Welcome to DNSF.org

HUOM HUOM HUOM 17.12.2016 uudistuksen jälkeen vaikuttaisi siltä, että kaikkien pitää tilata uusi salasana itselleen.

Tilaa uusi sähköpostiisi kirjautumisikkunan nappeja käyttämällä ja toimi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Salasanan toimittamisessa saattaa mennä jopa 15min. Tarkista myös roskapostikansio sähköposteistasi siltä varuin, että viesti on siellä. 

Sign in to follow this  
Followers 0
jonesky12345

Alottajalle apuja R32 GT-R:n kanssa

25 posts in this topic

Kuten otsikkokin kertoo, niin olen yleisesti autojen kanssa aika aloittelija. Perus tulpanvaihdot, öljynvaihdot yms hommat olen aiemmin tehnyt ja työkalut pysyy kyllä kädessä, mutta kysyisin nyt hieman yleisiä vinkkejä ja neuvoja mitä tällaisessa kannattaisi huomioida. Autoa olen hankkimassa suomesta eli perusjutut saattaa olla tehtynäkin.

Ilmeisesti ainakin öljypumppu on ensimmäisten vaihdettavien asioiden listalla, mikäli ei ole jo vaihdettu? Tarvitseeko jakopäälle tehdä jotain, tai tarvitseeko jotain muita perusjuttuja tehdä?

Sähköviat näissä on vissiin valojen yms osalta jokseenkin tyypillisiä, nämä ainakin sujuvat itseltäni ihan ok:sti kunhan vika paikallistuu.

Onko sitten esim vaihdelaatikossa jotain tsekattavaa, tai sitten hicasissa yms? Yhdessä tarjolla olevassa jotain hicasin solenoidivikaa, onko jollain käsitystä, kuinka helppo fiksailla?

Jossain netin projektiselostuksessa puhuttiin kanteen tehtävästä ylimääräisestä öljynpaluuviennistä tms. Onko tällainen kuinka tarpeellinen tehdä?

Jos tulee mieleen jotain muuta, mitä kannattaisi huomioida niin tähän voi pistää linkkejä tai viestiä. Ensisijaisesti kaikki perushuollot poislukien isommat konerempat pitäisi onnistua eli en pelkää, vaikka jotain laittoa olisikin tiedossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokainen R32 GT-R on yli 20 vuotta vanha Nissan joka on saanut raskasta kaasujalkaa lähes aina kun sillä ajetaan. Sitä pitää säännöllisesti huoltaa ja vaihtaa aina öljyt jos käy antamassa rankemmin runtua vaikka sitten ratapäivillä.

​Asiallisesti pidetty ja huollettu GT-R ei tarvitse mitään ylläpitotuunauksia konepellin alle. En itse stressaisi öljypumpusta jos vaan paineet nousee normaalisti ja jakohihnan kuntokin on helppo katsoa. Korjaa isommat viat siinä järjestyksessä kun niitä tulee ja pitää muuten autosta vähintään huoltokirjan mukaan huolta. Kyllä se siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs jos ilmastointi on poistettu ja kamoja ei ole tallessa? Onko nuo kamat helppo löytää ja tuleeko työläs operaatio asennuksesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain kilpuriprojektista niitähän jää usein yli, ja käy aivan varmasti lamasta getariin. Ne putket mitä puuuttuu voi käydä teettämässä finnklimalla. Ongelmaksi tulee kyllä se r12 aine, saahan sinne korvaavaakin tuotetta mutta itse saattaisin kyllä päivittää r134a:han (retrofit). Kuivain voi näihinkin olla hieman hankala saada edullisesti, rahaa voi palaa marmorilla parisataa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitokset infosta. Entäs tuo asentaminen? Vaatiiko paljon tavaran irrottamista konehuoneen ja matkustamon puolelta? Pitää perehtyä tuohon asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okei' date=' kiitokset infosta. Entäs tuo asentaminen? Vaatiiko paljon tavaran irrottamista konehuoneen ja matkustamon puolelta? Pitää perehtyä tuohon asiaan.[/quote']

Kyllä siinä kailenlaista pumppua, kennoa, propelia, letkua, yms anturia on. Onko sit kojelaudan alta irroiteltu kennot kanssa, niin varmaan vähän riippuu tapauksesta. Kyllä noi varmaan viikonlopun aikana nypräisi takas jos kaikki osat saa haalittua vaan. Mulla olis muuten muutaman geturin ilmastointiromppeet ihan ylimääräisenä. Ehkä jotain pisteosia on jo hävinny.

