Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
-Pexi-

Vapaamuotoista keskustelua rata-ajosta

Recommended Posts

Nyt kun Ahveniston ratapäivät ovat oven takana ja Botniaringin ratapäiväänkin on enää vajaa viikko on ajankohtaista laittaa pystyyn ketju, jossa voi keskustella mistä tahansa rata-ajoon liittyen. Aiheen ympärillä käydään täällä aika vähän keskustelua, vaikka aika moni kuitenin kellottaa kierrosaikoja ja niitä onkin saatu aika kivasti listaankin.

Tänne voi siis linkittää esimerkiksi Racechrono tiedostoja vertailtavaksi. Itseä kiinnostaa ainakin suunnilleen samoilla sekuntilukemilla pyörivien kierrosaikojen datat. Näistä voi sitten tehdä vertailuja vaikka Circuit toolsilla tms. Täällä voi myös käydä keskustelua eri ratojen ajolinjoista, säädöistä, träppinopeuksista, kierrosajoista, jne.

Avaan pelin laittamalla hieman yleistä tietoa, joka suurimmalle osalle onkin jo aika selvää kauraa...

Android puhelimille ja vanhoille noksuille pätevä ajanottosofta.

http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html

Tässä screenshotti edellisen Kemoran reissun kahdesta nopeimmasta kierrosajasta, joka osoittaa, että parantamisen varaa vielä löytyy. :)

circuit+tools.png

Täytyy jatkaa tätä paremmalla ajalla, mutta siis sana vapaa. Aloitetaan keskustelu grippiajosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Circuit tolssiin kierrosten exporttaaminen Nokian puhelimesta:

Avaa Racechrono -> Mene johonkin tallennettuun sessioon -> mene kierrosaikoihin -> valikosta Export -> formaattiksi .vbo -> sitten vaan valitaan viedäänkö kaikki kierrokset vai vain paras kierros

Tämän jälkeen puhelin kytketään tietokoneeseen. Tässä toimii uudemman nokian laturin piuha tai datakaapeli.

Sitten kytketään kaapeli kiinni puhelimeen ja tietokoneen usbiin. Puhelimeen pomppaa valikko, josta valitaan, käytä massamuistina.

Tämän jälkeen puhelimen tulisi näkyä tietokoneen resurssienhallinnassa samalla tavalla kuin minkä tahansa muistitikun.

Sitten etsitään vaan kansio nimeltä Racechrono ja sieltä Exports. Täältä pitäisi nyt löytyä äsken exportatut .vbo tiedostot. Tiedostot aukeavat Circuit toolsiin vasemman yläkulman avausikonista tai muistaakseni jopa raahamalla.

Sitten vain analysoimaan. Yritin itse eilen vertailla vuonna 2010 ajamaani aikaa, nyt ajettuihin aikoihin. Vanha aika oli noin sekunnin hitaampi, vaikka se oli ajettu semislikseillä ja olisi ollut mielenkiintoista verrata, että missä tämä aika on voitettu. Huomasin kuitenkin tuodessani tiedoston, että ajanotto oli tehty varmaan 1hz GPS:llä ja saatava data oli hyvin karkeaa. Laitan illalla kuvan, josta jokainen voi nähdä kuinka suuri ero on 5hz ja 1hz GPS:n mittatarkkuudessa.

Hyvä 10hz gps Android tai Windows puhelimiin voisi olla Mika T:n linkkaama Qstarsin GPS http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/ajanottolaitteet/qstarz-bt-q818xt-gps-paikanninlaptimer/

