Jump to content
pate11

350Z Wheel Hop ongelma

Recommended Posts

pate11    0

Minulla on Zetassa ongelmana takarenkaiden pomppiminen (Wheel hop) kun renkaat alkavat sutia, tätä tapahtuu kuivalla ja märällä asfaltilla, mutta ei silloin kun auto on sivuluisussa. Pomppiminen on sen verran rajua, että joutuu kyllä saman tien nostamaan kaasua, kun se alkaa. Onko kenelläkään tietoa, voiko tämä johtua kuluneista puslista/iskareista perässä, renkaista? Vai onko takarenkaiden pomppiminen vakioalustalla normaalia? Auto on vuosimallia 2003 ja täysin vakio (paitsi renkaat 255/40), sekä sillä on ajettu hieman alle 200tkm.

Koitin etsiä netistä tietoa, mutta siellä yleensä puhuttiin Wheel Hop:n yhteydessä viritetyistä vehkeistä ja varttimailin ajosta.

Edited by pate11

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kremilin    5

takakelkan puslat sekä takaiskarit ovat muissa nissaneissa ollut tyypillisiä tähän..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arttu    4

350 kärsii myös samasta geometrian ominaisuudesta kuin moni muukin nissani. Liikaa anti-squat:ia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Pexi-    26

Jep tämä on perusongelma autossa. Mulla on coilit ja alupuslat, mikä on aika hyvin poistanut ongelmaa, mutta ei kuitenkaan täysin eliminoinut sitä. Tämä vaatisi geometrian muutoksiam kuten arttu totesikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
micco    0

Tässäkö on tuo anti-squat kiteytettynä? Ja pääseekö pompotuksesta eroon kallistamalla takakelkkaa eteenpäin?

attachment.php?attachmentid=51895&d=1322

Share this post


Link to post
Share on other sites
jmp1984    0
28 minutes ago, micco said:

Tässäkö on tuo anti-squat kiteytettynä? Ja pääseekö pompotuksesta eroon kallistamalla takakelkkaa eteenpäin?

 

Kertokaapa se niin kokeillaan z32sessaki. Tavaraa vaan puslan alle 1cm? 2cm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arttu    4

Kokeilemiseksi menee. Ensinnäkin ihan hirveästi ei pysty kelkkaa kallistamaan koska puslat ei anna myöden. Orkkispuslilla lienee helpompaa. 

120ZZZ kokeili laittaa lättyjä väliin ja raportoi jonkinasteisesta parannuksesta (S13 kyseessä) S13, R32 ja Z32 kelkka on samanlainen geometrialtaan, jollei jopa identtinen lukuunottamatta eroja hicasin suhteen.

http://www.whiteline.com.au/instruction/203a_KCA349.pdf  Tommoisiakin on, liekö näissä mitään ihmeellistä, mutta periaate selviää.

Itse lähdin tämmöiseen ratkaisuun, tiputin alatukivarren etummaista kiinnikettä aikalailla. Tämä ei sitten päde muihin kuin mun datsuniin, ei kannata suoraan apinoida.

Nämähän on autokohtaisia juttuja, ensin pitäisi mallintaa oman auton geometria koska madalluskin periaatteessa vaikuttaa. Lisäksi pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen, näissä paljon anti-squattia omaavissa laitteissa takajousi saa olla löysähkö. Ja vastaavasti toisinpäin, jos geometriaa parantaa, pitänee jousta jäykistää jottei niiaa ihan tolkuttomasti.

Summa summaarum; se mitä etummaisen puslan alle sovinnolla saa, kannattaa kokeilla.

WP_20141013_001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×