Welcome to DNSF.org

HUOM HUOM HUOM 17.12.2016 uudistuksen jälkeen vaikuttaisi siltä, että kaikkien pitää tilata uusi salasana itselleen.

Tilaa uusi sähköpostiisi kirjautumisikkunan nappeja käyttämällä ja toimi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Salasanan toimittamisessa saattaa mennä jopa 15min. Tarkista myös roskapostikansio sähköposteistasi siltä varuin, että viesti on siellä. 

Sign in to follow this  
Followers 0
turboSGX

Astra F elvytystä

31 posts in this topic

Ajattelin vähän lisäillä kuvia F Astran "katsastusremontista"

Yksinkertaisuudessaan homman nimi on: Hitsaa vähäiset ruosteet ja maalaa koko auto, todella pienellä budjetilla. Vaikka tää projekti ei nyt ihan hirveesti nappaa niin silti tarkotus on tehdä sen verran huolellisesti, että auto kestäis vielä ilman muita toimenpiteitä pari- kolme vuotta ja senkin jälkeen voin sen myydä hyvällä omallatunnolla.

Alkuunsa vähän niitä perus lähtökohtakuvia.

"Eihän se ole kun kaarien vaihto ja leimalle" Ruostehommilla on usein tapana levitä käsiin, ja yleensä kannattais osata pistää raja johonkin.

WP_20150127_001_zps6s2d6red.jpg

Kuskin puoli

WP_20150127_006_zpsa7lwbmob.jpg

Apukuskin puoli

WP_20150127_003_zpszolgvggj.jpg

WP_20150127_005_zpsm20gcbko.jpg

WP_20150127_009_zps0lnipaom.jpg

Joo ja helmatkin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraavana asettelin uudet korjauspalat tarkasti oikealle kohdalle ja varmistin useaan otteeseen että joo siihen, sen jälkeen ei muuta kun tarkkaa leikkaamista

WP_20150204_001_zpsaptj1mui.jpg

WP_20150204_002_zpsjqt00lts.jpg

WP_20150204_004_zpsn55h4waw.jpg

WP_20150204_007_zps3w6afb9s.jpg

Leikattuna

WP_20150208_001_zpsyqe1q1fb.jpg

sitten sama täyttöputken pellin kanssa

WP_20150210_002_zps1o4mfsek.jpg

Tässä välissä on hyvä vähän suihkia maalia väliin, tuota sisäpeltiä on turha yrittää maalata enää kun pintapelti istuu päällä

WP_20150211_005_zpsbdi0qigp.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

WP_20150208_003_zpsiovjfpso.jpg

Tässä siis lähes kaikki mitä apukuskin puolelle piti vaihtaa ja osa tehdä itse uusiksi

WP_20150213_002_zpspfpk6huq.jpg

WP_20150213_009_zpse0bqiymn.jpg

WP_20150213_006_zpsmvzsykrp.jpg

Ihan ookoo, parempikin ois voinu tulla

WP_20150213_008_zpshtdh6iai.jpg

WP_20150216_005_zpsd1c4z9dj.jpg

WP_20150217_003_zpsy7xtw00f.jpg

WP_20150217_002_zpsw9loeh5h.jpg

Helmaa piti tehdä myös sisäpuolelta uusiksi suunnilleen saman pituiselta alalta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten siirrytään kuskin puolelle

WP_20150227_003_zpsrqljn9v8.jpg

WP_20150227_004_zps5kjsvfo9.jpg

WP_20150301_010_zpslurizifh.jpg

Ruosteet leikattu ja paikat putsattu pellille asti.

WP_20150301_012_zps7fc0gl5h.jpg

Sauma- sekä korimassan poistamiseen oon käyttäny ihan vaan kuumailmapuhallinta ja jämäkkää kittilastaa, tarkempi putsaus sähköporakoneella jossa teräsharjalaikka. Ennen peltien asettelua ja hitsausta viilaan törstöt pois jotta saan kaiken istumaan kohilleen helpommin, sitten pinnat astoniin kastetulla rätillä läpi ja kaikki lika/rasva pois.

WP_20150306_001_zpsuxtcadcx.jpg

WP_20150306_004_zps7kdxv5ud.jpg

Ja sieltäkin löyty ruostetta, saattaa olla ens vuonna helmojen uusinta kun tuossa vähän kurkkasin sisäpuolelle... :D

WP_20150306_006_zpsltqqmudz.jpg

WP_20150306_010_zpsmtp2pcci.jpg

Helman korjauspala

WP_20150306_013_zpsbhemqn6f.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

WP_20150227_001_zpsfnva0y5g.jpg

Ja tässä vaiheessa laitetaankin sitten subaru peiton alle hetkeks.. :D

WP_20150301_005_zpsdphnxt54.jpg

Würth Rost Stop, korimassa saumoihin ja sitten kotelosuojaa päälle. Seuraan suurella mielenkiinnolla kauanko kestää ennenkun alkaa ruostumaan, raportti tulee parin vuoden päästä :P

Piiloon jääviin (runkopalkkien sisäpuolet yms.) oon käyttäny suojaksi samaa Würthin pohjamaalia tai würthin hitsauksen kestävää sinkkisprayta, saumoihin korimassa sekä vielä sellanen spraypullossa oleva suojavaha joka ruiskutettu kauttaaltaan.