Tähän olisin varmaan itsekkin päätynyt, mutta se ei ollut yhteensopiva ipadin kanssa. Halpaa 5hz GPS vastaanotinta (jolla ylläolevat käppyrätkin on tallennettu) voi kysellä privalla. Se jäi nyt multa tarpeettomaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen latasin ton ohjelman ja en osaa vielä käyttää sitä. Yksittäisiä kierroksia se ei tosta koko sessiosta osaa eritellä, tai kierroslukumäärän se kertoo mut ajat on pelkkää nollaa. Yksittäisen kierroksen jos yrittää tuoda niin se ilmoittaa "unable to determine log rate" ja siihen jos syöttää jotain välillä 1-10Hz ni ajat on jotain ihan muuta kuin kännykässä. Mikähän on Nokia C5 puhelimen oman gepsin taajuus?No anyway, oheisessä kuvassa on kahden peräkkäisen nopean kierroksen nopeuskäppyrä zoomattuna koko sessiosta. Eka kierros 1:27.1 ja toka 1:25.5. Selkeesti pumppailevampaa ku Pexillä, ellei puhelimen oma gepsi tuo siihen jotain syheröä bonuksena.

kemora_x2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puhelimen omassa GPS:ssä on parikin huonoa puolta yks on toi 1hz päivitysnopeus, jonka seurauksena käyrät pomppii aika paljon ja toinen on, että se ottaa jotenkin heijastuksia paljon enemmän ja hukkailee satelliitteja.

Yritin kans tuoda sen mun 2010 tallennetun 1hz (ulkoinen) tiedoston ja siitäkään ohjelma ei tunnistanut rataa ja kierrosaikoja. Jouduin siis tuomaan eka 5hz matskut, jotta tunnisti radan ja osas laittaa splitit, maaliviivan ja laskea kierrokset. Sitten kun toin siihen lisäks ton 1hz tiedoston, niin se osas ottaa siitä samat datat.

Ohjelmassa on joku smoothing asetus, jolla noi käppyröitä saa tasoteltua. Tossa mun käppyröissä on menty ihan vakioasetuksilla. Voin ladata tänne ton mun .vbo tiedoston, niin voit testata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä kuvassa näkyy hyvin ero 1hz gps:n ja 5hz GPS:n välillä. 1hz GPS:llä mitattu kierros on siis tuo, joka poikkeaa muista kierroksista.

1hz vs 5hz.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kemorassa DNSF päivillä innostui alkaa ottaa kierrosaikoja, silloin ei tajunnut ladata racechronoa vaan emäntä otti sekuntikellol vänkärinpenkiltä :) Nyt on puhelimeen (Samsung Galaxy Y) ladattu Race Chrono 2.33v. Saako sillä tarkkoja aikoja ton puhelimen kans ilman ulkoista GPS? Ois nyt lauantaina halua kellottaa Botnialla aikaa ja loppukesän aikana käydä Kemoran ajasta 1-2sek ottamassa poies.

Mulle toi RC täysin uus ohjelma ois mukava saada varmistus toimivuudelle ennen ratapäiviä, äsken tein sillä "radan" paikalliseen pillurallireittiin ihan testimielessä, laitoin yhden start/finnish linen ja 2 split lineä, kello ei lähtenyt juoksemaan startlinen kohdalla eikä missään muuallakaan laptime kohdassa, mutta maps kohdassa se kyllä piirsi tota ajettua reittiä, missä vika??

Noi ulkoiset GPS laitteet mistä Pexi ekassa postauksessa kirjoitti niin varmaan laitetaan USB kautta puhelimeen vai?? Minkä hintaisia? esim. noi 5hz.

http://www.mso.fi/kauppias/Verkkokauppa.com/tuote/Samsung+Galaxy+Y+(S5360)+Android-puhelin,+musta/57?ref=aw-mso_dynamic__cat:mso.fi&gclid=CPb-ivOZ5rgCFbGXcAodAiAAsw <-- tollainen on toi mun halppis luuri :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puhelimen omalla gps:llä saanee jotain suuntaa-antavia aikoja lähinnä.

Ulkoinen GPS tulee bluetoothilla puhelimen kylkeen. Kannattaa Racechronon osalta vilkuilla softan omaa sivustoa, http://www.racechrono.com/. RC:n ratakirjastosta varmaankin jo löytyy tuo uusi Botniaringin layout, joten sitä ei tarvinne itse alkaa koodaamaan.

