alkkade

R33 Rb25DET Projektitopic

14 posts in this topic

Erittäin hyvää kesää kaikille!

Yritän kirjoitella vähän projektitopicia omasta Nissaniurasta ihan omaksi iloksi ja dokumentoinniksi, toki kiva jos luette ja kommentoitte! Palaute on tervetullutta tähän mitä luultavimmin erittäin sekavaan ja typoja täynnäolevaan topiciin. Kirjoittelen kun muistan ja kerkeän, on kerinnyt jo tapahtua kaikenlaista ja kirittävää on!

 

Aloitetaampas aivan alusta, eli siis Fast and Furious sarjan ensimmäisistä osista... Olin silloin n. 10 vanha ja autoinnosut kumpusi jo kovaa vauhtia F-cupin ralleja kiertäneenä. Paul Walkerista tuli idoli mulle, niinku varmasti monelle muullekkin. Sen myötä myös Skylinet tuli tutuksi ja jo silloin päätin että joskus aikusena haluan Skylinen. Noh siinä sitä kituutettiin pieni ikä polkupyörällä, mopolla, kevarilla temppuillen. Autoikä kun koitti niin mulla ei yksinkertasesti ollu mitenkään varaa edes omaan autoon (tai sen vakuutuksiin) joten ostin ekan autoni vasta 21-vuotiaana kun sain työpaikan missä autoa tarvitsi. Muutama vuosi menikin sitten unelmoidessa ja VAGgilaisilla ajellessa, tuli yhtä passattia hiukan rakenneltuakin. Siihen oli sillä hetkellä varaa mutta eipä se Skylle mihinkään ikinä unohtunut :D (anteeksi vääräuskoisuuteni kuvan kera)

 

_MG_6808.thumb.jpg.04ad15ff7a919c2e46ef3f44ed3ddf42.jpg

 

Tätä jatkui suunnilleen pari vuotta, kunnes kaverini Joonas rupes todenteolla ettimään itelleen Japanista Aristoa. 2016 Heinäkuussa muistaakseni Joonas saikin autonsa suomeen ja sittenhän se jdm KUUME alkoikin nostaa taas päätään.. Olin ollu muutaman kuukauden vakitöissä, vielä koeajalla joten päätin että jos työsuhde jatkuu kevääseen asti niin rupean ehkä etsimään itelleni yksilöä. Joonaksen kanssa sitten päätimme lähteä West Coast Motor Showhun Vaasaan 23.9.2016. Joonas kerkes saada uudet vanteet ja alustan alle ja pikaisesti teippasi Ariston valkoiseksi ennen näyttelyä.

Linkki Joonaksen Projektiin: http://www.cdlcforum.com/t16715-joonasvaan-bagged-vertex-aristo

 

Messuilla se sitten tapahtui...

Aivan tajuton halu, kuume, kuumotus, kiihotus, millä nimellä sitä kukin kutsuukin löi ku koivuhalko takaraivoon. Näyttelyssä kiertäessä ei ainakaan helpottanu siellä muutama esillä oleva skylle. Tämä kuume ei mennytkään sitten muulla ohi kun autokaupoilla. Etin ensi Japanin päästä yksilöä, R33 miellytti eniten silmää. Tarjosinkin 3 yksilöstä mutta mikään ei tärpänny ku hinnat nousi pilviin. Noh nettiautoon putkahti mielenkiintoinen ilmoitus ja monien soitteluiden ja viestittelyiden tuloksena päädyin autoa katsomaan, myyjä tuli puoliväliin vastaan Viitasaaren abc:lle. Tältä reissulta tultiinkin sitten ensimmäistä kertaa rhd:lla kotiin <3 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä se! Ruma ku rullatuoli mutta pää oli jo sillon täynnä ideoita.. Näistä lisää seuraavassa postauksessa.

