Sign in to follow this  
Followers 0
juki150

SR20DE jakoketju, riittääkö kiristimen vaihto?

22 posts in this topic

Morjens foorumilaisille! Äskettäin hankkimani 256tkm ajettu P11 GT oireilee siten miten jo arvelin, käynnistäessä kuuluu rallatus ja lämpimällä koneellakin kuuluu jonkinnäköistä ketjun rolinaa koneesta. Auto nykii myös pahaenteisesti kiihdyttäessä, erityisesti kylmänä, johtunee venyneestä ketjusta.

Eli kysymyksiin. Pelkkä ketjun kiristinhän ei ole kallis vaihtaa ja varmaan onnistuisi itseltä, miten todennäköisesti auttaisi pelkkä kiristin ongelmiin vai onko vain tekohengistystä ketjulle?

Ketju kiristimineen + öljypumppu + vesipumppu pakettihan ei Jenkeissä paljoa maksa, reilun satasen, joten se ei kyllä paha ole, mutta pariin korjaamoon mitä täällä Pohjois-Karjalassa olen soitellut on töiden hinnaksi näiden kaikkien vaihdolle arvioitu lähemmäksi tuhatta euroa.

Osaisiko kukaan suositella itä-Suomesta jotain korjaamoa jossa ei ihan niin arvokas olisi tai olisi muuten erikoistunut näiden koneiden sielunelämään? Entäs miten mahdoton homma näiden kaikkien vaihto itse on, kokemusta autojen rassaamisesta löytyy jonkin verran mutta mitään näin laajaa ei ole kyllä vielä tullut tehtyä. Tarvitseeko kone ottaa irti tms?

Ja onko ketjun kunnon tarkistamiseen jotain keinoa? Missä vaiheessa tilanne on niin paha että kiristin ja ketju on ehdottomasti vaihdettava? Tuo ketjun rallatus ei niinkän häiritse itseä vaan tuo ärsyttävä nykiminen.

Kaikki kommentit otetaan vastaan, kiitokset niistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelkkä kiristimen vaihtaminen on kuin kusisi housuun pakkasella. Venähtänyttä ketjua ei korjaa kuin uusi ketju. Suosittelen kiertämään kaukaa ebay:n satasen kieppeillä pyörivät paketit. Ovat heikkoa laatua pääsääntöisesti, sekä sisältävät vanhempaa mallia olevan kiristimen. Alkuperäisosista koostuvan setin (Ketju, nokkapyörät, kampuran ratas, molemmat laahaimet, kiristin, yms.) koostuva setti on noin karvan yli 200€, joten suosittelen sellaisen hankkimista.

Esim tässä, 230€. Allaolevan setin lisäksi tarvitsee enää vain venttiilikopan tiivisteen, kampiakselin etutiivisteen ja öljypumpun imuputken tiivisteen.

http://www.gspec.com/p-7356-timing-gear-kit-sr20.aspx

Tässä taas 211€. Tarvitsee vielä nokkapyörät, öljypumpun paine- ja imupuolen tiivisteet ja venttiilikopan tiivisteen.

http://www.frsport.com/Tsubaki-13028-53J03-KIT-OE-Complete-Timing-Chain-Kit-S13-S14-S15-SR20DET_p_1351.html

Jälkimmäisestä liikkeestä on itselläni hyviä kokemuksia, ensimmäinen on suuressa suosiossa maailmalla sr20- harrastajien keskuudessa.

Kesällä 2013 kysellessäni väänäsen auto antoi hinta-arvioksi koko paketille 1300 euroa (työt+osat). Osien hinnaksi muodostui edellämainitusta noin 600€. Käytännössä päivän homma. Itse teetätin remontin entisessä kotikunnassani sijaitsevassa Nissan- merkkihuollossa. Töiden osuus jäi alle 600€, mikäli oikein muistan.

Ketjun venymisen toteamisessa helpoin konsti on sytytysennakon tarkistaminen. Mikäli ajoituslampulla katsottuna ennakon merkki tuntuu soutavan eestaas, on ketju venynyt selkeästi. Toinen vaatiikin sitten jo venttiilikopan irroittamisen. Kiristimen mäntä sai tulla muistaakseni noin 8-10mm pihalle ennenkuin ketju menee vaihtoon. Tämä todetaan mittaamalla kiristimen männässä olevan olakkeen ja kiristimen rungon väli. Hahmotat kyllä mitä tarkoitan kun näet itse. Ottaen huomioon kertomasi oireet, on tapaus mielestäni enemmän kuin varma.