Tuo QStarzin palikka näkyy maksavan 89e ynnä toimitus, 5Hz palikoita sai halvemmalla mutta ei taida oikein eBay ehtiä apuun tällä aikataululla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Puhelimen omalla gps:llä saanee jotain suuntaa-antavia aikoja lähinnä.

Ulkoinen GPS tulee bluetoothilla puhelimen kylkeen. Kannattaa Racechronon osalta vilkuilla softan omaa sivustoa, http://www.racechrono.com/. RC:n ratakirjastosta varmaankin jo löytyy tuo uusi Botniaringin layout, joten sitä ei tarvinne itse alkaa koodaamaan.

Tuo QStarzin palikka näkyy maksavan 89e ynnä toimitus, 5Hz palikoita sai halvemmalla mutta ei taida oikein eBay ehtiä apuun tällä aikataululla.

Puhelimen omas miten isoa heittoo niis on?? Sadasosia vai kymmenyksiä vai sekunteja??

http://viewitem.eim.ebay.fi/Qstarz-BTQ818XT-10Hz-66-Ch-Fast-Bluetooth-GPS-Receiver/260784523470/item <-- oisko toi hyvä ulkoinen vastaanotin tohon käyttöön?? Ei toki nyt botniaa varten kerkee, mut suuntaa antava aika riittänee, kun Botnialla ennen ajanutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Puhelimen omas miten isoa heittoo niis on?? Sadasosia vai kymmenyksiä vai sekunteja??

http://viewitem.eim.ebay.fi/Qstarz-BTQ818XT-10Hz-66-Ch-Fast-Bluetooth-GPS-Receiver/260784523470/item <-- oisko toi hyvä ulkoinen vastaanotin tohon käyttöön?? Ei toki nyt botniaa varten kerkee, mut suuntaa antava aika riittänee, kun Botnialla ennen ajanutkaan.

Saa sillä puhelimen omalla riittävän tarkkoja aloittelijalle, jos ei ole pilvinen taivas tms. Jos esim yli 50 kierrosta näyttää suurinpiirtein päällekkäin ajetuilta ei voi ihan kauheata heittoa olla.

Ajetusta reitistä pystyy päättelemään aika hyvin jos on ollut jotain heittoja. Ne kohdat voi unohtaa jos ei halua itseään tai muita huijata.

Optimiaikaa ei myöskään kannata tuijottaa, koska toisilla radoilla on ihan liikaa sektoreita ton tarkkuuteen.

Ratoja ei myöskään tarvi sen enempää koodata kun pistää maaliviivan vaan johonkin kohtaan. Ja saahan ne kaikki ladattuakin kirjastosta.

Qstarz ainakin paljon käytetty, mutta itse ostaisin Garmin Glo. Siinä on glonass-tuki, niin pitäisi löytyä enemmän satelliitteja. Hinta n. 100e

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta postista #6 näkee kuinka epätarkkoja noi 1hz GPS:t on. Koska 1hz päivitystaajuus tarkoittaa sitä, että sijainti tsekataan kerran sekunnissa mittatarkkuus on siis se. Tietysti racechrono intrepoloi kahden havaintopisteen välin ja varmaan tolla loppupeleissä ollaan parin kymmenyksen sisällä.

Mä voin myydä ton mun 5hz gps:n parilla kympillä. Se on jo huomattava parannus puhelimen sisäiseen GPS:ään verrattuna. Otan sen Botnialle mukaan...

Sinne mun ois tarkoitus virittää tämän näköinen systeemi...

//www.youtube.com/embed/sgCtvnuWuO8

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosta postista #6 näkee kuinka epätarkkoja noi 1hz GPS:t on. Koska 1hz päivitystaajuus tarkoittaa sitä, että sijainti tsekataan kerran sekunnissa mittatarkkuus on siis se. Tietysti racechrono intrepoloi kahden havaintopisteen välin ja varmaan tolla loppupeleissä ollaan parin kymmenyksen sisällä.

Mä voin myydä ton mun 5hz gps:n parilla kympillä. Se on jo huomattava parannus puhelimen sisäiseen GPS:ään verrattuna. Otan sen Botnialle mukaan...

