Jump to content
Sign in to follow this  
kovakallo2

Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Recommended Posts

kovakallo2    0

Sunny v.1992 elektronisesti ohjatulla kaasuttimella, ajettu 230000km.

Auton käynnistyvyys huonontunut ja pakkaa alkumatkasta tyhjäkäynnillä sammumaan punaisiin tultaessa.

Sytytys ja lataus kunnossa. Akku 12.9V aamulla ennen lähtöä.

Alipaineletkut ovat vaivanneet, mutta niiden päät olen korjannut. Uusittu virranj kansi ja pyörijä sekä tulpat ja ilmansuodatin.

Lambdaa ei oo vaihdettu. Laturiin vaihdettu vain hiilet 70000km sitten.

Uutena: Käynnistin ja aloin raaputtaa laseja, niin kierrokset nousi koko ajan lopulta melko koville kierroksille.

Nyt: Joutuu starttaamaan pitkään ja paineleen kaasua, että saa pysymään käynnissä. Kun saa käyntiin, niin kierrokset hyvin alhaalla ja meinaa sammua, todennäköisesti sammuu ennenkuin on raaputtanut lasit.

Kun pääsee matkaan, niin kiihtyy hyvin ja kulkee vähällä polttoaineella.

Eikö ryyppy toimi ollenkaan?

Miten ryypyn ohjaus toimii, missä vika?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Sunny v.1992 elektronisesti ohjatulla kaasuttimella, ajettu 230000km.

Auton käynnistyvyys huonontunut ja pakkaa alkumatkasta tyhjäkäynnillä sammumaan punaisiin tultaessa.

Sytytys ja lataus kunnossa. Akku 12.9V aamulla ennen lähtöä.

Alipaineletkut ovat vaivanneet, mutta niiden päät olen korjannut. Uusittu virranj kansi ja pyörijä sekä tulpat ja ilmansuodatin.

Lambdaa ei oo vaihdettu. Laturiin vaihdettu vain hiilet 70000km sitten.

Uutena: Käynnistin ja aloin raaputtaa laseja, niin kierrokset nousi koko ajan lopulta melko koville kierroksille.

Nyt: Joutuu starttaamaan pitkään ja paineleen kaasua, että saa pysymään käynnissä. Kun saa käyntiin, niin kierrokset hyvin alhaalla ja meinaa sammua, todennäköisesti sammuu ennenkuin on raaputtanut lasit.

Kun pääsee matkaan, niin kiihtyy hyvin ja kulkee vähällä polttoaineella.

Eikö ryyppy toimi ollenkaan?

Miten ryypyn ohjaus toimii, missä vika?

kylmänä kun käyttää kaasun kerran pohjassa niin pitäisi mennä ryyppyläppä kii, sen näät kun otat ilmanputsarin pois..Selvästikään se ryyppy ei toimi.. Jossakin kohti konehuonetta sijaitsee auto choke rele. sen vois varmaan tarkistaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Tarkistin ryypyn toiminnan, toimii.

Vikana olikin sitten taas yks alipaineletku, molemmat päät halki. Nyt pitäis olla uusittuna kaikki. Ja Alipainmittari näytti keskelle vihreää aluetta. Siis aivan uudenveroisesti toimiva kone, kun Sunny on Japanilaista laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

No nyt nykii taas lämpimänä. Ja kylmänä on aluksi painettava varovasti kaasua, ettei sammu.

Isommilla kierroksilla kuitenkin vetää aika hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

No nyt nykii taas lämpimänä. Ja kylmänä on aluksi painettava varovasti kaasua, ettei sammu.

Isommilla kierroksilla kuitenkin vetää aika hyvin.

Itellä nykii alle 2000rpm melko runsaasti. Alipaineletkut, tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä kannattaa kattoa. Kaasuttimessa on myös ilkeä seossolenoidi joka voi olla sökö.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Alipainemittari näytti punaista eli aluetta late timing.

Ajoitusta en ole säätänyt. Eikä kai sitä säädetäkään, kun ECU ohjaa sitä?

Joku ilmavuoto taas epäilyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alppu    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Alipainemittari näytti punaista eli aluetta late timing.

Ajoitusta en ole säätänyt. Eikä kai sitä säädetäkään, kun ECU ohjaa sitä?

Joku ilmavuoto taas epäilyttää.

