Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   24.05.2018

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
VHi

Micra K11 "hifi"projekti

Recommended Posts

Tervehdys!

Olisi Micran äänentoistoa tarkoitus hieman parannella. Muutamia kysymyksiä heittäisin ilmoille, jottei tule ihan sutta ja sekundaa tehtyä. Rahaa tähän ei ole tarkoitus montaa sataa laittaa, mutta sillä vähälläkin rahalla saa tehtya sekä huonoja että hyviä hankintoja.

Soitin: Soittimeksi hankittu jo Pioneerin DEH-2300 CD+USB-mankan. Takana löytyy RCA-lähtö.

Eteen: Ovessa on paikka 6,5" kajarille ja etupilarissa diskantti. Vaihtoehtojahan on ainakin:

* 6,5" 2-tie vai 3-tie

* 6,5" 2-tie erillissarja, diskantti pilariin.

* 6,5" 3-tie erillissarja, diskantti pilariin ja ovipaneeliin reikä keskitielle.

Takana: Hattuhyllyllä on Nissanin alkuperäset Clarionit 6"x9" tötteröt. Onko jotkut kuusysit hyvä vaihtoehto tohon tilalle, vai tarjoaako joku muu ratkaisu parempaa äänenlaatua? Tarkoitus on selvitä ilman lisävahvaria, mutta onnistuuko se?

Subwoofer: Pitäisi olla joku 10" tai 12". Aktiivi vai erillisellä vahvarilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Ehdottomasti 2 tai 3-tie erillis-sarja.

Välttämättä ei ole "hyötyä" jos laittaa keskiäänen 3-tie erillis-sarjassa oveen. Riippuu kuinka korkealle sen saa ovessa, mutta en oikein lähtisi sille linjalle.

Melkein pitäisi saada askerreltua se sinne A-pilariin tai kojelaudan päälle.

Takana olevilla kajareilla ei mielestäni ole mitään tekoa, paitsi takapenkkiläisille, siis jos hifistelemään aletaan...

Yleensä subbari + erillinen vahvistin tarjoaa parempaa laatua, mutta heikon budjetin takia ehkä paha suositella mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/sax-230-20.jpg

Tossa olis järkevä hinta/laatu-suhde. Itellä on tuo sama sarja ja soi ihan nätisti, eiliseen asti

oli pelkän soittimen perässä mut nyt vahvistin antaa vähän lisää potkua sarjalle.

Jos oot vahvistinta ostamassa niin osta sitten 4-kanavainen, saat hoidettua sillä erkat ja subin.

Tuossa olis taas järkevän hintainen 10" subi.

http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/v-250-2-tn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Rainbow Hammer 12 ... 169 €

Tuossa myös parhaita subeja hintaluokassaan.

Ja esim. tässä hyvä perus vahvistin.

Ground Zero Titanium GZTA 4125X ... 179 €

Hinnat Powersetin sivuilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Nuo vaikuttaa ihan hyviltä vaihtoehdoilta :) Nyt pitää vaan ottaa mitta käteen ja vähän suunnitella, on tuo 2-tie erillissarja varmaan paras vaihtoehto, koska tällä hetkellä on paikatkin valmiina jo. Olisi tarkoitus kabiini pitää suht alkuperäisenä ja selvitä ilman mitään suuritöisiä hommia... Mutta toisaalta tekee kerralla kuntoon, niin ei tarvitse myöhemmin taas raplata... Ja eihän kaikkea ole tarkoitus ostaa kerralla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Saattaa olla taas tämmönen tyhmä kysymys, mutta onko tuo hinta noissa erillissarjoissa yhden sarjan hinta vai parin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Saattaa olla taas tämmönen tyhmä kysymys, mutta onko tuo hinta noissa erillissarjoissa yhden sarjan hinta vai parin?

Hinta on koko sarjalle, eli kaksi diskanttia, kaksi keskiääntä ja kahdet jakosuotimet.

Tuolta kyllä löytyy myös sarjoja jotka on tarkoitettu "aktiivisen" järjestelmän rakentamiseen

ja niissä ei tule jakosuotimet mukana mutta se lukee aina tuotetiedoissa erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Upotus syvyyttä ei sitten ole hirveesti ovessa, vakio kaiutin on 4,5cm syvä ja kiinni ovessa kolmella ruuvilla. Tollanen normi 6,5" taitaa olla noin 6-6,5cm syvä, en nyt muista mahtuuko sellainen sinne ilman että ottaa lasiin kiinni.

Mulla on ovissa Monacorin NeoSet-165 6,5", joissa on upotus syvyyttä 5,3cm ja kiinnitetty vaneriseen asennuskaulukseen.