Sinne mun ois tarkoitus virittää tämän näköinen systeemi...

//www.youtube.com/embed/sgCtvnuWuO8

Voin ostaa sen 5hz. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosta postista #6 näkee kuinka epätarkkoja noi 1hz GPS:t on. Koska 1hz päivitystaajuus tarkoittaa sitä, että sijainti tsekataan kerran sekunnissa mittatarkkuus on siis se. Tietysti racechrono intrepoloi kahden havaintopisteen välin ja varmaan tolla loppupeleissä ollaan parin kymmenyksen sisällä.

Onko sulla kaikki 1hz mittaukset noin kaukana 5hz tuloksista vai onko toi vain pahin?

Laitoin racechronoon oman 1hz ajan ja sun vbo-tiedostosta nopeimman, molemmat ajat 1.23.4. Jos sulla siis tossa on 5hz käytössä.

http://imageshack.us/a/img202/2650/55an.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo oikeestaan ehtiny vertailla muihin 1hz gps:llä otettuihin kierroksiin. Toi oli mun paras kierros vudelta 2010. Täytyy tuoda ne muutkin runndit koneelle, niin näkee että oliko toi vaan poikkeuksellisen huono. Sun käppyrähän näyttää paljon paremmalta.

Käyristä päätellen ajoit loppuosan paremmin ja mutkissa kovempaa. Oon nyt myöhemmin incar videoista huomannut, että ajoin ainakin sen S-mutkan vähän väärällä linjalla. Myös pääsuoran jälkeisen mutkan käänsin liian myöhään sisään ja ajoin sen turhan jyrkällä linjalla.

Mikäs auto tossa sun kierroksessa on kyseessä? Kiinnostaa myös tehot, paino ja alusta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En oo oikeestaan ehtiny vertailla muihin 1hz gps:llä otettuihin kierroksiin. Toi oli mun paras kierros vudelta 2010. Täytyy tuoda ne muutkin runndit koneelle, niin näkee että oliko toi vaan poikkeuksellisen huono. Sun käppyrähän näyttää paljon paremmalta.

Käyristä päätellen ajoit loppuosan paremmin ja mutkissa kovempaa. Oon nyt myöhemmin incar videoista huomannut, että ajoin ainakin sen S-mutkan vähän väärällä linjalla. Myös pääsuoran jälkeisen mutkan käänsin liian myöhään sisään ja ajoin sen turhan jyrkällä linjalla.

Mikäs auto tossa sun kierroksessa on kyseessä? Kiinnostaa myös tehot, paino ja alusta. :)

Aika paljon noissa on eroja ihan kelienkin mukaan jos vähänkin pilvistä ja ahvenistolla tuli hyvälläkin kelillä ihmeelliset käppyrät.

Nopeuksista näkeekin että aika laiska auto kyseessä :) 140hp Mitsubishi Colt, aika paljon on kevennetty ja alustana bc:n lancer evo3-malli. Pienellä budjetilla koitetaan kaverin kanssa tehdä ja opetella ajamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika hyvin otte oppinukki, kun ajatte samoja aikoja Coltilla, kun minä tuplatehoilla. :) Mulla on kyl painoakin varmaan tuplat kyllä. :)

Minkälainen rengastus teillä on? Mulla on 280hp 350z, jossa on pikkuvirejä ja BC:n alusta. Renkaina Michelinin PSS:t.

Vähän tuntu, että takapäässä vois olla edelleen enemmän pitoja ton Kemoran reissun jälkeen. Luulis noiden 275 leveiden kumien jo jotain pitävän, mutta lähti aika herkästi yliohjaamaan mutkasta ulos tultaessa. Täytyy Botnialle säätää vähän vakaajia, jos se jeesais.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aika hyvin otte oppinukki, kun ajatte samoja aikoja Coltilla, kun minä tuplatehoilla. :) Mulla on kyl painoakin varmaan tuplat kyllä. :)

Minkälainen rengastus teillä on? Mulla on 280hp 350z, jossa on pikkuvirejä ja BC:n alusta. Renkaina Michelinin PSS:t.

