Jump to content
  • Announcements

• Teppo

Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
sirwo

civic type r vs. focus st vs. muut

civic type r vs. focus st vs. muut  

2 members have voted

1. 1. civic type r vs. focus st vs. muut

• civic type r
    • ford focus st
      0
    • joku muu
      0

Recommended Posts

Vs: civic type r vs. focus st vs. muut

Imppu pitää olla STI, muut on paskoja kun netissä lukee.

Toi on kyllä jännä, miten aina pitäs olla se paras malli, vaikka ihan peruskäyttiksestä ois puhe. Mut ihan sama se on joka foorumilla. Miataukoilla oli just kauheeta vääntöä, ku joku kyseli peruskäyttiksen ostosta ja sano, et ei koneella oo mitään väliä, ykskutonenki menee. Ni kauhia "hyökkäys", et ykskasi on niin paljon isompi, ettei pikkulohkoa saa edes miettiä. Ja tiiäthän sä, ettei Supraklupilla saa sanoa ääneen, et vaparillakin voi ajaa työmatkan ruuhkajonossa.. ;D

Imppu pitää olla STI, muut on paskoja kun netissä lukee.

Toi on kyllä jännä, miten aina pitäs olla se paras malli, vaikka ihan peruskäyttiksestä ois puhe. Mut ihan sama se on joka foorumilla. Miataukoilla oli just kauheeta vääntöä, ku joku kyseli peruskäyttiksen ostosta ja sano, et ei koneella oo mitään väliä, ykskutonenki menee. Ni kauhia "hyökkäys", et ykskasi on niin paljon isompi, ettei pikkulohkoa saa edes miettiä. Ja tiiäthän sä, ettei Supraklupilla saa sanoa ääneen, et vaparillakin voi ajaa työmatkan ruuhkajonossa.. ;D

Ehkä ei pitäisi lukea nettiä, vaan käydä koeajamassa noita autoja ja tehdä sitten päätös (K2 kiteytti sen hyvin).

Mitä tulee vajaavetoiseen ja nelivetoon , niin jos perse kestää niin en kyllä tiputtaisi nelivetoa pois. Vaikka talvi lyhyt ja liukkaita kelejä on vähän, niin on se vain niin paljon mukavampaa ajaa vaikka vakio wrx:llä tuolla liikenteen joukossa entä tehokkaalla etuvedolla, jossa kokoajan paukuttaa luistonesto päälle (Kokeiltu RS Skodalla). Muistan kyllä, kun eräs sankari nöyryytti mua tuollaisella talvella, mutta vartilla kesällä oli kiva viedä päänahka helposti ;D. Sen jälkeen tuokin kaveri vaihtoi WRX:n-> STI:n ;).

tai sitten mazda speed3 aka Mazda3 MPS noissahan on ihat kivat tehot ja näyttää ihan perus mazdalta ;D

350z arveluttaa talviajettavuus...

Turhaan. Se on erinomainen.

Mitä tulee noihin evoihin ja imppuihin niin ne vie bensaa ja paljon. Ja muutenkin tuollainen joku pikkukoppi lienee aikapaljon halvempi ylläpitää.

Tää on mun mielestä yksi suuri asia mikä käyttiksen kohdalla tulee ottaa huomioon tai ainakin monen kannattaisi ainakin niin tehdä. Varmaan evot ja imput on nopeampia kuin nuo etuveto hot hatchit, mutta on muistettava se että käyttiksen tulee olla aina käytettävissä ja sen ylläpitokulut sekä bensa kustannukset olisi hyvä olla pienet. Parhaana mahdollisena käyttiksenä ei toimi turbollinen sportti jossa vaihdellaan alakerran laakereita tai turboa pari kertaa vuodessa. ;)

Se, että bensan kulutus on pari litraa pienempi per 100 km tekee aika vuosittaisen säästön käyttäjän lompakkoon. Myös nelivedon huoltokustannukset ovat suuremmat kuin etuvedon. Ok, etuvetoinen ei ole kylän nopein tai hauskin mahdollinen käyttöauto. Jos sti:hin tai wrx:ään verrattuna type r tai vastaava tarjoaa 90 %:sti vastavaan ajokokemuksen, niin kyllä itse ainakin kallistuisin etuvedon puoleen.

