Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Z33TIH008

350z alustasarja ?

Recommended Posts

Mä vastaan varmaan jokaiseen viestiin tällä puolella:)

Vaihdoin omaani alumiiniset SPL:n puslat. Aika hintavat ne oli, mutta oon ollu tyytyväinen. Jos ei radalla aja polyuretaani on parempi vaihtoehto. Nekään ei kyllä kestä pidemmän päälle, jos auto on madallettu.

Itse asennushomma on periaatteessa ihan helppo. Ongelmana mulla oli, että varret ei todellakaan pudonnu syliin, kun pultit sai auki. Jostain syystä pusla oli hitsannu kiinni koritappiin. Joudin vetämään ulosvetäjällä niin kovaa, että pusla repeytyi irti, jonka jälkeen dremelillä puslan sisusta halki. Eli helppo DIY homma oli mulla loppupeleissä aika tuskainen.

En tiedä tarviiko noita cambervarsia pieneen madallukseen. Mulla alusta on pikkasen madallettu ja edessä ei ollu kun aste camberia. Osin eteen säädettävät tukivarret ja korjasin kahteen asteeseen. :D

Mulla on yhet ylimääräiset SPC cambervarret taakse, mutta niistä on puslat paskana. Puslat vaihtamalla niistä saa kuitenkin ihan hyvät. Jos kiinnostaa laita privaa...

Koiranluut ottaisin varmaan HR-zetasta. Mulla on Powergridit, mutta ne on kyllä vähän overkill.

Kiitos jälleen vastauksesta :D! Eli prässikään ei ole aivan must ilmeisesti:) Menikö uudet puslat helposti rasvan kanssa, vai tarviiko jonkin sortin työkaluja? Polyuretaaniset olis tarkotus tilailla tosiaan. Whitelinet tai Superprot näillä näkymin.

Noita z33 taka koiranluita ei tosiaan saa ilmeisesti suomesta, tai ainakin Autokeskus Airportista niin viime syksynä sanoivat.. Joten varmaan mäki meen, sit noilla whitelineilla.

Ootko muuten eljass vielä päässy testailemaan niitä whitelineja? Ja jos olit, niin miten niitten säätäminen onnistui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin sellaista kotitekoista prässiä. Eli pukenpätkää, jonka toisessa päässä on iso aluslevy. Sitten vaan sopivan mittanen pultti putken ja puslan läpi ja räikällä kiristämään putken läpi työnnettyä pulttia. Puukkosaha on myös kätevä irrotuksessa.

Polyuretaaniset on menny rasvan kanssa painamalla, mutta noi alumiinipuslat oon pakastanu ja "prässänny".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootko muuten eljass vielä päässy testailemaan niitä whitelineja? Ja jos olit, niin miten niitten säätäminen onnistui?

En oo vielä, odottelen että saan coiloverit Ordinary_Me:ltä jonka jälkeen asentelen kaikki tilpehöörit kiinni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs madallussarjaa porukka suosittelee, jos ei laita suoraan coileja? Eli onko tavan katuajossa tarvetta coileille / mitä mieltä porukka on normi madallussarja vs coilit? Ajattelin alustavasti tuota BC Racingin BR:ää, mutta toisaalta miettinyt, että jos ja kun autoa ei meinaa tontittaa kaaria myöten eikä nyt varmaan tule varsinaisesti rata-autoiluakaan harrastettua (poislukien satunnaset ratailut), niin olisiko järkevämpää laittaa joku "perus"madallussarja? Näyttäisivät ainakin jonnin verran halvempia olevan. Nyt siis kaipaisin juurikin mielipidettä tuohon hinta / laatu-politiikkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eibach on mukava ja laadukas. Tuskin halvempia kannattaa laittaa. H&r olisi myös saatavilla ja toimi hienosti aikoinaan hondassa mut sepä onkin sit jo hakuammuntaa kun zetassa ei ole kokemuksia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eibach on mukava ja laadukas. Tuskin halvempia kannattaa laittaa. H&r olisi myös saatavilla ja toimi hienosti aikoinaan hondassa mut sepä onkin sit jo hakuammuntaa kun zetassa ei ole kokemuksia. :)