Vähän tuntu, että takapäässä vois olla edelleen enemmän pitoja ton Kemoran reissun jälkeen. Luulis noiden 275 leveiden kumien jo jotain pitävän, mutta lähti aika herkästi yliohjaamaan mutkasta ulos tultaessa. Täytyy Botnialle säätää vähän vakaajia, jos se jeesais.

Painoa on ainakin 1.5-kertaisesti, kun coltti painaa tehdaskunnossa 1000kg.

Renkaina 195 Toyo R1R. Tuntuivat aika hyviltä tossa autossa, mutta ei ole mitään vertailupohjaa että voisi sen paremmin niitä kehua. n. 1000km kesti rata-ajoa

Toi taas lähtee ilman lukkoa yllättäen aliohjaamaan kaikissa kemoran hitaissa. Noihin ei vaan löydy mistään käytettynä alkuperäislukkoja tai muutakaan edullista ratkaisua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin. Botnian ratapäivä takana ja vähän pääsi leikkimään uudella lelulla eli Harrys laptimerilla. Softa on tarjolla iOS laitteille ja pian täysi versio myös Android laitteille. Tässä kruisailukierros, josta näkee millaista overlayta sovelluksella pystyy tekemään videoon. Ongelmana oli, että videon kuvaus ja live ero parhaaseen kierrokseen ei ollut nähtävissä samaan aikaan, mikä johti siihen, että videokuvaukset jäi vähiin. Tämä ominaisuus korjaantuu seuraavassa versiossa (17.5). Ulkoinen mikki unohtui kiinnittää minkä takia äänet jäi tallentumatta.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen softaan. Radan luomisessa oli omat haasteensa, mutta sekin saatiin tehtyä pienen pähkäilyn jälkeen. Liitteenä olevassa kuvassa on esitettynä kaksi nopeinta kierrosta. Kuva on screenshotti ipadin näytöltä.Hyvin näkyy tossa punasessa käyrässä pieni perän irtoaminen shikaanissa, joka pudotti nopeutta ennen u-käännöstä sekä viimeisten mutkien rohkempi sisäänajo. Hyödyllisintä softassa oli mielestäni jatkuvasti päivittyvä ero parhaaseen kierrokseen, jonka pohjalta kierroksen aikana vedettiin jatkuvaa analyysiä. Ehkä tästä oli jotain iloa sillä kierrosajat paranivat aina päivän loppuun asti.Paikanpäällä pystyttiin myös toteamaan, että veljen ehdottama linja uuden osuuden alkuun oli nopeampi kuin linja mitä käytin aluksi. Ajamalla ensimmäisen vasemman mutkan rauhallisemmin sisällä päästiin kiihdyttämään koko matka u-käännökseen asti. Vähän kyllä joutui nostelemaan siinä shikaanin kohdilla, kun 200t€ lasku, jota uhkailtiin liukkaalle radalle ajautumisesta häämötti takaraivossa. :)Edit:Lisäsin vielä laptimerista Google Mapsiin Exportatun kuvakaappauksen

image.jpg

Botniaring.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarvitsen vähän vinkkejä radalle. Olen kahden viikon kuluttua menossa ensimmäisen kerran ajamaan radalle, ei siis minkäänlaista rata-ajokokemusta millään autolla aikaisemmin. Mitä pitäisi ottaa huomioon? Alla listaa mitä meinasin tehdä ja vähän kysymyksiä:

- öljynvaihto

- jarrunesteiden vaihto

- takarenkaissa 2 - 3 mm kuviota jäljellä. Kannattaako vaihtaa ennen radalle menoa vai tuleeko kestämään? Rata-aikaa on 50 autolle 5 tuntia ja en tiedä paljonko oma auto ehtii olla radalla. Ei siis tarkoitus saada huippu kierrosaikoja vaan kerätä kokemusta.

- ajohanskat kannattaa varmaan hankkia?

- käykö umpinainen moottoripyöräkypärä vai onko toisenlaisesta kypärästä jotain etua?