Lisäksi on myös muistettava, että ajokokemukseen vaikuttaa paljon myös se mihin on tottunut. Itse pidän 115 hv miniä tai 140 hv mx-5:sta hauskana autona, mutta luettujen kommenttien perusteella tuskin monikaan tällä foorumilla samaa allekirjoittaa. Mutta itse en olekaan päässyt koskaan 300 heppasen skylinen tai sx:n kyytiin.

Kaiken tän keskustelun lomassa herää myös kysymys, että onko vetotapa tai tehon määrä se oikea mittari, jolla autoja rankataan järjestykseen? Varsinkin, kun kyseessä on käyttis. Olisiko sittenkin ajokokemus/ajotunnelma tärkeämpi mittari käyttiksen valintaan?

Käyttiksen täytyy toki olla sellainen, että se menee mahd. pienellä remontilla. Eikä se pieni polttoaineenkulutuskaan huono juttu ole, siitä mä tykkään esim. tossa Bemarissakin. Mutta, jospa sillä kulutuslisällä saa lisää tehoa, tai muuta ekstraa, niin eihän se käyttiksessäkään nyt niin paha juttu ole... Tietty josssain rajoissa joo. Silloin se käyttiksen iso polttoaineenkulutus hatuttaa, jos sillä ei saa mitään vastinetta, vähän niinkuin mun taannoisessa 360 Volvossa. ;D Eli vähän samaa mieltä olen tästä kuin Koljonenkin. Kyllä vaikka varsinainen harrastaminen onkin ollut vähän vähissä viime vuosina, olen kuitenkin sen verran sydämeltäni autoharrastaja, ettei ne auton käyttökulut ole se päällimmäinen asia.

Tehon määrä on toki subjektiivisesti arvioitava asia, enkä mä ole tohon Corollaankaan ihan hirveesti kaivannut lisää tehoa. Siinähän on speksien mukaan oikein 65 hp. :) Riippuu toki autostakin, että mikä tuntuu riittävältä. Mutta jollekin se vetotapa voi olla kyllä ihan se ratkaisevakin tekijä. Esim. mä en kyllä etuvetoa huoli, se on ihan varma. Kyllä ekana talvena viimeistään ahdistuisi kuoliaaksi.

Jokainen tietää itse, kuinka iso asia se vetotapa on itselle. Jollekin ei ole niin väliä, toiselle taas millään muulla ei ole niin väliä. Jokuhan ihan tykkääkin etuvedosta, ihan miten vaan...

Tää on mun mielestä yksi suuri asia mikä käyttiksen kohdalla tulee ottaa huomioon tai ainakin monen kannattaisi ainakin niin tehdä. Varmaan evot ja imput on nopeampia kuin nuo etuveto hot hatchit, mutta on muistettava se että käyttiksen tulee olla aina käytettävissä ja sen ylläpitokulut sekä bensa kustannukset olisi hyvä olla pienet. Parhaana mahdollisena käyttiksenä ei toimi turbollinen sportti jossa vaihdellaan alakerran laakereita tai turboa pari kertaa vuodessa. ;)

Se, että bensan kulutus on pari litraa pienempi per 100 km tekee aika vuosittaisen säästön käyttäjän lompakkoon. Myös nelivedon huoltokustannukset ovat suuremmat kuin etuvedon. Ok, etuvetoinen ei ole kylän nopein tai hauskin mahdollinen käyttöauto. Jos sti:hin tai wrx:ään verrattuna type r tai vastaava tarjoaa 90 %:sti vastavaan ajokokemuksen, niin kyllä itse ainakin kallistuisin etuvedon puoleen.