Yleisesti ottaen vois sanoa Getarista sen verran, et itse ehkä enemmän kiinnittäisin jo huomiota auton ulkoiseen kuntoisuuteen kuin pelkkään tekniikkaan. Noit on kuntoisuudeltaan laidasta laitaan kyllä tuotu Suomeen. Ihan sika ankeeta olis sellainen yksilö jossa repsottaa vähän joka ikinen paikka, ehkä vähän ruostevikaakin jo.

Kyllä noit tekniikkajuttuja korjailee ja niistä saa ihan "uuden" korjaamalla tai vaihtamalla. Mut loppuun ajettu, helmat mutkalle tunkattu, happama koppa, jossa kaikki repsottaa, niin on aika synkkä lähtökohta.

Kannattaa väijyä oman paikkakunnan miittitopikkeja ja esim huudella sinne, jos pääsis jonkun harrastajan autoa ihan vaan äimistelemään. Yleensä harrastajatkin ihan mielellään kertoilee autoistaan. Saa vähän tuntumaa minkälaisia noit on.

Ostoilmoitusta voi laittaa kans foorumille. Ehkä tulee joitain uusia mitä ei vielä nettiautosta löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, eli tossa on yhdestä autosta kauppaa hierottu ja itseäni eniten mietityttää tuo ilmastoinnin kasaaminen takaisin. Ilmeisesti vaatii vielä tuon ilmastointiaineen vaihtamisen R134a - aineeseen. Osaisiko joku foorumilta hieman avata tuota työtaakkaa ilmastoinnin kasaamisen suhteen? Lähinnä kiinnostaa, että mitä kaikkea pitää tuota asennusta varten purkaa pois, vai tarvitseeko mitään, ja onko porukka tehnyt tuota kylmäaineen päivitystä, vai onnistuuko suomessa täyttö tuolla vanhalla aineella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset hyvästä linkistä. Tuli samalla löydettyä nuo service manualin linkit ja ladattua.

Tulipa mieleen vielä kysymys noista katsastushommista, kun näitä on ilman katalysaattoria yms. Minkälaiset päästövaatimukset esim koskee näin vanhaa autoa? Onko tuo katittomuus ihan ok katsurin mielestä? Tarvitseeko päästöt hakea jostain muualta vai mitä erikoishommia siltä osin liittyy katsastukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei vähäpäästöisille omat luokituksensa ja vähäpäästöisille omansa. Kunhan auto säädöissä on niin en näe isompaa syytä miksei menisi päästöistä läpi katin kanssa, muistaa vaan ajaa lämpimäksi asti sen. Katti pitää olla siellä mikäli auto on vähäpäästöinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on kyseessä ei vähäpäästöinen, jolloin ei kai vaadi kattia vaan vaatii vaan, että menee päästöistä läpi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei vähäpäästöisessä ei vaadita kattia kunhan menee päästöistä läpi. Co alle 3.5 ja HC alle 600 joutokäynnillä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, tuo on hyvä tieto. Kuitenkin varmaan lambda anturin asennusta kannattaisi harkita vaikka ei kattia olisikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sinne Lambda(t) on jätetty, vaikka katti olisikin poistettu. Alunperin näissä on katti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okei' date=' eli tossa on yhdestä autosta kauppaa hierottu ja itseäni eniten mietityttää tuo ilmastoinnin kasaaminen takaisin. Ilmeisesti vaatii vielä tuon ilmastointiaineen vaihtamisen R134a - aineeseen. Osaisiko joku foorumilta hieman avata tuota työtaakkaa ilmastoinnin kasaamisen suhteen? Lähinnä kiinnostaa, että mitä kaikkea pitää tuota asennusta varten purkaa pois, vai tarvitseeko mitään, ja onko porukka tehnyt tuota kylmäaineen päivitystä, vai onnistuuko suomessa täyttö tuolla vanhalla aineella?[/quote']

Itsellä omassa getarissa on RS24 aineet sisällä. Pitäisi käydä R12 tilalle suoraan. Sen verran tulee kylmää kabiiniin että kipeäksi saa ittensä nopeasti.

