Jump to content
Sign in to follow this  
rokordai

Jakohihna laukes CA18DET:stä, mitäs sitte? =)

Recommended Posts

rokordai    0

Moro


11 vuotta oon ollu 93:n S13 CA18DET 200SX:n omistaja, hakutoiminnolla täällä ja muilla foorumeilla oon selvinny tähän asti, nyt tuntuu että tarttis hieman apua =)

Eli jakohihna katkesi ajossa eilen. Veto hävis kokonaan, kierroslukumittari tippu nollaan ja jäin tien päälle.

Päättelin että jakohihnasta täytyy olla kysymys, kun nokka-akseli pysyy liikkumatta öljyntäyttöaukosta katsottuna, samalla kun kaveri starttasi autoa.

Mitenkäs, oon käsittäny et tää CA18DET on interference engine (mikälie suomeksi) tarkoittaen että siellä on väistämättä venttiilit enemmän tai vähemmän

ottanu osumaa mäntiin? Ei toi kovin dramaattista ääntä kyllä pitäny lauetessaan, onko mahdollista että tästä voisi selvitä pelkällä uuden hihnan vaihdolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xenon    14

Aloita avaamalla jakopään koppa, jo se kertoo olennaisen tapahtuneesta.

Jos hihna on edelleen paikallaan niin pakonokka on poikki (tällaista oon ollut todistamassa RB25:n kanssa kun jakohihna on ollut liian kireällä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
jonesky12345    13

Jos venat on ottaneet mäntiin kiinni niin venat voi olla solmussa, että kyllä pitäis tsekata jokatapauksessa

Share this post


Link to post
Share on other sites
AkaMirte    0
Posted (edited)

Uus hihna paikoilleen ja menoksi, ei ota kiinni, testattu on ! Hihna ja stefat löytyy Motonetista.

Edited by AkaMirte

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arttu    4

No oliko se vanha poikki? Jos tosiaan oli niin lottoa lienee turha enää tällä viikolla tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rokordai    0

Joo oliha se. Mikään ei vielä viittaa että venttiilit olis ottanu mäntiin osumaa ihme kyllä. Loppuviikosta tiedän enemmän uuden jakohihnasarjan myötä.

IMG_20170808_170728.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Metallisti    3

Ihan mielenkiinnosta kysyn: Milloin hihna oli viimeksi vaihdettu? Kilometrisuositusrajat tuskin kenelläkään paukkuu, mutta iän puolesta enemmänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rokordai    0

Vuonna 2006 hihna vaihdettu, eli 11 vuottahan sillä mentiinkin, tosin alta 40tkm =). Hienosti valehtelin itselleni että kun service manualissa lukee replace timing belt -> every 100,000 km (60 000 miles), että kestäähän tuo ku ei lue km-rajotustusta, eikä oo aikaa vaihtaa, en osaa ku en oo enne hommaa tehny jne... Ny ku oli pakko ruveta, ainakaa tähä mennessä ei oo mitään ylitsepääsemätöntä estettä tullu eteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tusa91    16

Eikös noissa oo 4-5 vuotta se aikaraja riippuen hihnan valmistajasta? Monesti tosin kestää tupla ajan, jos ei jatkuvasti revittele eikä kilometrejä tuu hirveesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rokordai    0

Pientä päivitystä:

Pelkällä hihnanvaihdolla ei selvitty. Uuden hihnan asennuksen jälkeen käyntiääni kuulosti siltä ettei kaikki ollut kunnossa.
Käynnisteltiin konetta yksi sylinteri kerrallaan ja kolmas sylinteri osoittautui mykäksi. Eli todennäköisesti kolmos-sylinterissä olisi venttiilit vaurioituneet ja/tai mäntä. Siispä kansi irti.
Sitä ennen jakohihnasuojan irrottaminen paljasti testikäytön syöneen uuden hihnan:

 

3. sylinterin pakoventtiilit oli taipuneet.

 


Sitten kysymyksiin: Nyt kansi on koneistamolla, mutta mistä löytyis pari vakio pakoventtiiliä?
Toinen mikä on hieman epäselvä on toi jakohihnan kiristimen säätö:

 


Osaisko joku vääntää tyhmälle rautalangasta?

 

testikayttohihna.jpg

kansi1.jpg

kiristinohje.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arttu    4

Kiristimessä on jousi joka määrää kireyden. Eli löysätään lukitus, pyöritetään kampiakselista ja kuusiokoloavaimella käännellään kiristintä että saadaan löysät pois. Sit vaan mutteri piukkaan. Eli ei kirrata perstuntumalla, yleensä silloin menee liian piukkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AkaMirte    0

Uskottava se näköjään on, meillä jako ollu oikeen huolella sekaisin joskus, muttei oo koskaan venttiilit vääntyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×