Jos oikeasti aletaan laskemaan autoilemisen kuluja niin tuollainen litran tai parin kulutusero vuositasolla ei oikeastaan ole mikään isokaan juttu. Oma vaikutuksensa toki silläkin, mutta keskimääräisellä 18tkm vuosisuoritteella 2 litran kulutusero (bensakoneella) tarkoittaa n. 550 € lisäkuluja vuodessa. Sama summa hukkuu helposti esim. X-mallin isompaan arvon alenemiseen verrattuna Y-malliin. Samoin vakuutuksissa ja huoltojen hinnoissa voi olla yllättäviäkin eroja.

Itselle ei myöskään oikein aukea miten nelivedon huoltokustannukset olisivat suuremmat kuin etuvedon. Okei, peräöljyä menee toiseenkin päähän, mutta mitä muuta eroa? Kulutusta neliveto jonkin verran nostaa, mutta se taas ei liity huoltokuluihin.

Jos etuveto tarjoaisi 90% saman ajokokemuksen kuin neliveto niin se voisi olla ihan perusteltu juttu. Pointti on siinä, että se ei vaan yksinkertaisesti tarjoa :)

Mitä tulee noihin evoihin ja imppuihin niin ne vie bensaa ja paljon. Ja muutenkin tuollainen joku pikkukoppi lienee aikapaljon halvempi ylläpitää.

Kaiken tän keskustelun lomassa herää myös kysymys, että onko vetotapa tai tehon määrä se oikea mittari, jolla autoja rankataan järjestykseen? Varsinkin, kun kyseessä on käyttis. Olisiko sittenkin ajokokemus/ajotunnelma tärkeämpi mittari käyttiksen valintaan?

Bensankulutus ikävä puheenaihe tälläsenä aikana kun uhkaillaan jopa yksityisautoilun lopettamisesta tarkoituksella, tehden siitä järjettömän kallista.

Olette harvinaisen oikeassa tuon kulutuksen suhteen, mutta sitä saa mistä maksaa? Eli kun kysytään mielipidettä, minä olen valmis maksamaan siitä että mulla on hauskempaa kun valoissa vieressä kyyläilevällä lippispäällä sivikissään ;)

Jos topicin alottaja olisi sanallakaan maininnut taloudellisuudesta, en olisi edes vaivautunut vastaamaan koko topicciin.

Käyttiksen täytyy toki olla sellainen, että se menee mahd. pienellä remontilla. Eikä se pieni polttoaineenkulutuskaan huono juttu ole, siitä mä tykkään esim. tossa Bemarissakin. Mutta, jospa sillä kulutuslisällä saa lisää tehoa, tai muuta ekstraa, niin eihän se käyttiksessäkään nyt niin paha juttu ole... Tietty josssain rajoissa joo. Silloin se käyttiksen iso polttoaineenkulutus hatuttaa, jos sillä ei saa mitään vastinetta, vähän niinkuin mun taannoisessa 360 Volvossa. ;D Eli vähän samaa mieltä olen tästä kuin Koljonenkin. Kyllä vaikka varsinainen harrastaminen onkin ollut vähän vähissä viime vuosina, olen kuitenkin sen verran sydämeltäni autoharrastaja, ettei ne auton käyttökulut ole se päällimmäinen asia.

Tehon määrä on toki subjektiivisesti arvioitava asia, enkä mä ole tohon Corollaankaan ihan hirveesti kaivannut lisää tehoa. Siinähän on speksien mukaan oikein 65 hp. :) Riippuu toki autostakin, että mikä tuntuu riittävältä. Mutta jollekin se vetotapa voi olla kyllä ihan se ratkaisevakin tekijä. Esim. mä en kyllä etuvetoa huoli, se on ihan varma. Kyllä ekana talvena viimeistään ahdistuisi kuoliaaksi.

Jokainen tietää itse, kuinka iso asia se vetotapa on itselle. Jollekin ei ole niin väliä, toiselle taas millään muulla ei ole niin väliä. Jokuhan ihan tykkääkin etuvedosta, ihan miten vaan...

Mieltymyksistähän auton valinta on monesti kiinni ja siitä mistä on valmis maksamaan. Olen kanssanne ihan samaa mieltä. Ehkä ketjun aloittajan olisi paras ensin istua alas ja miettiä mitä oikeasti haluaa autolta, ja sen jälkeen käydä kokeilemassa eri autoja ja muodostaa oma mielipiteensä vaihtoehdoista.

