Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
modeZ

350Z rekisteröintikatsastus ym.

Recommended Posts

Hojo!

Toin virosta zetan mikä on rantautunut viroon USA:n kautta.

Auto on ollut rekisteröity virossa kaksi vuotta, siellä DOT-valot ovat vissiin okei mutta täällä ei kuulemma aina kelpaa.

Kävin siis rekisteröintikatsastamassa auton mutta ei mennyt läpi koska CoC-todistus puuttui, konepellin alta puuttui tarra missä lukee päästöt ja valot eivät ole hyväksyttyjä.

Tarra on siis nyt "hommattu Nissanilta", Dekran todistus löytyy, veropäätöskin on tullut mutta valoasia askarruttaa edelleen.

Varasin ajan konttorilta mikä tekee näitä erikoislausuntoja valoihin ja antavat paperin käteen mikäli valot suuntavat jokseenkin oikein.

Kovasti yritin säätää nuo valokeilat ja tässä on nyt lopputulos:

yaGy.jpg

Miltä näyttää, onko ideaa mennä konttorille (käynti on 100€) vai onko pakko investoida E-valoihin. Niitäkin löysin tasan 1 kpl (FK:n tuningracingLEDlexusmikälie..)

Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyväksytyn asiantuntijan lausunnolla pitäisi mennä nuo valot läpi.

http://www.a-test.fi/asiantuntijapalvelut/Sivut/hyvaksytty-asiantuntija.aspx

Tuolta valkkaamaan lähin.. Ne on käytännössä isoimmilla A-Katsastuksen katsastusasemilla. Lausunnon voi kyllä hakea eri konttorilta missä olet muuten katsastamassa.

Edit: Noniin, nyt vasta luin viestisi kunnolla että olitkin jo ajan varannut jonnekin asiantuntijalle. :) Kyllä se niin pitäisi onnistua, ihan hyvä kuvio tuo on.

Edit2: Korkeussäätö niihin pitää rakentaa jos ei semmoista ole vakiona, ja jos on xenonit niin pitää olla _automaattinen_ korkeussäätö ja lampun pesurit..

Edited by Zuikkis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko niin että korkeuden säädön sai jättää pois jos oli tarpeeksi jäykkä alusta vai muistanko jotain aivan mutua?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oliko niin että korkeuden säädön sai jättää pois jos oli tarpeeksi jäykkä alusta vai muistanko jotain aivan mutua?

Korkeudensäädön voi jättää pois DOT-hyväksyttyjen valojen (ei xenon) kanssa, kun auto on vanhempi kuin 31.12.1997.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää mutuiluja voi lukea tuolta Skyline FAQ-topicista, 1997-jutut nyt ei enää 350z:aan liity..

Jos on tarpeeksi jäykkä alusta niin korkeuden säätöä ei pitäisi tarvita uudessakaan autossa, jos ei ole Xenoneja. Mutta vakioalusta tuskin on tarpeeksi jäykkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalistihan zetassa on tuo automaattinen korkeudensäätö ajovaloille. Takavakaajassa kiinni oleva kikkare. Ajovalojen pesureita ei kuulemma enää tarvitse. Tämä täytyy kyllä vielä itsekkin varmistaa ennen kuin poistan omat. Jos takavalojen pitää olla E-hyväksytyt, niin mulla ois ylimääräiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella asialliset vastaukset, thanks!

En tiennytkään tuosta automaattisesta korkeudensäätöstä. Lähden joka tapauksessa kerjäämään erikoislausuntoa ajovaloista keskiviikkona niin katsotaan miten käy.

-Pexi- otan yhteyttä mikäli ei mene läpi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis. Alkuperäiset DOT -valot kelpaa, kunhan lähivalojen kuviosta on hyväksytyn asiantuntijan lausunto. Valojen värin, lukumäärän ja asennuksen tulee kuitenkin olla eurooppalaisten määräysten mukainen. Eli jenkin kyseessä ollessa: valkoiset parkit edessä, keltaiset vilkut takana. Sivuvilkut ja takasumuvalo pitää olla.

Äläkä ressaa valojen suuntausta sitä lausuntoa varten. Kuvasta näkyy, että oikean puolen valo näyttää selvästi ylemmäs kuin vasen, mutta ei se lausunto suuntauksia koske, vaan valaisimien soveltuvuutta täkäläiseen liikenteeseen. Suuntaus nyt on sitten ihan eri asia...