Ja mulla kans ei vähäpäästöinen. Eli kattia ei ole. HC kun menee alle 600 ni ei ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

suosittelen sen r134a:n vaihtoon, pieni keulapusu, jotain huoltotöitä mitä pitää siinä edessä teettää niin taas saat kaivaa helvetin kallista kylmäainetta jostain itsellesi..

r134a saa tällä kylällä halvimmillaan 39e täyttöhuollon.. Itse kysyin isceon täyttöä ja typellä ponnistusta sekä väriainetta parista firmasta niin oli 150-200e luokkaa. Tietenkin vetäähän kylmälaiteasentajat tota mutta aika vaikee niitäkään on lähtee teboililla hihasta nykimään..

Itselle tuli muutos maksamaan jotain euroa 1,5dl öljyä, tiivistesarjalajitelma 20e, huoltoliittimet 25e, kuivain 24e, sekä rikkinäinen x-venttiili 23e. tähän vielä jos laskee 50e kylmäaineisiin niin suurinpiirtein saman maksaa kuin isceon täyttö, mutta saat huollettua jatkossa paljon halvemmalla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jees. Yksi auto on käyty vilkaisemassa. Seuraavaksi kesäksi tarvitsisi laittaa vähintään:

Etuvetareiden suojakumit

Tuulilasissa on ikävämpi iskemä

Turbot vaihdettu, uuden moottorinohjauksen asennus ja säädätys

Perus nesteiden vaihdot, jarrujen tsekkaukset ym

Ilmastoinnin värkkäys takaisin paikalleen

Vetareiden irrotus pienessä tallissa tunkkihommin voi olla aika työläs operaatio, joten saattaa mennä ulkopuolisen tehtäväksi. Tuo tuulilasin saatavuus on tällä hetkellä kysymysmerkki, samoin kuin hinta. Osaako tässä joku neuvoa? Hilppeet moottorinohjauksen asentamiseksi tulisi mukaan, mutta vaatii säätöjen laiton ammattilaisella. Mitäköhän sellaiselle tulee hintaa? Hicasissa joku vika kun kytkee ilmeisesti ajossa pois päältä.

Onko tuollainen työlista + parimmat pikkujutut aloittelijan hoidettavissa, vai vaikuttaako siltä, että menee isotöiseksi hommaksi? Itselläni ei ole mitään ongelmaa laittaa ja duunata, mutta kuitenkin auto olisi kiva saada kesään mennessä ajoon ja sellaisella mentaliteetilla kuitenkin autoa olen hankkimassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jees. Yksi auto on käyty vilkaisemassa. Seuraavaksi kesäksi tarvitsisi laittaa vähintään:

Etuvetareiden suojakumit

Tuulilasissa on ikävämpi iskemä

Turbot vaihdettu, uuden moottorinohjauksen asennus ja säädätys

Perus nesteiden vaihdot, jarrujen tsekkaukset ym

Ilmastoinnin värkkäys takaisin paikalleen

Vetareiden irrotus pienessä tallissa tunkkihommin voi olla aika työläs operaatio, joten saattaa mennä ulkopuolisen tehtäväksi. Tuo tuulilasin saatavuus on tällä hetkellä kysymysmerkki, samoin kuin hinta. Osaako tässä joku neuvoa? Hilppeet moottorinohjauksen asentamiseksi tulisi mukaan, mutta vaatii säätöjen laiton ammattilaisella. Mitäköhän sellaiselle tulee hintaa? Hicasissa joku vika kun kytkee ilmeisesti ajossa pois päältä.