Jos etuveto tarjoaisi 90% saman ajokokemuksen kuin neliveto niin se voisi olla ihan perusteltu juttu. Pointti on siinä, että se ei vaan yksinkertaisesti tarjoa :)

Toiselle tarjoaa, toiselle ei. In all matters of opinion, our adversaries are insane. - Oscar wilde ;)

Jos oikeasti aletaan laskemaan autoilemisen kuluja niin tuollainen litran tai parin kulutusero vuositasolla ei oikeastaan ole mikään isokaan juttu. Oma vaikutuksensa toki silläkin, mutta keskimääräisellä 18tkm vuosisuoritteella 2 litran kulutusero (bensakoneella) tarkoittaa n. 550 € lisäkuluja vuodessa. Sama summa hukkuu helposti esim. X-mallin isompaan arvon alenemiseen verrattuna Y-malliin. Samoin vakuutuksissa ja huoltojen hinnoissa voi olla yllättäviäkin eroja.

Tässäkin kohtaa tullaan taas saman kysymyksen äärelle mitä Koljonen aikaisemmin sivusi. Jos on valmis maksamaan 550€ vuodessa lisää ajamisen kuluja, niin hyvä. Siitä vain. Itselle vain tuo 550€ on aika suuri summa rahaa ja ehkä käytän sen mieluummin vaikka siihen oikeaan harrasteautoon, jolla voin ehkä jonain päivänä käydä paiskomassa radalla. Olet oikeassa siinä, että myös vakuutukset ja huollot ovat myös ratkaiseva tekijä.

Itselle ei myöskään oikein aukea miten nelivedon huoltokustannukset olisivat suuremmat kuin etuvedon. Okei, peräöljyä menee toiseenkin päähän, mutta mitä muuta eroa? Kulutusta neliveto jonkin verran nostaa, mutta se taas ei liity huoltokuluihin.

Itse en ole omistanut koskaan nelivetoa, niin omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta kyllähän ainakin jollain aikavälillä vaikutusta on sillä, että nelivedon voimansiirto-osissa on aika paljon enemmän tavaraa kuin etuvedossa. Oletettavasti myös nelarin vetarit ovat kalliimmat, kardaanin laakerointi kuluu ja yms.

Tässäkin kohtaa tullaan taas saman kysymyksen äärelle mitä Koljonen aikaisemmin sivusi. Jos on valmis maksamaan 550€ vuodessa lisää ajamisen kuluja, niin hyvä. Siitä vain. Itselle vain tuo 550€ on aika suuri summa rahaa ja ehkä käytän sen mieluummin vaikka siihen oikeaan harrasteautoon, jolla voin ehkä jonain päivänä käydä paiskomassa radalla. Olet oikeassa siinä, että myös vakuutukset ja huollot ovat myös ratkaiseva tekijä.

Itse en ole omistanut koskaan nelivetoa, niin omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta kyllähän ainakin jollain aikavälillä vaikutusta on sillä, että nelivedon voimansiirto-osissa on aika paljon enemmän tavaraa kuin etuvedossa. Oletettavasti myös nelarin vetarit ovat kalliimmat, kardaanin laakerointi kuluu ja yms.

550 € on toki paljon rahaa, ei siinä. Pointti oli siinä, että kahta eri autoa verratessa ei kannata kiinnittää yksin kulutukseen huomiota vaan kokonaiskuluihin. Vuositasolla tuo summa hurahtaa helposti esim. juuri arvonalennuksen, huoltojen yms. vakuutuskulujen kautta taivaan tuuliin. Näin ollen se vähemmän kuluttava kinneri voi yllättäen olla huomattavasti kalliimpi.