Valonpesurit ja automaattinen korkeudensäätö tarvitaan ksenonvaloille. Halogeenivaloille ei pesureita ole vaadittu sitten 90 -luvun. Mutta, vaatimukset korkeudensäätölaitteesta ja pesulaitteesta taitavat koskea E-hyväksyttyjä valoja, joten noinkohan niitä tarvitsee DOT -valojen kanssa? Euromallin Zetassa toki onkin automaattinen korkeudensäätö, jenkissä tuskin minkäänlaista. Valokuviot näyttävät olevan epäsymmetriset jotakuinkin siihen malliin kuin Euroopassakin kuuluu olla, eli tämä hyväksytty asiantuntija antanee vihreää valoa. Itse menisin tyrkylle ihan vaan sen todistuksen kanssa ilman säätölaitteita ja pesureita. Jos sellaisia vaativat, niin sitten vaan tarkastamaan Trafin ohjeista, että miten se nyt menikään.

EDIT: Tuo aiemmin mainittu vapautus korkeudensäätölaitteesta tarpeeksi jäykällä alustalla kelpaa siis 1.1.2010 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT: Tuo aiemmin mainittu vapautus korkeudensäätölaitteesta tarpeeksi jäykällä alustalla kelpaa siis 1.1.2010 asti.

Lähde tälle? Direktiivi ei ole koskaan vaatinut korkeudensäätöä kuin xenoneille (jolloin se siis pitää olla automaattinen). Ainoa vaatimus on, että valokuvion pitää pysyä tietyissä rajoissa, joka käytännössä normaalisti vaatii sen korkeudensäädön. Jos kuvio kuitenkin pysyy kurissa ilmankin, se on täysin ok (esim. nivomat). Tuskin lienee direktiivi muuttunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta, vaatimukset korkeudensäätölaitteesta ja pesulaitteesta taitavat koskea E-hyväksyttyjä valoja, joten noinkohan niitä tarvitsee DOT -valojen kanssa?

Itse ainakin kun "hyväksytyn asiantuntijan" kanssa asioin, niin hänen kantansa oli että E-hyväksymättömien valojen pitää täyttää kaikki sen ajankohdan E-hyväksyntävaatimukset jotta hyväksyntäpaperi voidaan kirjoittaa. Eli valokuvion pitää olla täysin oppikirjan mukainen oikealle nouseva, "suora" kuvio ei kelpaa vaikka DOT-valoissa yleensä menisi läpi. Ja pitää olla kaikki pesurit ja korkeudensäädöt jos niitä on sen ikäisessä E-hyväksytyssä valossa vaadittu.

Sinänsä ihan loogisia ja reiluja vaatimuksia.

Edit: Eli se asiantuntijan lausunto taitaa sanamuodoltaankin olla "vastaa E-hyväksyttyä valaisinta" ja toki sen silloin pitää vastata kaikilta osin..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse ainakin kun "hyväksytyn asiantuntijan" kanssa asioin, niin hänen kantansa oli että E-hyväksymättömien valojen pitää täyttää kaikki sen ajankohdan E-hyväksyntävaatimukset jotta hyväksyntäpaperi voidaan kirjoittaa. Eli valokuvion pitää olla täysin oppikirjan mukainen oikealle nouseva, "suora" kuvio ei kelpaa vaikka DOT-valoissa yleensä menisi läpi. Ja pitää olla kaikki pesurit ja korkeudensäädöt jos niitä on sen ikäisessä E-hyväksytyssä valossa vaadittu.

Sinänsä ihan loogisia ja reiluja vaatimuksia.

Edit: Eli se asiantuntijan lausunto taitaa sanamuodoltaankin olla "vastaa E-hyväksyttyä valaisinta" ja toki sen silloin pitää vastata kaikilta osin..

Samassa käsityksessä olen minäkin ollut. Hyvähän se on jos menee helpommalla, mutta nuo ei kuitenkaan mitään ihan kohtuuttomia vaatimuksia ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, konttorilla käyty.

Tuomio: ei hyväksytty.

yaD5.jpg

Tuo oikea valokeilan "piste" pitää saada pois taikka laskettua viivan kohdalle. Tämän jälkeen valot ovat kuulemma OK ja voidaan tehdä paperit. Ilmeisesti DOT-valot ovat sittenkin ok kunhan suuntaus on kunnossa.

Ei tässä auta muu kuin puskurin irroitus -> lokasuoja auki niin että pääsee käsiksi tuohon niin ihanaan umpioon.

Kiitos kaikille neuvoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi suuntaus on tosi helppo homma. Ei tarvi irrottaa puskuria. Eturengas ja sisäloksu irti, niin sieltä pääsee ruvarilla säätämään suuntausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoppa alkajaisiksi ihan polttimon kiinnitys, että on oikein paikoillaan? Vähän outo piste tuossa tosiaan on. Mutta koska vasen keila näyttää kunnolliselta niin tuntuisi että oikeassa on vaan jotain vikaa, en usko että on tuommoinen ollut tehtaalta lähtiessä?