Kaikki neuvot on tarpeellisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renkaat uusiksi..kannattaa harkita myös voimansiirron nesteiden vaihtoa, jarrupalojen kunto kannattaa myös tarkastaa, samoin auton mahdolliset nestevuodot pitäisi saada nolliin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mahdollista niin hommaa kunnon jarrupalat. Motonetin pölykikkareet eivät oikein tahdo pysäyttää. Laitat vaikka Yellow Stuffit, niillä on aika iso vaikutus. Pysähtyy paremmin ja onhan se mukavampaa kun on luottoa siihen jarrupolkimen toimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon, että ehdit kiertää hyvin rataa automäärästä riippumatta. Siviilivehkeiden kanssa on kuitenkin fakta, että autot istuu huomattavasti pidemmän aikaa jäähdyttelemässä kuin kiertämässä rataa.

Sellasen käytännön vinkin vois tohon vielä lisätä, että stintit kannattaa pitää melko lyhyinä. Eli joku viisi kierrosta kerralla. Viimeistään siinä vaiheessa, kun jarruissa rupee tuntumaan vähänkin pehmeyttä on hyvä ruveta himmailemaan. Aja jokaisen setin jälkeen täysi kierros isohkolla vaihteella ja vähäisellä jarruttelulla, jotta kone ja jarrut jäähtyy. Pysyy sitten levyt paremmin suorina ja lämmöt kurissa.

Jos on lumi maassa, niin kai noilla orkkispaloillakin voi selvitä, vaikka ne sulaakin kuivalla lämpimällä asfalttiradalla alle hetkessä. Kunno kypärä on kyllä hyvä sijotus. Veljen Arai GP-5 tuntuu jo päässä siltä, että siitä on oikeesti ihan erilailla iloa kuin omasta OMP:stä. Eli suosittelen ostamaan kunnon kypärän, jos hommasta innostuu.

Ole varovainen ettet jää hommaan täysin koukkuun. Siinä on riski, että auto syö sen jälkeen sun rahat ja vapaa-ajan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uskon, että ehdit kiertää hyvin rataa automäärästä riippumatta. Siviilivehkeiden kanssa on kuitenkin fakta, että autot istuu huomattavasti pidemmän aikaa jäähdyttelemässä kuin kiertämässä rataa.

Sellasen käytännön vinkin vois tohon vielä lisätä, että stintit kannattaa pitää melko lyhyinä. Eli joku viisi kierrosta kerralla. Viimeistään siinä vaiheessa, kun jarruissa rupee tuntumaan vähänkin pehmeyttä on hyvä ruveta himmailemaan. Aja jokaisen setin jälkeen täysi kierros isohkolla vaihteella ja vähäisellä jarruttelulla, jotta kone ja jarrut jäähtyy. Pysyy sitten levyt paremmin suorina ja lämmöt kurissa.

Jos on lumi maassa, niin kai noilla orkkispaloillakin voi selvitä, vaikka ne sulaakin kuivalla lämpimällä asfalttiradalla alle hetkessä. Kunno kypärä on kyllä hyvä sijotus. Veljen Arai GP-5 tuntuu jo päässä siltä, että siitä on oikeesti ihan erilailla iloa kuin omasta OMP:stä. Eli suosittelen ostamaan kunnon kypärän, jos hommasta innostuu.

Ole varovainen ettet jää hommaan täysin koukkuun. Siinä on riski, että auto syö sen jälkeen sun rahat ja vapaa-ajan. :)

Kiitos kaikista vastauksista. Tämä jäähdyttelyasia oli hyvä tietää. Asustelen toistaiseksi vielä Italiassa, niin tuosta lumesta ei niin ole haittaa. Menee siis jarrutkin tarkastuksen alle ja takakumit uusiksi. Toivottavasti saan kaikki huollot tehtyä ennen ratapäivää. Kannattaako muuten ajaa ensin ajonhallinta päällä totutteluajoa vai suoraan heti ilman sitä? Kannattaako ennemmin seurata jäähdytysveden lämpöjä vai öljynpainetta ja missä kohtaa mennään rajoilla?