En itse allekirjoita noita nelivedon ekstrakuluja. 7 vuotta ollut yhtäjaksoisesti neliveto omistuksessa ja tälläkin hetkellä niin käyttiksenä kuin harrastepelinä. Omaa tyhmyyttäni hajotin yhdesta Chevroletistä jakolaatikon, muuten ekstra kulut on tosiaan rajoittunut ylimääräisiin peräöljykuluihin. Evoon varmaan saa kardaanin laakerin tässä vuoden sisään hankkia, mutta varsinkin käyttöautosta puhuttaessa nämä ovat kuluja, joita ei todennäköisesti koskaan tule eteen auton eliniän aikana. Ja vaikka tulisikin, keskimäärin vuositasolla jaettuna menee jo täydellisen mitättömyyksiin.

Oma näkemys vetotavasta on tällänen kun puhutaan oikeesti tehokkaista peleistä:

Talvella yli 400hv:

Etuveto -> hidas -> ei todellakaan hauska

Takaveto -> hidas -> mutta hauska

Neliveto -> nopea -> ja myös hauska

Kesällä yli 400hv->

Etuveto -> oikealla rengastuksella voi olla myös nopea -> mutkapätkällä ei edelleenkään hauska

Takaveto -> oikealla rengastuksella nopea -> mutkapätkällä hauska

Neliveto -> nopea jos on vielä enemmän voimaa mitä muilla -> ei hauska jos ei riittävästi voimaa

Eli tiivistettynä nelikossa varsinkin kesällä tarvii olla pirusti voimaa että on hauska. :)

Etuveto hauska vain suoralla muitten kiusaamisessa. :D

Takaveto melkeen sama ku etuveto...

tommone fiat 500 abarth menee niii perkeleesti ettei mitää järkee

Jätkällä on kyllä aika syvä lama päällä ;D

no ei se mun datsunii kyykytä mut ku käy ainavaa koeajoil niil perus puntoilla ja sit tärähtää tollanen ette nii huhhuh ;D

Aina kun evojen kulutusta moititaan mun pitaa mainostaa tuon oman matkakulutusta. Alle kasilla kulkee. En osaa pitaa jarin pahana 1550kg automaatille. Mita tulee voimansiirron aiheuttamiin kuluihin haluaisin olla siitakin eri mielta. Normaalit oljynvaihdot vain, ihan kuten muitakin autoja pitaa varmaan huoltaa. ;) Vaan jos halvalla autoilla pitaa niin miksei kerralla osta enimman arvonalennuksensa jo nahneen pikkukipon pienella koneella ja harrastepeli erikseen. Tai sitten yhdistaa molemmat ja laittaa kivakan kayttokulkineen, jonka kulut on silti pienemmat mita kahdella edellamainitulla yhteensa.

Mutta mita topickin otsakkeeseen tulee ehdotukseni on selkeasti Focus.

550 € on toki paljon rahaa, ei siinä. Pointti oli siinä, että kahta eri autoa verratessa ei kannata kiinnittää yksin kulutukseen huomiota vaan kokonaiskuluihin. Vuositasolla tuo summa hurahtaa helposti esim. juuri arvonalennuksen, huoltojen yms. vakuutuskulujen kautta taivaan tuuliin. Näin ollen se vähemmän kuluttava kinneri voi yllättäen olla huomattavasti kalliimpi.

Olet oikeassa, että kokonaiskulujen laskeminen on se mittari, jolla jonkin tietyn auton kulujen arviointi onnistuu parhaiten. Bensan kulutus on yksi osa kokonaiskuluja, mutta se on myös etukäteen helpoimmin laskettavia kuluja autoilussa. Olen myös samaa mieltä siinä, että arvon alennus on hyvä huomioida kokonaiskuluissa, mutta sen arvioiminen on aika vaikeaa, varsinkin kun puhutaan autoilusta näin yleisellä tasolla. Se on myös sellainen kuluerä, joka ei varsinaisesti syö kuukausittaisia käyttövaroja, vaan ennemminkin se vain pienentää autossa kiinni olevaa pääomaa.

