Sign in to follow this  
Followers 0
Migu

73 240Z "Raato"

36 posts in this topic

Tulipa hommattua pitkästä aikaa kerhokalustoa. 240Z on aina miellyttänyt silmää ja takaraivossa on jo yli 10 vuotta jysykyttänyt ajatus, että joskus moinen on vielä hommattava. Sain viime keväänä edellisen projektin valmiiksi ja eräällä ilta-ajelulla bongasin pellon laidasta aivan romuna olevan Zetan. Kävin autoa muutaman kerran katsomassa, mutta en tavoittanut talon väkeä, joten en päässyt kyselemään autosta enempää. Yhtenä lauantai-iltapäivänä sitten tärppäsi ja talon omistaja oli pihalla kun kaarsin paikalle. Aikamme puhuttiin autosta ja selvisi, että kyseessä on hänen kaverinsa vuosia sitten kesken jäänyt projekti. Raato on seisonut nurmikolla lastauslavojen päällä viimeiset 7 vuotta enemmän tai vähemmän pressulla peitettynä.

Projekti on aloitettu aikoinaan kovalla innolla ja koriin on vaihdettu ehjät takakaaret, helmat ja koko lattia. Ennen pellon laitaan tyrkkäämistä koriin on ruiskutettu epoksi pintaan, joten itse kori ei ole aivan mahdottomassa kunnossa. Samalla entinen katto on leikattu irti ja ovet ja konepeltikin näyttäisi olevan toisesta korista. Luonto on kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja etulokasuojat, konepelti ja apukuskin ovikin ovat melko lohduttomassa kunnossa. Suunnitelmissa on aina ollut tehdä Zeta aivan alusta asti, joten sama kai se on aloittaa huonommastakin aihiosta. Itse auton omistaja asuu toisella paikkakunnalla ja kauppoja päästiin tekemään vasta joulukuussa ja korin sain siirrettyä oman pajan pihalle vasta tammikuun lopulla.

Suunnitelmissa olisi rakentaa alkuperäistä kunnioittaen ripeä katuauto. Sisustaan tulee nahkaa ja 70-luvun race-henkeä, mutta herrasmiestyyliin. Pellin alle korkealle kiertävä 6-kone, mutta tarkemmat suunnitelmat ovat vielä avoinna. Kevyet kaaret sisälle ja modernimpaa alustaa ja jarrua, jotta tuolla pääsee ajelemaan mutkiin kunnolla. Suunnitelmat tarkentuu tehdessä. Museoon ei kuitenkaan tän kuntoista aihiota käydä leipomaan.

Kunhan saan tuohon Lincolniin (http://www.dnsf.org/forum/autot-ja-tekniikka/muut-autot/18201-1964-lincoln-continental) uuden jäähdyttimen paikalleen ja siirrettyä sen toiseen talliin, alkaa Datsunin kanssa tapahtua. Luukut lähtevät alkavalla viikolla Karjalan Soodapuhallukseen (http://www.karjalansoodapuhallus.fi/) puhallettavaksi ja ensimmäinen homma on sovittaa katto koriin takaisin paikalleen, jonka jälkeen korin uskaltaa nostaa vartaaseen.

Sattuisiko kenelläkään olemaan korikorttia olemassa S30- koriin? Tekisi mieli vähän mittailla ristimittoja ennen katon uudelleen kiinnittämistä, että tulee varmasti suoraan.

Aihiohan on todella surkean näköinen ja tuo katon pois nostaminen korin päältä ei ainakaan helpottanut asiaa :)

IMG_4872_zpswf3i4usz.jpg

IMG_4879_zpsrdawuwht.jpg

IMG_4885_zpsen3vmjzj.jpg

IMG_5066_zpsqayznvqb.jpg

IMG_5068_zpsxvwczcrw.jpg

IMG_5065_zpspi9n48py.jpg

Hommattavia osia tällä hetkellä olisi:

- Kuskin sivulasi

- Konepeitto

- Etupuskuri

- Z-emblemit c-pilareihin

Katsotaan mitä tästä tulee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tässä on alkuperäinen tekniikka ja sisustat ja kaikki olemassa. Penkit ja kojelaudat yms. on lämpimässä varastossa säilytyksessä, mutta en ole vielä saanut loppuja osia haettua itselleni. Moottori on seisonut korin vieressä ulkona tosin pari vuotta, eli sekin vaatii kyllä täyden rempan jos sitä päädyn käyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se vähän hurjan näköinen katottomana, mutta ei vissiinkään mikään toivoton ruosteläjä kuitenkaan. Itse asiassa jopa asiallisen ehjäpeltisen oloinen. Duunia tietty teettää, mutta ei sellaista loputtoman makuista ihan joka paikasta paikkaamista.

