Sign in to follow this  
Followers 0
härde

Supertech-männissä eroja?

24 posts in this topic

Ostin boardilta 3 käytettyä supertechin takomäntää ja kaupasta yhden uuden. Kaikki samanmerkkisiä +0,5mm sr20det mäntiä. Nyt kun noita hypistellyt tässä ja punnasin huvikseni niin näistähän löytyikin yllättävän paljon eroja. Ihan pikkasen nyt kutkuttaa takaraivossa että onko kustu linssiin mäntäkaupoissa. Onko jollain tietoa onko näissä tosiaan näin paljon eroa eri valmistuserissä vai mikä nämä jutut selittää:

Kuvia:

Laki sisäpuolelta ihan erilainen noissa, yhtä vanhoista männistä työstetty kevyemmäksi. Myös päältä erilaisia, 3 ja 4 keskellä mäntää pieni korokenyppylä.

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/032.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/033.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/034.jpg

Helma on silminnähden eripaksuinen tuossa uudessa männässä. Ei ole tönäriä tässä himassa niin en voi mitata kuinka paljon eroa.

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/035.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/036.jpg

Sekä tuossa työstetyssä (3) että uudessa männässä (4) on sivussa ura tapin asennusta varten, joskaan eivät samankokoiset. Uuden männän tappi on lyhyempi, ja se näkyy tuossa männän kyljessä (upotus syvempi) että sisäpuolella (silminnähden kapeampi tila kiertokangelle)

http://i104.photobucket.com/albums/m163/hardelli/sx/037.jpg

Painot ilman tappia, muissa paitsi nr4 toinen tapin sokka paikallaan:

mäntä 1 322g

mäntä 2 322g

mäntä 3 325g (työstetty painoa pois)

mäntä 4 338g

1 ja 2 männät siis keskenään samanlaiset, 3 erilainen ja 4 taas ihan erilainen. 4 varmuudella juuri oikea supertech mutta mites nämä muut sitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Kyllähän noista varmaan eroja löytyy.. Mutta en tiedä mikä siinä on, oon pitäny supertechiä laadukkaana viime kesään asti kun mulla oli ongelmia sr:n kanssa ! Uudet männät kesti jonku kisan ja sitten 1 mäntä halkesi melkein puoliksi ja toisen männän päältä tippui 2euron kolikon kokonen pala ! Mäntien lakipaksuus oli näissä vain 2,7mm kun se pitäis olla väh. 6mm.. Helmoissakin oli eroja, oliko sit jokin sekunda erä !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Itsekin hommasin tovi sitten yhden mosan missä oli yksi supertechin mäntä sulannut. Pari päivää sitten tuli maailmalta uusi mäntä tuon tilalle. Enpä ole vielä tarkemmin tutkinut onko eroja.

Mulla ainakin lukee noissa kaikissa supertech ja bore luku männän päällä kuten näyttäis sullakin olevan ainakin 4 männässä onko muissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Mulla ainakin lukee noissa kaikissa supertech ja bore luku männän päällä kuten näyttäis sullakin olevan ainakin 4 männässä onko muissa?

Merkki siinä lukee päällä mut ei borea. Noi muut on niin karstassa ettei niissä oikeen mitään näy. Kyllä muija tykkää kotiin tullessaan, laitoin noi nyt suihkun lattialle ja ruiskutin uuninpesuainetta päälle jos vaikka sais karstat pois ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Eli kommentoidaanpa asiaan kun Futureziltahan tämä yksinäinen varaosamäntä (4) siis "härdelle" meni. :)

Mäntävalmistajat päivittävät mallejaan säännölliseen tahtiin tehden pieniä parannuksia, ja tässä tapauksessa "ongelmana" on nyt se että tämä 4. mäntä on uutta tuotantoa meiltä, kun taas kolme muuta ovat jotakin huomattavasti vanhempaa valmiste-erää, jonka huomaa männän ulkonäöstäkin (helmat, ym.).

Lisäksi pitää muistaa että mäntäsarjat tasapainotetaan ja viimeistellään aina tehtaalla sarjakohtaisesti, sen sijaan eri sarjojen välillä luonnollisesti pieniä eroja voi, ja saakin olla.