En itse allekirjoita noita nelivedon ekstrakuluja. 7 vuotta ollut yhtäjaksoisesti neliveto omistuksessa ja tälläkin hetkellä niin käyttiksenä kuin harrastepelinä. Omaa tyhmyyttäni hajotin yhdesta Chevroletistä jakolaatikon, muuten ekstra kulut on tosiaan rajoittunut ylimääräisiin peräöljykuluihin. Evoon varmaan saa kardaanin laakerin tässä vuoden sisään hankkia, mutta varsinkin käyttöautosta puhuttaessa nämä ovat kuluja, joita ei todennäköisesti koskaan tule eteen auton eliniän aikana. Ja vaikka tulisikin, keskimäärin vuositasolla jaettuna menee jo täydellisen mitättömyyksiin.

Tähän on paha sanoa mitään, kun en ole omistanut nelivetoa koskaan. Omaan korvaan kuulostaa siltä, että sinulla on mennyt aika hyvin noiden nelivetojen kanssa.

Aina kun evojen kulutusta moititaan mun pitaa mainostaa tuon oman matkakulutusta. Alle kasilla kulkee. En osaa pitaa jarin pahana 1550kg automaatille.

Mutta etkös sinäkin ole joutunut tinkimään ajon hauskuudesta jonkin verran, jotta pääsisit näihin kulutuslukemiin? Ainakin muistelen lukeneeni tältä foorumilta, että olet laskenut ajonopeuksiasi työmatkallasi, jotta saat bensan kulutuksen pienenemään. Hyvät lukemathan nuo ovat evolle, mutta en usko että ajokokemus ainakaan työmatkoillasi on kovin erikoinen siihen, että sinulla olisi perseen alla etuvetoinen hot hatch.

Vaan jos halvalla autoilla pitaa niin miksei kerralla osta enimman arvonalennuksensa jo nahneen pikkukipon pienella koneella ja harrastepeli erikseen. Tai sitten yhdistaa molemmat ja laittaa kivakan kayttokulkineen, jonka kulut on silti pienemmat mita kahdella edellamainitulla yhteensa.

Näinhän täällä foorumilla moni tuntuu tekevän. Ajetaan sunnyillä ja vastaavilla koko talvi. Tämäkin on valintakysymys. Tässä valinnassa on ainakin se etu, että harrasteauton hajotessa ei se vaikeuta työmatkoja tai muuta liikkumista. Mutta kuten sanoin niin kyse on valinnoista.

10km työmatka jonossa ja hauskuus? No vähän suhteellista tämä. Keskinopeus ajotietokoneen mukaan on työmatkoilla 35kmh, vähän sivukatua ja loppu motaria tai muuta 2-kaistaista. Ei se tuolla työmatkalla millään kasilla tietenkään kulje. Laatikossa on niin paljon tavaraa, ettei varsinkaan talvisin kerkeä lukituslämpötilaan. En mä ajonopeuksiani ole normaalista laskenut, mutta myönnän toki ajavani lähestulkoon aina rajoitusten mukaan enkä lutu lattiassa. Joskus olen kokeillut kyllä pihistellä pitkän matkan vauhdista hieman ihan testin vuoksi, mutta se ei juuri kulutukseen tunnu vaikuttavan, joten en moista yleensä jaksa harjoittaa. Kasin ja alle kulutus löytyy sitten pitkällä matkalla kyllä.

Mähän käytän tuota pääasiassa talviautona, joten hauskuuskerroin on todellakin jotain ihan muuta kuin etuvedolla. ;D Kesällähän nelivetoautomaatti on umpitylsä jossei ole ihan tolkuttomasti paukkua. Toki silti lähtee hot hatchiin verrattuna kuin hauki rannasta, mutta se ei vaan niin tunnu siltä. Vaan se joka ei nelivedolla ole talvella ajanut ei voi ymmärtää ennenkuin kokeilee. Paluuta vajaavetoisiin vaan harvalla enää on. On kyllä harmittanut kun tämä "talvi" on ollut näin vähäluminen. Tuon kanssa se on melkein mitä enemmän lunta sen hauskempi. Hot hatchin kanssa talvella on aikalailla karumpi meininki.

Nyt on neljäs talvi menossa eikä kyllä voimansiirron kanssa ole mitään pulmaa ikinä ollut. Harvoin noissa sillä puolen ongelmia onkaan kun normaalisti huoltaa.

