Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
mblues

Moottori hiomoiden vastuusta.

Recommended Posts

Heräili tällainen kysymys nyt projektina olevasta rb26 koneesta. Tapahtuman kulku menee jota kuinkin näin. No vein koneistamolle lohkon ja kampuran et tarkistaa mitat et onko kuosissaan, kampi oli ok, lohko porauksen tarpeessa, joka oli jo tiedossa koska sylintereissä kunnon naarmut, edellisten mäntien renkaiden välien pettäessä. Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset. Lohko kotiin ja pesuun ja alakerta nippuun sit sen jälkeen männän renkaiden katkovälyksiä viilaamaan.

Viimeinen pytty ja rupesin ihmettelemään et onpas helman kohtiilta ahdasta, ei muuta kun koittaa kaikkia mäntiä niin sama juttu. Tönärillä ja rakotulkilla mittailemaan mäntiä ja putkia, männät liian suuret tai putket pienet, no eipä noita ilman kunnon sylinteri mittaa ja micrometriä näe, niin seuraavana päivänä, toiseen koneistamoon jossa mittasivat putket ja männät. Huom (melkein) joka reikä oli kaks satkua liian pieni männän valmistajan antaman minimin mukaan. Lohko takaisin ensimmäiselle koneistamolle, jossa sanoivat tarkistavan asian kunhan lohko lämpenee. Sovin et tulen takaisin parin tunnin päästä niin katsotaan mitä tehdään. Menin takas keskustelemaan asiasta niin katos vaan lohko olikin jo hoonattu nyt oikeaa kokoon, sanoivat et pientä heittoa oli ollut mut ei mitään merkittävää. Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni. Kukapa siinä vaiheessa ois korvannu sen muuta kun minä ite, koneistamo ois sanonu et katko välykset oot liian pieneks laittanu tai männässä joku valmistus vika, who knows. Kandee tarkistaa eikä luottaa ihan absoluuttisena totuutena noihin koneistamoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Ei kyllä yllätä miuta millään lailla. Toiset vaan suhtautuu asioihin välinpitämättömästi.

Melkeinhän nuo ois itse mitattava jos meinaa että hyvä tulee. Mittarit on kyllä kalliita.

En tiedä onko väärin laittaa kyseisen pajan nimeä julki mutta olis se niille ihan oikein ja tietäs sitten muut välttää.

Tää meiän kylä on ja sellanen noitten koneistamoitten osalta että ei ole yhteenkään asiaa. Ainakaan jos muiden juttuja uskoo. Itsellä ei ole kokemusta ja tuskin tuleekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Kaverilla joka samaisessa koneistamossa oman moottorin laittoi, leikkasi dyno vedossa kiinni, syynä oli liian pieni välys. En viiti koneistamon nimeä laittaa tänne, tekevät paljon ralli porukoiden koneita, ne vissiin laitetaan eri toleranseilla ::) Ehkä oisin toisissa ajatuksissa jos ois oma kone leikannu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Kaverilla joka samaisessa koneistamossa oman moottorin laittoi, leikkasi dyno vedossa kiinni, syynä oli liian pieni välys. En viiti koneistamon nimeä laittaa tänne, tekevät paljon ralli porukoiden koneita, ne vissiin laitetaan eri toleranseilla ::) Ehkä oisin toisissa ajatuksissa jos ois oma kone leikannu.

Kivasti alko hikeä pukata kun näitä lukee ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Ei se nimen julkaseminen ole laitonta kun ei ole kyseessä yksityinen henkilö.

Voite vielä kirjoittaa"EHKÄ" muotoon kirjoitusasun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Asiaa sivuuttaen, siis tehdäänkö noilla tehotavoitteilla 0.06mm välyksillä....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Ei tehdä, siksi kirjoitinkin et melkein joka putki oli sen kaks satkua pielessä,pienin oli sen 0.04 ja suurin melkein 0.06 Alunperin puhuttiin 0.07 välyksestä. nyt kun ne mitattiin uudelleen niin tulokset on likimain 0.08 joka putkessa. Männät on 4032 seosta joka ei ihan hirveesti laajene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?

Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?

Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset.

