Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Anonym2001

Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Recommended Posts

Nämä kolme farkkua kilpailee tehoiltaan/ominaisuuksiltaan lähellä toisia. Itse jo aikoinaan kuolasin tuota Xenon pakastinta, koska omasta mielestä tuossa Stageassa kohtaa teho/tilat.

Tälläkin forumilla useammalla on kokemusta ainakin legacystä, niin minkälaisia nuo on kooltaan (Sisätiloiltaan/peräkontiltaan) verrattuna toisiin. Oma mututuntuma on, että Stagea on ylivoimaisesti isoin, sitten tulee Legnum ja viimeisen Legacy.Toinen on varaosat, koska olen ymmärtänyt, että mitsuun ja legacyyn ne ei ole ongelma. Sitten se kolmas eli kulutus, kun kyse on tehokkaasta nelivedosta ja kohtuu raskaasta farmarista, että minkä verran nuo mahtaa syödä polttoainetta (Tiedän että kaikki mitä tankkiin laittaa, mutta eniten kiinnostaa kaupunki/matka-ajo 100km).

Onko Stagean tuonnissa ongelma ollut varaosat vai imago miksi sitä on näistä kolmesta vähiten tuotu Suomeen?

Näin talvella tuollaiset nelivedot jotenkin houkuttaisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Ootko sä nyt automaattia vai keppivaihteista vailla? Suurin osahan noista on tomaatteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Väitän kyllä et legacy on tilavampi ainakin takakontin osalta!

Itse ainakin petyin jonkin verran tohon 3gen gt-b twinturboon 3000-4000rpm välissä on täysin kuollut alue joka ei ainakaan omaan mieleen ollut yhtään!

Ja pitkä miinus ettei noiden my99-my01 alkupään jecs ecuja pysty säätämään rev. a-c, sit rev.D ecua pääsee jo ronkkimaan ku on denson valmistama!

Nykynen 4gen lega herää kutakuinkin aiemmin sekä antaa huippuväännön 2500rpm vakiona 343Nm ja jo 3000rpm kohdalla ollaan tehoalueella. Ja Näin viina käyttösenä ollaan reilussa 400Nm tietty ahtoja on 0,2bar lisää.

+ tupla avcs eli imu ja pakonokan muuttuva ajoitus... pienempi kulutus mitä 3gen ym...

kilvissä kutakuinkin alkaen 12KE eli hintaa on jonkin verran reilummin mut kyl toi on sen verran parempikin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Ootko sä nyt automaattia vai keppivaihteista vailla? Suurin osahan noista on tomaatteja.

juu tosiaan legacyn manuaaleja saa melkein ettimällä ettiä... tomaatteja on kyllä vaika miten paljon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest nipponi1

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

..

Edited by nipponi1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Ootko sä nyt automaattia vai keppivaihteista vailla? Suurin osahan noista on tomaatteja.

Sinänsä tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, koska volvokin oli automaatti. Ainoa mikä mietityttää miten tuollainen nelivaihtainen automaatti vaihtaa ja kestää viritystä. Toki automaatti lisää myös kulutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

itellä on legnumi ... kulutuksen saa tuolla manuaalilla 10 alle jos vaan malttaa ajaa mutta suurinpiirtein omalla kaasujalalla n.12l/100km

...

aika uskomattomalta kuulostaa vaikka ite koitin ajella nätistikin ni silti laskettu kulutus tankatusta bensasta on yli 14l/100km..

toki voi olla että mun kaasujalassa on vika mut kumminki..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Sinänsä tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, koska volvokin oli automaatti. Ainoa mikä mietityttää miten tuollainen nelivaihtainen automaatti vaihtaa ja kestää viritystä. Toki automaatti lisää myös kulutusta.

Legnumeissa on ainakin INVECS-II -avaruuslaatikko, 5 vaihdetta keppitiptronicilla ja oppii vaihtamaan kuskin ajotavan mukaan. Suht hyvin nuo on kai kestäneet vaikka vähän pelottavalta kuulostaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Noi legnumit tosiaan tuntuu hörppäävän aika pirusti ainetta. Legasyilla pääsee vielä ihan järkilukemiin.