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaveri tainnu tehä ennenki peltitöitä! Komeaa jälkeä!

Kieltämättä siistiä työtä. Aika koomista että nissani foorumilta löytyy maailman tervepeltisin astra :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tässä on vielä paljon opittavaa ja osittain harjotuksen vuoksi näitä teenkin. Mun märkä uni on että saisin joskus rakentaa työkseni kilpa-autoja tms. ihan alusta loppuun asti, mut siihen taitaa vaan olla niin pitkä matka että haaveeksi jää.

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alempia viestejä päivitelty.

Eilen tuli pestyä öljyt pois moottorista että leimasetä ei merkkaa korjauskehotusta. Vittu mitä vehkeitä nää on :D Öljykorkki vuotaa, venttiilikoppa vuotaa, jakajalta vuotaa, vaihdelaatikko vuotaa, varmaan ei oo paikkaa josta ei vuotais. Omega vuotaa yhtälailla, tulee hyvät käryt aina kun pakosarjojen päälle vähän lirahtaa.

Hyvin tehoo Würth Pineline pesuaine moottoritilaankin, on oikeastaan tullu aina pestyä tuolla litkulla jos on oikein pinttynyttä likaa tai öljyjä tarvinnu pestä moottorista. Kyllähän sillä irtoo pöpöt, riittosaakin on että suosittelen. Tee-Se-Itse miehen painepesurina toimi maaliruisku :D

WP_20150305_001_zpsi3cko44h.jpg

WP_20150305_002_zpsulmnmywv.jpg

WP_20150305_003_zpszwrvatei.jpg

WP_20150305_004_zpssdhvjzyc.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

WP_20150311_016_zpskeitquhc.jpg

Vararenkaan ajattelin vaihtaa renkaanpaikkauspulloon, niin saa asennettua vahvistimen, työkalut yms. tuonne piiloon, eikä tarvii pelätä että koirat telois niitä. samalla hitsailin reiät umpeen kun kumitulpat oli rikki ja sinne kertyi aina vettä ja hiekkaa.

WP_20150311_014_zpsjlhsgijl.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siistiä jälkeä kyllä! Noista pohjan kumitulpan rei-istä, niin useimmiten se vesi tulee jostain muualta paksin pohjalle kuin itse pohjasta, paksin tiivisteet, johtojen läpivienti, peltien päällekkäissaumat, takavalojen tiivistys jne. Aika hyvin löytää vuodon kun menee lampun kanssa paksiin ja kaveri laskee letkulla vettä auton päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
harjotuksen vuoksi näitä teenkin.

Tämä selittääkin. Ihmettelinkin, miksi joku hieroo Astraa tuollaisella pieteetillä...

Varapyöräkotelon vedestä veikkaisin kanssa, että jostain muualta se sinne tulee kuin kuin niistä kumitulpista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielelläni hieroisin jotain vähän parempaa autoo (paitsi ooppelihan ei oo auto..) kuin astra mut ei just nyt sattunu olemaan muita ehdokkaita. Voi olla että vesi on tullu esim sisäkaarista kun ne oli mädät, tai sitten niistä kontin tulpista kun yksi oli vähän rikki, ajattelin sit kaikki reiät hitsata umpeen kun siinä ei kauaa mene.

Edited by turboSGX
kirotusvirheet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakoputkihan tästä oli myös korjauskunnossa, eräänä kauniina päivänä se vaan katkes ja sitten piti pysähtyä linkkipysäkille taivuttelee pois se roikkuva putki ennen kun tippuu tielle. Tämän päivää sitten mietiskelin että kuinka "nollabudjetilla" korjais sen loppupätkän niin sitten muistin että Subarusta jäi ylimääräseks sellanen hieno kiiltävä ovaali rosterivaimennin.

Pari tuntia meni oikein kivasti pultteja poratessa, joku oli ihanasti mikillä liimannu pultit keskiosan laippoihin... :D Yksi hetki meni myös 2,5" -> 2" supistetta tehdessä.

Alkuperäsen vaimentimen kiinnityshärpäkkeen rassasin irti kokonaan runkopalkista kun se oli koriin tulevan kappaleen tiellä ja että saa tarpeeks ylös tuon vaimentimen, samalla piti vähän muutenkin raivata latua auki vaimentimelle. Ja tehdä uusia kiinnityspaikkoja.

Vaihoin myös alkuperäset jo lörpähtäneet kannakekumit driftworksilta aikanaan tilattuihin sinisiin jäykempiin kumeihin ja kyllähän niillä loppu ylimääränen vemputus ja varsinkin kun takavaimentimen kiinnitin ihan kiinteästi autoon, muuten se kolisis ympärillä oleviin pelteihin koko ajan koska tilaa ei juurikaan ole. Onhan tuossa keskivaiheella putkee todella joustava liitos että eihän siinä mitään.

