Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Guest Tonttuli

Kerääjäsäiliö

Recommended Posts

Guest Tonttuli

Hei foorumilaiset polttoaineen keruusäiliön rakentamisesta kysyisin sen verran että onko sillä suurikin käytännön merkitys onko tilavuus 1l vai 3l

noin 300hp+ turbo autolle. ja käytännön merkitystä valmistanko raudasta taikka alumiinista ?

tällä tavalla aion bensan saannin varmistaa width=770 height=770http://www.bjorkmotorsport.com/documents/pa-ker%20asennus.jpg[/img]

vielä kymysys bensiini linjoista onko laskukaavaa millä voin laskea teholle linjaston paksuuden tarpeen!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Keruusäiliön koko tietysti vähän riippuu siirtopumpun tehosta ja käyttötarkoituksesta. Jos samalla vaivalla tulee 3L pönttö kuin 1L:nkin, niin 3L vaan.

Senhän voi laskea käytännössä suuttimien koon mukaan riittääkö minkäkokoinen siirtopumppu. Joskus jossain nähnyt karkean taulukon, jossa siirtopumpun tuotto(l/h) neloskoneessa on suuttimen koko(cc/min) jaettuna kymmenellä. Eli 500cc suuttimille suositellaan 50l/h pumppua, 1000cc:lle 100l/h jne. Aika lähellä totuutta on ainakin tolla laskukaavalla.

Edit:

Ja näköjään 5-pyttysessä suutimien koko jaetaan kahdeksalla ja 6-pyttysessä 6.66:lla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Miksei sitä siirtopumppua voi mitottaa niin että se kattaa esim. moottorin oletetun kulutuksen + pieni varmuuskerroin?

Facetin red top ollut ylensä riittoisa kapistus tuohon hommaan.

Ainoa tilanne milloin kerääjäsäiliö tyhjenee on silloin kun kone vetää enemmän kuin mitä siirtopumppu pystyy pönttöön työntämään. Harvassa on ne tilanteet millon vedetään useita minuutteja varpaat maskin takana isolla vaihteella. Mailivedot/yms pitkänmatkalaiset erikseen. Radoilla pisimmät ajat taitaa tulla kemorassa ja motoparkissa... Eikä niissäkään kovin kauaa tarvi vetää torvi auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin,eihän suuttimista voikkaan ollenkaan laskeskella sitä oletettua kululutusta ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

kiitoksia näillä mennään suuttimien koko selittää jo oletetun kulutuksen ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin,eihän suuttimista voikkaan ollenkaan laskeskella sitä oletettua kululutusta ::)

Niin, pistetään väsymyksen piikkiin.. Ei pitäs öisin kirjotella mitään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Jos tehotavoite tuo 300hp+ niin unohtaisin kyllä kaikki siirtopumppusysteemit samantien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Olen ajatellut tekeväni itse kerääjäsäiliön n.3 litraa kenties. Tästä suuttimille kahdella 044 pumpulla. Suuttimet ehkä bosch ev14 1000cc. Polttoaine re85. Kone rb26 ja tehoa 500-600hv.

Millä pumppaan tankista kerääjäsäiliöön?

Kun käytetään kahta pumppua kerääjältä suuttimille niin pitääkö pumppujen jälkeen olla "takaiskuventtiilit" vai voiko letkut vain yhdistää pumppujen jälkeen y tai t haaralla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

044 pumpun pitäisi riittää 5bar@685hv siitä sitten miinus 30% niinku tuo etanoli vaatii eikös yksi pumppu riitä ja toinen laittamaan sitä tavaraa keruu säiliöön ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Jos tehotavoite tuo 300hp+ niin unohtaisin kyllä kaikki siirtopumppusysteemit samantien..

Joissain autoissa hörppää tyhjää mutkassa/radalla ilman moisia virityksiä, vaikka tehoa ei ton enempää olekkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

Jos tehotavoite tuo 300hp+ niin unohtaisin kyllä kaikki siirtopumppusysteemit samantien..

Joissain autoissa hörppää tyhjää mutkassa/radalla ilman moisia virityksiä, vaikka tehoa ei ton enempää olekkaan.

ja voi olla sitten varma että bensaa tulee ja riittävästi !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Mites jos ei lähdetä radalle kun merkkivalo palaa? ;D

Bensaa kun pitää tankissa sopivasti ja katsoo että pumppu on mahdollisimman pohjaan sijoitettu niin ei haukkaa ilmaa. Orkkistankeissa on kuitenkin välilaipiot ja turvatankeissa vaahdot pidättelemässä suuremmalta loiskumiselta.

Vai onko tää niitä "because race car" -juttuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

Mites jos ei lähdetä radalle kun merkkivalo palaa? ;D

Bensaa kun pitää tankissa sopivasti ja katsoo että pumppu on mahdollisimman pohjaan sijoitettu niin ei haukkaa ilmaa. Orkkistankeissa on kuitenkin välilaipiot ja turvatankeissa vaahdot pidättelemässä suuremmalta loiskumiselta.

