Sign in to follow this  
Followers 0
espi

Primera 1.6 P12 satunnainen starttaus ongelma?

16 posts in this topic

Primera 1.6 P12 satunnainen starttaus ongelma?

Taustaa, auto ollut meillä kolme vuotta. Muutaman kuukauden aikana ollut satunnaisia kertoja, ettei tule virtoja ollenkaan kun vääntää avaimesta. Ongelma muuttui laiskemmaksi starttaukseksi ja auto oli noin kuukausi sitten korjaamolla ja testasivat apuvirralla, loppujen lopuksi vaihtoivat startin ja auto rupesi starttaamaan normaalisti, tähän päivään asti. Nyt illalla piti viedä neiti lääkäriin, niin rimsu päätti että ekalla ja tokalla avaimen väännöllä ei anneta virtoja ollenkaan, kolmannella startti ja laakista käyntiin. Samalla reissulla seuraava käynnistyskerta laakista käyntiin. Sitten vielä apteekista lähtiessä ekalla kerralla ei virtoja, toisella ja kolmannella virrat päälle (radio & ilmastointi aktivoitui), ei starttaa, neljännellä yrityksellä nätisti käyntiin.

Korjaamoille ei oikein kerkiä, niillä kuitenkin kiireitä, ylihuomenna pitäisi autolla lähteä lomareissuun.

Mitä tuosta pystyy päättelemään? Akku, iästä ei tietoa. Virtalukon pohja? ehdotuksia?

ps. esim. takavalon maadoitus on tehty aikoinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Primera 1.6 P12 satunnainen starttaus ongelma?

Taustaa, auto ollut meillä kolme vuotta. Muutaman kuukauden aikana ollut satunnaisia kertoja, ettei tule virtoja ollenkaan kun vääntää avaimesta. Ongelma muuttui laiskemmaksi starttaukseksi ja auto oli noin kuukausi sitten korjaamolla ja testasivat apuvirralla, loppujen lopuksi vaihtoivat startin ja auto rupesi starttaamaan normaalisti, tähän päivään asti. Nyt illalla piti viedä neiti lääkäriin, niin rimsu päätti että ekalla ja tokalla avaimen väännöllä ei anneta virtoja ollenkaan, kolmannella startti ja laakista käyntiin. Samalla reissulla seuraava käynnistyskerta laakista käyntiin. Sitten vielä apteekista lähtiessä ekalla kerralla ei virtoja, toisella ja kolmannella virrat päälle (radio & ilmastointi aktivoitui), ei starttaa, neljännellä yrityksellä nätisti käyntiin.

Korjaamoille ei oikein kerkiä, niillä kuitenkin kiireitä, ylihuomenna pitäisi autolla lähteä lomareissuun.

Mitä tuosta pystyy päättelemään? Akku, iästä ei tietoa. Virtalukon pohja? ehdotuksia?

ps. esim. takavalon maadoitus on tehty aikoinaan.

Akku ja virtalukon pohja. Takavalon maadotushan vaikuttaa käytännössä vaan auton nykimiseen kun käännettäessä on vilkku päällä, jolloin jarruvalot myöskin hieman vilkkuu ja ecu luulee että painetaan jarrua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akku ja virtalukon pohja. Takavalon maadotushan vaikuttaa käytännössä vaan auton nykimiseen kun käännettäessä on vilkku päällä, jolloin jarruvalot myöskin hieman vilkkuu ja ecu luulee että painetaan jarrua.

Akun jo testasin, ettei siinä ainakaan jännite notkahda "kylmää" konetta startatessa alle 11 voltin. Merkkiliikkeeseen lähdössä käymään, ainakaan motonet ei tunne tuohon virtalukko tai pohjaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akun jo testasin, ettei siinä ainakaan jännite notkahda "kylmää" konetta startatessa alle 11 voltin. Merkkiliikkeeseen lähdössä käymään, ainakaan motonet ei tunne tuohon virtalukko tai pohjaa...

Ostin sitten virtalukonpohjan (64€) ja se on nyt vaihdettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostin sitten virtalukonpohjan (64€) ja se on nyt vaihdettu.

Ei vaikuttanut, eilen sitten sama juttu. Neljännellä yrityksellä virrat ja starttasi nätisti. Mahdollinen yhdistävä tekijä ilma mini. +30 ja auto useamman tunnin suorassa auringon paisteessa.