Stageoita ei taas ihan hirveen helposti 4wd turboina löydä, mut 2wd ei ihan kohtuuttomasti bensaa vie.

Legasyissa on ainankin ahtaat takapenkit, jos muihin vertaa.

Tämmösiä nyt tuli itellä mielee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Oma ex keppivaihteinen nelivedolla ja rb25detillä varustettu Stagea vei ainakin ihan tolkuttomasti. Ei alle 14 mitenkäänpäin päässyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Noi legnumit tosiaan tuntuu hörppäävän aika pirusti ainetta. Legasyilla pääsee vielä ihan järkilukemiin.

Stageoita ei taas ihan hirveen helposti 4wd turboina löydä, mut 2wd ei ihan kohtuuttomasti bensaa vie.

Legasyissa on ainankin ahtaat takapenkit, jos muihin vertaa.

Tämmösiä nyt tuli itellä mielee.

kohtuuton kulutus siihen nähden mitä suoritus-arvot on ja kulku muutenki.. :o legacy gt-b ainakin omalla pers-tuntumalla kipittää vikkelämmin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Onko Stagean tuonnissa ongelma ollut varaosat vai imago miksi sitä on näistä kolmesta vähiten tuotu Suomeen?

No onhan se nyt kuitenkin vakiokeulallaan varmaan valtaosan mielestä vaan niin susiruma verrattuna vaikka Legnumiin, Legacyyn, Caldinaan.

Kaikki nuo 4WD JDM vehkeet hörppää melkoisen hyvin menovettä, siitä ei pääse mihinkään.

Oma henk.koht. suosikkini noista edullise nhintaluokan farkuista olisi kyllä Legnum. Caldina melko pieni enkä tykännyt yhtään sen ajettavuudesta. Stagea R34 keulalla olisikin jo kova vaihtoehto Legnumille, tosin siinä kohtaa painivatkin jo eri hintaluokassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Omat kokemukset 3. sukupolven manuaalivaihteisesta GT-B Legacystä ovat positiivisia:

+ kulutus on mun mielestä tehoihin ja tiloihin nähden hyvin linjassa (reilun kympin tuo tuntuu vievän, nyt kun jarrut eivät jumita)

+ kontti on tilava ja mukavasti varusteltu (on mm. virran ulosotto, suojaverkko tavaratilan ja matkustamon välissä, säilytyslokeroita)

+ etenemiskyky on todella jees, taka-akselin lukko helpottaa leikkimistä

+ mukava ja hiljainen, vakioalusta toimii mainiosti käyttöautossa, vaikka ehkä hieman korkea onkin.

Miinusta vain parista seikasta:

- ahtojen haipuminen, kun kone siirtyy yhden ahtimen tilasta kahden ahtimen tilaan (mulla alkaa n. 4000 rpm ja päättyy viimeistään 4500 rpm)

- jarrut joidenkin tahojen mielestä alimitoitetut, mutta hyvin noilla on pärjännyt (huoltoa tosin ovat vaatineet, kun männät meinaavat jumittaa)

- takapenkki voisi olla tilavampi ja pitkälle kuskille voi tulla ahdasta (mulla on pituutta hitusen vajaa pari metriä ja reisituki jää hivenen vajaaksi)

- moottorinohjausta ei säädä kukaan Suomessa (tähän on tulossa muutos, eräs harrastaja on rakentelemassa omaa ecua, jossa on käytännössä täysin samat säätöominaisuudet kuin orkkis-ecussa ecutekin kautta).

Kun kerran automaattikin on vaihtoehto, niin kannattaa huomioida, että automaattilaatikolla varustetussa legacyssä tuota ahtoaukkoa ei käytännössä ole. Jos käyttökulut vaikuttavat päätökseen, vakuutukset taitavat olla halvimmat Legacyssä ja Caldinassa pienemmän moottoritilavuuden ansiosta.