Vai onko tää niitä "because race car" -juttuja?

tuntuu olevan järkevä systeemi saanpahan pidettyä tyhmyyteni kanssa tasaiset bensanpaineet ja olla varma että bensaa riittää, täten ymmärsin että ilmankin pärjää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Jaz tankki(noin 40litraa), vaahdolla, ilman kerääjäpönttöä, puolilleen bensaa niin vetää ilmaa. Tämä on testattu fakta. Tankki oli se malli missä syvennys pohjassa. Eli kyllä mä laittaisin sen kerääjäsäiliön oli se tankki sitte millanen tahansa, tai tehotavotteet millaset tahansa. Parin sadan investointi on huomattavasti halvempi kuin tuho joka tulee siitä kun kakku loppuukin koneesta kesken ajon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Jaz tankki(noin 40litraa), vaahdolla, ilman kerääjäpönttöä, puolilleen bensaa niin vetää ilmaa. Tämä on testattu fakta. Tankki oli se malli missä syvennys pohjassa. Eli kyllä mä laittaisin sen kerääjäsäiliön oli se tankki sitte millanen tahansa, tai tehotavotteet millaset tahansa. Parin sadan investointi on huomattavasti halvempi kuin tuho joka tulee siitä kun kakku loppuukin koneesta kesken ajon.

Sama todettu, 20 litran välein pitää tankata. Eikä ole merkkivaloa ilmottamassa. Vaahdot ei taida auttaa yhtään mitään tossa tankissa tohon loiskumiseen.

Käyttöautolla taas olisi kiva jos voisi ajaa niin kauan kun tykkää ilman että tarvii käydä välillä tankkaamassa.

Voiko kerääjäsäiliön laittaa konehuoneeseen, tietysti mahdollisimman viileään paikkaan, eikä lähelle törmäysalueita? Olisi helppo toteuttaa katuautoon ja jättää vakiopumppu siirtopumpuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

Minä olen päättänyt sijoittaa kerääjäsäiliön ja pumput varapyöräkoteloon ja takakonttiin tankki. Näin kyllä vastaheitto foorumilla kolmekymppiin oli tehty varapyöräkotelosta tankin muotoinen sekin näytti hyvältä mutta sit ois pumput suoraa takakontissa huutamassa korville!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin käsittämättömiä ongelmia olen vaan nähnyt välipönttösysteemien kanssa, että itse en ihan heti uskaltaisi moiseen lähteä.. bensanpaineet heittää miten milloinkin kun paluulinjassa painetta, tai sitten kiertoa ei tarpeeksi päätankkiin jolloin välisäiliön bensa kuumenee niin kuumaksi että säiliöön ei kärsi koskea..

Toki joku minua älykkäämpi saa sen kerrasta varmasti toimimaan. :)

Vakiotankissahan on "kerääjäsäiliö" pohjassa, paluuputken pääkin menee sinne kaukalon sisään niin kaukalo pysyy täynnä bensaa vaikka tankki olisi ihan tyhjä. Vasta kun sammuttaa auton, kaukalo pääsee valumaan tyhjäksi ja autoa ei saa enää uudestaan käyntiin..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tonttuli

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin käsittämättömiä ongelmia olen vaan nähnyt välipönttösysteemien kanssa, että itse en ihan heti uskaltaisi moiseen lähteä.. bensanpaineet heittää miten milloinkin kun paluulinjassa painetta, tai sitten kiertoa ei tarpeeksi päätankkiin jolloin välisäiliön bensa kuumenee niin kuumaksi että säiliöön ei kärsi koskea..

Toki joku minua älykkäämpi saa sen kerrasta varmasti toimimaan. :)

Vakiotankissahan on "kerääjäsäiliö" pohjassa, paluuputken pääkin menee sinne kaukalon sisään niin kaukalo pysyy täynnä bensaa vaikka tankki olisi ihan tyhjä. Vasta kun sammuttaa auton, kaukalo pääsee valumaan tyhjäksi ja autoa ei saa enää uudestaan käyntiin..

voihan vakio pumpun laittaa pumpaamaan paluulinjalle tankkiin jos tästä ongelma tulee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin käsittämättömiä ongelmia olen vaan nähnyt välipönttösysteemien kanssa, että itse en ihan heti uskaltaisi moiseen lähteä.. bensanpaineet heittää miten milloinkin kun paluulinjassa painetta, tai sitten kiertoa ei tarpeeksi päätankkiin jolloin välisäiliön bensa kuumenee niin kuumaksi että säiliöön ei kärsi koskea..