PS. Jos joku kaipaa Primera:n virtalukon pohjaa, niin sellainen olisi turussa tarpeettomana, joskus vielä itsekin reissusta sinne selvitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei vaikuttanut, eilen sitten sama juttu. Neljännellä yrityksellä virrat ja starttasi nätisti. Mahdollinen yhdistävä tekijä ilma mini. +30 ja auto useamman tunnin suorassa auringon paisteessa.

PS. Jos joku kaipaa Primera:n virtalukon pohjaa, niin sellainen olisi turussa tarpeettomana, joskus vielä itsekin reissusta sinne selvitään.

Ongelma vaan jatkuu, itselleni ei tunnu tuota tekevän oikeastaan ollenkaan, esim. viimeiseen kolmeen viikkoon ei ole tehnyt kertaakaan, vaimolle tainnut tehdä samalla jaksolla 10 kertaa, tänään viimeksi ja nyt tuli näyttöön samalla ensin "Please Wait" ja sitten "Secure" (keltaisella pohjalla). Avaimet on vaihdettu keskenään, oire pysyy vaimolla:) Tuohan vissiin liittyy radion koodiin. Autosta pois, ovet lukkoon hetken odotus, ovet auki, virrat päälle ja kaikki toimii???

Mikä tätä riivaa?

Edited by espi
keltaisen pohja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajonesto temppuilee? Radion koodilla ei pitäis olla vaikutusta muuhun kun radion toimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vikakoodiakin vihdoin tuosta antoi P1614, joten ajonesto se siellä reistailee... Avaimet koodattu uusiksi jo kesällä ja perjantaina meni vaihtoon sitten tuo "ajoneston antenni" virtalukon ympäriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vikakoodiakin vihdoin tuosta antoi P1614, joten ajonesto se siellä reistailee... Avaimet koodattu uusiksi jo kesällä ja perjantaina meni vaihtoon sitten tuo "ajoneston antenni" virtalukon ympäriltä.

Mä vähän veikkaan, että olisit selviytynyt pikkufiksilläkin tuosta..

- Rattiakselin muovit irti

- Virtalukon kupeessa olevan NATS-anturin boksin valkoinen liitin irti

- Kontaktisprayta liittimeen

- Liitin takaisin kiinni

- Muovit takaisin paikoilleen

Jokatapauksessa virtalukon ympärillä olevan anturin uusiminen ei välttämättä korjaa tilannetta. Syyllinen on todennäköisemmin sen, ja NATS IMMU:n välinen johtosarja. P12 ja N16 almeroihin on vaihdettu melko paljon noita johtosarjoja, juurikin tämmöisten ongelmien takia.

Johtosarjan varaosanumero on 24168-BN00A, ja hinta keväällä oli 65€ kieppeillä.

Mun ei ole tuota johtosarjaa vielä tarvinnut vaihtaa (vaikka se tuolla hyllyssä odotteleekin), koska tuo kontaktispray-kikka hoiti homman. Jos vielä joskus kiukuttelee, niin sitten vaihdan tuon johtosarjan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä vähän veikkaan, että olisit selviytynyt pikkufiksilläkin tuosta..

- Rattiakselin muovit irti

- Virtalukon kupeessa olevan NATS-anturin boksin valkoinen liitin irti

- Kontaktisprayta liittimeen

- Liitin takaisin kiinni

- Muovit takaisin paikoilleen

Jokatapauksessa virtalukon ympärillä olevan anturin uusiminen ei välttämättä korjaa tilannetta. Syyllinen on todennäköisemmin sen, ja NATS IMMU:n välinen johtosarja. P12 ja N16 almeroihin on vaihdettu melko paljon noita johtosarjoja, juurikin tämmöisten ongelmien takia.

Johtosarjan varaosanumero on 24168-BN00A, ja hinta keväällä oli 65€ kieppeillä.

Mun ei ole tuota johtosarjaa vielä tarvinnut vaihtaa (vaikka se tuolla hyllyssä odotteleekin), koska tuo kontaktispray-kikka hoiti homman. Jos vielä joskus kiukuttelee, niin sitten vaihdan tuon johtosarjan.

Pikkufiksihän tuo oli, ihan sama homma, no okei yksi ruuvi enempi auki. Niimpä ja Nissanin asentaja sanos, että noita antenneja vaihdettiin paljon jo takuu aikana, joten ota näistä selvää sitten missä vika. Nyt odotellaan vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi on kyl aika selkee immu anennin johtosarja vika mistä tuossa aiemmin jo mainittiin. Nissan aikoinaan selitti että alkuperäinen johtosarja on liian lyhyt ja vääntää immuantennin liitintä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ajonesto ei pidä hätäilystä eli virrat päälle puolen sekunnin odotus ja starttaus niin ei mitään ongelmaa.

