Sign in to follow this  
Followers 0
Matikara

Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

56 posts in this topic

Elikkäs auto on allekirjoituksen auto.

Etujarrut laahasivat tuossa aikaisemmin reilusti, niin etteivät eturenkaat pyörähtäneet edes puolta kierrosta käsin pyöräytettäessä. Sitten vaihdoin jarrulevyt (olivat kuluneet ihan urille), jarrupalat sekä huolsin jarrusatulat (jarrusatulan korjaussarjat, kumiosat uusiksi ja liukutapien puhdistus jne.). Sen jälkeen renkaat pyörivät paljon paremmin (jopa niin ettei laahausääntä kuulunut lainkaan).

Nytpä käytin autoa sitten katsastuksessa. Eturenkaat ovat jälleen yhtä pahasti juntturassa kuin alussa, eli eivät pyöri juurikaan kun pyöräyttää käsin. Mikä voi olla vikana? Katsastuksessahan jarrua painetaan kaikin voimin niin mikähän siellä on "naksahtunut" että jarrut makaavat päällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Et jarruletkuja vaihtanu? Omassa Volvossa joskus teki samaa ja jarruletkujen vaihdolla alko pelittämään. Tukkoisuutta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Onko liukutapit varmasti ehjät? Ei nimittäin tarvitse juuri mitään rosoa kun jumittavat. Säxään löin juuri uudet tapit ja entiset oli kyllä aika rosoiset jo 130tkm kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

vaikkaan myös jarruletkuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Kuuluiko tuohon satulan korjaussarjaan myös männän tiiviste? Siinähän on sellainen kumirinkula?

Mulla oli takana mäntä toiselta puolelta ruosteessa, toiselle puolelle vaihdoin ennakoivasti koko satulan kun ei viitsinyt alkaa säätämään.

Jarrunesteet pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, vai mitenkä se nyt oli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Jarruletkuja en ole vaihtanut. Liukutapit puhdistin huolella ja rasvasin kunnolla silikonirasvalla ja hyvin tuntuivat liukuvan. Olihan niissä kulumaa, mutta melko pehmeän oloisesti huilasivat siinä liu'ussaan ees taas. Korjaussetissä tuli kaikki satulan kumiosat; männäntiiviste, männän kumisuojus, liukutappien kumit ja ilmausruuvin tulppa.

Jarruletkut eivät näytä huonolta päällipuolisin, eivät ole murtuneet tai muuta sellaista. Voisiko vika silti olla niissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Jarruletkuja en ole vaihtanut. Liukutapit puhdistin huolella ja rasvasin kunnolla silikonirasvalla ja hyvin tuntuivat liukuvan. Olihan niissä kulumaa, mutta melko pehmeän oloisesti huilasivat siinä liu'ussaan ees taas. Korjaussetissä tuli kaikki satulan kumiosat; männäntiiviste, männän kumisuojus, liukutappien kumit ja ilmausruuvin tulppa.

Jarruletkut eivät näytä huonolta päällipuolisin, eivät ole murtuneet tai muuta sellaista. Voisiko vika silti olla niissä?

voi olla sisältä rikki vaikka päältä näyttää hyvältä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Eli millä tapaa se letku voi aiheuttaa jarrujen laahausta, eli jarrupalojen painumista levyjä vasten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Eli millä tapaa se letku voi aiheuttaa jarrujen laahausta, eli jarrupalojen painumista levyjä vasten?

Yleensähän jarrut laahaa, jos ne ei pääse palautumaan vapaasti jarrutuksen jälkeen. Ei niitä sinänsä mikään paina levyjä vasten.

Lytyssä, tai sisältä tukossa oleva letku vois tehdä moisen. Paine menee kyllä helposti läpi jarrujen suuntaan, mut palautuu heikosti. Eip oo kyllä itellä koskaan letkuista juminu, aina se tuppaa olemaan jotain mekaanisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Eli millä tapaa se letku voi aiheuttaa jarrujen laahausta, eli jarrupalojen painumista levyjä vasten?

Yleensähän jarrut laahaa, jos ne ei pääse palautumaan vapaasti jarrutuksen jälkeen. Ei niitä sinänsä mikään paina levyjä vasten.

Lytyssä, tai sisältä tukossa oleva letku vois tehdä moisen. Paine menee kyllä helposti läpi jarrujen suuntaan, mut palautuu heikosti. Eip oo kyllä itellä koskaan letkuista juminu, aina se tuppaa olemaan jotain mekaanisempaa.

mulla oli just kesällä 98vm. escortissa tollanen vika... ensiks vaihdettiin satulat ja ei mitään vaikutusta. sit yks kaveri joka fordilla töissä sano et vaihda jarruletkut! ja niissä se vika oli painoit jarrua nii palautti äärettömän hitaasti... mut jos kaikki muut on jo kokeiltu nii ei noi jarruletkut nyt niin kalliita oo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Eli millä tapaa se letku voi aiheuttaa jarrujen laahausta, eli jarrupalojen painumista levyjä vasten?