Toki joku minua älykkäämpi saa sen kerrasta varmasti toimimaan. :)

Vakiotankissahan on "kerääjäsäiliö" pohjassa, paluuputken pääkin menee sinne kaukalon sisään niin kaukalo pysyy täynnä bensaa vaikka tankki olisi ihan tyhjä. Vasta kun sammuttaa auton, kaukalo pääsee valumaan tyhjäksi ja autoa ei saa enää uudestaan käyntiin..

voihan vakio pumpun laittaa pumpaamaan paluulinjalle tankkiin jos tästä ongelma tulee

Kyllä menee kauheeks hifistelyks..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Niin käsittämättömiä ongelmia olen vaan nähnyt välipönttösysteemien kanssa, että itse en ihan heti uskaltaisi moiseen lähteä.. bensanpaineet heittää miten milloinkin kun paluulinjassa painetta, tai sitten kiertoa ei tarpeeksi päätankkiin jolloin välisäiliön bensa kuumenee niin kuumaksi että säiliöön ei kärsi koskea..

Toki joku minua älykkäämpi saa sen kerrasta varmasti toimimaan. :)

Vakiotankissahan on "kerääjäsäiliö" pohjassa, paluuputken pääkin menee sinne kaukalon sisään niin kaukalo pysyy täynnä bensaa vaikka tankki olisi ihan tyhjä. Vasta kun sammuttaa auton, kaukalo pääsee valumaan tyhjäksi ja autoa ei saa enää uudestaan käyntiin..

voihan vakio pumpun laittaa pumpaamaan paluulinjalle tankkiin jos tästä ongelma tulee

Kauanko meinaat että pumppu kestää kuivana käymistä? Keruusäiliön kannessa on linja josta bensa menee ylivuotona takaisin tankkiin kun tankilta säiliöön pumpataan enemmän bensaa kuin mitä suuttimet kuluttaa.

Nuo Zuikkiksen heittämät esimerkit kuulostaa siltä että joko siirtopumppu tankilta säiliöön on alimittainen tarpeisiin nähden (jolloin vaihtuvuutta säiliön ja tankin välillä ei ole riittävästi) tai sitten paluulinja säiliöstä tankkiin on alimittainen jolloin säiliöön muodostuu paine. Tämä jälkimmäinen vaikuttaa suoraan koneelta tulevan paluulinjan paineeseen.

Kyllä tuo rakenne on ihan hyvä olemassa jos tarvetta sille on mutta tämä keskustelu kuulostaa tällä hetkellä siltä että keruusäiliö on vaan saatava mukaan koska se on race, tietämättä miten kokonaisuuden on tarkoitus toimia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Miun ei ainakaan tarvi sitä välitankkia saada. Aattelin vaan että jos täytyy kahta pumppua käyttää.. mihin en siihenkään vielä tiedä varmaa vastausta niin olisi helpompi ehkä sijoittaa ne konttiin tai pohjaan?

Toimisiko yksi iso pumppu tankin ulkopuolella jos sen imupuoli olisi "lapolla" tankista. Pumpun imu hiukan tankin alapuolella pohjassa ja tulo pumpulle tankin alkuperäisestä läpiviennistä päältä. Tankin sisään sitten pilli joka ottaa bensaa sieltä tankin orkkis sumpusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Miun ei ainakaan tarvi sitä välitankkia saada. Aattelin vaan että jos täytyy kahta pumppua käyttää.. mihin en siihenkään vielä tiedä varmaa vastausta niin olisi helpompi ehkä sijoittaa ne konttiin tai pohjaan?

Toimisiko yksi iso pumppu tankin ulkopuolella jos sen imupuoli olisi "lapolla" tankista. Pumpun imu hiukan tankin alapuolella pohjassa ja tulo pumpulle tankin alkuperäisestä läpiviennistä päältä. Tankin sisään sitten pilli joka ottaa bensaa sieltä tankin orkkis sumpusta?

Aika ohkanen se läpivienti vakiona tollaseen imuhommaan?

JAZ kohtalotovereita muitakin.. Pikkasen jarrutti ni puolella tankilla alko pumput vetää tyhjää :D Siirtopumppu ois tuolla hallilla kun jaksais hetken kasailla et välärin saa kehiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Useimmat "ulkoiset" bensapumput voi kyllä tipauttaa tankin sisällekin, sinne vakiopaikalle. Joku imusihti toki rakenneltava. Tuo minusta kuitenkin se helpoin tapa saada valtaisat tuotot..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Kerääjäsäiliö

Kyllä tuo rakenne on ihan hyvä olemassa jos tarvetta sille on mutta tämä keskustelu kuulostaa tällä hetkellä siltä että keruusäiliö on vaan saatava mukaan koska se on race, tietämättä miten kokonaisuuden on tarkoitus toimia.

En tiedä topicin aloittajan motiiveista, mutta itselle tarve on ihan oikea. Juuri toi Jazin tankki ongelmana, ei ole alkuperäisen kaltaisia systeemeitä.

Lisää painoahan tuo vain tuo "because race car" jättäisin bensapumput kokonaan pois jos toimisi hyvin ilman :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×