IMG_20161004_001253.jpg.3df861b648cc65d181c61a380f57caed.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auton specsejä ostettaessa:

-walbro 255 bpumppu

- 740cc suuttimet

-apex catback

-iso cooleri

-masterpower r545 ahdin

-Nistunen ohjaus

-d2 alusta

kylle.jpg.26bcf0c23ce5a26c2191ab9d3727d6a8.jpg

 

Loppukesä ajeltiin tällä setupilla lumientuloon asti, nautittiin ja suditettiin hiukan :D

Otin kimppahallin n.95m2 Joonaksen kanssa ja saatiin romut sinne talveksi tehtäväksi...

IMG_20161030_181134.jpg.b71f2f41f25341097429f06218e250eb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan talven suunnitelmat oli seuraavat:

- kuppipenkit ja 6 pistevyöt sisustaan

- uusi ratti

- vanteiden maalaus

- uusi takasiipi omasta mielestä hirveän vakiosiiven tilalle

- yleistä siistimistä

 

IMG_20161114_200833.thumb.jpg.dca363b5e3984cfe43cb35f862d14a68.jpg

 

Penkeille tilasin valmiit bolt on sovitteet briteistä jotka eivät sitten ollutkaan aivan bolt on :D olivat gtr versioon myyjän mukaan vaikka ebayssä soveltuvuus mainittiin tähänkin.. no onni onnettomuudessa muutama lattaraudan pala vähän hitsiä ja sittenhän ne sopikin, sain myyjältä hyvän alennuksen ja kaikki olivat tyytyväisiä! Penkeiksi valitsin edulliset katukäyttöön ja satunnaisille ratapäiville sopivat Sparcon Sprint penkit. Oli Janicol racingillä tarjouksessa myös RRS 6-pistevyöt ja ratti.

 

IMG_20161222_151651.thumb.jpg.4c3adc58c38e2613f93c4f3460344235.jpg

 

Sisusta tulikin melko helposti valmiiksi, takaosastolle on vielä tekemättä joku kangas peltien päälle. takapenkkejä ei autoon enää tule. 

IMG_20170124_100026_867.thumb.jpg.00e93a6a38c2659550f3c20ff6453e99.jpg

 

Seuraavaksi lähdettiinkin sitten vanteiden kimppuun.. Vanteet tulivat auton mukana "halpoina kopiovanteina" ja heti selvisikin että ovat kolmiosaiset ilman minkäänlaisia merkintöjä merkistä, leveyksistä yms. Selvisi myös miksi olivat maalattu mattamustaksi. Vanteet ovat olleet uutena kromivanteet josta olikin kromi lähtenyt repeilemään pois ja sitä olikin yritetty selvästi hiekkapuhaltaa pois, huonoin tuloksin. terävää kromipintaa repeili ympäriinsä ja yritinkin käydä sitä monelta ammattilaiselta kyselemässä miten se saadaan pois enkä oikein mitään budjettitehokasta tapaa keksinyt. puhalsin soodalla maalit pois ja rupesin käsin hinkkaamaan pahimpia röpelöitä pois. 

 

IMG_20161229_003911.jpg.fafba28fe964bc5f47c2d2099352ca95.jpgIMG_20161229_003933.jpg.8414b9ffa1ae4179637c9322388b8ae3.jpg

 

Eihän niistä uusia saa tekemälläkään mutta omaan silmään tuli aika mintut!

IMG_20170115_011528.thumb.jpg.c9021b3188aac565598dbcfe2e881c2d.jpg

 

Meidän maalauskopista tuli eniten mieleen braking bad ja metan kokkaus mutta vanteita sielä Joonas koitti meille maalata :D

 

IMG_20170309_094947.thumb.jpg.74f1db96b6b79e089eefd67f1fcdda0b.jpg

 

BTW tässä vaiheessa oli selvinny vanteiden merkki ja mallikin.. Ovat japanilaiset kolmiosaiset  imperi japanin keskiöillä, jawan kannuilla ja arrowin kehäpulteilla kasatut vanteet. Edessä 17x8" ja takana 17x9"

 

IMG_20170312_190755.thumb.jpg.9bb17fa1513bb0e87d02ba335b129c60.jpg

 

Kehäpultit tilasin ebaystä uudet kun vanhat oli hiekkapuhallettu ja maalattu mattimustaksi nekin.. 

