Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
SX-Freak

Cross Kart...

Recommended Posts

Tervehdys kaikille foorumilaisille.

Tuli mieleen laittaa tänne aiheesta kyselyä kun täällä niin moni on innokas rakentelija ja motorsportin harrastaja.

Eli niin kuin otsikko jo sanookin että Cross kartista on kyse (off-road buggy, kart cross millä sitä missäkin kutsutaan)

Löytyykö tältä foorumilta lajin harrastajia tai aiheesta kiinostuneita?

Itsellä olisi kova halu alkaa jossain muodossa tota harrastamaan kun tuo laji ei katso vuoden aikaa eikä oikein paikkaakaan missä ajaa.

Melkeen kaikilla moottorio radoilla saa ajaa noilla kesät talvet ja talvella vaikka järvenjäälle tekee radan.

Mutta asiaan, minä luonnollisesta haluaisin ostaa tuollaisen auton ja kunnollisen mutta kun nämä paikat mitkä suomessa näitä myy

pyytää aivan liikaa niistä. (16.000€ alv.0) On aivan liikaa moisesta häkkyrästä.

Ruotsissa aika paljon tuota lajia harratetaan mutta kun noita laitteita ei oikein meinaa löytyä käytettynä joten nyt foorumilaisten apu olisi tarpeen.

Tässä olisi linkki ohessa minkä tyylisestä laitteesta olisi kyse.

http://www.bull-speed.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Millainenhan homma tuollainen olisi tehdä itse?

Taitaa Markus. sen osata paremmin kertoa. :) Tekeleensä on ainakin jo tarpeeksi lähellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Perhana, alkoi (taas) tuollainen kiinnostaa vallan tavattomasti. Ite ei varmaan malttais jäädä 600cc koneeseen... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Perhana, alkoi (taas) tuollainen kiinnostaa vallan tavattomasti. Ite ei varmaan malttais jäädä 600cc koneeseen... :P

Seuraavassa (isommassa) tallissa voin mäkin osallistua moisen tekemiseen.

Uskoisin että sopivasti käytettyjä osia haalimalla ja kaiken tekemällä itse tuommoisen tekoon ei ihan hirveää budjettia tarvitsekaan. Tottakai sillä tuskin kilpailuja voitetaan, mutta hauskaa varmasti on. :)

Haluaisiko Markus-setä arvioida millä budjetilla härveli valmistui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Runko ei maksa käytännössä mitään.

Hinnan voi suoraan laskea moottorista, jarruista ja alustasta mitä haluaa käyttää.

Markuksen vehjehän taisi kaikessa loisteliaisuudessaan koostua kuplan etupäästä, omasta rungosta ja etuveto-mazdan tekniikasta takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Runko ei maksa käytännössä mitään.

Hinnan voi suoraan laskea moottorista, jarruista ja alustasta mitä haluaa käyttää.

Markuksen vehjehän taisi kaikessa loisteliaisuudessaan koostua kuplan etupäästä, omasta rungosta ja etuveto-mazdan tekniikasta takana.

Kyllä sille rungollekin hintaa vähän tulee, ei tuo putki ilmaista ole ja sitä menee yllättävän monta metriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Runko ei maksa käytännössä mitään.

Hinnan voi suoraan laskea moottorista, jarruista ja alustasta mitä haluaa käyttää.

Markuksen vehjehän taisi kaikessa loisteliaisuudessaan koostua kuplan etupäästä, omasta rungosta ja etuveto-mazdan tekniikasta takana.

Kyllä sille rungollekin hintaa vähän tulee, ei tuo putki ilmaista ole ja sitä menee yllättävän monta metriä.

Tulee toki mutta puhutaan satasesta tai satasista. Käyttökelpoiset prätkän koneet maksaa helposti tonnin, varsinkin jos ei halua 600cc kokoluokkaan tyytyä.

Olen itse joskus tuuminut et jos löytäis ryttyyn vedetyn mopon vaikka AVK:lta. Siinä olisi elimenluovuttajaa koneesta mittaristoon. Pakosarjat jne. Ei kaikkea jaksais kuitenkaan vääntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Mä ajattelin lähinnä jotain vanhaa auton moottoria. Kuten tuossa markuksenkin vehkeessä. Ne maksaa luokkaa kymppejä tai satasen. Toki jos haluaa jotain kireää motskarin konetta niin asia erikseen. Tokihan siinä säästäisi paljon painoakin. Painonsäästölle vaan löytyy erilainen hintalappukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Tuli seurattua tuollaista crosskart projektia vierestä silloin joskus kun olin kahdeksannella luokalla. Vuotta vanhemmat väkästelivät itse tuollaiset cross kartit, taisi niitä olla ainakin kolme tyyppiä jotka auton teki. Renkaat, jousitus ja jarrut noissa eniten taisi maksaa (mönkijän renkaat maksoi hunajaa joskus ysärillä). Hupaisaa oli kun ne oli saaneet jostain mallin tuota autoa varten, se oli koneineen niin kevyt että yksin nosteli toisesta päästä ylös. Kun alkoivat tehdä omia autoja niin siinä vaiheessa kun ei ollut vasta kuin pääputket kasassa niin sen rungon nostamiseen tarvittiin jo melkein koko luokka :) Silloin noihin tosiaan sai valmiita piirrustuksia jostain, mutta en muista maksoiko ne piirrustukset sitten jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Olikohan se nyt fintoyssin foorumilla kun joku aikanaan tuollaiseen putkiautoon heitti 4a-ge:n turbolla höystettynä.