Mikäli itse ryhtyy tekemään, niin moottoria ei tarvitse irroittaa. Tilat ovat todella ahtaat. Käytännössä täytyy saada molemmat öljypohjat irti, ennenkuin jakopään kansi päästään avaamaan. On syytä olla varovainen jakopään kantta irroitettaessa, sillä kannentiiviste tiivistää tämän kannen yläosan. Muualla varoitellaan, että sylinterikannen irroittaminen olisi välttämätöntä, mutta esim. P11-144 korjauskirjassa tämä toimenpide on jätetty pois. Suosittelen lataamaan sen, niin saat hyvät ohjeet remonttia varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvästä vastauksesta. Ajoituksen testasin tänään, merkit hihnapyörässä heittää n. 0.5cm matkalla, alla huonohko video asiasta, onko tämä riittävä merkki ketjun venymisen merkiksi? Tarkastan vielä tuon kiristäjän männän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta löytyy täysin uusi oe-laatuinen jakoketjusarja(sis. ketju, nokkapyörät, laahaimet, kiristimen + muut tarvittavat) johon löytyy myös uusi vesipumppu. Hinnasta voidaan keskustella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei saanut oikein selvää ajoitusmerkeistä, mutta äänen perusteella selvä tapaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, kieltämättä hankala erottaa videolta noita merkkejä. Mutta tosiaan hihnapyörällä ajoitusmerkit seilasivat edestakaisin ehkä n. 5mm matkalla.

Ketju kiristimineen yms menee näillä näkymin omatoimisesti vaihtoon tässä syksyn mittaan. Tarvitseeko hommaan kummempia erikoistyökaluja?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jep, kieltämättä hankala erottaa videolta noita merkkejä. Mutta tosiaan hihnapyörällä ajoitusmerkit seilasivat edestakaisin ehkä n. 5mm matkalla.

Ketju kiristimineen yms menee näillä näkymin omatoimisesti vaihtoon tässä syksyn mittaan. Tarvitseeko hommaan kummempia erikoistyökaluja?

Pienistä käsistä ja rautaisista hermoista on apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jep, kieltämättä hankala erottaa videolta noita merkkejä. Mutta tosiaan hihnapyörällä ajoitusmerkit seilasivat edestakaisin ehkä n. 5mm matkalla.

Ketju kiristimineen yms menee näillä näkymin omatoimisesti vaihtoon tässä syksyn mittaan. Tarvitseeko hommaan kummempia erikoistyökaluja?

Oliko ECU perusennakon säätötilassa silloin kun kuvasit videon? Sytkä nimittäin seilaa jonkinverran jos ECU ei ole säätötilassa. Sen seilaamisen kyllä erottaa venyneestä jakopäästä johtuvasta seilaamisesta melko helposti.. videolta en kyllä saanut mitään selvää siitä, miten ajoitus heittelee.

EDIT: Mutta eipä se sitä tosiasiaa muuta, että ketju alkaa olla tiensäpäässä.

Emännän GT:ssä oli pakko vaihtaa ketju 276tkm kohdalla.. ei kyllä nykinyt kiihdytyksissä, mutta 120km/h oli jo kova saavutus.

Vieressä on parkissa toinen GT jonka mittarissa 303tkm ja jakoketju öljypohjassa... pajassa avattuna yksi SR20DE jolla ajettu 408tkm, venttiilien jäljet männissä ja vajaa puolet venttiileistä oli vaihdettuja rolleyes.png Eli siihenkin on joku tehnyt jakopääremontin kalliimman kautta aikoinaan.

Edited by datsunpower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun GTi Almeran ketjulla on ajettu 302tkm joista itse olen ajanut 60tkm. Ei ole venynyt juurikaan. Ketju on kahdesti tarkastettu nyt. 2015 tammikuussa ja 2016 toukokuussa. Hyviä kilometrejä ja huonoo huoltoo on yleensä tulos ku noita ketjuja menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ole huollossa vika vaan siinä, että englannissa kasatuissa on kapeampi (lue: heikompi) jakoketju..

Share this post


Link to post
Share on other sites

On siellä huonosti huollettujakin. Kyl mä ton enkkukoneiden heikkouden tiedän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renold- merkkinen ketju oli ainakin entisessä koneessa. Eli britit käytti mitä halvimmalla sattuivat saamaan. Venähti ja kerkes katkasta kaks vierekkäistä hammasta kampiakselin rattaalta. Ihme ettei sen enempää kerennyt särkyä. Kilometrejä oli reilu 300 tuhatta. Taisin tänne postailla kuviakin.

Mitä olen lueskellut muiden maiden foorumeita, niin jostain kumman syystä ketjuvikaiset koneet tuntuu keskittyvän juurikin Sunderlandista pihalle rullanneisiin autoihin... En vetoaisi niinkään huonoon huoltoon, vaikka se ei tilannetta helpotakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljoko ketjun leveydessä on eroa? Tai mistä briteissä kasatun erottaa? Ollu mielessä että jos tarkistas paljonko kiristin on ulkona niin samalla mittais ketjun leveyden. Auto siis -00 primera 360tkm mittarissa ja mitään ääniä ei jakoketju pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heikompi ketju on n.10mm leveä ja se parempi n.12mm leveä. Tarvike ketjut saattava olla jotakin tuosta välistä, koska muistelen, että jossain moottorissa tuli vastaan n.11mm ketju.