Näiden seikkojen takia "vajaiden" sarjojen hankinta on aina hieman hazardia touhua, vähintäänkin pitää varautua tasapainottamaan / fixailemaan muuten sitten männät vastaamaan toisiaan.

Mitä Supertech laatuun tulee, kyllä se Supertech laadukas mäntä on hintaluokassaan ja pieksää monen kalliimmankin kilpailijan.

Moiset mukit liikkuu melkoisessa määrässä rajumpiakin katu- ja kilpakokoonpanoja mainioin tuloksin.

Tuosta "Sylvin" tapauksesta, en tiedä liittyykö asiaan mutta Supertechiltä taannoin ilmeisesti lipsahti markkinoille muutama yksittäinen paketti SR20DET mäntiä joissa ihan tuotantovirheen takia oli rakenne pielessä (mm. liian ohut laki, tulisi olla kyllä 5-6mm luokkaa), ja näistä ilmeisesti myös aiheutui yksi konerikko. Kuulostaisi tuon perusteella että juuri samasta jutusta kyse? Nämäkin sarjat on oman tietoni mukaan kyllä jo tuolloin vaihdettu uusiin vastaaviin tehtaan edustajan / jälleenmyyjien toimesta ja hommat korjattu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Itsellä näköjään ihan sama homma kuin härdellä eli 3 vanhemmasta erästä. No ei kai tuossa muu auta kuin tasapainottaa noi samanpainoisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Ja sitten ihan muistutuksena jos näitä vanhemmista eristä olevia SR20 mäntiä on liikkeellä - niin TARKISTAKAA männänlaen paksuus ohuimmasta kohdastaan ennen asennusta. Ettei vain ole kellään käynyt niin huono tuuri, että tuosta aiemmin mainitusta viallisesta erästä olevia mäntiä olisi vielä jossakin markkinoilla liikkeellä käytettyinä sarjoina... vaikka siitä nyt onkin aikaa jo 2v. eli todennäköisyys on melkoisen pieni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Hei hiaman asiasta poiketen, omassa projektissa on supetechin ca18det, männät nykyisien kansimuutosten ohessa puristus suhde nousee ehkä hiaman liiankin korkeaksi ja tätä pitää saada jollain konstilla laskettua, jos ja kun pitää puristus suhdetta laskea uskaltaako supertechin takomännistä sorvata esimerkiksi yhden yksikön verran elikkä 1.2mm pois turvallisin mielen 400hp ahdetulle moottorille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Hei hiaman asiasta poiketen, omassa projektissa on supetechin ca18det, männät nykyisien kansimuutosten ohessa puristus suhde nousee ehkä hiaman liiankin korkeaksi ja tätä pitää saada jollain konstilla laskettua, jos ja kun pitää puristus suhdetta laskea uskaltaako supertechin takomännistä sorvata esimerkiksi yhden yksikön verran elikkä 1.2mm pois turvallisin mielen 400hp ahdetulle moottorille.

Itse miettisin ehkä muita vaihtoehtoja. Paljonko laskit puristussuhde. Esim. halvempia vaihtoehtoja voisi olla e85 muutos tai paksumpi kansipahvi. Tosin tuota paksumpaa pahvia välttämättä suosittele lyhkäsemmät kanget tai sitten matalapuristeisemmat männät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

= kalliit vaihtoehdot jotka ovat käyty läpi. en ole mitannut vielä puristustilavuutta kun kansi plaanattiin vinoksi joka on suoristamatta myös lohko on poraamatta, arvelisin tämän olevan noin 10 - 11:1 palotilojen parantelulla saan tätä hieman laskettua, etanoli on yksi mielessäni käynyt vaihtoehto puristus suhde voisi siltikkin olla 8-9:1 koska ennakkoa on saatava suureksi ettei ala ja keskierokkset heikkenisi.

olisin jo tyytyväinen 9:1 esimerkiksi palotilan muokkaus ja vain 0.6mm männästä uskaltaako näistä ottaa niinkään paljon se olisi tieto mitä kaipaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

= kalliit vaihtoehdot jotka ovat käyty läpi. en ole mitannut vielä puristustilavuutta kun kansi plaanattiin vinoksi joka on suoristamatta myös lohko on poraamatta, arvelisin tämän olevan noin 10 - 11:1 palotilojen parantelulla saan tätä hieman laskettua, etanoli on yksi mielessäni käynyt vaihtoehto puristus suhde voisi siltikkin olla 8-9:1 koska ennakkoa on saatava suureksi ettei ala ja keskierokkset heikkenisi.

olisin jo tyytyväinen 9:1 esimerkiksi palotilan muokkaus ja vain 0.6mm männästä uskaltaako näistä ottaa niinkään paljon se olisi tieto mitä kaipaan.