Jos olisi polttimo huonosti paikallaan, saattaa vaikuttaa kuvioon jos valonlähde ei ole ihan oikeassa paikassa. Tai sitten itse polttimossa joku vika, kokeile vaikka vaihtaa puolelta toiselle että siirtyykö vika vasemmalle.

Tuohan ei ole minusta mistään suuntaussäädöistä kiinni, ei siellä semmoista säätöä ole millä saisi tuon pisteen laskettua ilman että tuo vaakasuora osakin laskisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lähde tälle? Direktiivi ei ole koskaan vaatinut korkeudensäätöä kuin xenoneille (jolloin se siis pitää olla automaattinen). Ainoa vaatimus on, että valokuvion pitää pysyä tietyissä rajoissa, joka käytännössä normaalisti vaatii sen korkeudensäädön. Jos kuvio kuitenkin pysyy kurissa ilmankin, se on täysin ok (esim. nivomat). Tuskin lienee direktiivi muuttunut?

Trafin viime vuonna julkaistussa valo-ohjeessa (TRAFI/336/05.03.45/2012) näin sanotaan. Mistä Trafi sitten on tuon päivämäärän vetänyt, en osaa sanoa...

"Jos kokonaismassaltaan enintään 5000 kg autossa ei ole

käyttöönottoajankohdan edellyttämää laitetta lähivalaisimien suuntauksen säätämiseen, lait-

teen tarpeellisuus voidaan tarkastaa katsastuksessa ennen 1.1.2010 käyttöön otetulle autolle

seuraavalla tavalla:..."

Ei mitään mainintaa ole, että miten meneteltäisiin sitten tuota uudemman auton kanssa...

Toi on muuten hauska, kun xenoneilla vaaditaan automaattinen korkeudensäätö mitä ilmeisimmin kaikissa tilanteissa. Esim. vaikka kaasunestejousitetussa Citroën C5:ssä ei ole halogeenivaloilla lainkaan säätölaitetta, niin xenoneissapa on se automaattisäätö. Mitä sillä siinä tekee, on eri asia, mutta onpahan kuitenkin. Ei se oikein muuta tee, kuin heiluttelee hidastetöyssyissä valoja ylös alas. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse ainakin kun "hyväksytyn asiantuntijan" kanssa asioin, niin hänen kantansa oli että E-hyväksymättömien valojen pitää täyttää kaikki sen ajankohdan E-hyväksyntävaatimukset jotta hyväksyntäpaperi voidaan kirjoittaa. Eli valokuvion pitää olla täysin oppikirjan mukainen oikealle nouseva, "suora" kuvio ei kelpaa vaikka DOT-valoissa yleensä menisi läpi. Ja pitää olla kaikki pesurit ja korkeudensäädöt jos niitä on sen ikäisessä E-hyväksytyssä valossa vaadittu.

Sinänsä ihan loogisia ja reiluja vaatimuksia.

Edit: Eli se asiantuntijan lausunto taitaa sanamuodoltaankin olla "vastaa E-hyväksyttyä valaisinta" ja toki sen silloin pitää vastata kaikilta osin..

"Hyväksytty asiantuntija voi antaa lausunnon DOT-merkittyjen ajovalojen valokuvioista

1248/2002 liitteen 8 kohdan 25 osalta."

En ole itse joutunut näiden lausuntojen kanssa tekemisiin, niin en ole syvällisemmin perehtynyt, mutta kyllä tuossa Trafin tiedotteessakin puhutaan ihan vaan valokuviosta, joka sitten enemmän tai vähemmän summittaisesti suuntauksentarkastuslaitteella katsotaan. Autoasetuksen liitteen 8 mukaan tunnustetaan jenkissä DOT -hyväksyntä, kunhan hyväksytty asiantuntija on tarkastanut valkokuvion. Näin minä olen asian tulkinnut...

Tasaisen valokuvion ei muuten oikeastaan pitäisi kelvata vanhemmissakaan autoissa (siis siihen -97 asti), joissa lausuntoa ei vaadita. Katsastajan pitäisi osata se bongata ihan itse tällaisessa tapauksessa. Käytännössä varmaan näitä kuitenkin koko liuta mennyt hyväksytyksi...

Ja tosiaan, suuntaus liikuttaa koko valokuviota, ei sitä erilaiseksi sillä saa muokattua. Jotain hämminkiä tuossa oikeanpuoleisessa valossa varmaan tosiaan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä tarvitse sen kummemmin teettää. Kontakimuovilla paperinpalanen kiinni, mistä löytyy nuo tiedot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×