Sign in to follow this  
Followers 0
hiltha

Nissan Primera p11-144 1.6 (-01) jakoketjun oireita/korjaus

4 posts in this topic

Omaan autoon sitten tuli vaihdettua jakoketju. Omassa autossa oireet alkoivat pienenä nykimisenä kovemmilla kierroksilla ~4000 rpm:n kohdalla (kierroslukumittari "nyki"). Siitä meni jokin aika ja vikakoodi P0300 (yleinen sytytyshäiriö sylintereissä) rupesi ilmoittamaan itseään. Vikakoodi ei siinä mielessä ole paha, koska kun sytytys osuu vähän aikaa kohdalleen, valo häviää itsestään pois. Sen jälkeen tuli mukaan nykiminen kun käynnisti koneen kylmänä. Lopulta nyki melkein aina kun kaasutti. Tutkin puolat ja kaikki mistä tämä vikakoodi voisi johtua, ei mitään selitystä. Lopulta tein sen joka olisi pitänyt tehdä heti kun oireet ilmenivät. Eikun venttiilikannen koppa auki ja mitata kuinka paljon jakoketjun kiristimen mäntä on tullut ulos. Ei mene kuin alle tunti koko hommaan. Paras tapa mitata mäntä on taittaa vaikka mig-langasta kulma, jossa toinen osa on 10mm pitkä, sillä on hyvä tarkistaa pituus. Jos mäntä on tullut ulos yli 10mm, on odotettavissa jonkun moista oireilua (itsellä oli mäntä ulkona 15-17mm). Toisilla on tullut kampiakselintunnistimen vikakoodi kun ketju venyy. Kun tarkistaa ensimmäisenä ketjun, voi säästää hyvät rahat turhien antureiden vaihtamiseen (on kokemusta ;D).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Primera p11-144 1.6 (-01) jakoketjun oireita

No oliko mimmonen homma vaihtaa, mitä maksoi? Otitko projektikuvia, jos otit niin jaa ihmeessä ;)?

Ilmenikö tuo 4000rpm nykiminen jokaisella vaihteella, kovasti kiihdyttäen vai jopa rauhallisessa menossa?

Paljonko ajettu? Jaa tietoa kerta sitä löytyy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Primera p11-144 1.6 (-01) jakoketjun oireita

Homma kesti kaksi kokonaista päivää ;) (en ole mikään guru, merkkiliikkeessä 10 - 12 tuntia). Pitihän siinä purkaa aika paljon, mutta homma hoitu hyvien ohjeitten avulla. Osat saa vain alkuperäisenä ja maksoi jotain 450€.

  • Ketju
  • Ketjun kiristin
  • Kummankin puolen ketjunohjain
  • Kampiakselin stefa
  • 2 kpl o-rengasta vesikanaviin
  • 2 kpl o-rengasta öljykanaviin

En valitettavasti ottanut mitään kuvia, mutta laitan linkin p11-144 tehdashuolto kirjaan. Siinä on kaikki ohjeet mitä tarvitset primeraan.

http://www.estonia.ca/koit/nissan/SM/P11-144.rar englannin kielinen.

Ohjeet ovat erittäin hyvät. Itse tein niitten mukaan. Tässä yksi vinkki näihin ohjeisiin. Pakoputken etuosaa ei tarvitse irroittaa. Öljypohja mahtuu irtoamaan.

Nykiminen alkoi kovilla kierroksilla ja ilmeni joka vaihteella. Lopussa alkoi jo haitata enemmän, nyki kiihdyttäessä sekä rauhallisessa ajossa.

Autolla on pörryytetty 220000km.

Annan kyllä lisäohjeita jos joku tarvitsee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Primera p11-144 1.6 (-01) jakoketjun oireita/korjaus

Itellä Primera WP11-144 2.0 CVT-M6 laatikolla.

Moottori nyki ja yski välillä liikkeelle lähdössä, tulpat, suodattimet, vaihteistoöljyt yms tuli vaihdettua. Lopulta vein merkkiliikkeeseen katottavaksi ja olivat siellä katsoneet että ketju löysässä. Enpä (kun mekaanikko en ole) ollut sen tarkemmin kuunnellut konetta, mutta kun siellä vähän opastivat niin hyvin alkoi itsekin tietyillä kierroksillä kuulla sen ketjun paukkunan.

Noh, tarvikkeena ei saa Biltemasta tai motonetistä, mutta merkkiliikkeen tarvikeosana saa. Kaikki muut osat saa merkkiliikkeen tarvikeosana, mutta ketjun kiristin pitää hommata oikein merkkiosana. Muistaakseni ~100e ketju, ~100e kiristin maksoivat. Tuttu korjaamon kaveri tuossa pisti auton nippuun. Menihän siinä vaihtoon tosiaan nuo O-renkaat, Stefa, öljyt, suodatin, hihnat (vaihdettiin nyt samalla kun irti oli), CATin edusputki (oli aika huonossa hapessa niin vaihdettiin samalla) ja tietysti ketju ja kiristin. Omassa tapauksessani ketjunohjaimia ei vaihdettu, olivat kuulemma hyvässä kunnossa vielä ettei tarvinnut vaihtaa.

Omalla autollani rullattu 155tkm tuossa vaiheessa. Kyllä meinaan v*tutti kun lähisuvussa kaksi P11 koppasta 1.6 ja 2.0 koneella, joista toisella 330tkm ja toisella 218tkm ajettu ja ketju ei edes rohise vielä...

Muistaakseni nuo 200e meni merkkikorjaamolle tarvikeosista, putki maksoi myös ~100e tietämillä ja remppari otti 300e sis. työt ja osat. Eli oma remppa tuli noin 600€ maksamaan. Mukavasti halvemmalla pääsi kun merkkiliikkeessä sanottiin vaihdon olevan 1000e ylöspäin, riippuen mitä kaikkea muuta pitää samalla vaihtaa...

--

Tuomo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Nissan Primera p11-144 1.6 (-01) jakoketjun oireita/korjaus

Ketjun vaihto itsellä tulossa QG18DE moottoriin.Pitikö kone nostaa pois vai mahtuuko sen tekemään ilman irroitusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0