Tarviitko ihan uudet tai uuden veroiset emblemit? Omaan ostin uudet, ja wanhat semisti kulahtaneet on kyllä yhä jemmassa, ei semmoisia vaan osaa roskiin heittää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei toi kori tosiaan näytä niin älyttömän pahalle. Ja olen kyllä asennoitunut hitsailemaan ja muokkaamaan peltiä enemmänkin, joten ei tässä työtä pelätä.

Voihan siinä niin käydä, että joutuu ostamaan kokonaan uudet emblemit jos niitä tolkullisilla hinnoilla on saatavilla. Mielessä olisi taas tehdä musta maalipinta ja kyllähän sellaista vasten kaikki vähänkin kulahtaneet osat tekevät ikävää kontrastia. :) Katsotaan nyt ensin nuo korin paneelit kuntoon ja sitten pienempää kilkettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suunnitelmissa olisi rakentaa alkuperäistä kunnioittaen ripeä katuauto. Sisustaan tulee nahkaa ja 70-luvun race-henkeä' date=' mutta herrasmiestyyliin. Pellin alle korkealle kiertävä 6-kone, mutta tarkemmat suunnitelmat ovat vielä avoinna. Kevyet kaaret sisälle ja modernimpaa alustaa ja jarrua, jotta tuolla pääsee ajelemaan mutkiin kunnolla. Suunnitelmat tarkentuu tehdessä. Museoon ei kuitenkaan tän kuntoista aihiota käydä leipomaan.[/quote']

Tässä kuulostaa kaikki hyvältä. :) Aihio näyttää kyl hurjalta, onnea matkaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno homma että tuli tämäkin koppa pelastettua. Itse tuolla FB:n puolella sitä koitin vähän tiedustella metsälöytöringistä, mutta ei saanut oikein mitään kontakteja omistajiin. Jos olisin saanut ostettua niin olisi mulla mennyt todennäköisesti varaosiksi. Parempi näin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikamoista, näyttää kyllä todella hurjalta toi kunto.

Lincoln prokkista seuranneena en kyllä yhtään epäile, etteikö tästä yksi uusi magee zeta saada lisää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hieno homma että tuli tämäkin koppa pelastettua. Itse tuolla FB:n puolella sitä koitin vähän tiedustella metsälöytöringistä' date=' mutta ei saanut oikein mitään kontakteja omistajiin. Jos olisin saanut ostettua niin olisi mulla mennyt todennäköisesti varaosiksi. Parempi näin. :)[/quote']

Joo, oli kyllä melkoista salapoliisityötä löytää omistaja. Mutta lohdutukseksi voin sanoa, että ei tuosta juuri varaosia olisi saanut irroitettua :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään lähti ovet, takakontin luukku, etuvalojen kupu, valojen alapuoliset etunurkat ja katto sooda/lasimurskapuhallukseen Karjalan Soodapuhallus Oy:hyn. Melko esimerkillistä toimintaa. Nostin ovet pajan ovea vasten ja he kävivät noutamassa osat itsekseen. Valmista pitäisi tulla torstaina. Sovittiin, että maalit poistetaan soodalla ja ruosteet sitten lasimurskalla. Tavoitteena saada puhdasta peltiä, mutta venyttää kattoa ja ovien pintapeltejä mahdollisimman vähän. Täysi pullo hitsikoneeseen, kanttikone, englanninpyörä, peltisepän vasara, nahkapussi, läjä tinaa ja vähän kittiäkin on varattuna...

Lähtökohdat olisi tässä:

A-pilareiden alapäät:

IMG_5107_zpseynzf17h.jpg

Kontin lukkopelti:

IMG_5097_zpstlgfpfah.jpg

Ovet:

IMG_5070_zpsalp7ivin.jpg

IMG_5074_zpssnwzemtm.jpg

IMG_5090_zpsujfkruas.jpg

IMG_5085_zpsojpjpxr3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh. Melkoinen savotta on edessä.

Omakin on aika paha, mutta ei sentään tuollainen.

Mä kaipasin lähinnä "lukkopeltiä" sitä syylärin ympärillä olevaa hässäkkää. Omasta oli sitä pilattu aika pahasti.

Sitä saa uutenakin, aftermarkettina, mutta hinta on vain melko suolainen. Jotain 600 €uron paikkeilla muistaakseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osat kävi tosiaan Karjalan Soodapuhalluksessa puhallettavana. Kattopelti puhallettiin soodalla ja kaikki ruostepaikat lasimurskalla. Hemmetin hyvää jälkeä tekivät ja vielä nopeasti. Voin suositella. Palvelusta täysi kymppi! www.karjalansoodapuhallus.fi

Ovia ja takakontin luukkua on paikkailtu aikoinaan normaaleilla Amerikan Joen kikoilla. Hirveä kerros pakkelia pinnassa ja alta löytyy päällekkäisiä saumoja ja esim. koko toisen oven alalaita oli tehty tinalla. Onhan tuossa muutenkin aikamoinen suoristelu.