Yleensähän jarrut laahaa, jos ne ei pääse palautumaan vapaasti jarrutuksen jälkeen. Ei niitä sinänsä mikään paina levyjä vasten.

Lytyssä, tai sisältä tukossa oleva letku vois tehdä moisen. Paine menee kyllä helposti läpi jarrujen suuntaan, mut palautuu heikosti. Eip oo kyllä itellä koskaan letkuista juminu, aina se tuppaa olemaan jotain mekaanisempaa.

mulla oli just kesällä 98vm. escortissa tollanen vika... ensiks vaihdettiin satulat ja ei mitään vaikutusta. sit yks kaveri joka fordilla töissä sano et vaihda jarruletkut! ja niissä se vika oli painoit jarrua nii palautti äärettömän hitaasti... mut jos kaikki muut on jo kokeiltu nii ei noi jarruletkut nyt niin kalliita oo...

Joo, ei siis ollu tarkotus sanoa, etteikö sekin vois olla. Päinvastoin, ihan mahollista tosiaan tuokin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Itse katsoisin läpi vielä kertaalleen:

-liukutapit, liikkuuko?

-satulan männät, kuinka hyvin puristuvat sisään

-jarrupalat, onko kitinälevyt ja rasvat, liikkuuko palat hyvin?

-puhuit että rengas pyörähti puolikierrosta, puhdistitko navan vastinpinnan ettei ole kierossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Eli millä tapaa se letku voi aiheuttaa jarrujen laahausta, eli jarrupalojen painumista levyjä vasten?

ikääntyneet letkut "perstuu" siel sisält ja paine ei pääse kunnolla palaamaan takaisin päin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Itse katsoisin läpi vielä kertaalleen:

-liukutapit, liikkuuko?

-satulan männät, kuinka hyvin puristuvat sisään

-jarrupalat, onko kitinälevyt ja rasvat, liikkuuko palat hyvin?

-puhuit että rengas pyörähti puolikierrosta, puhdistitko navan vastinpinnan ettei ole kierossa?

-Liukutapit, liikkuu ihan hyvin.

-Satulan männät oli kova homma saada sisälle, mutta kyllä sinne meni.

-Jarrupaloissa on kitinälevyt ja rasvat ja palat liikkuvat hyvin paikoissaan.

-Rengas pyörähtää tasaisesti pysähtyen sen puolisen kierrosta eli ei yhtäkkiä niin kuin pysähdy. Eli levyt eivät silloin varmaankaan ole kierossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

jotain on kierossa jos puoli kierrosta, *töks* puolikierrosta, *töks* .. ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

mulla oli just kesällä 98vm. escortissa tollanen vika... ensiks vaihdettiin satulat ja ei mitään vaikutusta. sit yks kaveri joka fordilla töissä sano et vaihda jarruletkut! ja niissä se vika oli painoit jarrua nii palautti äärettömän hitaasti... mut jos kaikki muut on jo kokeiltu nii ei noi jarruletkut nyt niin kalliita oo...

Mulle on tullut parikin Eskoa vastaan, joissa sama vika. Mut niissä kyllä tosiaan huomasi sen viiveenkin laahauksen lisäksi.

Näistä tiedän ainakin yhden korjaantuneen letkun vaihdolla, luultavasti ne muutkin ovat tulleet tuolla lailla kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

-Satulan männät oli kova homma saada sisälle, mutta kyllä sinne meni.

Kyllä ne männät pitäis painua paikalleen ihan käsipelillä. Jos ei, niin jotain on vialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Jarrulevyt ei siis ole kierossa kun pysähtyy "tasaisesti" eli ei töksähtämällä. Mäntien laitto paikalleen tosiaan oli aika kova työ mutta sitten kun sen sai siitä alulle niin meni pohjaan asti käsin voimalla painamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Laahaako molemmilta puolilta samalla tavalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Alppu: Kyllä lahaa, täsmälleen samalla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Nyt heitän ihan hatusta, mutta saisiko siihen ilmausruuviin jonkinlaisen painemittarin,

josta voisi seurata jarrupaineita? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Meinaatko sitä kautta, että palautuuko paine nollaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Meinaatko sitä kautta, että palautuuko paine nollaan?

No vaikka niin.

Olisihan se varmaan mielenkiintoista seurata mittaria paikallaan ja ajossa kun jarrut lämpeää tms.. ?

En kyllä tiiä käytännön toteutuksesta, mutta varmasti joku muu tätä ketjua lukeva tietää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

Ei se mittarinlaitto niin ihan noin vain onnistu. Eli se jää nyt laittamatta. Pitäisi vissiinkin sitten sokkona vaihtaa vain jarruletkut ja liukutapit. Sitten jos ei auta niin vika varmaankin pääsylkässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Jarrut laahaavat, eli makaavat päällä koko ajan

No niin elikkäs nyt on käytetty huollossa ja siellä hoonasi jarrusylkät. Vähäsen aikaa auttoi, mutta nyt jo taas jumii samalla lailla kuten aiemmin. Käsin pyöräyttäessä pyörii vain neljäsosakierroksen. Miten teillä muilla, joilla on N15 Almera, pyörii eturenkaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0