Kannesta siis tarvii ottaa pois tavaraa niin paljon, että nousee puristukset? No ehjiä "plaanattammonia" kansia pyörii jengillä oikeesti nurkissa ja tiedän pari ketkä niitä vipannut ihan roskiin ja itse myin 20e:llä ehjän kannen, kun ei siitä enempää saanut.

Itse en ottais millin osaakaan männistä pois ne on kuitenkin suunniteltu niin ettei niistä aleta työstämään ja supertech:llä vielä ollut ongelmia juurikin liian ohueassa männän laessa.

Vakiona näissä taitaa olla joku 1mm pahvi? Mikset esim. laita 1.6mm pahvia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

kyllä pitää plaanaus toistaa non 0.8mm arvioisin vielä laskevan ja noin 1mm verran siitä on jo otettu

On valmiina acl 1.3mm uusi metallitiiviste ja kanteen tuhottu jo kymmeniä työ tunteja niin en ensimmäisenä oo ostamassa.

no on uusi kansi paikallaan jos koskemattoman jdm mallin saan edulliseen hintaan ::) harmittaa kylläkin turha siistiminen :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Ajota nokat sillai et ei tuu niin kovat puristuspaineet, ja E85 tupaan 10:1 ihan ok. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Ajota nokat sillai et ei tuu niin kovat puristuspaineet, ja E85 tupaan 10:1 ihan ok. ;D

Noo varmaankin ihan ok ;D mutta eiköhän tähän jonkin toisenkin asteinen ratkaisu löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Tuota tuota....

Ihan ensiksi voitaisiinkin pohtia miksi moottorissa tarvitaan sellaista asiaa kuin sytytysennakko. Siksi että seoksella menee hetken aikaa syttyä, kun palopaineen huippu halutaan ajoittaa sinne viiden ja kymmenen asteen väliin yläkuolokohdan jälkeen jotta saadaan aikaiseksi paras mekaaninen hyötysuhde. Tämä selvä. Mistäs se ennakko sitten riippuu? Ajallisesti syttymisviive pysyttelee vakiona, mikäli täytös pysyy samana. Tästä voidaankin vetää johtopäätös että mikäli täytös pysyy samana, tarvii ennakkoa kasvattaa lineaarisesti / samalla kulmakertoimella kierrosnopeuden funktiona. Näin suoraviivainen asia ei sentään ole, ja tässävaiheessa mukaan otetaankin ahtaminen. Huonosti virtaavalla ahdin+pakosarja kombinaatiolla pakokaasua jää sylinteriin poistotahdin jälkeenkin huomattavasti. Tämä pakokaasu sitten sekoittuu tuoreeseen ilma-polttoaine seokseen, ja koska seoksessa on pakokaasua seassa, syttymisviive on pidempi ja ennakkoa tarvitaan enemmän (vrt pelkkä ilma-polttoaine seos) jotta palopaine saadaan ajoitettua optimaaliseen kohtaan. Toisinsanoen, jos pannu hengittää niin ennakkoa ei tarvi niin julmasti. Oikein rajusti tukkoon ajettua kampetta ei tahdo saada nakuttamaan millään, ihan sama paljonko sinne laittaa ennakkoa. Pakokaasun ja polttoaineen seos kun on hyvin heikko syttymään, happea vaaditaan.

Suuri ennakko ei ole tavoittelemisen arvoinen asia, parempi olisi jos saataisiin puristettua se palopaine tontilleen pienemmällä ennakolla. Ja mitä puristussuhteeseen tulee, kotiläksyksi jää selvittää miten dynaaminen ja staattinen puristus eroaa toisistaan, ja kuinka nokat+ennakko punoutuu näiden kahden vierasperäisen sanan kanssa yhteen.