A86653F3-7813-43FE-B6EC-F3160434A216_zpsxeogeumd.jpg

B7370D14-A3F6-4E93-8E7E-F94DB48ADE67_zpstvgogmkv.jpg

F4C26BCE-4525-4601-BBB5-335FF6C635FA_zpshnfneal9.jpg

4BFB3F64-B303-4AC5-B51C-871016E20915_zpsswhyefaf.jpg

135950BB-0C27-40AB-BE75-270C7F0FEE27_zpsylsncw1e.jpg

74DA5A06-3D5B-449D-AF4C-3D3FDAA4FD50_zpsm5dvgfof.jpg

B0061BF4-579D-486A-BB14-988EC090A289_zpsp33okkcs.jpg

437E90A7-29FD-4719-BFAB-05E2089F0305_zpsgoqfuqno.jpg

Kuskinpuolen a-pilarin alapää

5EA8FC93-BBDA-44FB-A449-34F20646551B_zpse8wbtpzg.jpg

Katto on putsattu soodalla ja ruosteet puhallettu lasimurskalla. Soodapuhallettu pinta ei ruostu mihinkään, koska sooda jättää suojaavan kerroksen pintaan. Ennen maalausta tuo täytyy pestä etikkavedellä tai muuten kuumalla vedellä. Soodan ja lasimurskan eron näkee todella selvästi.

1A640745-D85A-4678-80BD-EF4F6B947901_zpsumqd9ylo.jpg

7991B5FA-508A-4A1C-BCD8-3CB7B0DD9669_zpsgcidpvlx.jpg

AAC5A33E-423E-455E-89A0-9A0496CF3C4E_zpsyljroagj.jpg

Takakontin luukku

50EF3772-E894-4EC2-BCBB-7517DA08BA20_zpsmmivwbww.jpg

D2E6D76E-8BD6-4271-84B8-49F35E858B26_zpsspczryrb.jpg

Jos peltisepän hommat ei onnistu vielä, niin uskoisin tän projektin jälkeen onnistuvan jo jotenkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvin on hapettunut tämäkin. ;D Tsemppiä kovasti projektiin! Kyllä se vielä joku kaunis päivä palkistee raskaan uurastuksen 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

B8A2F66B-0E69-4624-8E1A-F7609D7822D8_zpsvesbbpca.jpg

FCEF90FD-CD13-49A3-83CD-681650579758_zpsgwxcoqgj.jpg

7A866508-CD9E-402D-94F3-3559EB5793F1_zps17fosgla.jpg

F490A3E5-4AA6-49D3-BCFA-32317F90C3C2_zpsoeon7o0k.jpg

CB4AAA97-C03B-424C-8526-6D9C57627EDE_zpscdai83ng.jpg

567FA3CB-0345-4FFA-82AB-89192AB4A5A3_zpsdbpmwmky.jpg

793F06A0-BDD4-4957-94DD-43851AB54033_zpsquyv0cja.jpg

C8E221B3-DF93-4583-9FFE-78770D9CA4D9_zpsomwyr4tg.jpg

5C552C0D-0023-4982-B322-10F3211520FF_zpstvtjbysq.jpg

84374BC7-9D4D-4597-9DA5-8E7310884CDC_zpsozrhggpn.jpg

Joskus on ollut pakkeli halpaa ja peltityöt kalliita. C-pilarin ylälaidasta ihan takakyljen alanurkkaan vähintään 5mm kerros kittiä koko matkalla. Levitin ne pölynä tuonne pajalle. Aikamoinen perunapelto löytyi alta. Täytyy käydä suoristelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kittikasa saa ihan uuden merkityksen tätä katsoessa. Tsemppiä projektiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hurjan näköistä. Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne oli joskus taunuksen kanssa kun löi rälläkällä katkaisulaikkaa kylkeen ni ensimmäist 20mm ei paljon kipinöinyt.. ilmeisesti pakkeli on tosiaan ollut halvempaa kuin peltityöt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh huh :eek:

Oliko tää nyt sellanen "Opettele koripeltisepäksi 101" -itsenäisten opintojen paketti? 240op + opari joka valmistuu kuin itsestään?

Aika kova sälli oot jos ja kun tuon naputtelet kuntoon 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huh huh :eek:

Oliko tää nyt sellanen "Opettele koripeltisepäksi 101" -itsenäisten opintojen paketti? 240op + opari joka valmistuu kuin itsestään?