"Alipainemittari näytti punaista eli aluetta late timing."

???

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Alipainemittari näytti punaista eli aluetta late timing.

Ajoitusta en ole säätänyt. Eikä kai sitä säädetäkään, kun ECU ohjaa sitä?

Joku ilmavuoto taas epäilyttää.

Paskat se tässä vehkeessä sitä säädä juurikaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cherrytuner    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Kyllä noissa sytkä on ihan ite säädettävä :)

Ja ei se letkujen päitten korjaus ole pitkäikänen ratkasu, kaikki vaan suosiolla uusiin niin loppuu ne köhät.

Tietty muukin perushuolto kannattaa tehdä jossei ole jo tehty, eli tulpat ja jakajankansi+pyörijä ja bensafiltteri/ilmafilsu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Kun on kaikki alipaineletkut kunnossa niin sytkä lampulla 10asteeeseen... Oikeasti se säädetään alipaineletku irroitettuna boostsensorilta joka löytyy ainakin primerassa etuiskarin lähettyviltä, semmonen musta mötikkä.. Jos haluaa niin ottaa siitä letkun irti ja säätää 5 asteeseen, ja kun on säädetty ja letkun laittaa takaisin niin asteiden pitäs nousta 10een, jos nousee enemmmän niin alipaineletkut väärin.

PS, en ihan tarkkaan muista oliko perusajoitus 2 vai 5 astetta, mutta sen muistan että kaikki letkut kiinni pitää olla 10ast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

- Tarkoitin tietenkin, että olen vaihtanut uusiin ne, joitten päät on halki.

- Ajoitus, säätimen letku irti ja pää tulpattu, 2°. Letku paikalleen, 5-10°. Tuo on tekemättä, kokeillaan vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

- Tarkoitin tietenkin, että olen vaihtanut uusiin ne, joitten päät on halki.

- Ajoitus, säätimen letku irti ja pää tulpattu, 2°. Letku paikalleen, 5-10°. Tuo on tekemättä, kokeillaan vielä.

Omassa oli rempan yhteydessä yks letku menny väärin niin letku irti oli kyllä 2ast. mutta paikallaan 15ast että kannattaa se tarkistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Mistä pirusta se vuotaa ilmaa. Tulin katsoneeksi katsastuskortit, tyhjäkäynti ja 2000rpm:

HC 8 25, CO 0.01 0.05, O2 4.5 0.4, CO2 12 15, Lambda 1.02.

Siis tuo happimäärä oli 4,5%, kun raja 5%. Edellisvuonnakin jo 3,5%. Aikaisempina vuosina ollut 0,5-0,6%.

Voiko nuo EGRät, AIVt sun muut vuotaa ilmaa tuonne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Pakosarjan tiivisteet, lambdan tiiviys. ja alta kaikki liitokset tarkistaa näkyy musta kohta yleensä mistä vuotaa, ei tarvi isokaan vuoto olla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

BPT-venttiili vuotaa ylämännän tiivisteestä. BPT venttiiliä ei enää valmisteta.

BPT venttiili 1474133M10.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

BPT-venttiili vuotaa ylämännän tiivisteestä. BPT venttiiliä ei enää valmisteta.

BPT venttiili 1474133M10.

Eikö tuo oo sitä samaa paskaa ku egr-venttiili, tuostahan se alipaineletkukin tulee egr.lle..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Sitä samaahan se on. Täysin tarpeetonta ainakin Suomen olosuhteissa sekoittaa pakokaasuja imupuolelle laskeakseen pakokaasujen lämpötilaa. Pakokaasujen lämpötilan laskun tarkoituksenahan on laskea typenoksidipäästöjä. Mutta nehän puhdistaa kolmitoimikatalysaattori jo tässä mallissa. Ja katalysaattori on toiminut ja on alkuperäinen.

Onko siis mitään haittaa, jos otan BPT venttiilin pois ja tulppaan kaikki 3 letkunpäätä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

No ei se BPT venttiili ollutkaan rikki. Olin ymmärtänyt sen toiminnan väärin. Onkohan se pakoputki tai jonpikumpi katalysaattori rikki. Alipaineet huononee koko ajan. Tyhjäkäynti on pakoputken päästä kuunnellen tuprahtelevaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Taitaa sitten olla tuo etummainen KATti menny tukkoon, kuumentunut ja pukannut sisuskalut eteenpäin, kun kuumana helisee. Mennyt samalla myös akia tuore Lambda, kun näytti lämpimänä käydessä vain 50-70 millivolttia. Oikealla Lambda-arvollahan sen pitäisi heitellä lukuja nollan ja tuhannen millivoltin välillä koko ajan vaihdellen ja stökiömetrisesti oikealla seoksella noin 450mV keskimäärin.

