluneet pieleen. Mutta pahaahan se ei koskaan tee jos tarkistuksen vaikka vaan ottaa. Maksaisko 40e vianorilla esim.

Nyt kun Arttu mainitsi tuon perän, niin olen huomannut itsekin selkeän eron käytöksessä lukon kanssa. Niin suoralla tiellä, kuin mutkassakin täysin erilainen ajaa, kuin avoimella. Mutkassa veto päällä puskee aluksi, kunnes etupää alkaa löytää pitoa ja takapää tulee viiveellä perässä. Suoralla tiellä luonnollisesti suunta muuttuu, kun vedon kytkee. Uratkin vaikuttaa lukon vaikutukseen. Lukkona Nismo 1.5way.

Mähän luovuin levylukosta aikoja sitten, se oli vähän sellainen että olis pitänyt koko ajan ajaa täysillä. Tosin jos olis ollut jousivaimennettu lukko niin olis ollut varmaan hiukan mukavampi, esim. just toi cuscon rs.

Peräöljyn joukkoonhan saa lisää liukastetta ihan erikseen jos haluaa, esim: http://www.roadmachine.fi/redline/LSD.html

Mulla oli viimeisenä käytössä teboilin öljyt, ne oli ihan hyvät mutta sai vaihtaa alvariinsa jotta oli vielä siedettävä.

Kulmista vielä, aika helpolla tulee silmällä arvioitua varsinkin camperi yläkanttiin. 2" on jo sellainen madalletun bemarin lukema ja tuskin kuluu renkaat tasaiseen.

Edited by Arttu

Mähän luovuin levylukosta aikoja sitten, se oli vähän sellainen että olis pitänyt koko ajan ajaa täysillä. Tosin jos olis ollut jousivaimennettu lukko niin olis ollut varmaan hiukan mukavampi, esim. just toi cuscon rs.

Peräöljyn joukkoonhan saa lisää liukastetta ihan erikseen jos haluaa, esim: http://www.roadmachine.fi/redline/LSD.html

Mulla oli viimeisenä käytössä teboilin öljyt, ne oli ihan hyvät mutta sai vaihtaa alvariinsa jotta oli vielä siedettävä.

Kulmista vielä, aika helpolla tulee silmällä arvioitua varsinkin camperi yläkanttiin. 2" on jo sellainen madalletun bemarin lukema ja tuskin kuluu renkaat tasaiseen.

Onko kokemuksia tosta aineesta? Harkinnut lukon vaihtoa myös kun ärsyttää pauke parkkipaikalla yms.

Onko kokemuksia tosta aineesta? Harkinnut lukon vaihtoa myös kun ärsyttää pauke parkkipaikalla yms.

Mulla ei oo, kunhan guuglasin. Mut toihan on just sama aine jota LS-öljyissä käytetään. Eri määrillä vaan kokeilemaan. Itsehän en juurikaan viitsinyt kokeilla noita juttuja vaan vaihdoin lukkotyyppiä torseniin.

-2 on sellanen vakiobemarin lukema, jolla ainakin Bemarissa kuluu kumit tasaisesti. :) Ainakin E39:ssä about -2 astetta on ihan normi ohjearvo vakiolle autolle.

Cuscon RS:llä toki pakkaa hieman laajempaa kaarrosta tekemään veto päällä, mutta ei mitään häiritsevää. Toki kyllähän se siltä tuntuu, että ei ole tarkoitettu rauhalliseen ajoon, vaan homma toimii kunnolla vasta kun renkaat on sortokulmilla. Suoralla ei muuttele suuntaansa. Vaikka eihän tuo RS:kään mitenkään jousivaimennettu ole, se esijännitys vaan on toteutettu kierrejousilla, kun taas MZ:ssa on lautasjouset?

Mulla on kerran Nissan tuntunut tuolta kuin Pasin kuvauksessa. Se oli silloin kun mulla oli Nankang NS-1:set takana. En ole ikinä toisia ostanut, eikä ilmiö ole toistunut. Huonot renkaat olivat muutenkin.

Edited by Puppetmaster

Jos aftermarket-levylukon kanssa on ajo turhan kulmikasta, sen voisi (mallista riippuen) ottaa auki ja vaihdella kitkalevyjen järjestystä. Uskoisin että vaikka suhteellisen lukon tehon pudottaisi 100%:sta esim. 80%:iin, pienentäisi se tuota ärsyttävää kulmikkuutta mutta lukko purisi silti riittävästi. Itselläni ei tosin ole tästä käytännön kokemusta, vielä.

Jos aftermarket-levylukon kanssa on ajo turhan kulmikasta, sen voisi (mallista riippuen) ottaa auki ja vaihdella kitkalevyjen järjestystä. Uskoisin että vaikka suhteellisen lukon tehon pudottaisi 100%:sta esim. 80%:iin, pienentäisi se tuota ärsyttävää kulmikkuutta mutta lukko purisi silti riittävästi. Itselläni ei tosin ole tästä käytännön kokemusta, vielä.