Oraits, tarkoitatko siis ihan näitä perus madallusjousia (Eibach Pro-Kit / Sportline jouset), koska jos mennään tuohon Pro Kit:iin, jossa tulee Bilsteinin iskarit, niin hintakin onkin jo sama kuin BC:n BR:llä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BC:n kanssa voi tulla ongelmia katsastuksessa. Jos taas laitat pelkät jouset ne pumput menee loppuun aika nopeesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu pelkkiä jousia kun sellaisia kyselit. Muita on vähän huono suositella ku eibachia. Jos iskarit tosiaan alkaa olemaan jo vanhat nii ei mikään ihme vaik loppuisivat sen sileän tien mutta itselleni ei vielä ole niin kertaakaan käynyt. Muilla tuntuu olevan senki edestä. Kannattee siis miettiä ottaako suoraan coilit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, tiijänki noi BC:n katsastusongelmat edellisen auton kautta, mutta niin vaan sekin saatiin muutoskatsastettua. Tuntuu olevan aikaslailla konttori / katsastajakohtaista. Perseestä sinällään.. mutta on niitä tosiaan muutoskatsastettu. Mikäs tuohon vaikuttaa, että madallusjousilla pumput palaa loppuun nopeasti? (Kuten sanottua, niin vähemmän on tullut oltua tekemisis autojen kanssa.) Auto on n. 87tkm ajettu ja vakioalustalla tietääkseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BC:n kanssa voi tulla ongelmia katsastuksessa. Jos taas laitat pelkät jouset ne pumput menee loppuun aika nopeesti.

+1

Munkin kokemusten mukaan jos vaan budjetti antaa myöden niin kyllä nuo tolpat kannattaa vaihtaa samalla.

Itsellä ois kans tuo alustanvaihto edessä, onkos tuosta Bilstein PSS10:stä kellään kokemuksia? Ilmeisesti siihen nuo yläpäät pitää ottaa orkkiksista mikä on pikku miinus, mutta lähinnä tuon "kovuus" kiinnostaisi.

Edellisessä kiesissä oli edellisen omistajan asennuttama Halpis-coilisetti, joka teki autosta melkeimpä hengenvaarallisen joten vaihdoin siihen silloin Eibach+Koni yhdistelmän jota voi kyllä varauksetta suositella!

Nyt ajattelin hommata Zetaan vähän "laadukkaamman" Coilisetin kun auto pelkästään kesä-käytössä ja olis tarkoitus radalle lähteä, muuten laittaisin tuon Eibach+Koni yhdistelmän.

Toi setti lähtis tilaukseen jos ois "hillomiehiä"! :)

http://shop.mamasan.fi/product/show/3478/alustasarjat-ja-jouset/1695/ohlins-nissan-350z-z33-2002

Nuo pumput joutuvat kovemmalle rasitukselle kun autoon laitetaan madallusjouset, siitä syystä ne menee nopeammin finaaliin. Tietenkin tuokin on varmaan autokohtaista, alustasta, painosta yms riippuen.

Edited by Reefah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapas millaisia ongelmia on ollut Bc:n kanssa ? Meillä laitettiin 200sx Bc:n coil-overit ja ei ainakaan katsastuksessa ollut mitään sanottavaa vaikka ruuvattu jokunen sentti alaspäin koko autoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilsteiniin voi mun mielestä kyllä lähes varauksetta luottaa. Zetassa ei oo ollu, mutta muissa autoissa ainakaan ollu, ku hyvä sanottavaa.. JV-Z varmaan osaa kertoa bilsteinistä vähän kokemuksia zetan alla, vaikka onkin eri setti kyseessä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näissä "uudemmissahan" pitäisi olla mallikohtainen TUV-todistus alustalle. JV-Z:lla on PSS10 ja on käsittääkseni tykännyt siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Näissä "uudemmissahan" pitäisi olla mallikohtainen TUV-todistus alustalle.

Näistä voitaisiin keskustella viikko mutta lyhykäisyydessään laissa sanotaan että vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa esimerkiksi auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen todistuksella.

TÜV-todistus on muodostunut yleissanaksi näiden osalta koska se on ollut käytännössä ainoa mihinkään sarjoihin saatavilla oleva todistus. Tämä johtuu siitä että TÜV on saksalainen firma ja saksalainen kuluttajansuoja ainoana vaatii tuonkaltaista todistusta. Sillä suojataan osaltaan kuluttajaa ja osaltaan sisämarkkinoita.

Koska alustasarjoilla ei ole kertakaikkiaan mitään vaatimuksia, ei tämäntyyppistä (suoraan sanottuna) paskapaperia kummempaa todistusta voikaan olla olemassa. Suomessa lakia tulkitaan kuitenkin vähintään värikkäästi joten kun joku paperi pitää olla, on se tähän mennessä käytännössä tarkoittanut noita kyseisiä TÜV-lappuja joilla on itse asian kanssa kuitenkin hyvin vähän tai ei mitään tekemistä.