Aika kova sälli oot jos ja kun tuon naputtelet kuntoon 8)

Joo, tää on ihan hemmetin kallis koulutus ja tutkinnon vastaanottajana toimii aikanaan katsastusmies. Onneks deadlinet ei vielä ainakaan puske kauheesti päälle. Katsellaan jos tää kuitenkin tämän vuosikymmenen aikana valmistuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kans aineenvahvuudet tuota luokkaa oman Zetan ovessa. Enpä ole siihen oveen koekaivausten jälkeen koskenut, joten mullakin vielä oikomiset edessä. Tuo takakulma on kyllä astetta haastavampi tapaus. Jaksamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaivelin kuskin puolelta myös pellit esille takakyljestä ja siellä näyttää onneksi melko ehjältä. Taidan siis tehdä korin muodoista sapluunan vasemmasta kyljestä ja kopioin sitten englanninpyörällä pellistä muodot oikeaan kylkeen. Kiire ei ole, niin ehtii opetella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_6140_zpsztlxzd2p.jpg

Etuakseli lattialla.

IMG_6141_zpslo9akeo2.jpg

Taka-akseli lattialla.

Akselistot lähtee alkuunsa hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen. Sen jälkeen uudet puslat ja tarvittavien osien hankinta. BC-Racingin coilit ja modernimmat jarrut paikalleen.

IMG_6142_zpsphotuh4d.jpg

Pientä vahvistusta koriin, ettei käänny kaksinkerroin ilman kattoa.

Klubin Facebook-seinälle ilmestyi Nardin ruori myyntiin, niin kärppäsin sen työmatkalla mukaani. Ihan asiallisessa kunnossa ja pienen googlaamisen perusteella tämä on Audi 80 Cabrioletin ratti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin. Kyselyikä päälle ja osia tilaukseen! Korissa riittää tekemistä vaikka useammallekin autoharrastajalle, mutta nikkaroidessa on hyvä odotella osia ja suunnitella muitakin osa-alueita.

Alusta menee nyt työn alle ensimmäisenä. Auto olisi toki tarkoitus saada matalaksi, mutta ei täysin ajettavuuden kustannuksella. Mitään täysin tontitettua peliä tästä ei ole siis tulossa eikä myöskään puhdasta rata-autoa. Tarkoituksena tehdä toimiva alusta millä on mukava ajella mutkateitä "urheilullisesti". Vanteiksi olisi tulossa leveät 15" tai 16" ja asialliset katusliksit. ZG-levikkeet olisi tarkoitus saada täyteen ilman kummoista wheelgappia, eli kyllähän tuosta melko matala tulee.

Aloitetaan perusasioista:

- Hiekkapuhallus ja pulverimaalaus tukivarsille ja muille irtoaville kilkkeille

- Energy suspensionin puslasetti

- BC-Racingin coil-overit ja yläpään camber-säädöt

- Ylempään liittyen myös hitsattavat camber-säätöpalikat etuiskaritorneihin

- Etupäähän on ainakin saatavilla RCA-palikoita millä alatukivarret saa asiallisempaan asentoon reilulla madalluksella.

Mitä lisäisit listalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Auto olisi toki tarkoitus saada matalaksi, mutta ei täysin ajettavuuden kustannuksella. Mitään täysin tontitettua peliä tästä ei ole siis tulossa eikä myöskään puhdasta rata-autoa. Tarkoituksena tehdä toimiva alusta millä on mukava ajella mutkateitä "urheilullisesti".

Samat lähtökohdat oli itelläkin mielessä autolle, ja melko vastaava osalista on omassakin, poislukien hitsattavia yläpäitä. Ihan toimiva tämä mun mielestä on, ja mukava ajella mutkateitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samat lähtökohdat oli itelläkin mielessä autolle, ja melko vastaava osalista on omassakin, poislukien hitsattavia yläpäitä. Ihan toimiva tämä mun mielestä on, ja mukava ajella mutkateitä.

Hienoa. Onko mitään säätöä mitä kaipaisi lisää? Caster, auraus jne.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takapäässähän näissä ei ole mitään säätöä vakiona ja ainakin mulla kulmat ilman säädettäviä tukivarsia oli aika perssiillään. En tiedä johtuiko madalluksesta vai jostain mahdollisesta kolaroinnista tms, mutta takana oli aurausta yli 3 astetta / puoli. Ostin T3:n tukivarret ja niillä sai aurauksen kuntoon, mutta camberia ei ilman pientä tukivarren muokkausta saa ajokorkeudessa nollaan. Vähän korkeampana menee kyllä hienosti spekseihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0