Oma setti

Pioneer DEH-P88RS

Autostudio BC-50.4

Focal Solid1

Monacor NEO-SET165

2 X 12" Pioneer "slim" subit bassworksin kotelossa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Juu tuo onkin oletettavissa... Joko täytyy etsiä semmonen joka sinne mahtuu tai askarrella/ostaa korokerenkaita... Toisaalta tekis mieli laittaa ne sinne piiloon niin että ei näkyis muutoksia mutta sitte taas toisaalta, eihän kukaan näe uusia hienoja kajareita sitten :) Toki eihän niitä ulkonäen takia osteta, mutta kuitenkin :D Huomenna menen tallille ja tutkimme asiaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Tuo 4,5 cm mitta piti paikkansa. Katselin kaiuttimen asennuspaikan rakennetta ja ainakin mun mielestä asentaminen alkuperäiselle paikalle tulee paljon paljon helpommaksi... Olisi mielenkiintoista nähdä millaisin sovelluksin ihmisen ovat näitä asentaneet :) tai eiköhän jostain löydy 6,5" kaiuttimia, jotka ovat matalempia malliltaan... Taikka sitten käyttää pienempää elementtiä, esim. 4"-5,25"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Monacor NEO-SET165 taitaa olla lähes ainoa, joka mahtuu sen pirun ritilän alle just ja just käyttäen tota pientä korotusta. Mietin tarkemmin omaa autonkäyttöäni ja lähes aina tulee yksin tai kaksin ajeltua, joten takakaiuttimiin satsaaminen tuntuu kyllä lähinnä rahanhukalta. Eli silloin pärjäisi nelikanavaisella vahvarillakin... Mielenkiintoista... Vähän mietityttää tuo vahvistimen asentaminen ja sitä kautta tulevat johdotustyöt, niissäkin kun voi mokata monessa kohtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Kyllä tolla erkkasarja -> subi -> 4-kanavainen vahvistin, järjestelmällä pärjää jo kummasti.

Jos noi johdotukset kovin mietityttää niin kannattaa käydä rohkeasti jossain hifi-liikkeessä

kysymässä neuvoa. Asennus ei kuitenkaan ihan avaruustiedettä ole!

Mitä taas tulee auton purkamiseen, niin täältä varmasti löytyy sellaisia kavereita jotka

osaavat siinä neuvoa (ite en ole koskaan micraa purkanut sisältä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Nyt kun tuohon johdotukseen yms. on perehtynyt, niin eiköhän tuo onnistu :)

Vielä kysymys näistä em. vaihtoehdoista, eli Monacor NEO-SET165 ja Rainbow SAX 230.20. Onko kumpikaan huono vaihtoehto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Nyt on suunnitelmat tehty, enää käytännön hommat... Jossain vaiheessa pitäisi lisäksi noita tilailla.

Nissan Micra 1.3i GX vm. 1999

Eteen:

Monacor NEO-SET 165 (6,5” 2-tie erillissarja, upotussyvyys 5,3 cm) HINTA: ?

tai

Rainbow SAX 265.20 (6,5” 2-tie erillissarja, upotussyvyys 6,7 cm) HINTA: 179 €, tarj. 150 €

Subwoofer:

Rainbow Stream 12 (12” subwoofer, suljetulla kotelolla) HINTA: 239 €

tai

Rainbow Stream 10 (10” subwoofer, suljetulla kotelolla) HINTA: 209 €

Vahvistin:

Ground Zero Titanium GZTA 4125X (4-kanavainen) HINTA: 179 €, tarj. 155 €

tai

Ground Zero Titanium GZTA 5120X (5-kanavainen) HINTA: 249 €, tarj. 215 €

Yhteensä:

514 € (10 tuuman subwoofer, 4-kanavainen vahvistin ja 2-tie erillissarja eteen)

604 € (12 tuuman subwoofer, 5-kanavainen vahvistin ja 2-tie erillissarja eteen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Tottahan toki piuhat on ostettu :) Ja muut asennusvermeet myös.

Tavarat ostettu Powersetistä, todella hyvää palvelua eli kiitokset ja suositukset sinne.

Tämmönen setti:

DLS RS6A (53mm asennussyvyys)

Helix B Five

Rainbow Stream 12"

ja sit oli joku Pioneerin DEH-sarjan mankka, en muista mikä.