Mutta jos hätäilee, niin ajonesto ei ehdi mukaan ja sitten on ylimääräistä ohjelmaa tiedossa.

Vikakoodi jää tietty muistiin ja jos on menossa leimalle lähitulevaisuudessa, niin hylky tulee vaikka kuinka yrittäisi selittää ettei vikakoodi liity mitenkään turvallisuuteen.

Tietyn ajosykli tuntuu hävittävän vikakoodin, itse pyyhkäisen OBD-testerillä ennen leimaa inhottavat koodit pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä kertaa se vika oli nyt kuitenkin siinä antennissa, ei johtosarjassa!

Pääasia, että se on nyt kunnossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tällä kertaa se vika oli nyt kuitenkin siinä antennissa, ei johtosarjassa!

Ei välttämättä.. -Olettaen siis että vaihdoit vaan sen antennin.

Kun irrotit sen johtosarjan liittimen siitä antennista, niin todennäköisesti vika olis korjaantunut silläkin jos olisit laittanut sen liititmen vaan takaisin vanhaan antenniin kiinni. -Kuten mun tapauksessa kävi.

Mutta hyvä kun vika korjaantui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei välttämättä.. -Olettaen siis että vaihdoit vaan sen antennin.

Kun irrotit sen johtosarjan liittimen siitä antennista, niin todennäköisesti vika olis korjaantunut silläkin jos olisit laittanut sen liititmen vaan takaisin vanhaan antenniin kiinni. -Kuten mun tapauksessa kävi.

Mutta hyvä kun vika korjaantui.

Fiksuna kyllä putsasin liittimen jo kesän lopulla, eikä se silloinkaan auttanut (samalla kun virtalukon pohjan vaihdoin):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nissan Primera P12 1.8 Wagon

Joskus pyöritti starttia kauan, mutta ei meinannut millään startata. Ehkä 20 sek - 30 sek startin jurnutuksen jälkeen käynnistyi. Useimmiten ongelmana oli se, että avainta kääntämällä startti ei pyörinyt ollenkaan. Kun napsasi keskuslukon päälle / poispäältä ja sitten yritti startata, niin startti pyöri ja auto käynnistyi.

U1000 CAN COMM CIRCUIT, P1610=Lock Mode, Chain of ECM-IMMU

Nats johtosarja uusittu, konkka uusittu, ajoneston antenni vaihdettu, immu-yksikkö vaihdettu ja avaimet koodattu. Akku vaihdettu.

Ei auttanut.

Toisella kertaa startti vaihdettu, kun startti pyöri vain hitaasti / ei ollenkaan silloin harvoin, kun ylipäätänsä avaimesta tapahtui jotain.

Nyt löytyi toivottavasti lopullinen ratkaisu ongelmaan:

"Virtalukko heiluu voimakkaasti -> Lukon johtosarjan liittimet eivät yhdistä kunnolla ja ajoneuvolle aiheutuu häiriö, mikä estää käynistymisen. Myös vikakoodi P1610 Lock Mode aiheutuu tästä. Oli nytkin muistissa."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nissan Primera P12 1.8 Wagon

Joskus pyöritti starttia kauan, mutta ei meinannut millään startata. Ehkä 20 sek - 30 sek startin jurnutuksen jälkeen käynnistyi. Useimmiten ongelmana oli se, että avainta kääntämällä startti ei pyörinyt ollenkaan. Kun napsasi keskuslukon päälle / poispäältä ja sitten yritti startata, niin startti pyöri ja auto käynnistyi.

U1000 CAN COMM CIRCUIT, P1610=Lock Mode, Chain of ECM-IMMU

Nats johtosarja uusittu, konkka uusittu, ajoneston antenni vaihdettu, immu-yksikkö vaihdettu ja avaimet koodattu. Akku vaihdettu.

Ei auttanut.

Toisella kertaa startti vaihdettu, kun startti pyöri vain hitaasti / ei ollenkaan silloin harvoin, kun ylipäätänsä avaimesta tapahtui jotain.

Nyt löytyi toivottavasti lopullinen ratkaisu ongelmaan:

"Virtalukko heiluu voimakkaasti -> Lukon johtosarjan liittimet eivät yhdistä kunnolla ja ajoneuvolle aiheutuu häiriö, mikä estää käynistymisen. Myös vikakoodi P1610 Lock Mode aiheutuu tästä. Oli nytkin muistissa."

Toivottavasti ratkesi tuolla, omani on toiminut nyt yli vuoden ongelmitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0