Videopätkien perusteella kulki sitten ihan riittävästi ;D

Eiköhän joku sen tännekkin linkkaa jossakin vaiheessa.

E: Tässähän se: http://www.linkooja.com/putkisvideoita.htm

170kw/317nm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Olikohan se nyt fintoyssin foorumilla kun joku aikanaan tuollaiseen putkiautoon heitti 4a-ge:n turbolla höystettynä.

Videopätkien perusteella kulki sitten ihan riittävästi ;D

Eiköhän joku sen tännekkin linkkaa jossakin vaiheessa.

http://www.linkooja.com/

Ai niinku tää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

170kW/317Nm/1bar kuulostaa aika pimeeltä noin avokoppaiseksi muutaman satakiloa painavaksi kamppeeksi. Pakko saada.

Toisaalta... 1000 CBR:n koneella. Laulu on komeeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Taisin just rakastua kun noita youtubes enemmänki katteli :P

Sais suhteellisen halvalla toteuttaa itteään noitten kanssa, eikä mikään kiire ois saada nippuun, koska julkiselle tielle tolla ei tulla kuiteskaan koskaan menemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Saihan tää homma toivottua vastaan ottoa :)

Itellä kävi kanssa mielessä että jos tekee itse niin kaadutusta pyörästä kone + mittaristo. Mönkijän renkaat yms...

Mutta piirrustusten tekeminen ei jaksa nyt kiinnostaa. Pitäisi löytää valmiit kuvat. Mutta siltikin mieluiten ostaisin tollaisen "rullaavan rungon" mieluiten.

Ruotsissa ja norjassa noilla on ajettu kilpaa jo kauvan mutta ei tunnu siltikään löytyvän käytettynä niitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Kyllä noita löytyy lähempääkin. Britteissä on ainakin muutamaa vaihtoehtoa myynnissä. harmi ku en vaan muista nimiä. Toinen CBR 900:sen koneella ja toinen 600:sen. Olivat top gearissa joskus testissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Joo niin oli myynnissä mutta hinta on 16t puntaa ja on rage motor sportin laitteita.

Ton edellisen linkin alla oli piirrustuksia myynnissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Itselläkin ollut kovasti haaveissa rakennella vastaava härveli. Tallilla olisi yksi Yamaha R1:n kone tai sitten vaihtoehtoisesti tän hetkistä käyttis-Corollaa voisi käyttää hyödyksi. Minimi-budjetilla tietysti ;) Gorak voisi varmaan laittaa jotain juttua omasta laitteestaan, vissiin valmis nykyään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Aika tarkkaan tonnilla mä oman rakkineeni aikoinaan rakensin, tekniikan hinta siitä oli 300 egee. Penkki ja vyöt, ratti ja kauhee määrä kaikkee sälää kerrytti loput 700.

On kyl aika paljon eroa ajettavuudessa kunnon crosskartissa ja auton tekniikalla olevassa putkihäkkyrässä, auton tekniikka kun vie painon väkisinkin yli viiden sadan, rankempi tekniikka tietysti vielä pidemmälle. Tommonen ykspyttynen painaa n. 200kg, ja sitä kun vertaa lennosta hyppäämällä reilu viiteen sataan, niin ero ketteryydessä on kyl älytön. Mut sit taas sillä raskaammalla (ja vähän pidemmällä) menee ihan eri vakaudella isommassa vauhdissa.

125cc krossikoneellakin kulkee kevyt kartti yllättävän kovaa, mut jos haluaa suoraakin ajaa, niin eihän se siihen riitä. 250cc meneekin jo aika saakelisti, siinä on oikeesti tekemistä jos aikoo vaijeri kireellä mennä enemmän kuin pyrähdyksen. Tosi pieni akseliväli ja mönkkärin renkaat on hauska mutta haastava yhdistelmä.

Nelari 750cc on tällä hetkellä kaverin krosskartissa, aika hupaisa sekin on.

Tuntus muuten kuluvan mönkkärin renkaat aika nopeesti satakasvitosellakin, mut varmaan taas sekin riippuu alustasta, ajotavasta ja siitä renkaasta, kai niitä on joka lähtöön.