Valitettavasti jotta asiaan saadaan joku ratkaisu, vauhtia joudutaan Trafin venkoilun seurauksena hakemaan raastuvasta asti. Kevään / kesän mittaan se kuitenkin saadaan ja sitten toivottavasti päästään tästä todistus todistuksen vuoksi pelleilystä eroon. Vähintään saadaan oikeat vaatimukset kyseiselle todistukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilstein PSS10 on ja siitähän olikin tässä topicissa pari sivua taaksepäin juttua. Pari kesää tolla on nyt rallattu ja varauksetta voin sanoa että se on hyvä. Kelpaa hyvin satunnaiseen rata-ajoon kuin myös kadulle. Ja kun TUV löytyy niin muutoskatsastus oli muutaman minuutin homma.

D2:sta mikä mulla oli reilu vuoden verran ennen tätä, en saanut muutoskatsastettua. Kahdella konttorilla muistaakseni yritin ja kummallekaan ei kelvannut. Samat paperit oli kuin mitä BC:hen saa.

Bilsteinissa ei ole ollut tänä aikana mitään valittamista. Sen mukana ei tule siis yläpäitä joten jos ei halua käyttää alkuperäisiä, ehkä jo kuluneita yläpäitä, joutuu ne tilaamaan. Mä otin yläpäihin Nismon vastaavat puslaosat koska ne on kovempia ja kestävämpiä kuin mitä orkkikset.

Bilsteinin kovuus on orkkista kovempi mutta ei missään nimessä kivireki. Ja eihän tuon auton vakioalustakaan nyt mikään mukavuusalusta ole. Bilsteinin takajouset ovat vakion tapaan progressiiviset joten pintakovuutta ei ole liiaksi vs lineaarisiin mutta ei se turhaa myöskään niiaa. Ja katuajoa ajatellen ulosjoustoa löytyy coilovereihin yleisesti verrattuna todella paljon, joten ramppien töyssyissä ei tarvitse hyppäyttää myöskään neljää pyörää ilmaan. Rata-ajossahan ulosjoustoa ei mihinkään oikeastaan edes tarvitse.

Iskarin säädöt riittävät ja takapään säätö on laitettu poikkeuksellisesti iskarin alaosaan joten konttia ei tarvitse rei'ittää.

Ja loppuun piikki stancemiehille. Siihen se ei sovellu koska säätövarassa on ajateltu ajettavuutta eikä sen pilaamista.:cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, onhan toi TUV-homma kyllä persimoonista.. Tampereella tosiaan sain vanhaan S2000:een muutoskatsastettua oman BC:n BR-alustan, mutta esim. Vantaalla ei onnistunut.. edellisellä omistajalla siis. Vastaavasti taas Vaasassa sama lafka (K1) muutoskatsasti vastaavan BR-alustan täysin vastaavaan S2000:een ja tästä oli edellinen omistaja maininnut Vantaan liikkeessä, että miten voi olla, kun on samaa ketjua, niin oli vain todettu, että "Se on liikekohtaista." .. et shilleensä. SE taas ei ole yllätys, että Suomessa nämäkin hommat kustaan omille nilkoille, kun ei tiedetä / tajuta asiotia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut ongelmia Kinetixin säädettävien etuylätukivarsien kanssa, joilla siis säädetään etupään camberia? Mulla on tuo uudempi versio noista, joissa tuo nivel on suojattu kunnon kumilla. Ongelmaksi muodostui eilen kulmien säädössä se, että tuo suurikokoinen nivel ja sen suojakumi ottaa kiinni sisälokariin sekä sen jälkeen itse koriin, jos camberin haluaa tehdasarvoihin. Nuo varret on kyllä asennettu ihan oikein päin (niissäpä vielä luki kuski/matkustaja), muuten olisi caster ihan päin persettä :)

Onnistuin rikkomaan kumin toiselta puolelta, kun säädettiin camber liian lähelle nollaa ja nivel/kumi otti kiinni koriin laskuvaiheessa. Korjasin tuon kumin ja pistän uuden nivelen tilaukseen varmuuden vuoksi.