Onko tuollainen työlista + parimmat pikkujutut aloittelijan hoidettavissa, vai vaikuttaako siltä, että menee isotöiseksi hommaksi? Itselläni ei ole mitään ongelmaa laittaa ja duunata, mutta kuitenkin auto olisi kiva saada kesään mennessä ajoon ja sellaisella mentaliteetilla kuitenkin autoa olen hankkimassa.

Mulla makso tuulilasin vaihto töineen muistaakseni 570 € joitakin vuosia sitten ja löyty ihan muutaman päivän toimituksella lasiliikkeen gatalogista.

Vetareiden irrotus on kyllä kohtuu helppo homma pelkällä tunkillakin.

Ilmastoinnin värkkäys takasin paikalleen on noista varmaan työläin operaatio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos iskemästä eioo lähteny leviimään vielä mitään ja on järkevän kokoinen vielä niin sen saa vielä korjattua, toimii jonkun aikaan varmasti. Vähän iskemän mukaan noita on tullu itekin tehtyä, eioo isokaan homma kunhan hartsin saa leviämään koko iskemään mikä on melko haastavaa välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mua toi lista itsessään pelota, pala kakkua. Mutta aika lista jo pienellä vilkaisulla

pahimmillaan vetarit muhinut paskassa jonnin aikaa ja kohta saa ne laittaa uusiks. Alustassa todennäköisesti vähän siellä sun täällä tehtävää. Eikä tommoset perushelpot viat kuulosta että autoa oltaisiin hirveästi pidetty..

nimimerkillä ostin melkein samoilla kriteereillä oman zetan. Ja pitkälle toista tonnia polttanut rahaa jo. Ja lisää saisi kaataa sitä mukaan kun lompakkoon ilmestyisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaas jatkokyssäriä. Jos päätän jatkaa auton etsintää, niin onko esim 2 paikkaiseksi kilvitetty auto mahdollista saada muutoskatsastettua 4 paikkaiseksi, jos takapenkit lisää ja painot on kunnossa? Onko ongelmia tällaisessa luvassa, jos samalla on esim alustaa muokattu, laitettu coiloveria yms. Helpottaisi hieman etsintäurakkaa yleensä, jos 2 paikkaiset lähtökohtaisesti olisi ok ja tyhjällä tankilla (eikös ollut joku kikka, että näyttää täyttä) ja muuten jollain kevennyksillä saisi autoon ne lisäpaikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä paikkalukumuutoksia voi jälkeen päin muutoskatsastaa kantavuuden puitteissa.

Oma on kaksipaikkainen. Otteen lisätiedoissa on teksti "Autossa on tilapäisistuin maksimissaan kahden henkilön tilapäistä kuljetusta varten" = takapenkit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä paikkalukumuutoksia voi jälkeen päin muutoskatsastaa kantavuuden puitteissa.

Oma on kaksipaikkainen. Otteen lisätiedoissa on teksti "Autossa on tilapäisistuin maksimissaan kahden henkilön tilapäistä kuljetusta varten" = takapenkit.

Mitä tuo käytännössä tarkottaa, onko auto punnittu kokonaismassalla 4 hengelle vai onko tuo tilapäisistuimet joku muu säätö?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Massat riitti 3,6 paikkaan. Sit merkattiin se kaksi paikkaiseksi ja takapenkeille toi tilapäisistuin teksti.

Tossakin on taustalla vielä sellainen, että alunperin siitä tuli 4 paikkainen vajailla massoilla. Mutta kun olin muutoskatsastamassa Holsettia ja ohjauskonversiota, niin huomasi tuon massaongelman. Siinä sit mietittiin, et miten auton sais säilymään 4 paikkaisena ja päädyttiin tollaseen 2+2 juttuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, onko tietoa mistään pykälistä/säädöksistä tohon tilapäosyyteen liittyen? On kyl sellanen auto, ettei muuten ku tilapäisesti muutenkaan sinne takapenkille porukkaa mene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0