Asentelut on jo aloitettu. Tänään värkkäsin ton takapaksin, eli vanerista pohja, subwoofer siihen kiinni neljällä kulmaraudalla. Raudat on kiinnitetty pohjavaneriin läpipultilla ja siipimutterilla, joten subbarin saa tarvittaessa pois, esimerkiksi jos sattuu sitä vararengasta tarvitsemaan. Vielä olis tarkotus laittaa vanerin päälle huopa, että olis siistimmän näköinen. Eipä tuolla asennuksella mitään palkintoja voiteta, mutta ihan ok silti. Kontti kun on suhteellisen pieni, joten se vanerikaan ei mennyt sinne kokonaisena, vaan piti poistaa sentin pätkä välistä. Tiukasti on kuitenkin kiinni, eikä rämise.

Vahvistimen kiinnitin subbarin kaltevalle sivulle. Ei mahtunut kerta kaikkiaan järkevästi mihinkään muuhun. Powersetistä varmistettu, että toi asennus on ns. "sallittu".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

No niin. Nyt on hifit asennettu ja ihan hyvä lopputulos mielestäni. Löin vehkeet sitten tulille ja hämmennys oli suuri kun diskantit eivät soi lainkaan. Tossa DLS:n sarjassa on kaksi jakosuodinta, toinen siis diskantille ja toinen bassokaiuttimelle. Takaa vajvistimelta tulee yksi parikaapeli eteen, joka menee ensin bassokaiuttimen jakosuotimelle. Samasta liittimestä lähtee pienemmällä pätkällä kaiuttimen signaali diskanttien jakosuotimelle. Onko tässä asennuksessa nyt jotain väärää? Kaiutinkaapeli on kytketty sillattuna vahvariin, koska 5-kanavaisesta vahvarista on vain 3-kanavaa käytössä. Olenko tällä onnistunut polttamaan diskantin jakosuotimen vai blokkaako bassokajarin jakosuotimen käyttäminen "jakorasiana" signaalin niin, ettei diskantille mene mitään? Onko kenellekään tullut vastaan samanlaista tilannetta, että vain bassot soi... Kaikki vahvarin nupit on myöskin käyty läpi, ei soi diskantti silti ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Samasta liittimestä lähtee pienemmällä pätkällä kaiuttimen signaali diskanttien jakosuotimelle.

otitko siis molemmat, diskantin + sekä -, vai löitkö ton diskanttien miinuksen runkoon? Jäi epäselväks, ja omasta mielestä vois olla mahdollinen vika, jos tarkotat tolla "signaalin" ottamisella pelkän plussan rinnan kytkentää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projektiTuossa tuo kytkentäkaavio, jos ei mukana tullut...Siis miten on kytketty kajarit, sillattuna...???Onko diskantin jakosuotimen sisällä jumpperi paikoillaan?Saisitko piirrettyä kuvan miten olet kytkennän tehnyt?

1.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Tässä on mun kytkentä. Eli johdot menee vahvari -> woofer in, woofer in -> tweeter in. Ja toi jumpperi on siinö keskellä eli mid.

kytkenta.png

Uploaded with ImageShack.us

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

vai blokkaako bassokajarin jakosuotimen käyttäminen "jakorasiana" signaalin niin, ettei diskantille mene mitään? Onko kenellekään tullut vastaan samanlaista tilannetta, että vain bassot soi... Kaikki vahvarin nupit on myöskin käyty läpi, ei soi diskantti silti ei.

Palatakseni tähän asiaan, niin eihän se bassosuodin mitään blokkaa, koska haaroitus on tapahtunut ennen suodinta.

Onhan varmasti kaikki jakosuotimen asennot vahvistimessa oikein? Entä onko soittimessa suotimia päällä?

Pääsetkö koittamaan erillis-sarjaa vaikka pelkästään soittimen omalla vahvistimella?

Koita vielä piruuttaan jumpperin eri asentoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Sitä minäkin, että tuo mun asennus on ihan ok, kun kyllähän se äänisignaali jatkaa matkaa sinne seuraavaan jakosuotimeen... Oiskohan siellä mankassa sitten joku jakosuodin, että RCA:lta lähtee ulos vaan matalat äänet... Vahvarista olen kääntänyt ja vääntänyt joka nappulaa ja nuppia, ainoa muutos mitä saa aikaan on basson voimistuminen ja laihistuminen, riippuen siitä mitä nuppia vääntää... Pitääkin tutustua siihen mankkaan, että jos siellä on joku asetus pielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Micra K11 "hifi"projekti

Näinhän se oli :D piti töissä ihan ajatuksella lukea monta kertaa ohjekirjasta se kohta, ja kun aikani sitä mankkaa raplasin niin alko äänet kuulumaan. Vielä vaan säätöä niin alkaa hyvin kuulumaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×