Eihän se keskustelun anti nyt tuosta järin aukene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

No siitä just keskusteltiin et meinataan se 700-800hp siitä ottaa. Ja et välykset sais olla sen 0.07-0.08 kun edellisessä ca koneessa samanlaiset männät ja 0.07 toimi hyvin, siitäkin se liki 500hp otettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

No siitä just keskusteltiin et meinataan se 700-800hp siitä ottaa. Ja et välykset sais olla sen 0.07-0.08 kun edellisessä ca koneessa samanlaiset männät ja 0.07 toimi hyvin, siitäkin se liki 500hp otettiin.

Likipitäen mikään kohtuullinen mäntä ei pelaa tuossa kokoluokassa (86-87) ja tuossa rasitus luokassa 7 satkun välyksellä. Kiinni nappaa.

800hv on oikeasti paljon voimaa ja asiat pitää tehdä prikulleen. Ei kuulosta nyt hyvältä

Edit. 4032 saattaa sitäpaitsi olla väärä materiaali nyt sun tavoitteisiin. 2618 kehiin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Muistaisin että esim kireät 4age pannut tehdään huomattavan isoilla välyksillä. 0.15 luokkaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Jos nyt ostaa jotkuin männät niin eikö niissä tule mitään ohjeita mihin reikään ne sattuu? Tai jos tulee niin pitääkö se osata kyseenalaistaa koska "otan paljon voimaa tarviaa löysemmän reiän"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

mäntien mukana tulee ohjelappu jossa on välyksen laskemiseen tarvittavat arvot tai suositusvälys. Tämähän riittää vakioihin ja vähän viritettyihin. Tilanne muuttuu kun tehonnousun kerroin on tuota luokkaa, jolloin kasvaneen lämpökuorman takia mäntä voi laajentua niin että nappaa kii. Sit joko porataa isommaks tai laitetaan vähemmän laajenevat männät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Hyva kirjoitus kylla.

Itsellani on rakenteilla rb30 niin taytyykin vahan ilmeisesti lueskella asiasta ja keskustella koneistajan kanssa etta tulee sitten kunnollinen. Mitenkas kun on enemman valysta niin ilmeisesti tulee enemman lapivuoatoa ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

eipä ole montaa koneistajaa kelle lohkoni jatkossa vien... rb 30 ja samoja ongelmia viime vuonna ja heittoa oli... suosittelen olemaan tarkkana myös kannen osalta ja erityisesti ohjureiden väljyys kannattaa tarkistaa vaikka olisi valmiiksi rakennettu kansi... nimiä mainitsematta ja katseita vaihtamatta.. onneksi tänävuonna tehdään asiat toisin ja näissä asioissa ei voi ikinä olla liian tarkka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Lohko Vielä kerran koneistamolle. Kysyin suoraan tehtaalta millaista välystä ne suosittelisivat kyseiselle kokoonpanolle, niin sanoivat et kaks satkua sen normi arvon yli riittää kun on kyseessä pinnoitetut männät, mut jos haluaa varma päälle pelata nii sitten satanen päälle. No vein lohkon sinne hiomolle jossa aikaisemmin käytin mittauksessa ja sanoin et saavat ottaa niin et on sen kolme satkua yli normi elikkäs menis 0.1 välykseen. Olivat muuten kuitenkin ennen hoonausta 0.07 eikä 0.08 niin kuin ensimmäinen koneistamo jossa JO toisen kerran lohko kävi sanoivat :o Pikkaisen rupeaa edellisenkin ca koneen välykset epäilyttämään et oliko se mitä sanottiin kun noin näyttää olevan heittoa. Toisaalta se ei ainakaan leikannu, oisko johtunu sit tiitä drylube fosfaatti pinnoitteesta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Itsehän hypin tasajalkaa saman asian johdosta eilen. Kävin aiemmin lohkon kanssa moottorihiomolla ja sanoin selvästi, kokeilkaa meneekö hoonauksella tai poratkaa seuraavaan kokoon tarpeen mukaan, että tiedän mitkä männät tilata (virhe). Lohko hoonattiin ja kuulemma tuli hyvä. Mistään välyksistä yms ei puhuttu koska ensikertalainen olin ja luotin vankasti ammattilaisiin. Männät tilattiin custom mittatilauksena jenkeistä (korkea CR).

Alettiin kasausvaiheessa vasta tarkemmin syynäämään sylinteriputkia ja havaittiin pykälät männän ykk kohdissa, joissan pytyissä suuremmat, joissain pienemmät. Huolestuttiin lukiessamme netistä näistä koloista ja arvattiinkin jo kohtalomme. Eilen kiikutin lohkon varmuuden vuoksi ERI hiomopalveluun, joka on tuntunut asiantuntevammalta moottorin muissa koneistuksissa. Sieltähän se tuomio tuli, poraukseen ja uudet männät tilaukseen. Välystä oli kaiken lisäksi 0,13. Liikaa ainakin CP männille jotka koneeseen olisi tullut.