IMG_20170316_204728.thumb.jpg.9511d00538f65c9b7c6c087580f7b19b.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevät lähestyi kovaa vauhtia ja ajokuume oli hirveä.. autokin alkoi olla loppusilauksia vaille valmis kesään 2017.

 

PSX_20170318_191831.thumb.jpg.465ea0946b9116a94cd3c0ac140636a1.jpg

 

Kevään ekat ulkoilut! 

 

PSX_20170320_200334.thumb.jpg.e558ae5b4253a75d87bfcf3bc36d8f63.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerkesin muutaman päivän ajella kun auton otin liikenteeseen ja suunnitelmissa oli vielä auton säädätys ja penkitys sen jälkeen.. 

Tässä juuri lähdössä autoa säätämään mukana osaava kaveri joka sattui asumaan melkein naapurissa. Auton ilmeestä tuli oikein omaa silmää miellyttävä ja fiilis oli katossa!

1ryhhx.jpg.68f0d1b78436148f24e69a9f890ea5eb.jpg

 

Säätöreissu meni hyvin, saatiin vetämään hienosti ja seos kohdalleen vedossa sekä tasa-ajossa.. tarkistettiin vielä toisella laajakaistalla että mittari näyttää oikein ja kaikki oli kohdallaan.

 

Muutama päivä tämän jälkeen huomasin yllättävää röpeltämistä ja vaihdoin ensimmäisenä tulpat --> ei vaikutusta. Muutaman väkisin vedon jälkeen aloin huomaamaan sinertävää savua pellin alta ja venttiilikopan huohotuspaikoista sitä savua sitten tulikin eikä auto meinannu enää käydä kunnolla.. Ei muutakun auto pajalle ja kylmähiestä märkänä mittaamaan puristuspaineita.. 1, 2, 3, 4, 5, kaikki n. 10bar tienoilla ja kun päästiin 6. pyttyyn niin mittari heitti lukemaksi 4 bar, uusi mittaus 4,5 bar... Tässä vaiheessa olo oli sanoinkuvaamaton.. ei auta muu ku auto pukeille ja konetta nyppäämään pois.. räyh! :(  

 

kaljanhuuruisen illan päätteeksi saatiinkin nostettua kone pois

Capture.JPG.347e9ae9456b3e7b954565a85627a418.JPG

2.JPG.5f661a3db759a2f35c58213d90c692f5.JPG

 

Tässä vaiheessa selvisikin vian aiheuttaja joka oli pakosarjan yksi poikkimenneen pultin tilalle laitettu helicoil joka oli asennettu niin että oli jääny pitkällensä.... venttiilit valkosena ja pakovuoto osoitti sen että seosmittarit näyttikin liian rikasta seosta vaikka kävi oikeasti liian laihalla.. Tähän loppui hetkeksi motivaatio auton kanssa ja kone seisoikin pukilla pari kuukautta enkä oikeastaan jaksanu edes pajalle mennä sitä purkamaan.. Rahatilannekkaan ei ollu sellanen että vois ruveta moottorinosia huvikseen ostelemaan, toki tämäkin vaikutti motivaatioon.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koneen purkua, tunnelmia ja suunnitelmia!

 

Sain vihdoin raahattua juovuspäissäni itteni pajalle ja purkamaan konetta kaverin kanssa.. kannen olin kuitenki käyny jo ennemmin irrottamassa eli alakerta vain uupui. 

tiputeltiin kampura ja männät pois ja kotia nukkumaan. Uusin silmin katsomaan mäntiä ja pyttyjä ja sieltähän se vikakin löytyi, oikeastaan kaksikin.

 

4f2ef669-f5b7-4398-99cc-fe639bff3b37.thumb.jpg.2ef3748429638cb2d4674ad29b38776e.jpg

31a4a30f-686f-454e-9bb7-4448702e75c7.thumb.jpg.6ae314f2ff183e6235d051d35c17cd8f.jpg

 

Ilmeisesti ns. normivika Rb25 männissä eli se 6. männän männänrengasvälitt halki useammasta kohtaa?