Käytännössä taitaa olla niin, että kaikissa englannissa kasatuissa P11-120 ja P11-144 korisissa on kapeampi ketju. Japoniassa kasatuissa, esim. SR20VE:ssä on 12mm ketju.

Minä ainakaan en ole yhdessäkään P10, N14 eikä N15 korisessa sitä kapeaa ketjua tavannut.

EDIT: Ja vielä siihen huollon/huoltamattomuuden vaikutukseen... sanon, että sillä on korkeintaan erittäin marginaalinen vaikutus.

Ainoa yhdistävä tekijä minkä olen löytänyt näistä ketjuvikaisista, on itse ketju.

EDIT2: täsmennystä.

Edited by datsunpower

Share this post


Link to post
Share on other sites

ECU oli laitettu kyllä tuohon ennakontarkastystilaan, eikös se ole että kaasuläpänasentotunnistimen piuha irti ja pari kertaa kierrokset 3000rpm?

Onko muilla ilmennyt nykimistä venyneellä jakoketjulla? Tosi paha tuo nykiminen varsinkin kylmällä koneella kiihdyttäessä. Lämpimänä tuntuu myös alle 3000rpm kierroksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Tehtiin primeraan (P11 SR20De) budjettihuolto. Mulle jäi vähän ajettu DET-koneen ketju lojumaan ja vaihdettiin se tohon primmuun. Orkkisketju oli sen millin kapeampi ja lenkin verran venynyt verrattuna turbokoneen ketjuun. 

Ilman kannen irrotusta ja kone paikoillaan. Onneksi paremmalla puoliskolla on pienet kädet.  Kone hiljeni tyystin ja vetojakin on taas ihan eri malliin. Nykiminenkin loppui tyystin. 

Ehkä paras 20€ (venttiilikopan tiiviste) jota on tohon rakkineeseen sijoitettu. Kilsoja nyt 230t.

Edited by Arttu
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

on nään nissanin ketjut vaan hauskoja. Ihmeen pienillä kilsoilla ongelmia, qg15de saa ketjun vaihtaa samoihin kilsoihin kuin pösöön hihnan..

10 micrasta 8 rallattaa ketjua, useinmiten vielä alaketjua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Arttu said:

Tehtiin primeraan (P11 SR20De) budjettihuolto. Mulle jäi vähän ajettu DET-koneen ketju lojumaan ja vaihdettiin se tohon primmuun. Orkkisketju oli sen millin kapeampi ja lenkin verran venynyt verrattuna turbokoneen ketjuun. 

Ilman kannen irrotusta ja kone paikoillaan. Onneksi paremmalla puoliskolla on pienet kädet.  Kone hiljeni tyystin ja vetojakin on taas ihan eri malliin. Nykiminenkin loppui tyystin. 

Ehkä paras 20€ (venttiilikopan tiiviste) jota on tohon rakkineeseen sijoitettu. Kilsoja nyt 230t.

Hieno homma!

Mietin justiinsa mahtaisiko tuollainen DET-moottoriin tarkoitettu vahvistettu Naprecin ketju toimia? Sille jäisi posteineen hintaa ilmeisesti vähän päälle satanen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän joo, samanlainenhan se ketju on. Siis sopii keskenään. Naprec:in ketju mullekkin tuli datsunin moottoriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä alkaa perehtymään asiaan. Sen verran olen tunnustellut, että jokunen hevonen on jo karannut koneesta. Juuri pyörähti 270 000km mittariin ja ketju säksättää jo lämpimänäkin startatessa toisinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.7.2017 at 17.02, Arttu said:

Tehtiin primeraan (P11 SR20De) budjettihuolto. Mulle jäi vähän ajettu DET-koneen ketju lojumaan ja vaihdettiin se tohon primmuun. Orkkisketju oli sen millin kapeampi ja lenkin verran venynyt verrattuna turbokoneen ketjuun. 

Ilman kannen irrotusta ja kone paikoillaan. Onneksi paremmalla puoliskolla on pienet kädet.  Kone hiljeni tyystin ja vetojakin on taas ihan eri malliin. Nykiminenkin loppui tyystin. 

Ehkä paras 20€ (venttiilikopan tiiviste) jota on tohon rakkineeseen sijoitettu. Kilsoja nyt 230t.

Tää on kyllä jännä miten noista de koneista menee ketjuja. Itselläni on tehtaan alkuperäinen ketju paikoillaan joka ei ole venynyt juuri ollenkaan ja kilometrejä on mittarissa 304tkm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britit säästi materiaaleissa kilpailuttamalla kaiken, jolloin ketjun valmistajaksi valikoitui Renold. Laatu oli sitten mitä oli.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0