Jää siinä vaan yhdet custom mittatilausmännät ylimääräisiksi... Ahh ihanan kallista, vain siksi että hemmetin kusipäätä ei kiinnostanut ensimmäisessä koneistamossa tsekata tarkkaan työn jälkeä ja alkaa poraamaan ensimmäiseen ylikokoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Pitäisi varmaan purkaa sydäntä kun oma rb25 kansi ja serkun kansi vietiin koneistamoon samoihin aikoihin ja piti käydä perus pesussa ja tasohionnassa + omaan pientä muutakin. No serkun kannesta koneistamo katkaisi toisen nokan ja taisivat syyttää valuvirhettä ensin. Koko työ myös kummallakkin viivästyi viikkoja oletetusta erinäisten syiden takia ja loppujen lopuksi kun itse menin hakemaan omaa kantta niin mulle lykättiin pelkkä kansi käteen ilman nokkapyöriä. Olin siis antanut heille myös säädettävät pyörät vakioden lisäksi ja eipä ollut vakioita eikä säädettäviä missään. Hetken etsittyä koneistamon henkilökunta sanoi, että en ole tuonut nokkapyöriä heille. Tämän jälkeen tietenkin väitin tiukasti vastaan ja 20min etsiskelyn ja muutaman puhelun jälkeen yhtäkkiä löytyikin iso kasa osia kannestani eräästä laatikosta hyllyn päältä nokkapyörien lisäksi.

Tämä tietenkin antoi huonon maun koneistamosta ja kumpikin päätettiin, että siellä ei enään asioida. Tuossa viikonloppuna sitten alettiin lykkäämään serkun autoon kantta kiinni ja siinä kun nokkia tutkailtiin niin tulipa huomattua, että nokkien stefat puuttuvat vallan kokonaan. Serkku oli ne vienyt ilmeisesti koneistamoon mutta eivät olleet nitä paikalleen pistäneet eikä myöskään saanut niitä takaisinkaan kun kannen haki.

Alkoi tuossa viikonloppua mietityttää, että voiko vahingossa näin paljon tapahtua virheitä vai mikä ihme oli... jokatapauksessa siellä ei enään asioida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Mun mielestä vois laittaa erikseen sellaisen topicin, mihin vois kerätä sellaisia koneistamoita/hiomoita mistä on saanut hyvää palvelua ja että mistä löytyy nimenomaan moottorin virityksen kannalta oikeaa tietotaitoa. Saattaisi pian säästyä monenlaisilta yllätyksiltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Onks kukaan käyttänyt tuolla Vantaan Moottorikoneistamo KY:ssä mitään? Ite oon vaan käynyt lainaamassa jenkatappia, mut pulju itessään vaikutti just sellaselta paikalta et kukaan ei käy mut jälki ja hinnoittelu on erinomaista. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Tuokin on vähän kakspiippunen juttu että pitääkö peruskoneistamojen tietää kaikkien virimoottoreiden metkut ja niksit, vai pitäskö sen virittäjänkin itse olla jostain asioista perillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

Mun mielestä vois laittaa erikseen sellaisen topicin, mihin vois kerätä sellaisia koneistamoita/hiomoita mistä on saanut hyvää palvelua ja että mistä löytyy nimenomaan moottorin virityksen kannalta oikeaa tietotaitoa. Saattaisi pian säästyä monenlaisilta yllätyksiltä.

Periaatteessa kyllä. Sitten se on vielä siitä kiinni, kuka sen (koneistuksen) siellä firmassa tekee (ja sattuuko olemaan hyvä päivä jne). Toiset vaan osaa/tietää paremmin asiat kuin viereinen hemmo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Moottori hiomoiden vastuusta.

http://www.moottorikoneistamo.com/

tuota firmaa voin suositella kaikille ! on porailtu hoonailtu plaanailtu yms. eikä mitään valittamista ole ollut :) todella ammattitaitoista porukkaa ja hyvä palvelu

mistä tuntee hyvän koneistamon ? no siitä että sinne on AINA jonoa - jossei sano että on tulenpalava kiire niin kyllä melkein pari vko joutuu odottelemaan että saavat osat työn alle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×