 

bbad34b9-0763-4052-8820-37eeffce9666.thumb.jpg.88f69231ca0386fc631335c1ccfd9ed3.jpg

 

Ja sitten siihen seuraavaan vikaan.. 3. pytyssä oli ikävän syvä ja terävä jälki ja näytti omaan silmään siltä että sielä on pyöriny jotaki ylimäärästä joskus, männässä ei mitään ihmeempää näkynyt..

58c07fe7-8304-4715-9260-f780198253ed.thumb.jpg.b9ee5c58e69e91bd765cfad7c08448f6.jpg

 

Sitten kaivattaiski mielipiteitä! haluaisin kuulla enemmänkin RB25 lohkon poraamisesta, puoli milliä uskaltaa varmaan ainakin ottaa mutta mites täyden millin kanssa?

 

Suunnitelmissa laittaa kerralla kone kuntoon, takomännät, uudet veivit, n1 öljy- ja vesipumppu, laakerit, tiivisteet, metalli kansipahvi, jakopään hilut ja päivittää kytkin kunnolliseen.. Tämä vaatiikin sitten aikalailla rahaa jota ei tähän hätään ole eli luultavasti tavote on kesälle 2018 saada auto ajoon.. 

 

Mäntien valintaan tarvisin kans mielipiteitä ja ylipäätään jos tulee jotain mieleen rb koneen rakentamiseen liittyen niin kertokaa ihmeessä! Esim. puristussuhde mietityttää paljonko sinne haetaan?

tän hetkinen ahdin riittää sinne n. 550/600hp toki tarkotus on ainakin aluksi mennä jollain esim. 500hp tuntumalla ja lisätä sitten myöhemmin jos tarvetta ja kyllästymistä tulee. Pitääkö näille tehoille miettiä jotain muuta ku nuo edellämainitut asiat? Mitä mieltä kannen työstämisestä ja millä tehoilla se tulee vastaan?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin tasohionnan tarttee kansi, kun on kerran irrotettu ja metallipahvin pistät. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo toki, se on selvää 😂 mutta näin ylipäätään ekaa konetta rakennan toki hyvällä frendien tuella.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Mulla on wisecot eaglen kangilla, hyvin on tuntunu skulaavan..

Edited by Mazi_

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, Mazi_ said:

Mulla on wisecot eaglen kangilla, hyvin on tuntunu skulaavan..

Kiva tietää! Samansuuntasta settiä kattonu itellekki.. mistå muuten ostit? Tuntuu että hintaeroa ei juurikaan tuu jenkeistä tilatessa alvien jälkeen tai suoraan suomesta..

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, alkkade said:

Kiva tietää! Samansuuntasta settiä kattonu itellekki.. mistå muuten ostit? Tuntuu että hintaeroa ei juurikaan tuu jenkeistä tilatessa alvien jälkeen tai suoraan suomesta..

Wisecot oli koneessa jo mun ostaessa auton mutta kanget tilasin ruotsista.. olikos sellanen paikka kun japtuning.se. sieltä otin samalla laakerit, uudet männänrenkaat ja pari synkroa laatikkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettei olis orkkis-keraaminen ahdin hajonnut ja käyttänyt rojujaan koneessa? Aika saman näköistä oli omassa ja esim. Skyylinen entisen getarin sylinterissä jäljet keraamisten siipien jäljiltä. Eiköhän tuo ensimmäiseen ylikokoon (0.5mm) poraamalla tule kondikseen.

Speedimportsilta löytyy osat ja tietotaito näihin hommiin. Pystyn suosittelemaan, nimittäin vaikka ehkä lantin tai pari säästäisikin tilaamalla ulkomailta, ei taatusti saa samanlaista tuotetukea ja asiantuntemusta mukana.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennenkuin tilaat osia käytä lohko/kansi koneistamolla. Ne osaa sanoa tarviiko porata vai riittääkö pelkkä hoonaus. Samoin kampiakselin tarkistus, laakerivälykset jne.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now