Taas karkas mopo käsistä...

Kuten aiemminkin sanoin, puolueetonta mielipidettä ei täältä saa, jokainen puolustaa omaansa ;)

Kuten aiemminkin sanoin, puolueetonta mielipidettä ei täältä saa, jokainen puolustaa omaansa ;)

Eniten kiinnostaa saako topic:n aloittaja ostettua mitään autoa näiden kirjoitusten perusteella ;). Positiivistä tällä palstalla on se, että mielipiteitä löytyy eikä kaikki ole vain joojoo nissanmiehiä.

Mitä nelivetoon tulee, niin vaikka se olis haldex, niin kyllä se talvella on kiva peli ja kyllä kerkeää. Lainaten avokkia "Miksi kaikki jää aina valoissa, niin kuin paska tikun nokkaan" ;D

Olihan otsakkeessa "..vs. muut". :)

Minusta tämä on ihan hyvä topicki ja ihmisten omia mielipiteitä on mukava luestella. Kyllä kaikista autoista paljon mielipiteitä ja ominaisuuksia löytyy, mutta se on eri asia kuuluuko ne tämän topickin henkeen. Nisupuolelta löytyy aika hyvinkin mielipiteitä monesta merkistä koska useimmilla datsuni on vain kesäautona, joten toiselle vuosipuolikkaalle moni joutuu miettimään sopivaa kulkinetta.

Olihan otsakkeessa "..vs. muut". :)

Minusta tämä on ihan hyvä topicki ja ihmisten omia mielipiteitä on mukava luestella. Kyllä kaikista autoista paljon mielipiteitä ja ominaisuuksia löytyy, mutta se on eri asia kuuluuko ne tämän topickin henkeen. Nisupuolelta löytyy aika hyvinkin mielipiteitä monesta merkistä koska useimmilla datsuni on vain kesäautona, joten toiselle vuosipuolikkaalle moni joutuu miettimään sopivaa kulkinetta.

Muuten joo hyvä, mutta tää meni taas vetotavan väittelyyn, eikä niinkään suosituksiin jostain niistä muista.

topicin alottaja ei saa kyllä viimesistä viesteistä mitään ;D

Eniten kiinnostaa saako topic:n aloittaja ostettua mitään autoa näiden kirjoitusten perusteella ;). Positiivistä tällä palstalla on se, että mielipiteitä löytyy eikä kaikki ole vain joojoo nissanmiehiä.

Mitä nelivetoon tulee, niin vaikka se olis haldex, niin kyllä se talvella on kiva peli ja kyllä kerkeää. Lainaten avokkia "Miksi kaikki jää aina valoissa, niin kuin paska tikun nokkaan" ;D

On ihan hieno että topicci on aiheuttanut paljon keskustelua. Siksi perustin tämän, koska halusin saada selville asioita autoista etukäteen, että osaa huomioda koeajoilla asiat joita ei välttämättä hetken huumassa tajua huomioida. Nyt lukemani perusteella olen taas nostanut impreza wrx (mahd. sti) vaihtoehtoihin... nelivetoisuutensa takia. Mutta askarruttavia asioita tässä vaiheessa on vielä tyyppiviat/kestävyys, kuitenkin puhutaan pieni koneisista autoista joissa kaakit kohtuullisen korkealla. Ja joku näytti kirjoittaneen että 350z olisi kelpo talvipeli, pystyykö muut yhtymään tähän?

Zeta nyt edellyttää muutenkin vähän kompromisseja kuin vain talviajettavuudessa, aika monelle kuitenkin tulee ainakin joskus tarvetta useamman kuin yhden matkustajan tai vaikka rengassarjan kuljettamiseen. :) Ei kai toi talvella mitenkään ihmeellinen ole jos raaskii uittaa suolavellissä. Zetaan kai mahtuu 17" vanteetkin ja siinä koossa saa talvirenkaitakin ihan inhimilliseen hintaan.