Sanomattakin on selvää että ilma+polttoaine seos tuottaa enemmän tehoa kuin pakokaasu+polttoaine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Kannattaa sitten myös näissä palotilojen muokkauksissa miettiä paljealuetta tai lähinnä jääkö sitä minkä verran. Paljealueen pitäisi olla noin 1mm, jos sitä aletaan kasvattamaan niin koneesta tulee nakuherkkä. Pahin paljealueen korkeus nakutuksen kannalta on 2-4mm. Yli 4mm paljealueella ei ongelmaa kuulemma enää esiinny.

Itsellä oli tuota ongelmaa, eli yli 1.7bar ahdoilla alkoi naulaamaan satunnaisesti 1.7mm paljealueella, vaikka seokset/sytkä kunnossa. Vesiruiskulla itse "kiersin" tuon ongelman, mutta helpompi se on tehdä ihan rautapuolen oikeinmitoituksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Kannattaa sitten myös näissä palotilojen muokkauksissa miettiä paljealuetta tai lähinnä jääkö sitä minkä verran. Paljealueen pitäisi olla noin 1mm, jos sitä aletaan kasvattamaan niin koneesta tulee nakuherkkä. Pahin paljealueen korkeus nakutuksen kannalta on 2-4mm. Yli 4mm paljealueella ei ongelmaa kuulemma enää esiinny.

Itsellä oli tuota ongelmaa, eli yli 1.7bar ahdoilla alkoi naulaamaan satunnaisesti 1.7mm paljealueella, vaikka seokset/sytkä kunnossa. Vesiruiskulla itse "kiersin" tuon ongelman, mutta helpompi se on tehdä ihan rautapuolen oikeinmitoituksella.

Sä puhut vissiin paljealueen ja männän väliin jäävästä etäisyydestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Siis kyse on matalasta kohdasta joka yleensä sijaitsee palotilan reunoilla ja sen tehtävä on saada männän puristustahdissa seos pyörteilemään/puristumaan. Jolloin seoksen palaminen on tasaisempaa. Ja tämän matalan kohdan korkeudesta ykk:ssa puhuin. Vähän epäselvästi tuli kirjoiteltua :-\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Kannattaa sitten myös näissä palotilojen muokkauksissa miettiä paljealuetta tai lähinnä jääkö sitä minkä verran. Paljealueen pitäisi olla noin 1mm, jos sitä aletaan kasvattamaan niin koneesta tulee nakuherkkä. Pahin paljealueen korkeus nakutuksen kannalta on 2-4mm. Yli 4mm paljealueella ei ongelmaa kuulemma enää esiinny.

Itsellä oli tuota ongelmaa, eli yli 1.7bar ahdoilla alkoi naulaamaan satunnaisesti 1.7mm paljealueella, vaikka seokset/sytkä kunnossa. Vesiruiskulla itse "kiersin" tuon ongelman, mutta helpompi se on tehdä ihan rautapuolen oikeinmitoituksella.

tuli täs mieleen ehkä vähä tyhmä kysymys, mut mites ku näihi moottoreihi vaihdetaan usein metalli kannentiivisteit jotka on usein vähintää 1,3mm paksuja ja kansia ei madalleta suhteessa saman verran, ni kasvaako toi paljealue sillon? mitään mittoja ei mul nyt oo heittää et paljo on esim. ca:ssa vakiona paljealue eikä sitä että kuinka paljo toi 1,3mm metalli pahvi on paksumpi kuin alkuperänen. Mutta pitäiskö tommonen asia siis huomioida jos vaihtaa kansipahvia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Eikös kannessa paljealue, tai siis se kohta joka männän kanssa sen muodostaa ole samalla tasolla kuin muukin tiivistepinta. Silloinhan paksumpaa tiivistettä käytettäessä tarvis lohkosta otta sen verran pois että mäntä tulee hiukan yli dekkitason. Muutoinhan toi "vaihdetaan paksumpi pahvi jolloin puristuskin laskee eikä nakuta niin herkästi" on vähän kuin ampuis itteään polveen....