Loppuun vielä oma ulkonäkövertailu:

1. Legnum (facelift, pre-faceliftin perä on susiruma)

2. Legacy

3. Stagea

4. Caldina (keula on järkyttävä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Sinänsä tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, koska volvokin oli automaatti. Ainoa mikä mietityttää miten tuollainen nelivaihtainen automaatti vaihtaa ja kestää viritystä. Toki automaatti lisää myös kulutusta.

Legnumeissa on ainakin INVECS-II -avaruuslaatikko, 5 vaihdetta keppitiptronicilla ja oppii vaihtamaan kuskin ajotavan mukaan. Suht hyvin nuo on kai kestäneet vaikka vähän pelottavalta kuulostaakin.

Eli oppii käytännössä turhan laiskaksi. :) En ole kuullut että noita olisi hajoillut Suomessa. Itsellä +50% väännöllä toiminut nyt neljä vuotta ilman pulmia (eri korissa tosin). Kutoskone syö aina enemmän soppaa ja kun painoa sekä neliveto alkaa olla näissä kaikissa niin ei ne hajuilla kulje. Helkilökohtaisesti en vertailisi ollenkaan paljon uudempaan volvoon. Nämä on kuitenkin ysärin alussa suunniteltuja vehkeitä vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Onko Stagean tuonnissa ongelma ollut varaosat vai imago miksi sitä on näistä kolmesta vähiten tuotu Suomeen?

Rekisteröinti vaikein ja auto tekniikoineen eksoottisin. Tämän foorumin lukijoita ei tietysti hetkauta mutta suurta yleisöä voi RB kone karkottaa kun verrataan Legnumin ja Subarun koneisiin joiden sukulaisia löytyy kuitenkin tänne virallisesti tuoduista autoista.

Stageaan joutuu valot virittelemään kun sekä Mitsuun että Subaruun (ja Toyotaan myös) ne saa suoraan maahantuojalta. Subaruun maahantuoja kirjoittaa laput, Legnumiin ja Caldinaan (ja Stageaan) ne saa hommattua.

Legnumin tapauksessa manuaali on erittäin harvinainen ja hintaluokka aivan eri kuin automaatilla.

On niitä Legnumin automaatteja hajonnut. Sekä omasta virheestä että muista syistä. Mutta en sitä vikaherkkänä pitäisi, kaikkihan hajoaa kun olosuhteet on sille otolliset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Stageasta:

Peräkontti on pinta-alaltaan varmaan hyvinkin vertailuporukan suurin, tuon takaylitys on niin suuri. Miinuspuoli tavaratilan koon suhteen tulee korkeudesta, kontti on hyvinkin matala. Tämä johtuu korkeasta lastauskorkeudesta, kontin lattia on korkealla kun alla on varapyörä koteloineen sekä bensatankki päällekkäin. Konttiin mahtuu vaikka mitä tavaraa mutta jos siellä tarvitsisi kuskata esim. vähän säkäkorkeudeltaan kookkaampaa koiraa niin katto tulee äkkiä vastaan.

Kaikki muut mallit WC34-korin alla ovat automaatteja paitsi 260RS sekä RS Four S. Jälkimmäisessä tuo S on merkittävä laatikon kannalta.

Stagea on kiistatta tuon porukan suurin ja painavinkin auto. Vertailua:

Stagea RS Four: 480cm / 1650kg (mun yksilöni muuten mitattiin rekisteröintikatsastuksessa 493cm pitkäksi)

Legnum VR-4: 474cm / 1550kg

Legacy GT-B: 468cm / 1510kg

Caldina GT-T: 452cm / 1470kg

Valitsin summanmutikassa verrokit 97-98 akselilta, automaattina ja ns. perusmallit. Speksit: specs.amayama.com

Onpas Caldina muuten onneton kooltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

itellä on legnumi ... kulutuksen saa tuolla manuaalilla 10 alle jos vaan malttaa ajaa mutta suurinpiirtein omalla kaasujalalla n.12l/100km

...

aika uskomattomalta kuulostaa vaikka ite koitin ajella nätistikin ni silti laskettu kulutus tankatusta bensasta on yli 14l/100km..

toki voi olla että mun kaasujalassa on vika mut kumminki..