Alla olevassa kuvassa on camber säädetty noin -1,5 asteeseen (1 aste ja 32 minuuttia muistaakseni). Rako tuohon sisälokariin on todella pieni, ihan millin luokkaa. Sisälokaria puukottamalla saa muutaman millin lisätilaa, mutta en usko että sekään riittää mikäli haluaa camberin olevan esim. -0,5 - -1,0. Kuka nyt tosin camberin noin lähelle nollaa haluaisi, varsinkaan kun on madallettu...

350Z%2C%20Kinetix.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse itselleni vastaten, lähetin Kinetixille mailia ja vastasivat todella nopeasti:

"What you are experiencing is completely normal. Your max adjustment is the inner fender. If you need more adjustment, you will need to bang the inner fender in. If you tore the boots, I can send you some new ones, but you will have to pay for shipping."

Eli lisää säätövaraa takomalla sisälokaria. Plussaa kyllä Kinetixille, että lähettävät uudet suojakumit tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli onkos porukalla nyt kokemusta noista madallusjousista? Meneekö esim. Eibachin -30mm ok noiden vakioiskareiden kanssa ja jos ne vakioiskarit ei kestä niin mikä siinä on syy, jos sopii kysyä (itse tietämättömänä, niin yritetään karttaa myös osaamista / ymmärrystä tälläkin saralla.)? Lähinnä mietin, että jos köyhyyspäissäni semmoiset hommaisi täksi kesäksi ja ensi kesäksi sitten coilit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne iskarit madallusjousien kanssa voi toimia pitkäänkin. Tarkkaa en tiedä mutta kai toi jäykempi ja lyhyempi jousi asettaa rasitusta iskarille sekä sen toimintamatka on lyhyempi, eli se on iskarille vähän sama kuin auto olisi kuormattuna jatkuvasti. Sen takia madallusten kanssa käytetään yleensä lyhyempiä ja jäykemmille jousille sopivampia iskareita. Mutta kuten sanottu, ne voi toimia ihan hyvin pitkäänkin ja jos jouset eivät ole överi jäykät saattaa iskari pystyä pitämään ne jopa kurissa jolloin ajosta ei tule pompottavaa. Sitten kun ne alkaa kulahtamaan niin meno on kuin hetekassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysytääs TAAS tähän asiaan liittyen, eli mitä käytännössä tarkoittaa, kun madallusjousien yhteydessä puhutaan "akselimassoista"? Maksimi akselimassat etu / taka: 975 kg / 900 kg" (madaltaa 25mm)

tai etu / taka: 935 kg / 975 kg (madaltaa 30mm)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo akselimassa ei kai kovin oleellinen ole näin zetasta puhuttaessa. Sillä on tarkoitus selvittää mihin korimalli/moottori yhdistelmään jousi on tarkoitettu. Eri akselimassoja tottakai on esim painava dieselkone vrt pieni bensakone tai sedan/farkku. Nyt kun zetasta puhutaan niin lienee vuosimalli on ainoa vaikuttava tekijä madallusjousta hankkiessa, jos sekään? Joku saa korjata joka tietää näistä zetojen eri variaatioista jotain. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, eli tuohon edelliseen kyssäriin viitaten heräs nyt semmoinen kysymys, että useasti näyttäisi olevan siten, että avomalliin myydään noita 25mm madaltavia ja coupeeseen 30mm.. Ei ole paljon eroa, mutta jotenkin tuo 25mm voisi olla parempi käyttöautossa vai onko eroa lopunpeleissä kuinka? Mietin, että voikohan tuommoiset cabrioon "suunnitellut" laittaa coupeen? :)

Edit: Katsoin tuossa äsken, että omia sormia menee just se kaksi eturenkaan ja kaaren väliin ja mitalla mitattuna se on juuri 30mm.. Taakse menee kolme sormea juuri ja juuri, joka taasen on 50mm.. karkeasti mitalla mitattuna. :D Ihan mielenkiinnosta onkin herännyt kysymys, että miksihän Zetassa madalletaan kummastakin päästä yhtä paljon tai kuten Tein S Techissa, että edestä 17mm ja takaa vain 14mm vaikka melkein itse tekisin juuri päin vastoin? Tiedän, että coilit olisi paras vaihtoehto, mutta köyhän on mietittävä näitä juttuja ja auto kuitenkin on 95%:sesti päivittäisessä katuajossa. :)

Edited by PikkuMasa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sulla ei oo enää uusi auto ja vakiojouset on jo hieman painunut. Tod madallus on luultavasti 10mm vähempi kuin luvattu

Oolsprait, kiitos tästäkin tiedosta. Kaikki kotiinpäin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×