Mutta joo, ei tosiaan yhtään huono idea myöskään hankkia kaksi autoa joista toinen on kiva kesällä ja toinen talvella. Mulla oli aikaisemmin Evo V kesät talvet ja nyt taas Evo III talveksi ja toi MX-5 kesäksi ja yhdistelmä on kyllä samalla niinpaljon hauskempi ja toisaalta myös käytännöllisempi kuin jos olisi joko yksi kalliimpi turbonelikko tai yksi kalliimpi avoauto, noi turbonelivedot kun tuntuu tarvitsevan ihan saakelisti voimaa että niissä olisi fiilistä myös kesäkuivalla joten ennemmin heittää katon alas ja nauttii.

Evo 3 on aivan liian vanhan näköinen. Ennemin evo 5 vitosesta ylös päin muutenkin crankwalking riskit pienenee. Eikä se suolavelli mitään haittaa jos pitää autosta huolta, Muistaa pestä pohjan kerranviikossa

Muistaa pestä pohjan kerranviikossa

Kuka oikeasti pesee noin usein pohjan? Ihan pakko kysyä nimimerkillä ei ole omaa hallia kotona tai työpaikalla missä tuon pystyisi tekemään.

Ja eiköhän se ruostesuojaus ole päivänsana.

Evo 3 on aivan liian vanhan näköinen. Ennemin evo 5 vitosesta ylös päin muutenkin crankwalking riskit pienenee. Eikä se suolavelli mitään haittaa jos pitää autosta huolta, Muistaa pestä pohjan kerranviikossa

Juu, ruma kuin perkele toi kolmonen on ja crankwalkin kanssa saa aina jännittää. Toisaalta nelosesta eteenpäin on sit hajoava AYC, että aika kompromissivehkeitä noi Mitsut. Ehkä Subaru on parempi, tai GT4. :) Mut ihan hyvin noita turbonelikkoja tuntuu n. kympin budjetilla saavan, ja toisella kympillä sit ihan kivan kesäauton, vaikka jonkun Datsunin tai rakentaa ahdetun MX-5:sen.

Zeta on ihan hyvä talviauto. Heikkoudet on vakionakin aika pieni maavara, joten ihan joka kelillä ei välttämättä kannata lähteä ajamaan. Lisäksi luistonesto on todella niuho ja mun mielestä talvella jopa aika rasittava, kun ei salli luistoa yhtään. Sit taas jos ottaa pois, niin kitkat alla ei pitoa oo nimeksikään ja mennään kokoajan kahva edellä. Hauskaa se on kyllä, mutta ei tolla talvisin kovin nopeesti edetä ainakaan kitkat alla. :)

Zetan muut heikkoudet on korkeahko kulutus, melutaso ja huono maalipinta. Näistä huolimatta pidän omani varmaan hautaan saakka. :)

Zetan suurin heikkous mun mielestä on sen vapaastihengittävyys ;)

Edit: Vapaastihengittävyys? Onko se edes sana?

Ihan hyvä topikki minustakin, vaikka karkailee aika kauaksi aiheesta välillä niin silti varmaan tuo hyviä pointteja esille. Nokon kulutus kommenti oli hyvä. Minä nimittäin laitoin e39 530d:n seisontaan ja aloin ajamaan arkiajot evo 5:llä. Olen ollut aika tuskissani tuon bensan kulutuksen, bensanhinnan ja pienen tankin kanssa. Kulutus pyörii siellä 11-12 litran välissä, ja työmatka on on 23 kilometriä suuntaansa.

Pitäisi kyllä ihan tarkemmin laskea mitä kummallakin ajaminen maksaa kun heitetään peliin vielä tuon bmw:n 680€ dieselvero/käyttömaksu. Vakuutuskin taitaa evoon olla olla 400e halvempi.

Ihan mukava on ollut nelikolla kurvata, mutta en vielä ainakaan ole niin koukussa etteikö lukollinen takaveto hyvillä renkailla kelpaisi enää. Täällä kuopion suunnalla talvi sentäs tulee jossain määrin jokavuosi, joten tuota nelikon etsikkoaikaa saa ainakin sen pari kuukautta vuosittain.