Motonetistahan löytyy taaempi (auton alla) KAT 180 eurolla ja tarvikekatteja halvemmallakin, mutta kun pitäis olla tuo etummainen heti pakosarjan jälkeen. Myydäänköhän sitä missä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nissan-man    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Taitaa sitten olla tuo etummainen KATti menny tukkoon, kuumentunut ja pukannut sisuskalut eteenpäin, kun kuumana helisee. Mennyt samalla myös akia tuore Lambda, kun näytti lämpimänä käydessä vain 50-70 millivolttia. Oikealla Lambda-arvollahan sen pitäisi heitellä lukuja nollan ja tuhannen millivoltin välillä koko ajan vaihdellen ja stökiömetrisesti oikealla seoksella noin 450mV keskimäärin.

Motonetistahan löytyy taaempi (auton alla) KAT 180 eurolla ja tarvikekatteja halvemmallakin, mutta kun pitäis olla tuo etummainen heti pakosarjan jälkeen. Myydäänköhän sitä missä?

Mittasithan lambdan kierroksien ollessa 2000rpm. ?

Eihän tuossa ole kuin yks katti???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alppu    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Taitaa sitten olla tuo etummainen KATti menny tukkoon, kuumentunut ja pukannut sisuskalut eteenpäin, kun kuumana helisee. Mennyt samalla myös akia tuore Lambda, kun näytti lämpimänä käydessä vain 50-70 millivolttia. Oikealla Lambda-arvollahan sen pitäisi heitellä lukuja nollan ja tuhannen millivoltin välillä koko ajan vaihdellen ja stökiömetrisesti oikealla seoksella noin 450mV keskimäärin.

Motonetistahan löytyy taaempi (auton alla) KAT 180 eurolla ja tarvikekatteja halvemmallakin, mutta kun pitäis olla tuo etummainen heti pakosarjan jälkeen. Myydäänköhän sitä missä?

Mittasithan lambdan kierroksien ollessa 2000rpm. ?

Eihän tuossa ole kuin yks katti???

http://nissan4u.com/parts/sunny/er_n14/1992_6/type_16/exhaust_and_cooling/catalyst_converter/

Tämän mukaan olisi kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alppu    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Taitaa sitten olla tuo etummainen KATti menny tukkoon, kuumentunut ja pukannut sisuskalut eteenpäin, kun kuumana helisee. Mennyt samalla myös akia tuore Lambda, kun näytti lämpimänä käydessä vain 50-70 millivolttia. Oikealla Lambda-arvollahan sen pitäisi heitellä lukuja nollan ja tuhannen millivoltin välillä koko ajan vaihdellen ja stökiömetrisesti oikealla seoksella noin 450mV keskimäärin.

Motonetistahan löytyy taaempi (auton alla) KAT 180 eurolla ja tarvikekatteja halvemmallakin, mutta kun pitäis olla tuo etummainen heti pakosarjan jälkeen. Myydäänköhän sitä missä?

Ota vanha katti auki, niin näkee missä kunnossa on. Kiinnostais muutenkin jos sen sisällöstä saisit kuvan laitettua? :)

Uuden saa ainakin marmorilta, mutta hinta on varmasti suolainen...

Eli romikselta hakemaan. Saattaapi olla, että samanlaista kattia on käytetty mm. Almeroissa aina vuoteen 2000 saakka, joten varmasti näitä löytyy.

Almeran katti

Share this post


Link to post
Share on other sites
kovakallo2    0

Vs: Sunny N14 1.4 ryyppy eli rikastin

Juu, Alppu tuo kuvasi osa 7. Otin Lambdan pois ja rautalangalla kokeilin, niin tuntui semmoiselta kuin metallikennoista kasatulta.

Vastaava osa oli Almera N16 1.5:ssä tukossa jo ennen 150000km:iä. Se vaihtoineen ei maksanut kuin 400eur. Mutta noin iäkkääseen autoon uusi maksaa varmaan maltaita, jos enää saakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×