Auto ei ole tiputellut yhtään nesteitä tähän mennessä. Kesällä kun paahdoin mutkaista vuoristotietä reippaalla vauhdilla, niin alkoi moottorivalo vilkkumaan mutta poistui kun ajoin rauhallisemmin. Siitä olen vähän huolissani...

Olen vähän jo tuota koukkuunjäämistä ajatellut ja toivon ettei kovin iske, kun tuntuu olevan kallista touhua ;) Ensi vuonna pitäisi olla paluu Suomeen ja varmaan tulee sielläkin radalle lähdettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankkisin Ferodon palat. Alkuperäiset eivät kestä kuivalla asfaltilla kuin muutaman kierroksen. Ds2500 on toiminut itsellä mainiosti. Jarrunesteeksi vaikka Motul RBF 600:sta. tms Täältä kannattaa tilata. http://www.rallyshop.it/

Zetassa voi tulla loivissa pitkissä mutkissa bensansaanti ongelmia, jos on alle puoli tankkia löpöä. Eli tankki täyteen. Toista ellei kolmattakin sataa kierrosta oon zetalla ajanu ja lämpöjen kanssa ei oo ollu ongelmia (alle 10 kierrosta kerralla!). Eli öljynpaineita seuraisin, jos jotain. Normikumeilla öljyjen kanssa on tuskin ongelmaa, mutta semeillä voi huonolla tuurilla haukkasta ilmaa mutkassa.

Ajohallinta on hyvinkin niuho kyseisessä autossa. Reilu pari sekuntia nopeampia kierroksia pystyy ajamaan ilman luistonestoa. Lähinnä se rajoittaa inhottavasti tehoja, kun mutkasta ulos kiihdyttäessä. Muuten ei grippiä ajaessa hirveesti haittaa, jos on auto balanssissa. Eli totuttelet ensin luistoneston kanssa ja sitten kun alkaa päästä jyvälle autosta, niin napsauta pois vaan.

En tiedä oletko ajanut takavetoisella ennen rataa. Pikkuveli ajoi mun autolla ja sille harmaita hiuksia tuotti vaihteiden vaihto. Lähinnä se, että jos ei hallitse välikaasun antamista tulee vaihteet vaihtaa jarruttaessa. Eli silloin ulosajossa käytettävä pykälä on hyvä olla sisässä ennen kuin käännetään mutkaan sisään. Muuten voi käydä niin, että kun vaihdat pienemmälle kesken mutkan koneen ja pyörien nopeuseron vuoksi takarenkaista voi lähteä pito. Sitten onkin vastaohjaus paikallaan, kun perä irtoaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläkin jonkin sortin rata-ajo kuumepäällänsä.

Tossa ois nurkassa yks hyvä pulkka mistä vois ruveta jalostaa rata-autoa.

Jarrujen päivitys, isompi parempi? Halvalla ei saa hyvää...

Jäähdytys kuntoon, alkuperäinen sr20det propelli h*lvettiin ja tilalle kaksi flektiä joista toinen pakkosyötölle jäähdytys käyttöön? Syylari vaihto esim. Mishimotoon.

Samaan katekoriaan menee tietenkin öljynjäähdytin, tässä ei vissiin kannata säästää?

Sisällä on pulttikehikko ja kuppipenkki joten niiden suhteen asia kunnossa, alkuunsa.

Liika voima voi aluksi olla pahasta, menee driftailuks koko homma jos vaan suttaa kokoajan :/ Kierros herkkyys varmaan on avain sana radalla ja pito ettei mene vähäset voimat hukkaan.

Alustan ja ohjailun parantaminen, cuscon säädettävät alla voi olla että vaihtuu ennen kesää BC Racing vähän parempaan malliin.

Noilla eväillä näin alkuunsa...

Ainiin se tärkein mikä aiheuttaa harmaita hiuksia niin vanne ja rengas kysymys, varmaan 17" ei mitkään hirveen leveet jotta rengas kustannukset pysyy aisoissa.

Rengaat vissiin R888 tai jotkut muut käypät semislicksit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×