Mä oon omaa konetta suunnitellut alustavasti tähän suuntaan. Siitä lähdetään että toi paljerako saadaan milliin, puristusuhde saa nousta sinne 9.n pintaan, keraamit mäntään ja palotiloihin sekä 264-asteiset nokat. Saas nähdä mimmonen tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Eikös kannessa paljealue, tai siis se kohta joka männän kanssa sen muodostaa ole samalla tasolla kuin muukin tiivistepinta. Silloinhan paksumpaa tiivistettä käytettäessä tarvis lohkosta otta sen verran pois että mäntä tulee hiukan yli dekkitason. Muutoinhan toi "vaihdetaan paksumpi pahvi jolloin puristuskin laskee eikä nakuta niin herkästi" on vähän kuin ampuis itteään polveen....

Mä oon omaa konetta suunnitellut alustavasti tähän suuntaan. Siitä lähdetään että toi paljerako saadaan milliin, puristusuhde saa nousta sinne 9.n pintaan, keraamit mäntään ja palotiloihin sekä 264-asteiset nokat. Saas nähdä mimmonen tulee.

mun ongelma ratkesi, tulee uusi kansi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Eikös kannessa paljealue, tai siis se kohta joka männän kanssa sen muodostaa ole samalla tasolla kuin muukin tiivistepinta. Silloinhan paksumpaa tiivistettä käytettäessä tarvis lohkosta otta sen verran pois että mäntä tulee hiukan yli dekkitason. Muutoinhan toi "vaihdetaan paksumpi pahvi jolloin puristuskin laskee eikä nakuta niin herkästi" on vähän kuin ampuis itteään polveen....

Mä oon omaa konetta suunnitellut alustavasti tähän suuntaan. Siitä lähdetään että toi paljerako saadaan milliin, puristusuhde saa nousta sinne 9.n pintaan, keraamit mäntään ja palotiloihin sekä 264-asteiset nokat. Saas nähdä mimmonen tulee.

kiitos vastasit tarkalleen siihe mitä yritin kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Siis kyse on matalasta kohdasta joka yleensä sijaitsee palotilan reunoilla ja sen tehtävä on saada männän puristustahdissa seos pyörteilemään/puristumaan. Jolloin seoksen palaminen on tasaisempaa. Ja tämän matalan kohdan korkeudesta ykk:ssa puhuin. Vähän epäselvästi tuli kirjoiteltua :-\

Niin siis mun pointti oli juurikin se, että sä puhut palje"välistä" tai palje"raosta" paljealueena. Paljealue on oikeastaan kuitenkin se kannessa oleva fyysinen alue, joka on "koholla" palotilan pohjasta ja sen itsensä mitta on jokseenkin epäoeellinen.

Paljeväli tai rako tai paljealueen ja männän väliin ykk:ssa jäävä rako on se juttu, josta puhuit ja joka on se oleellinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Paljealue on oikeastaan kuitenkin se kannessa oleva fyysinen alue, joka on "koholla" palotilan pohjasta ja sen itsensä mitta on jokseenkin epäoeellinen.

Miksi sitten kutsutaan männässä olevaa tasaista kohtaa joka on kannen paljealueen kohdalla? Itse olen elänyt siinä tiedossa että se on myös paljealuetta ja yläkuolokohdassa paljealueiden väliin jää paljealueen korkeus, paljeväli, paljerako tai miksi sitä haluaakin kutsua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Supertech-männissä eroja?

Paljealue on oikeastaan kuitenkin se kannessa oleva fyysinen alue, joka on "koholla" palotilan pohjasta ja sen itsensä mitta on jokseenkin epäoeellinen.

Miksi sitten kutsutaan männässä olevaa tasaista kohtaa joka on kannen paljealueen kohdalla? Itse olen elänyt siinä tiedossa että se on myös paljealuetta ja yläkuolokohdassa paljealueiden väliin jää paljealueen korkeus, paljeväli, paljerako tai miksi sitä haluaakin kutsua.

Männän laki.... ;D Ei kai, toisaalta kun männän laki voi olla myös kokonaan tasainen niin on hankala erottaa siitä erikseen paljealuetta. Siksi voisi sanoa sen löytyvän kannesta, mut eihän se yksiselitteistä ole....

Yhtäkaikki sitä rakoa noin niinkuin pinta-alaltaan kai voidaan kutsua paljealueeksi ja sen raon korkeutta paljeraoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0