huh... Tolla 4gen legalla keskikulutus n.15L/1000km E85:ttä ja toi on koko ajalta mitä on viinalla ajettu eli reilu 10tkm ja on ajettu radalla, vedetty kärriä isoa ja pientä, mailin vetokin mahtuu sekaan... puhtaalla maantie ajolla mennään n.10L/100km... 203tkm autossa mittarissa hyvin on kestänyt nipussakin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Stagea, Subaru Legacy GT-B ja Mitsubishi Legnum 4WD turbot

Kuulkaas, taannoin oli sekä manuaali että automagic versiot pre-facelift Legnumista. Molemmat olivat varmatoimisia, muutama lastentauti kylläkin. Ohjaustehostimen saa särki, kun veivaa äärilaitoja myöten vaikkapa kahdeksikkoa :) Tehostin saattaa kylläkin jossain määrin "toipua" normaaliksi, jos tsäkä käy, kuten mulla teki. Gurut ovat väkästelleet venttiilejä tuota ajatellen, pääsee ylipaine pois. Lisäksi AYC-pumppu saattaa alkaa reistailla, jolloin voi koittaa vaihtaa säädettävän paineanturin, se auttoi mulla vikavaloon yms. (mutta eihän siitä sillä uutta tule). Automaatti yllättävän näpsäkkä ja toimiva, manuaali tietenkin oma lukunsa. Laatikko kaipaa hyväkuntoiset ja laadukkaat öljyt. Automaatissa saattaa törmätä sellaiseen olemattomaan vikaan kuin vuotava stefa. Ja kuten arvata saattaa, sitä ei taida ihan tunnissa vaihdellakaan. Onneksi itse vältyin. Hydrauliset venttiilivälyksen tasaajat saattaa naputtaa, siihen auttaa putsaus/vaihto (isompireikäiset versiot) ja hyvät öljyt. Alustan osia joutunee vaihtelemaan; tukivarsia ja pyöränlaakereita yms. hilpettä. Alustasarjaan ei kannata haaveilla liiemmin säätöjä jäykkyyden tms. lisäksi, rakenteesta johtuen (on siihenkin olemassa virityksiä). Kulmat jäänee p**ssiilleen, so f what, pääasia, että on tontissa ! Softaus onnistunee kaikkiin versioihin ihan täällä kotosuomessa (fuelcutin poiston, kartat jne., säätelin itse). Painetta kärsii nostaa johonkin 1,1bar hujakoille (esim. kuulajousella tai solenoidia softaamalla), vakiona jotain 0,5 - 0,6bar paikkeilla, vähintään bensapumppu toki kannattaa päivittää. Välijäähyksi esmes 600x300x76, sehän mahtuu kun laittaa mahtumaan, alkuperäinen ahistaa ja rakenne tosi hölmö. Osia löytyy kivasti mm. Camskill ja RHDJapan. Ainakin downpipen (alkuperäinen tekee mutkia ku suolisto) voi väännättää mm. 3" tuubasta täällä periferiassakin, löytyy tosin muualtakin. Kilpiin menee helpohkosti, saa mm. e-hyväksytyt valot korkeussäädöllä ihan alkuperäisinä kiinni, jos ne haluaa laittaa. Voi esitellä tyttöystävällekin. Pre-facessa takavaloissa e-hyväksynnät valmiina, faceliftissa ei. Päästöjen kanssa saattaa joutua jumppaamaan .. Bensaa vie vähintään n. 10 ltr, todennäköisesti enemmän. Pari vuotta ajelin, ei mitään isompaa vikaa. Meinasin jopa hommata kolmannen ketaleen, manuaalina toki. Ei tarvi pelko p**siissä ajella, koska loota leviää, ja muutenkin. En tällä hetkellä ole ostamassa/myymässä, kommentit siis kohtuu objektiiviset, ilman tunteita ;)

Ainiin, Nismon jakkarat sai ruuvattua alkuperäisiin kiskoihin, selkänojan säädöillä pystyi myös herkuttelemaan :)

Edit: Videota tuosta AYC:n toiminnasta, ja toki Subaru Legacy GT-B:n kanssa kisaa:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×