Loppuu ruokis kesken, täytyy jatkaa paremmalla ajalla taas jotain löpinää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Aika tarkkaan tonnilla mä oman rakkineeni aikoinaan rakensin, tekniikan hinta siitä oli 300 egee. Penkki ja vyöt, ratti ja kauhee määrä kaikkee sälää kerrytti loput 700.

On kyl aika paljon eroa ajettavuudessa kunnon crosskartissa ja auton tekniikalla olevassa putkihäkkyrässä, auton tekniikka kun vie painon väkisinkin yli viiden sadan, rankempi tekniikka tietysti vielä pidemmälle. Tommonen ykspyttynen painaa n. 200kg, ja sitä kun vertaa lennosta hyppäämällä reilu viiteen sataan, niin ero ketteryydessä on kyl älytön. Mut sit taas sillä raskaammalla (ja vähän pidemmällä) menee ihan eri vakaudella isommassa vauhdissa.

125cc krossikoneellakin kulkee kevyt kartti yllättävän kovaa, mut jos haluaa suoraakin ajaa, niin eihän se siihen riitä. 250cc meneekin jo aika saakelisti, siinä on oikeesti tekemistä jos aikoo vaijeri kireellä mennä enemmän kuin pyrähdyksen. Tosi pieni akseliväli ja mönkkärin renkaat on hauska mutta haastava yhdistelmä.

Nelari 750cc on tällä hetkellä kaverin krosskartissa, aika hupaisa sekin on.

Tuntus muuten kuluvan mönkkärin renkaat aika nopeesti satakasvitosellakin, mut varmaan taas sekin riippuu alustasta, ajotavasta ja siitä renkaasta, kai niitä on joka lähtöön.

Loppuu ruokis kesken, täytyy jatkaa paremmalla ajalla taas jotain löpinää.

Suunnnitelitko itse korin vai tilasitko piirustukset jostain päin maailmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Suunnnitelitko itse korin vai tilasitko piirustukset jostain päin maailmaa?

Kyllä ne piirustukset ostettiin aikoinaan, ja pitäs kyl vieläkin löytyä jostain. Aikamoinen paperikasa se on, käytännössä se pitäs skannata ja varmaan pdf-muodossa sitten jakaa.. En kyl uskalla luvata että saisin homman tehtyä ihan näillä näppylöillä, mut kaipa joku hetki vois...

Mun oma prokkishan oli tavallaan vähän sekasikiöisen näköinen, kun siitä ensin piti tulla krossin mosalla ja mönkkärin renkailla ihan tavallinen krosskartti, mutta sitten tarjolle tuli huokeesti hyväkuntoinen mazda, josta kaksilitrainen mosa lootineen ja vetareineen kaikkineen istahti penkin taakse ja penkin eteen taas kuplan akselisto kaikkineen.

Nyttemmin tuo laitos on taas hyvissä käsissä tampereen suunnalla.. :)

Suosittelen kuitenkin vahvasti etumoottorista, jos auton tekniikasta väsäily kiinnostaa. Painojakauman saa mukavemmaksi, sekä vaihteensiirrosta tulee huomattavasti yksinkertaisempi. Lisänä vielä lukkoperä, joka tohon matukan lootaan ei onnistunut sitten millään, mut on aika helppo tehdä hitsaamalla mihin vaan valmiiksi takavetoiseen.

Mopon koneista tuli vielä mieleen, toi kaverin 750cc nelari on jostain africa twinistä tai vastaavasta, ja on luonteeltaan todella löysä, vaikka voima ei ikinä pikkuradalla kesken lopukaan. Kakstahtiset on mun mielestä hirmu paljon hauskempia, semmosta kunnon attackia menossa. Varmasti kiukkuisempi nelari olis hiton hyvä, esim. joku kuussatanen cbr tarjoaisi sillä pikkuradalla kyllä paskahalvauksen, saati isompi sitten. 8)

Mut näissä kannattaa muistaa se todellinen käyttöympäristö, jollain pienehköllä radalla rymytessä ei vaan monsterimosan suurta voimaa saa välitettyä, ja renkaat kuluu nopeammin alle. En tiedä pystyykö mönkkärin renkailla edes ajamaan oikeesti isoa kovaa, ei ole kokemusta kuin sen verran, että toi seiskapuolikaskin oli jo aika kiemurainen ajettava isommilla vaihteilla. Ei todellakaan olis voinut millään tehohirviöllä antaa lisää happea, jotain tarttis tehrä ensin alustalle ja renkaille, todennäköisesti myös pidentää akseliväliä.

Asfaltti on oma lukunsa varmasti, siitä mulla ei ole oikeestaan mitään tajua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Toi kisa porukkakin mun ymmmärryksen mukaan ajaa möntsän renkailla.

Se kyllä vaikuttaa ihan sikana millasella möntsän renkaalla ajaa...

Oisko jossain kuvaa siitä sun cross kartista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Cross Kart...

Löytyykö muuten crosskarteille suomesta myös joku kilpasarja? Itse en ole ainakaan törmännyt sellaiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×