Pannat on vielä vähän keskeneräsiä, pitää vielä hiukan muotoilla ja vahvistaa kiinnityskohdat ettei se niistä taivu.

WP_20150407_0011_zpski1f9cot.jpg

IMG_0886_zpswhnqa2cg.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkusen tulee resonaatio ääntä autoon ton kiinteän takapöntön kautta. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa enpäs tullu ajatelleeks :D Tarvii siis tehdä jotain ettei resonoi.

E: Ikävä kyllä ei resonoi ainakaan hallissa huudattamalla, äänetkin jäi sopivan miedoiksi.

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämäkin lähti taas etenemään pikkuhiljaa. Mm. Motonetinkin myymien (klokkerholm) tarvikepeltien laadusta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse olen kyllä todennut että niiden oikeampi nimike olisi aihio. Itse asiassa kun lähdin jäljittämään osanumeroilla valmistajaa, niin selvisi että eihän se oikeasti edes ole Klokkerholmin valmistama, vaan joku jonka nimeä en nyt muista tähän hätään, ja laadultaan tietysti se ei niin paras mahdollinen. Eli seitsemästä laatuluokasta ymmärtääkseni se toisiksi huonoin.. se kyllä tuli huomattua :D

Fiksu henkilö olisi säästänyt paljon vaivaa liimaamalla nämä korjauspalat, on suorastaan typerää lähteä hitsaamaan korjauspaloja pintapelteihin, ellei sitten ole joku eksoottinen auto. Oikein tehtynä tällainen hitsaustyö vie niin paljon aikaa, että sitä ei normaalisti ihmiset tajuakkaan ellei sitten ole kunnolla perillä peltitöistä. Olisin itsekin liimannut palat, mutta koska haluan oppia autopeltien kanssa touhuamaan niin päätin tehdä sen tällä haastavammalla tavalla.

Kuvia en saa nyt, kun pudotin puhelimeni ja se on korjattavana.

E: kuvia lisätty.

WP_20150310_004_zpsjnwqjbm9.jpg

12899436_10154035498214099_1915459625_o_zpsplo8lryc.jpg

Herra Moppi vakaalla kädellä pitämässä puskuria oikealla kohdalla kun kiinnityskohdat asetetaan oikealle kohdalle.

IMG_0582_zpsvev60eob.jpg

IMG_0581_zpsd3izgezz.jpg

IMG_0580_zpsrylrxiwh.jpg

IMG_0587_zpsnox0nmtq.jpg

WP_20150311_004_zpsfexryddm.jpg

Antenninreikä umpeen

DSC_0028_zpsochknmj6.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä ollut uskomattoman työlästä saada nämä tarvikepellit sopimaan. Eikä ne oikein vieläkään miellytä, mutta menkööt kun ei tuolla autolla ole niin paljon arvoa että kannattaisi enempää hieroa.

Vielä sisäkaaret, apukuskin puolen viimeistely sekä konepellin kiveniskujen aiheuttamat ruostepisteet niin pääsen alottelee pohjatyöt :) työtunneissa mennään jo yli sadassa helposti.

IMG_20160530_195257_zpsq3jupjob.jpg

IMG_20160619_193426_zpswjdmgyfj.jpg

Edited by turboSGX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa jälkeä, tällaisia hyvin dokumentoituja projekteja seuraa mielellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On aina kiva kuulla että joku seuraa, ainakin itse saan lisää motivaatiota siitä. Joku ehkä miettii, miksi hommassa kestää niin kauan. Syynä on monen monet muuhun elämään liittyvät asiat, joita on pitänyt tehdä ja astra on aina jäänyt toissijaiseksi. Esimerkiksi tällä hetkellä etsitään omaa kotia. Yksi varteenotettava asunto on jo löytynyt, vielä kun päästään hinnasta sopuun :) Sittenhän olisi aivan eri asia tehdä näitä, kun autot tulisi omaan talliin ja olisi tilat tehdä. kun tällä hetkellä ajan työpäivän jälkeen kotiin, syön äkkiä ja sitten 30km päähän hallille autojen kimppuun ja yömyöhään takasin.

Muutenkin astra on puhtaasti harjoituskappale ja täytyy kyllä sanoa, että todella paljon on tullut uusia asioita vastaan, jotka oppii vain kokemuksen kautta. esimerkiksi noinkin suuren korjauspellin hitsaaminen kauttaaltaan aiheuttaa väkisin sitä kuuluisaa vetelyä pelteihin, joten on tiedettävä kuinka se korjataan ettei lopputuloksesta tule jotain kamalaa. Eikä se suinkaan ole ainoa haaste joka tulee autopeltitöissä vastaan, sitten kun syvennytään tarkemmin metallinmuotoiluun niin voi vain todeta että "mitä enemmän ymmärrät, sen paremmin ymmärrät, kuinka vähän ymmärrät"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0