Sold. ;)

Ostin nuo reaktiotangot ja löytänevät paikkansa ensi viikolla. Katsotaan onko iloa, kommentoin toki tännekin, että saadaan tieto jakoon.

Tuo rengasmallihan oli jossain testeissä, en tosin muista missä, kuvailtu juurikin tunnottomaksi ja epätarkaksi. Joten ettei nyt olisi kyse löysärunkoisesta renkaasta? Mutta jäykkärunkoinen rengas on aina epämukava. kolikolla aina kaksi puolta.

Subarussa ainakin huomaa saman ominaisuuden kun alle ruuvataan jotku muut kun jäykkärunkoiset renkaat.

Tyhmä kysymys, mutta kun noita alustanosia on vaihdeltu, niin onhan kaikki tukivarret ym. tiukattu vasta kun auto on ollut normiasennossa? Tällä tarkoitan, ettei osia ole vaan vedelty kiinni nosturilla "pyörät roikuksissa"?

Kerran olen nimittäin ajanut pienen lenkin moisella autolla (ei ollut sportti-Nissani) ja oli aika villi ajettava.. :)

Ei pitäis vissiin misukan PS3 olevan ihan huonot. Itellä ei mitään tommosta ominaisuutta ainakaan ole avensiksessa. Eikä ole zafirassa tai ollut bemarissa tai chaserissa..

Kävisin itse vielä säädättään kulmat kohdilleen kun saat ne etupään reaktiotangot.

Ehkä joku 6-7 astetta casteria eteen, camberia ~1,5-1,8 auraus 0,05-0,1 (asteissa) per puoli

Taakse camberi 1,8-2 ja auraus varmaan samoihin tai jopa nollille.

Pitäis olla kadulla aika rokkaava setuppi. Korjatkoon joku jos tietää toimivamman setupin. Itse ainakin s13 ajelin noilla. Ei ihan täysin ohjekirjasta..

Tyhmä kysymys, mutta kun noita alustanosia on vaihdeltu, niin onhan kaikki tukivarret ym. tiukattu vasta kun auto on ollut normiasennossa? Tällä tarkoitan, ettei osia ole vaan vedelty kiinni nosturilla "pyörät roikuksissa"?

Kerran olen nimittäin ajanut pienen lenkin moisella autolla (ei ollut sportti-Nissani) ja oli aika villi ajettava.. :)

En ole tietoisesti kokeillut tuollaisella ajamista mutta puslien käyttöikä lyhenee myös merkittävästi jos vetää liitokset kiinni ilman että tukivarret ovat normaalissa ajoasennossaan.

Alusta käytiin läpi ihan ammattilaitteilla ja ammattilaisen toimesta viikonloppuna. Yhden takatukivarren säätömutteri oli löysällä suojateipin alla, mutta muuten alusta on timmi. Mutskun kiristys ei vaikuttanut ajokäytökseen. Seuraavaksi sitten ne reaktiotangot kiinni eteen ja öljyn vaihto perään (mahdollisesti levyjen uudelleenjärjestelyjäkin) ja kulmien säätö kaiken päälle. Raportoin sitten tänne miten se vaikutti.

Kyllä tuossa autossa kaikki vaikuttaa timmiltä, ja kelkassahan on urtsipuslat, jotka eivät nekään periksi anna juuri mitään.

Lähtisin koittamaan vaan erilaisilla pyöräkulmilla sitten ehkä...

Tota lukon säätöä olen itsekin ajatellut. Mulla Cuscon RS puree aivan tautisesti kiinni pienelläkin kaasulla. Katukäytössä olevaan autoon todella olisi varaa järjestellä levyjä vähän uusiksi, ja silti pitäisi riehuessakin varmasti asiallisesti. Laiska vaan kun on, niin ei viittis millään pilkkoa koko hoitoa pöydälle...

Kulmia ei vielä ole säädetty, mutta tänään alle löysi tiensä uudet reaktiotangot. Juuri ja juuri havaittava ero, ihan vähän terävämmin tottelee. Mutta sama laiska peruskäytös edelleen jäljellä. Epäilyt alkaa mennä yhä enemmän noiden Pilot Sport 3 suuntaan. Paineetkin nostettiin lähemmäs kolmea kiloa ja silti tuntuu kuin taittuis alle, sortaa.

Janezkilla ja minulla ihan vastaavia kokemuksia joustavista/pehmeistä valleista renkaissa.

Juu. Löllyvä ja allekaatuvan sortava on tunnelma. Ehkä ne kulmat vois vielä kurkata mutta käytös on kyllä sellaista, etten usko sen muuttuvan asiaankuuluvaksi vaikka jotain vähän pielessä olisikin. Sellainen epämääräinen keskialueelta ja viivyttelevä tunnelma suunnanmuutoksissa. Erittäin hämmentävää että Pilot Sportit käyttäytyy noin. 235/45 8" vanteella, että onhan siinä toki kumiakin ilman venyä.

Mitä nyt sitten voikaan päätellä tästä, mutta jos autoa vaikka tönii kyljestä, on lyllyminen sivuttaissuunnassa aikamoista.