Sign in to follow this  
Followers 0
Sunny_B12

Ilmastointiongelmia

7 posts in this topic

Mikähän on ilmastoinnista rikki, kun ei tunnu alkavan pukkaamaan kylmää alle 2000 kierroksen? Välistä kierroksia joutuu antamaan reilumminkin, että kylmän tulo alkaa.

Kyseessä on 2005 vuoden bensa-avensis, jossa oli ilmastoinnin kuumanpään putkessa reikä. Nyt putki on vaihdettu, mutta järjestelmä on voinnut olla pitkäänkin tyhjä. Ostin auton keväällä, niin en tunne kaikkia vikoja. Parissa päivässä ilmastointi on mennyt paremmaksi, kun sen on houkutellut käyntiin aina kun se on lopettanut kylmän tuoton. Luultavasti öljy alkaa levitä ja tehota, mutta ei tahdo vieläkään tyhjäkäynnillä antaa kylmää.

Miten tuota kannattaa testailla ja tutkia? Näkiskö jollain konstilla milloin kompura lähtee päälle? Voisko asiaa tutkia vaikka OBD-lukijan avulla? Mullon dongeli ja läppärissä pari softaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep , jos pääsee näkemään kompuran hihnapyöränpäätyn , ja jos se ei pyöri hihnapyörän mukana ilmastoinnin ollessa päällä on kompuran magneettikytkin rikki..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai noin uudessa enää magneettikytkintä ole? Suuri osa lienee sellaisia muuttuvatilavuuksisia kompressoreita?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kai noin uudessa enää magneettikytkintä ole? Suuri osa lienee sellaisia muuttuvatilavuuksisia kompressoreita?

Onhan joillakin merkeillä vieläkin magneettikytkimellisiä kompuroita uusissa autoissa.

Onko autoon vaihdettu kuivaaja putken vaihdon yhteydessä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuivaajaa ei vaihdettu putken vaihdon yhteydessä. Hihnapyörän akseli näytti pyörivän vaikka ilmastointi oli pois päältä. Mahtanee olla muuttuvatilavuuksinen kompressori. TM:stä löysin artikkelin vuodelta 2003, ja siinä mainostettiin avensiksen muuttuvatilavuuksisen kompressorin hyötysuhdetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuivaajaa ei vaihdettu putken vaihdon yhteydessä. Hihnapyörän akseli näytti pyörivän vaikka ilmastointi oli pois päältä. Mahtanee olla muuttuvatilavuuksinen kompressori. TM:stä löysin artikkelin vuodelta 2003, ja siinä mainostettiin avensiksen muuttuvatilavuuksisen kompressorin hyötysuhdetta.

Kuivaaja kannattaisi aina vaihtaa samalla, kun järjestelmä on ollut auki ja varsinkin jos on pitkään ollut auki koska ilmastointijärjestelmä ei oikein kosteudesta tykkää.

Parhaitenhan tuosta viasta pystyisi kertomaan, jos tietäisi miten paineet menee korkeapaine- sekä matalapainepuolella kun kylmää ei tule. Onko järjestelmän täytön yhteydessä katsottu, että paineet on ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täyttivät ja testasivat kahteen kertaan, kun eivät saaneet kompuraa käyntiin putken vaihdon jälkeen. Vuotoja lähinnä etsivät, mutta luulen että hoksasivat katsoa paineet samalla. Alkuun toiminta parani melkoisesti, mutta nyt näyttää parantuminen loppuneen. Liekö ilmastointiaineen matkaan laitettu öljy tehnyt tehtävänsä. Voiko pelkkää öljyä lisätä ja onko liiasta öljystä haittaa? Jos ois satku ylimäärästä, niin vaihtasin aineet kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täyttivät ja testasivat kahteen kertaan, kun eivät saaneet kompuraa käyntiin putken vaihdon jälkeen. Vuotoja lähinnä etsivät, mutta luulen että hoksasivat katsoa paineet samalla. Alkuun toiminta parani melkoisesti, mutta nyt näyttää parantuminen loppuneen. Liekö ilmastointiaineen matkaan laitettu öljy tehnyt tehtävänsä. Voiko pelkkää öljyä lisätä ja onko liiasta öljystä haittaa? Jos ois satku ylimäärästä, niin vaihtasin aineet kokonaan.

Kyllä se liika öljy haittaa järjestelmän toimintaa. Hieman kyllä haiskahtaisi kompuran vialta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0